Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2004 #1 Del Skrevet 26. september 2004 Jeg har tenkt til å begynne på p-piller. Hadde først tenkt til å begynne med p-plaster men ble litt skremt av at det var 17 som hadde dødd av det i USA. P-sprøyte har jeg hørt gir endel uregelmessige blødninger. Derfor har jeg bestemt meg for å begynne på p-piller. Lurer derfor på hvilke p-pillertyper dere anbefaler? Er nemlig veldig usikker på hva jeg skal velge.. :klø: (Vet at det kommer an på person til person, men jeg får da i allefall et lite pekepinn på hva jeg kan begynne med og hva som er godt likt blant dere ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 26. september 2004 #2 Del Skrevet 26. september 2004 Trionetta har jeg veldig bra erfaring med. Men den har også ulemper. Ei venninne gikk opp i vekt av de, mens jeg er helt stabil på vekta, så det varierer fra person til person. Nesten ingen menssmerter, og ett års aktivt sexliv med piller har enda ikke gjort meg gravid. Trionetta iz da bezt? Eller noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2004 #3 Del Skrevet 26. september 2004 Trionetta har jeg veldig bra erfaring med. Men den har også ulemper. Ei venninne gikk opp i vekt av de' date=' mens jeg er helt stabil på vekta, så det varierer fra person til person. Nesten ingen menssmerter, og ett års aktivt sexliv med piller har enda ikke gjort meg gravid. Trionetta iz da bezt? Eller noe?[/quote'] Ok Men hva med blødningen - mer enn vanlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. september 2004 #4 Del Skrevet 26. september 2004 Jeg brukte også Trionetta noen år - og skal aldri bruke dem igjen. Gikk opp i vekt, blødde mindre og hadde mindre smerter, men jeg var absolutt ikke meg selv. Det merka jeg ikke før jeg slutta, derfor synes jeg det var dødsskummelt. Da jeg slutta, ble jeg så mye gladere og mer positiv, ting som var helt håpløse før ble barnemat. Begynte på Yasmin etterpå, trodde at jeg hadde funnet noe som funka, men da jeg slutta med dem for et års tid siden oppdaget jeg akkurat det samme som da jeg slutta med Trionetta - alt ble lettere, det som før var et ork var nå bare moro. Forholdet til Bjørnemannen ble bedre, sexlysten kom tilbake (det hadde jeg overhodet ikke verken da jeg gikk på Trionetta eller Yasmin). For meg passer det overhodet ikke med hormoner av noe slag, har jeg funnet ut. De setter systemet mitt snikende og umerkelig ut av spill. Samme nå som jeg er gravid, men det skjer fortere. Jeg er ikke meg. Etter fødselen kommer jeg til å vurdere VELDIG nøye hva slags prevensjon jeg skal bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 26. september 2004 #5 Del Skrevet 26. september 2004 Har også prøvd Trionetta og Yasmin, men opplevde akkurat det samme som Bjørnsdatter når det gjalt humør, pms m.m. Det som var veldig bra med disse var at blødningene var mye mindre og kortere, samt at jeg slapp unna smerter i forbindelse med mensen. Likevel syns jeg dette mer humøret ble for ødeleggende, så jeg slutta. Begynte på noen som heter Synfase, men ble ikke fornøyd. De gav meg utrolig uregemessig mens - kunne ha blødninger 3 ganger pr mnd, noen mnd uten blødninger osv. Fryktelig slitsomt. Så nå er jeg pillefri, og kommer nok ikke til å starte med noen igjen. Alt i alt må jeg jo likevel få si at jeg syns p-piller var en veldig grei form for prevensjon - bortsett fra bivirkningene da, selvfølgelig. K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 26. september 2004 #6 Del Skrevet 26. september 2004 Jeg bruker Trinordiol. Har aldri opplevd en eneste bivirkning, blør lite og kun 3-4 dager. Jeg er kjempefornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enhna Skrevet 26. september 2004 #7 Del Skrevet 26. september 2004 Jeg bruker Trionetta 28 og er kjempefornøyd! Har gått på dem nå i 3 år, gikk opp 1kg men det vises jo ikke, og nå er jeg tilbake på "normalen" igjen. Har ikke så mye mens smerter som jeg hadde før og blør i maks 3 dager. For meg fungerer de helt topp!! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 26. september 2004 #8 Del Skrevet 26. september 2004 Har brukt Loette og Yasmin. Måtte slutte med begge pga at jeg fikk for høyt blodtrykk. Men da jeg brukte dem opplevde jeg at humøret ble jevnere(ingen pms), mindre mens og ikke menssmerter, så hadde det ikke vært for blodtrykket skulle jeg gjerne fortsette å bruke dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 26. september 2004 #9 Del Skrevet 26. september 2004 Jeg har prøvd både Trionetta og Yasmin. Min er erfaring var at Trionetta drepte sexlysten og Yasmin gjorde meg grådig ustabil humørmessig. Jeg ble skikkelig deprimert, gråt og gråt i timesvis uten å vite hvorfor. Følte meg bare jævlig. Går på p-plasteret nå. Det med de dødsfallene som følge av plasterbruk overskrider ikke mulige dødsfall ved bruk av p-piller. Når en bruker disse preparatene er det en liten fare for blodpropp og det er den som som regel fører til, en sjelden gang, et dødsfall. Er en normalvektig og røykfri synker risikoen for blodpropp også betraktelig. Med plasteret blør jeg riktignok litt kraftigere en dag. Sexlysten har ikke skutt i været så jeg er åpen for å prøve noe annet selv. Jeg har hørt om plasterbrukere som har fått økt lyst også. :D Det som bekymrer meg mest med plasteret er alle hormonene som havner i naturen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmelblå Skrevet 26. september 2004 #10 Del Skrevet 26. september 2004 Brukte trinordiol i 5 år, men da begynte jeg med mellomblødninger byttet derfor til trionetta. opplevde det samme med de. fikk nedsatt sex lyst å veldig svingende humør... :veldigsur: hva med å prøve p-ring eller p-stav, disse skal være mindre hormoner i slik at bivirkningene er mindre også. så slipper du å tenke på å huske pillen hver dag snakk med legen din hva hun/han anbefaler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. september 2004 #11 Del Skrevet 27. september 2004 snakk med legen din hva hun/han anbefaler. Gjør det, men ikke ta det legen sier om bivirkninger for god fisk. Mange leger nekter for at bivirkningene du opplever og som faktisk står i pakningsvedlegget som vanlige bivirkninger kommer av de medisinene du tar, enten det er p-piller eller andre ting. Sjekk selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 27. september 2004 #12 Del Skrevet 27. september 2004 Jeg bruker Trionetta... Første året jeg gikk på de merket jeg ingen bi-virkninger, men nå siste halvåret har jeg blitt skikkelig grineklar og deprimert minst en gang i måneden,.. :-x Ellers svinger sexlysten etter hvor på pille-brettet jeg befinner meg,... Skal skifte til noe annet når jeg har brukt opp pillene jeg har,... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. september 2004 #13 Del Skrevet 27. september 2004 snakk med legen din hva hun/han anbefaler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 27. september 2004 #14 Del Skrevet 27. september 2004 Hadde først tenkt til å begynne med p-plaster men ble litt skremt av at det var 17 som hadde dødd av det i USA Jeg har ingen tall på det, men jeg vet at det er folk som har dødd av p-piller også. Regner med at det i slike tilfeller er snakk om jenter/damer som egentlig ikke burde bruke p-piller pga fare for blodpropp osv. Jeg sier ikke dette for å skremme deg altså, jeg bare tror ikke det er noen stor fare hvis du har en ordentlig samtale med legen og h*n sier du kan bruke p-piller. Eller plaster, for den saks skyld. Og når det gjelder å anbefale p-pillemerker, så er det så godt som umulig. Vi reagerer vidt forskjellig på dem. Selv begynte jeg på Microgynon for to og et halvt år siden, og har vært fornøyd med dem hele tiden. Har muligens gått litt opp i vekt og fått noe mer ustabil hud i ansiktet, men det er bivirkninger jeg helt fint kan leve med. Før hadde jeg de sykeste menssmerter, men nå merker jeg sjelden noe. Dessuten blør jeg en god del mindre. Jeg har rett og slett fått et helt nytt liv, jeg. :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. september 2004 #15 Del Skrevet 27. september 2004 Jeg har gått på Trionetta og Yasmin også, og sexlysten var på bånn med begge. Merket etter at jeg hadde slutta på Trionetta at alt ble mye lettere, jeg er mere glad. Nå har jeg tenkt å prøve hormonspiral, det skal jo være så lite hormoner i den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 28. september 2004 #16 Del Skrevet 28. september 2004 Leste i VG en gang om ei som hadde fått blodpropp og døde pga p-pillebruk. Det ble slått opp på første siden. Men når man leste inni avisen, i samme stykket, stod det at sannsynligheten for å få blodpropp var 18 ganger større om man ble gravid enn om man brukte p-piller... Tror ikke vi skal være så bekymret for sånt - det er jo tydligvis mindre farlig å bruke p-p enn å bli gravid, så. K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
zmurfette Skrevet 28. september 2004 #17 Del Skrevet 28. september 2004 Alle prevensjonstyper som inneholder hormoner gir økt fare for blodpropp. Derfor er det superviktig med en ordentlig undersøkelse før man begynner på hormoninneholdende prevensjonsmidler. Når det gjelder p-piller så deler man de inn i to typer; en-fase (samme hormoninnhold hele tiden - f.eks. Marvelon, Loette og Yasmin) og tre-fase (tre ulike faser med hormoner i løpet av en syklus - f.eks. Trinordiol og Trionetta - som for øvrig er nøyaktig det samme legemidlet produsert av to ulike firma). Ofte er det slik at man enten trives best med tre-fase eller en-fase piller. Man starter gjerne med tre-fase piller siden disse er de som best etterlikner den normale syklusen. Har man prøvd et merke med tre-fase piller og synes de er ugunstige bør man hoppe over til en-fase piller, for de ulike tre-fase pillene er veldig like. Av en-fase pillene er det Yasmin og Loette som har lavest hormoninnhold og derfor skal gi færrest bivirkninger. I tillegg finnes det minipiller (f.eks. Conludag, Exlutona), men disse er mindre sikre en p-piller og krever at man tar de innen kortere tidsfrister fra forrige pille. På pluss-siden kan det sies at de ofte gir færre bivirkninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2004 #18 Del Skrevet 28. september 2004 Alle prevensjonstyper som inneholder hormoner gir økt fare for blodpropp. Derfor er det superviktig med en ordentlig undersøkelse før man begynner på hormoninneholdende prevensjonsmidler. Når det gjelder p-piller så deler man de inn i to typer; en-fase (samme hormoninnhold hele tiden - f.eks. Marvelon, Loette og Yasmin) og tre-fase (tre ulike faser med hormoner i løpet av en syklus - f.eks. Trinordiol og Trionetta - som for øvrig er nøyaktig det samme legemidlet produsert av to ulike firma). Ofte er det slik at man enten trives best med tre-fase eller en-fase piller. Man starter gjerne med tre-fase piller siden disse er de som best etterlikner den normale syklusen. Har man prøvd et merke med tre-fase piller og synes de er ugunstige bør man hoppe over til en-fase piller, for de ulike tre-fase pillene er veldig like. Av en-fase pillene er det Yasmin og Loette som har lavest hormoninnhold og derfor skal gi færrest bivirkninger. I tillegg finnes det minipiller (f.eks. Conludag, Exlutona), men disse er mindre sikre en p-piller og krever at man tar de innen kortere tidsfrister fra forrige pille. På pluss-siden kan det sies at de ofte gir færre bivirkninger. Jepp, har hørt om en-fase og tre-fase pillene. Men har alltid lurt på en ting: Hvilke er best for kroppen? (Kanskje ikke noe fasitsvar) Tre-fase pillene er kanskje best i følge legen siden de er mest lik kroppens hormoner? Eller? :klø: (metallhuet har ikke peiling ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Paff Skrevet 28. september 2004 #19 Del Skrevet 28. september 2004 Hør hva legen din anbefaler, begynn på de og prøv deg frem.. det er min anbefaling. De fleste jeg kjenner har gjort det. Selv gikk jeg på Trinordiol i mange år, så Diane, Yasmin og nå Microgynol i flere år. Yasmin er den eneste jeg har direkte dårlig erfaring med - humøret mitt ble heilt saiko. Microgynol er den billigste hvis det er et poeng, jeg blør lite, humøret er som det skal og jeg er fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 28. september 2004 #20 Del Skrevet 28. september 2004 For de som tenker mye på faren for blodpropp: faren er faktisk mye mye større ved graviditet enn ved bruk av p-piller. Kanskje en liten tankevekker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå