AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #1 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg leste dette i dag, og begynte å tenke igjennom et scenario.. http://www.dagbladet.no/2015/10/21/nyheter/verdensrommet/asteroide/vitenskap/forskning/41598425/ Denne dukket overraskende opp? Jeg trodde de hadde stålkontroll på hva som beveget seg av farlig store og, for jordkloden, potensielt truende elementer i verdensrommet. Men scenarioet jeg kom til å tenke på: hva om NASA plutselig fant ut at en kjempeasteroide brått hadde kurs rett mot jordkloden, og at de innså at det verken var tid eller metoder for å avverge et treff? De visste at jordkloden i løpet av få dager ville være en saga blott, og at de ikke kunne gjøre noe med det. Tror dere de ville fortalt det til befolkningen? Anonymous poster hash: fec25...9b1
Chizue Skrevet 21. oktober 2015 #2 Skrevet 21. oktober 2015 Nei, det tror jeg ikke xD Kanskje fordi det ville skapt unødvendig panikk,plyndring og vold.. Hva om de forteller at om 2 dager finnes vi ikke mer, det skaper da panikk,folk løper rundt og tenner på hus og bygninger, de plyndrer matbutikkene, folk tar selvmord eller massemord...Også bommer den på oss...Kanskje vi får litt heftig sterneskudd den natta, men ingenting skjer.. x)
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #3 Skrevet 21. oktober 2015 Nei, det tror jeg ikke xD Kanskje fordi det ville skapt unødvendig panikk,plyndring og vold.. Hva om de forteller at om 2 dager finnes vi ikke mer, det skaper da panikk,folk løper rundt og tenner på hus og bygninger, de plyndrer matbutikkene, folk tar selvmord eller massemord...Også bommer den på oss...Kanskje vi får litt heftig sterneskudd den natta, men ingenting skjer.. x) Ja, jeg ville helt klart ha foretrukket å leve i uvitenhet. Men hva med lekkasjer? Det jobber en del mennesker på steder som f.eks NASA, og hvem vet hva slik informasjon kan gjøre med enkeltmennesker, selv profesjonelle? Faren for en lekkasje ville vel vært til stede vil jeg tro. Anonymous poster hash: fec25...9b1
Mann 42 Skrevet 21. oktober 2015 #4 Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Jeg tror vi ville fått vite det. Jeg vet ikke om noen av dere husker Apophis? Det var en ganske massiv asteroide som var stor nok til å bringe dommedag til jorda. Ganske passende navngitt etter en egyptisk dødsgud. Den hadde allerede hatt et ganske nært møte med jorda og beregninger av banen dens viste at det var MULIG at den ville havne på kollisjonskurs, avhengig av den neste passeringen. Dette ble ikke akkurat holdt hemmelig. Til alt hell passerte den innenfor det området som sikrer at den ikke blir noe problem i overskuelig fremtid. Men den var faktisk innenfor månens omløpsbane, og det var litt i nærmeste laget. Endret 21. oktober 2015 av Mann 42
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #5 Skrevet 21. oktober 2015 De hadde forstalt det først til de rike og mektige slik at de kom seg i sikkerhet. Så hadde de fortalt det til de fattige når det var for sent å komme seg i sikkerhet Anonymous poster hash: d33e6...c77
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #6 Skrevet 21. oktober 2015 Nei, det tror jeg ikke xD Kanskje fordi det ville skapt unødvendig panikk,plyndring og vold.. Hva om de forteller at om 2 dager finnes vi ikke mer, det skaper da panikk,folk løper rundt og tenner på hus og bygninger, de plyndrer matbutikkene, folk tar selvmord eller massemord...Også bommer den på oss...Kanskje vi får litt heftig sterneskudd den natta, men ingenting skjer.. x) Man kan beregne med relativt stor sikkerhet om en asteroide kommer til å treffe eller ikke når man først har analysert dens bevegelsesbane, de har en relativt konstant bane/omløpstid i solsystemet. Så jeg tror nok at dette ville nådd ut til befolkningen generelt slik at man kunne foreberedt seg så godt man kunne, med å gjemme seg i bomberom og lignende. Fånyttes det også egentlig om et stort nok objekt kolliderer, men i det minste så gjør man da noe. Anonymous poster hash: 7cec2...207
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #7 Skrevet 21. oktober 2015 De hadde forstalt det først til de rike og mektige slik at de kom seg i sikkerhet. Så hadde de fortalt det til de fattige når det var for sent å komme seg i sikkerhet Anonymous poster hash: d33e6...c77 Men det er jo ikke noe sted å finne sikkerhet om en stor nok asteroide treffer jordkloden i 160.000 km/t.. Anonymous poster hash: fec25...9b1 1
Mann 42 Skrevet 21. oktober 2015 #8 Skrevet 21. oktober 2015 De hadde forstalt det først til de rike og mektige slik at de kom seg i sikkerhet. Så hadde de fortalt det til de fattige når det var for sent å komme seg i sikkerhet Anonymous poster hash: d33e6...c77 "I sikkerhet"? På månen, da? 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #9 Skrevet 21. oktober 2015 "I sikkerhet"? På månen, da? Om man graver seg dypt nok ned så overlever man kanskje om man befinner seg utenfor sonen som opplever direkte treff. Men det fordrer at man har gjort forberedelser og har bunkret opp med alt av ressurser man trenger for lang tid fremover. Anonymous poster hash: 7cec2...207
Mann 42 Skrevet 21. oktober 2015 #10 Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Men det er jo ikke noe sted å finne sikkerhet om en stor nok asteroide treffer jordkloden i 160.000 km/t.. Anonymous poster hash: fec25...9b1 Den laveste hastigheten en stein fra verdensrommet kan treffe jorda med, er 7000 meter i sekundet. Pga "gravitasjonsbrønnen". Den meteoren som eksploderte i Russland forleden år, beveget seg med en fart på nærmere 20 km/s Så det ville blitt ny rekord, med 44.444 m/s Endret 21. oktober 2015 av Mann 42
Gjest gjestvest Skrevet 21. oktober 2015 #11 Skrevet 21. oktober 2015 Slapp av, TS. Vi har Sheldon og CO.
Mann 42 Skrevet 21. oktober 2015 #12 Skrevet 21. oktober 2015 Slapp av, TS. Vi har Sheldon og CO. Sheldon har i enkelte tilfeller vist seg i stand til å handle effektivt, som da han sprengte heisen i bygningen. Den gangen Leonard hadde blandet rakettdrivstoff for å imponere den nord-koreanske kjæresten, men hadde rotet med formelen, og skapt en bombe. Det var temmelig resolutt.
debatant Skrevet 24. oktober 2015 #13 Skrevet 24. oktober 2015 Jeg leste dette i dag, og begynte å tenke igjennom et scenario.. http://www.dagbladet.no/2015/10/21/nyheter/verdensrommet/asteroide/vitenskap/forskning/41598425/ Denne dukket overraskende opp? Jeg trodde de hadde stålkontroll på hva som beveget seg av farlig store og, for jordkloden, potensielt truende elementer i verdensrommet. Men scenarioet jeg kom til å tenke på: hva om NASA plutselig fant ut at en kjempeasteroide brått hadde kurs rett mot jordkloden, og at de innså at det verken var tid eller metoder for å avverge et treff? De visste at jordkloden i løpet av få dager ville være en saga blott, og at de ikke kunne gjøre noe med det. Tror dere de ville fortalt det til befolkningen? Anonymous poster hash: fec25...9b1 Det er tvilsomt at nyhetsformidleren Dagbladet har stålkontroll. hehe
Lutetium 71 Skrevet 25. oktober 2015 #14 Skrevet 25. oktober 2015 Jeg tror vi ville fått vite det. Jeg vet ikke om noen av dere husker Apophis? Det var en ganske massiv asteroide som var stor nok til å bringe dommedag til jorda. Ganske passende navngitt etter en egyptisk dødsgud.Oppdagerne av asteroiden er også hardbarka fans av tvserien Stargate, så det har muligens påvirket navnevalget noe. Den hadde allerede hatt et ganske nært møte med jorda og beregninger av banen dens viste at det var MULIG at den ville havne på kollisjonskurs, avhengig av den neste passeringen. Dette ble ikke akkurat holdt hemmelig.Til alt hell passerte den innenfor det området som sikrer at den ikke blir noe problem i overskuelig fremtid.Men den var faktisk innenfor månens omløpsbane, og det var litt i nærmeste laget. Den vil passere veldig nær jorda i 2029 (innenfor banen til de geostasjonære satellittene - Astra og resten av gjengen), men jeg visste ikke at den var observert innenfor månens bane før? Har du en link?
Mann 42 Skrevet 26. oktober 2015 #15 Skrevet 26. oktober 2015 (endret) Oppdagerne av asteroiden er også hardbarka fans av tvserien Stargate, så det har muligens påvirket navnevalget noe. Den vil passere veldig nær jorda i 2029 (innenfor banen til de geostasjonære satellittene - Astra og resten av gjengen), men jeg visste ikke at den var observert innenfor månens bane før? Har du en link? Nei, jeg har ikke en link. Men jeg er rimelig sikker på at Neil DeGrasse Tyson sa akkurat det ved en anledning. Men det er noen år siden, da, så jeg er åpen for at jeg husker feil. Det kan jo ha vært en annen stein. Endret 26. oktober 2015 av Mann 42
Lutetium 71 Skrevet 3. november 2015 #16 Skrevet 3. november 2015 Oppdagerne av asteroiden er også hardbarka fans av tvserien Stargate, så det har muligens påvirket navnevalget noe.Bare en liten oppfølger til den der. Månen Charon (Plutos måne) har kratere oppkalt etter ihvertfall tre karakterer i Star Wars. Var ikke klar over at de hadde lov til dette.. ? Men kult er det åkkesom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå