Gå til innhold

Visning på eldre hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på visning på et hus som er fra 50-tallet, og det står i annonsen at huset har "moderniseringsbehov". Det er et dødsbo, så det er vel naturlig at mye av det innvendige ikke er helt "up to date" når det er eldre mennesker som har bodd der. Vi er dermed forberedt på å måtte pusse opp alle rom.

Men hva bør man ellers se etter, og passe på, når det gjelder et såpass gammelt hus? Foreløpig aner vi ingenting om hvilken stand huset er i, så vi skjønner at vi bør sjekke ting som hvorvidt taket snart må byttes, hvilken stand el.anlegget er i, og om det er fukt i kjeller. Men er det noen her inne som har et gammelt hus, og som har tips til andre ting vi bør finne ut av før vi vurderer om vi vil by på huset? Og til det med fukt i kjeller (som jeg ganske sikkert tror at det er, i og med at huset er såpass gammelt). Dersom dette kun er en "lagringskjeller", altså ikke en kjeller man skal oppholde seg i, er det da farlig at den er fuktig? Kan dette være skadelig for resten av huset på noe vis?

Takknemlig for alle tilbakemeldinger :blomst:

Anonymous poster hash: c3700...3cb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finnes jo flere hus som er eldre enn 50-talls da :P Badet bør nok pusses opp hvis ikke det er gjort de senere år. Men ellers er det som du skriver selv bl.a. taket. Hvis det er et hus av tre bør dere også finne ut om kledningen er moden for utskifting. 

Skrevet (endret)

Utvendig: Taket er nr. 1.

Innvendig er det elektriske anlegget viktig. De la opp et minimum av strømkretser. Kjøkkenet er neppe tilpasset mer enn komfyr og kjøleskap.

Oppvarming, det elektriske anlegget igjen. De varmet gjerne opp bare et par rom og satt med ullsokker på 50-tallet.

Isolasjon? Ikke mye isolasjon på 50-tallet. Varmebehov. Å se en strømregning vil neppe vise hva en moderne famile bruker. To gamle mennesker, sparer strøm, kler på seg inne, har minimalt med elektrisk utstyr.

Bad? Vanlig standard var karbad 1 gang i uken. Kapasitet på rørene er liten.

Om kjeller fører til råte oppover i bjelkene kan jeg ikke si mye om...men har du allergier i familien, så bør du være redd for muggsopp. Mye kan gjøres bedre ved å åpne ventilene og sette inn luftavfukter. Da bruker du strøm igjen. Mange har hatt ventilene igjen i årevis for at de ikke skal få frost i kjelleren. Frostvakt i rommene hvor rør og avløp går.

Generelt sett vil jeg si at det er ille når moderniseringsbehov nevnes spesielt i annonsen. Regn med at lite er gjort siden det ble bygd.

Endret av ops2
  • Liker 2
Skrevet

Toalett, rør og kloakksystemet i huset kan du regne med at må spyles opp (i verste fall byttes ut), det blir ganske tett i løpet av 60 år!

• Liker 1
Skrevet

Ja, fukt må utbedres, det er ikke noe man bare lar være. Problemet vil bare vokse seg større.

Ellers som de andre har nevnt, tak, isolasjon, vinduer, yttervegger, bad, elektiske og røropplegget er viktig å sjekke godt. Les tilstandsrapporten fra takstmannen med lupe.

Anonymous poster hash: 016c6...84a
Skrevet

Les tilstandsrapporten fra takstmannen med lupe.

Anonymous poster hash: 016c6...84a

Dette skulle jeg skrive, så trekker den frem. Finn feilene, oppsøk feilene på visning. Finner dere dem ikke, be megler om å vise "hva mener takstmannen med fuktutslag, vi finner det ikke"

Kjenner til et tilfelle hvor takstmannen hadde skrevet opp feilen i rapporten (type fukt på mur) og selger hadde malt over området slik at det ikke gikk an å se under visning (men det stod fremdeles i rapporten). Kjøper hadde ikke sjekket, det så jo bra ut, men fant i ettertid ut at den nylig påførte malingen (på mur) bare kunne plukkes av.

Skrevet

Jeg pleier å bestille prospekt på forhånd så jeg kan lese taksten nøye. Da ser jeg hvilke ting takstmannen har nevnt som det kan være ekstra lurt å se på. Kjedelig å komme hjem etterpå også er det ting i taksten jeg ikke har sett. Ellers har jeg alltid med meg klinkekule(sjekke fallet i gulvet), skrutrekker(kunne få opp sluk og pirke på ting) ig tommestokk(hender jeg ønsker å måle enkelte ting som vindu f.eks.). Ellers har du jo fått mange fine tips!

Skrevet

Overflateoppussing innvendig er i denne sammenhengen det som ville ha bekymret meg minst. Hus fra 50-tallet kan være så mangt og en del av dem er faktisk modne for rivning. Like etter 2. verdenskrig var det ofte begrensede ressurser til husbygging, så man bygde på billigste måte med det man hadde til rådighet. Kvaliteten ble jo da deretter.

Dere må være forberedt på å bruke mye på renovering/oppussing og en million går fort. Spesielt når det står "moderniseringsbehov" i annonsen.

Det som må sjekkes er egentlig alt... Som tidligere nevnt her er taket viktig. Det samme er det elektriske anlegget. (Og dere må være forberedt på å bytte begge deler...). Med fukt i kjeller virker det også som drenering er noe som må til. Og så kommer røropplegg, isolasjon, bjelkelag, kledning og vinduer. Egentlig alt! ;)

Denne typen hus er egentlig bare for folk som enten har penger eller kunnskap til å kunne utbedre alle mulige feil som måtte dukke opp. Råttent bjelkelag finner man f.eks. ofte ikke før man har revet av det som er utenpå og det er selvfølgelig ikke mulig å gjøre på visning. Et utdatert bad er det minste problemet i denne sammenhengen. Mange lever også i troen på at det er lurt å pusse opp litt og litt og bo der mens man gjør det. Ikke tenk den tanken! Å bo i et oppussings-/renoveringsprosjekt er et helvete og når det strekker seg over år, vil det gjerne begynne å slite på psyken og forholdet. Ofte også på økonomien.

Personlig har jeg aldri vurdert å se på denne typen hus fordi kvaliteten i utgangspunktet gjerne er for dårlig både material- og håndverksmessig til at det er verdt å ta vare på.

• Liker 4
Skrevet

Jeg kjøpte et hus fra 1958 en gang.

Renovasjonskostnadene kom på 1.5.

Jeg var riktignok forberedt og er handy selv, men det er da ikke et billig hus lenger. Det er ofte billigere å betale mer for nyere hus.

Blir det for ille så får man ringe Otto :)

Skrevet (endret)

Hvis huset er kjempesjarmerende og dere blir forelsket i det, så ikke bli med på en budrunde. Rotemors anslag på 1.5 mill til oppussing er realistisk. Legg sammen det pluss kjøpesum og finn ut grensen for hva dere har råd til. Blir det en budrunde, så regn med at det er en snekker med tilgang på byggemateriale til innkjøpspris som byr over dere, eller en pengesterk fyr. Ikke la dere friste til å by over og begynne å bagatellisere hvor mye som skal brukes på oppussingen.

Endret av ops2
  • Liker 2
Skrevet

Byggemetode har mye å si. Trehus er utsatt for fukt, murhus er stort sett trygt. Taket bør uansett sjekkes. Det må nok dreneres rundt hele huset, da dette ikke var vanlig da det ble bygget. Sjekk muligheten for etterisolering utvendig, kombinert med bytte av vinduer. Hvis det er eternittplater utvendig, vær klar over at dette er asbest.

At det er dødsbo fritar arvingene fra å oppgi kjente problemer i egenerklæringen, da de ikke selv har bodd der.

Bor selv i et hus fra 1962. El-anlegget er oppgradert, og vi har pusset opp overflater. Har mange planer og tanker om hva vi vil gjøre, men tar det etter behov og økonomi.

Se på beliggenhet og muligheter for huset, og vurder om et oppussingsprosjekt er noe for deg:) Lykke til!

Skrevet

Tusen takk til alle dere som har svart :blomst:

Veldig mange gode tilbakemeldinger her, og nå fikk vi litt å tenke på. Skjønner at vi absolutt ikke bør forkaste oss!

Skrevet

TS over, altså :)

Skrevet

Jeg kjøpte et hus fra 1958 en gang.

Renovasjonskostnadene kom på 1.5.

Jeg var riktignok forberedt og er handy selv, men det er da ikke et billig hus lenger. Det er ofte billigere å betale mer for nyere hus.

Blir det for ille så får man ringe Otto :)

Samme her, vi visste hva vi gikk til ang renovering, og trodde at vi kunne klare oss med 1 million i og med at vi er begge flinke til å snekre, male osv. Innleid hjelp var helt nødvendig, og vi var innom huset å jobbet selv nesten hver dag og helg i mange, mange måneder. Hadde vi ikke hatt behov for akkurat vårt hus med tanke på størrelse, beliggenhet og muligheter hadde vi nok kjøpt et mye nyere hus. Man skal være ganske handy for å sette i gang med et sånt prosjekt, og man må ha med seg fagfolk hele veien. Tror garantert at vi IKKE hadde satt i gang med et sånt prosjekt en gang til.

Anonymous poster hash: 485a0...d63

Skrevet

Tusen takk til alle dere som har svart :blomst:

Veldig mange gode tilbakemeldinger her, og nå fikk vi litt å tenke på. Skjønner at vi absolutt ikke bør forkaste oss!

Nei, ikke forkast dere ;)

(Ja,vet...autokorr!!!)

Det kan være ganske gøy også, med oppussingsobjekt, men man må virkelig ha lyst!

Jeg er glad for erfaringen, men gjør det aldri igjen.

Nå bor jeg i nytt, såkalt nøkkelferdig hus, og det har sannelig vært mye å rette her også.

Lykke til ihvertfall. Det er en spennende prosess! :)

Skrevet

Om det er loft så sjekk om det er muselort der. Gamle hus har ofte mus i tak og vegger.

Skrevet

Dreneringen! Sjekk alltid drenering.

Anonymous poster hash: 7c0c6...8db

Skrevet

Les takstrapport/tilstandsrapport nøye slik at dere er godt forberedt til visning. Noter ned spørsmål til visning. Støtter ellers det andre har skrevet.

Moderniseringsbehov kan være så mangt, og det er ingen automatikk i at det må koste 1,5 mill.

Anbefaler denne sjekklisten til visning. Omfattende, men god: http://new.ntf.no/page14216358.aspx

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...