AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #1 Skrevet 21. oktober 2015 Hei. Jeg er en jente på 23 år og er samboer med kjæresten min på 24 år. Vi har vært sammen i snart 7 år. Vi har snakket mye om barn den siste tiden. Men det er et stort valg og ta, så ville høre her om noen hadde noe innspill å komme med. Jeg er utdannet hudpleier men går nå på aap grunnet at jeg sliter med kronisk sykdom. Samboeren min jobber fulltid som vikar nå. Men vet ikke hvor lenge han kan bli i bedriften/ det vil ettehver kanskje være mulig med fast jobb der. Økonomien våres er grei og jeg eier leilighet. Jeg vet ikke når eller om jeg har mulighet til å gå ut i arbeid igjen. Aktivitetsplanen min innenfor aap er nå behandling. Grunnet dette er det vanskelig å planlegge ting i forhold til jobb/utdanning. Vi ønsker som sagt barn, men har fått noen negative til tilbakemeldinger fra andre på å få barn når man er knyttet til nav. Hva tenker dere? Aap er kun mulig å få et antall år og vet ikke hva det blir til hvis jeg fortsatt ikke har mulighet til å jobbe etter dette. Vi ønsker det sterkt og det å evt vente til jeg kan jobbe/ studere igjen ( noe som kanskje ikke blir mulig) er en vanskelig tanke. Å være gravid kan selvfølgelig være en utrolig hard ting for kroppen og helsen min. Men nå som jeg er hjemme tenker jeg at det kan være en fin mulighet for meg å gå gravid. Jeg har også krav på foreldrepenger. Dette ble kanskje litt langt, men håper på noen svar Anonymous poster hash: 130fe...464 1
Pås Skrevet 21. oktober 2015 #2 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg ville nok ventet noen år! Med kronisk sykdom og usikkerhet i forhold til både aap for deg og fast jobb for samboeren din er det litt for mye som er usikkert. Du er bare 23 år og har god tid!
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #3 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg ville ventet noen år, til du vet mer hvordan jobb/nav-situasjon vil bli. Anonymous poster hash: 02f16...4c0
Jolene Skrevet 21. oktober 2015 #4 Skrevet 21. oktober 2015 For min del er det to varselslamper som blinker: Økonomi Med tanke på usikker jobbsituasjon for dere begge, ville jeg rådet deg til å vente til i hvertfall én av dere har en stabil inntekt. Det er viktig å ha forutsigbarhet i økonomien, et engasjement er ikke det. Dessuten har man som regel mindre rettigheter for vikar enn fast ansatt, dermed skaper også dette en usikkerhetsfaktor. Helse Nå vet jeg ikke hva slags sykdom du har, for det spiller en vesentlig rolle. Generelt vil jeg uansett råde deg til å vente til du har mer kontroll over sykdommen, i den grad at du merker bedring/har mer kontroll/vet litt mer om forløpet/osv. Du bør i det minste vite litt mer om sykdommen din enn at du kun er til behandling. Saken stiller seg selvsagt litt annerledes dersom du vet alt dette rundt sykdommen din, men jeg ville likevel ventet dersom muligheten til å bli frisk først er der. Rent personlig ville jeg ventet med tanke på alder, men det er ikke opp til meg å avgjøre. De to nevnte faktorene synes jeg er vel så viktige å ta tak i. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #5 Skrevet 21. oktober 2015 Sykdommen min har jeg hatt siden jeg var 3 uker gammel og den kommer alltid til å være der. Grunnen til at jeg er (under behandling) er fordi jeg går til fysioterapeut og har mye legetimer. Har fått aap i 2 år og man kan få det i 4, i spesielle situasjoner forlenget til 7 år. Etter dette er det evt ung ufør som er mulig, hvis jeg fortsatt ikke kan jobbe/ studere. Anonymous poster hash: 130fe...464
Jolene Skrevet 21. oktober 2015 #6 Skrevet 21. oktober 2015 Sykdommen min har jeg hatt siden jeg var 3 uker gammel og den kommer alltid til å være der. Grunnen til at jeg er (under behandling) er fordi jeg går til fysioterapeut og har mye legetimer. Har fått aap i 2 år og man kan få det i 4, i spesielle situasjoner forlenget til 7 år. Etter dette er det evt ung ufør som er mulig, hvis jeg fortsatt ikke kan jobbe/ studere.Anonymous poster hash: 130fe...464 Da tilbake til resten av det jeg skrev angående det å ha kontroll over sykdommen. Har du snakket med en lege om hvordan en eventuell graviditet vil virke inn på kroppen din? For jeg sier ikke at du skal droppe å få barn på grunn av kronisk sykdom, men å snakke med fagpersoner er ikke dumt. Derimot vil jeg råde dere til å få mer kontroll over økonomien, blant annet ved en fast ansettelse - ikke bare vikariat. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #7 Skrevet 21. oktober 2015 Barn er flott det, men det er nødvendig å være sterk mentalt og kroppslig, samt det å forstå at det ikke lenger vil handle om deg, men om ditt barn. Når du har barn så må du være sterk og stabil som omsorgsperson. Det skylder man barnet. Hva om du blir sliten? Hva on du får fødselsdepresjon? Har du familie rundt deg som støtter opp? Vil de hjelpe dere?Anonymous poster hash: 47b13...403 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #8 Skrevet 21. oktober 2015 Snakket med to ulike leger om dette, å gå gravid vil nok gå veldig bra. Men de tror at det vil bli enklere for kroppen når jeg er ung. Men vet jo aldri hva som vil skje under en graviditet, men det skal egentlig ikke virke mye inn på sykdommen. Takk for svar Anonymous poster hash: 130fe...464
Jolene Skrevet 21. oktober 2015 #9 Skrevet 21. oktober 2015 Snakket med to ulike leger om dette, å gå gravid vil nok gå veldig bra. Men de tror at det vil bli enklere for kroppen når jeg er ung. Men vet jo aldri hva som vil skje under en graviditet, men det skal egentlig ikke virke mye inn på sykdommen. Takk for svar Anonymous poster hash: 130fe...464 Bare hyggelig, men les dette innlegget nøye: Barn er flott det, men det er nødvendig å være sterk mentalt og kroppslig, samt det å forstå at det ikke lenger vil handle om deg, men om ditt barn. Når du har barn så må du være sterk og stabil som omsorgsperson. Det skylder man barnet. Hva om du blir sliten? Hva on du får fødselsdepresjon? Har du familie rundt deg som støtter opp? Vil de hjelpe dere?Anonymous poster hash: 47b13...403 Dette er jeg enig med deg i.
Løvefrøken Skrevet 21. oktober 2015 #10 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg syns ting er for usikkert for dere nå. Vi er litt i samme situasjon, bare at min samboer er endel eldre enn dere. Vi velger å vente med barn da jobb (og dermed inntekt) er for usikkert... Jeg ønsker å ha mulighet til å slappe av og glede meg med mitt barn, ikke gå rundt å stresse med økonomiske bekymringer. Jeg regner med det kommer nok av andre bekymringer 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå