Gå til innhold

Matbudsjett, hvor mye går det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye bruker dere ca. i måneden på mat + husholdningsartikler?

Og hvor mange er dere?

Her er vi to voksne og et barn, bruker ca. 8000.

Anonymous poster hash: f5e7b...5dd
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

2 voksne

Vi bruker ca 2000 kr pr mnd i gjennomsnittet

Dvs at noen måneder bruker jeg mer, mens andre måneder bruker jeg mindre

Skrevet

Vi er 2 voksne og 1 barn. Vi bruker gjennomsnittlig rundt 1200 kr i uka på matbutikken.

5000 kr mnd bruker vi vel ca.

Anonymous poster hash: b8d34...1f6

Skrevet

En person, bruker ca 1500-1700 på alt av dagligvarer i måneden (altså inkludert alt som shampo, balsam, deo, såper, ansiktsrens, vaskemidler, brødposer, osv osv). 

Anonymous poster hash: 8d341...656
Skrevet

Vi er 2 voksne og bruker alt fra 3000 til 5000 i måneden. Kommer an på hvor mye vi har i fryser, kjøleskap og skap, og om vi spiser mye eller lite takeaway.

Anonymous poster hash: a54a3...6ad

Skrevet (endret)

2 voksne og det går meg rundt 6000 kr! Syns det er mye, men vi kaster aldri mat, spiser rester.

Endret av Blådiamant
Skrevet

Vi er to voksne og uten at jeg har regnet veldig nøye på det så går det sikkert 1.500 - 2.000 kroner i uken inkl. toalettpapir, vaskemidler etc.

Det er stort sett jeg som handler og lager maten og årsaken til at det blir så vidt mye er nok først og fremst at jeg foretrekker gode råvarer når jeg først legger mye arbeid i å lage mat helt fra bunnen av. Økologisk kylling, fersk fisk, rent kjøtt, god ost etc. er dyrt i forhold til mye annet. Vi kunne helt sikkert ha spart mye på denne budsjettposten f.eks. ved å velge andre råvarer (Og det er jo greit å vite at man kan det hvis behovet for innsparinger skulle melde seg...), men så lenge man har råd til det synes jeg livet er for kort til å spise dårlig mat. Egentlig synes jeg det er merkelig å ha som mål å bruke minst mulig på mat med mindre man må!

Når man har barn er jo mat enda viktigere og da ser jeg enda mindre grunn til å ha maten som salderingspost. Barn trenger jo næring for å vokse og utvikle seg og mat er mye viktigere for dem enn en årlig sydentur eller noe annet unødvendig. Nå mener jeg ikke at man skal fråtse og kjøpe masse unødvendig, men heller ikke velge billigere (Og dårligere...) alternativer bare for å spare.

• Liker 4
Skrevet

2 voksne og ett barn: 5700 per måned så langt i år

Anonymous poster hash: e71e4...ea2
Skrevet (endret)

2 voksne bruker ca 6000, men litt for ofte må vi overføre litt til i slutten av mnd. Men dette er ikke bare mat da, det er jo alt annet vi kjøper felles også, rengjøringsartikler, dopappir, alkohol, spise ute etc. etc.

Endret av Zereta
Skrevet

To voksne. Bruker 6000 på mat pluss noe hundrelapper på mat ute. Vi handler mat på impuls og spiser det vi føler for den dagen. Kunne ha levd på mindre om vi satt opp et ukesplan.

Skrevet

Hvor mye bruker dere ca. i måneden på mat + husholdningsartikler?

Og hvor mange er dere?

Her er vi to voksne og et barn, bruker ca. 8000.

Anonymous poster hash: f5e7b...5dd

Vi er to voksne og en tenåringsgutt. Vi bruker i gjennomsnitt 8200,- i måneden.

Vi har et høyt forbruk av Pepsi max, og med "vi" mener jeg "jeg" :D

Ellers kjøper vi det vi har lyst på til middag og tenker ikke så ofte på hva det koster. Har vel et vanlig middagsopplegg. I dag f.eks. skal vi ha fiskekaker med poteter og noe grønnsaker og poteter og saus. I går hadde vi karbonader med løk, poteter. Sånne helt vanlige ting.

De 8200 jeg nevner er ting som er kjøpt i matbutikken. De gangene vi kjøper take-away regner vi ikke disse kvitteringene med i det vanlige matbudsjettet, da det er "ekstra".

Anonymous poster hash: 3075f...5fa

Skrevet

Vi er to stykker og bruker mellom 4-5000 kr i måneden på mat og andre husholdsningsartikler.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

4500kr mnd, 2 voksene med mat og husholdning. Middag hver dag og kos i helgen.. (chips/snop)

Skrevet

2 voksne pluss hund, bruker ca 4500 i måneden. Lå på 6000 i måneden før vi (jeg) kuttet ut Pepsi Max... Planlegger middager for to uker, og kaster nesten ikke mat. Har ikke spesielt billige butikker her (Joker og Coop Marked), men benytter oss alltid av gode tilbud.

Anonymous poster hash: 59101...809

Gjest Linaria
Skrevet

Budsjettet er på 140 pund i måneden. Pleier å gå greit. 

Gjest Wanda Maximoff
Skrevet

En voksen og ett barn. Pleier å bruke 4800-5700 per måned :)

Skrevet

2 voksne og 2 barn - bruker ca 11.000 i måneden. 

Anonymous poster hash: 48e57...e29
Skrevet

Mellom 4000-5000 i mnd. 2 voksne, 1 barn 100% og 1 ungdom 50%.

Skrevet

Jeg ligger på gjennomsnittslig 3000kr i måneden på mat og husholdningsartikler. Det er gruelig høyt, men jeg tror det er helgene med kjæresten som drar opp, fordi vi nesten uten unntak må kjøpe inn alt vi skal spise (altså at han ikke har noe liggende i kjøleskapet fra før av, for eksempel). Forhåpentligvis går forbruket litt ned når vi skal flytte sammen :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte 3200 kr i forrige måned, bor alene. Dette er forferdelig mye, vet jeg må skjerpe meg. Hovedgrunnen til at jeg bruker så mye er en stressende jobb og dårlig planlegging , som fører til mye take - away. Spiser også ute på restaurant iblant sammen med venner, dette er også meg på å fra budsjettet opp. Jeg har heldigvis en god inntekt og alt det økonomiske i orden, så det går ikke utover noe annet. Men det er selvsagt ikke greit å bruke såpass på mat i måneden, målet er å ligge på SIFOs standardbudsjett.

Anonymous poster hash: a4176...c37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...