AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #1 Skrevet 21. oktober 2015 Hei, jeg lurer på hvor syke dere må føle dere før dere er hjemme fra jobb med grei samvittighet? Jeg er på 3 dagen nå, med luftveisinfeksjon, øre- OG øyebetennelse, men kjenner likevel på dårlig samvittighet.. jeg vet at jeg har mye å gjøre, og at firmaet trenger at jeg følger opp oppgavene mine. Men jeg er oppe halve natten med øreverk, og formen er ganske elendig. Prøver å jobbe litt hjemmefra, men enkelte oppgaver kan jeg bare løse på kontoret. Prøver å tenke at jeg er ganske smittsom også, med all hosten og guff utav nese, ører og øyne, slik at jeg skåner kollegene mine for evt. smitte ved å holde meg hjemme.. Skulle så gjerne vært frisk, hater å være sjuk! Anonymous poster hash: fa573...525
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #2 Skrevet 21. oktober 2015 I min forrige jobb var jeg rett og slett ikke borte, hvis jeg ikke hadde veldig høy feber eller omgangssyke. Og det var kanskje totalt 6-7 dager i løpet av de 5 årene jeg jobbet der. Da hadde jeg eget kontor hvor jeg satt og jobbet. Så jeg var ikke i direkte kontakt med noen, eller hadde en fysisk slitsom jobb. Nå er jeg i ny jobb, her er det ikke så trivelig å være, og arbeidsoppgavene er ikke så morsomme. Jeg føler at ingen bryr seg om jeg er tilstede eller ikke, så her er terskelen min lavere for sykemelding. Anonymous poster hash: 29387...f57 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #3 Skrevet 21. oktober 2015 Svært høy terskel for å være hjemme, men så jobber jeg også i en bransje der man stort sett jobber hele tiden (også helger og ferier) og der fravær er svært lite akseptert nesten uansett grunn. (Unntaket er nesten bare egen begravelse). Anonymous poster hash: 8162e...535
celine Skrevet 21. oktober 2015 #4 Skrevet 21. oktober 2015 Klarer jeg å pusle meg til jobb, så drar jeg på jobb. Stort sett. Unntaket er omgangssyke. Men jeg har eget kontor, og kan tilrettelegge dagene slik det passer meg Hadde jeg hatt mye kontakt med mennesker, hadde nok svaret vært et annet.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #5 Skrevet 21. oktober 2015 Kommer litt an på hva man jobber med mener jeg. Jobber man tett med mennesker,pasienter eller med mat for eksempel så synes jeg terskelen burde være lavere for å holde seg hjemme. Noe ikke alle gjør dessverre. Selv så har jeg ganske høy terskel for å holde meg hjemme,men er jeg smittsom og føler meg virkelig elendig så har jeg ikke dårlig samvittighet for å være hjemme. Det er ikke ofte jeg er så syk,så fraværet har vært veldig lavt i alle jobber jeg har hatt.Anonymous poster hash: 28ca5...b70
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #6 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg har veldig høy terskel. Jeg har vært borte fra jobb 1 dag i hele min syv år lange jobbkarriere. På skolen hadde jeg vel 3 fraværsdager fra jeg begynte på barneskolen til jeg var ferdig med doktorgraden... Det er vel litt derfor jeg har så høy terskel. Jeg ble sendt på skolen omtrent uansett. Jeg var sjelden skikkelig syk som liten, ble bare forkjølet noen ganger i året. Og forkjølelse er ingen grunn til å være hjemme, har jeg lært fra mine foreldre. Jeg får helt hetta ved tanken på å ringe inn og si jeg er syk. Selv om jeg ikke har det travelt, og det ikke er krise for jobben om jeg er borte en dag eller to. Så det er jo i grunnen bare tåpelig å gå på jobb når jeg er så forkjølet at jeg er helt tett i hodet og ikke får jobbet effektivt i det hele tatt, og står der og sprer pesten i det åpne kontorlandskapet.. Anonymous poster hash: b79ca...fd5
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #7 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg synes det er bra at du skåner dine kollegaer fra smitte! Jeg blir også hjemme når jeg er smittsom, og hadde i ditt tilfelle blitt hjemme (spesielt etter en natt med lite søvn). Om du orker kan du vel kanskje gjøre noen oppgaver hjemme, så får det du MÅ gjøre på jobb enten bli gjort på jobb, eller om du kan spørre noen på jobben om de kan gjøre det for deg mens du er syk -- OM det haster veldig. Anonymous poster hash: f618b...7d8
JHF Skrevet 21. oktober 2015 #8 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg har også høy terskel for å melde meg syk, men av og til må en. Siden ingen tar over mine arbeidsoppgaver, prøver jeg å gjøre det jeg kan og klarer hjemmefra, men resten må bare vente. Tenker at det er bedre at litt blir gjordt etterhvert enn at alt skal tas igjen senere.
Macro Skrevet 21. oktober 2015 #9 Skrevet 21. oktober 2015 Viss jeg er i så dårlig form at jeg ikke klarar å gjøre noe som helst på jobb, blir jeg hjemme. Ved omgangssyke blir jeg selvsagt hjemme uansett, for å unngå smitte.
Gjest FruPotter Skrevet 21. oktober 2015 #10 Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Når jeg er så dårlig at jeg ikke får gjort arbeidet mitt ordentlig eller i det hele tatt. Edit: Og om jeg har omgangssyken eller ørebetennelse. Da er jeg hjemme uansett for å ikke smitte noen andre. Endret 21. oktober 2015 av FruPotter
Chizue Skrevet 21. oktober 2015 #11 Skrevet 21. oktober 2015 Klarer jeg å komme meg opp fra senga og til dusjen, så er jeg frisk nok til å komme meg på jobb x) Har nok vært litt borte fra jobb de siste årene...Men, tiden jeg var mest syk på, var som ringevikar i barnehager Og jeg ble jo ringt når det var sesong for influensa, omgangssyke osv.. Jeg... Føler meg syk annenhver uke, men det varer bare i ca 1 dag...Eggløsning og rett før mens, så stiger tempen på ca 1grad og kan være veldig kvalm, så jeg går på jobb. (men er jo vant med det) Om det slår ut på natta med høy feber, så går jeg ikke på jobb, for da vet jeg at jeg er syk og ikke "syklus-syk" heldigvis så skjer det veldig sjeldent x) På vinteren derimot... Jeg er astmatiker og det er på vinteren jeg får problemer..Om jeg får, veldig tung pust eller mye hoste, så må jeg til lege uansett om jeg vil eller ikke x) Da det kan være bronkitt/lungebetennelse, jeg får enten eller hver vinter, men går det ubehandlet, så blir jeg veldig syk Og da må jeg bli sykemeldt, men går jeg inn når jeg først får symptomer, så slipper jeg som oftest sykedager ^_^
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #12 Skrevet 21. oktober 2015 Men jeg tenker som så at med mindre man er svært syk (eller har omgangssyke eller noe annet smittsomt og farlig), så har alle en restverdi hvor de kan gjøre LITT. Om man ikke holder ut en hel dag, så kanskje man holder ut noen timer? Jeg jobber tett på andre mennesker, men er jeg dårlig er det alltids noe papirarbeid jeg kan gjøre i en time eller tre, enten på arbeidsplassen eller hjemme. Nå jobber jeg og på en arbeidsplass hvor alle har relativt høy arbeidsmoral og heldigvis deler det synet, og det er absolutt aksept for å være hjemme en dag eller to om det trengs, for da vet vi og at vedkommende er virkelig dårlig og ikke bare småpjusk. Lederen vår er og blitt god på tilrettelegging hvis noen ikke er helt på topp. Anonymous poster hash: ab6c1...714
Cashbah Skrevet 21. oktober 2015 #13 Skrevet 21. oktober 2015 Skyhøy terskel, kan jeg fysisk gå på jobb gjør jeg det. Da får arbeidsoppgavene mine heller tilpasses at jeg evt. er smittsom. Men det kommer jo an på grad av sykdom og hvor smittsom den er og hva som er forsvarlig.
-Missi- Skrevet 21. oktober 2015 #14 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg er hjemme nå pga omgangsyken. Ble sendt hjem fra jobb, for jeg prøvde å gå alikevell Fikk det ikke før kl 8 hvor jeg allerede hadde kommet meg på jobb, men følte meg litt uggen først da. Føler meg ofte syk uten at det er så alvorlig at jeg må være hjemme. Så der er min terskel, har jeg omgangsyken så holder jeg meg hjemme, eller om jeg har skikkelig feber hvor jeg bare klarer å ligge i senga. Stort sett når jeg først drar til legen har jeg endt med sykemelding over en god del dager, eller endt på sykehuset. Er elendig på å dra dit, veldig høy terskel for det, sikkert for høy
Leo Skrevet 21. oktober 2015 #15 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg har funnet ut at det kan være ganske dumt å leke "helt" og kreke seg på jobb nærmest i koma. Ved forkjølelse er enden på visa så og si uten unntak at jeg får mer alvorlige infeksjoner som krever lengre sykmelding evt. at arbeidskapasiteten er redusert i flere uker. Vinningen går med andre ord opp i spinningen. Blir jeg forkjølet har jeg derfor ingen betenkeligheter med å bli under dyna til jeg føler meg bedre. Siden jeg jobber i åpent landskap sammen med veldig mange andre unngår jeg også i større grad å smitte andre enn om jeg beveger meg hostende og nysende rundt i lokalene.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #16 Skrevet 21. oktober 2015 Jobber i barnehage. Jeg har ikke så høy terskel lenger som jeg hadde. Man blir helt utkjørt av all støyen og tempoet som er der dersom man går når man er for syk. Det gjør at man holder seg syk veldig lenge, og ikke kommer seg ovenpå før det har gått et par uker. Da er man forferdelig sliten, på grensa til å ikke orke å karre seg opp om morgenen. Dessuten er det smittehensyn å ta. Jeg kan smitte barna, som smitter foreldrene sine. Da er det bedre å være borte en dag. Jeg er for tiden inne i en depresjon (på 3.året. Får hjelp for dette), så jeg MÅ lytte til kroppen for tiden for å klare å holde meg delvis i arbeid og ikke falle helt utenfor. Anonymous poster hash: 0d841...da8
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #17 Skrevet 21. oktober 2015 Hei, jeg lurer på hvor syke dere må føle dere før dere er hjemme fra jobb med grei samvittighet? Jeg er på 3 dagen nå, med luftveisinfeksjon, øre- OG øyebetennelse, men kjenner likevel på dårlig samvittighet.. jeg vet at jeg har mye å gjøre, og at firmaet trenger at jeg følger opp oppgavene mine. Men jeg er oppe halve natten med øreverk, og formen er ganske elendig. Prøver å jobbe litt hjemmefra, men enkelte oppgaver kan jeg bare løse på kontoret. Prøver å tenke at jeg er ganske smittsom også, med all hosten og guff utav nese, ører og øyne, slik at jeg skåner kollegene mine for evt. smitte ved å holde meg hjemme.. Skulle så gjerne vært frisk, hater å være sjuk!Anonymous poster hash: fa573...525 Du må ikke finne på å spørre om terskelen her inne, for her er det nemlig slik at kan du puste, kan du gå på jobb. .......spesielt i teorien, og for å prøve å få andre til å føle seg late og dårlige. Anonymous poster hash: b48b1...976
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #18 Skrevet 21. oktober 2015 Du må ikke finne på å spørre om terskelen her inne, for her er det nemlig slik at kan du puste, kan du gå på jobb. .......spesielt i teorien, og for å prøve å få andre til å føle seg late og dårlige.Anonymous poster hash: b48b1...976 Jeg er enig selv om jeg skrev lengre opp at jeg har høy terskel. Synes det er en uting at folk kommer på jobb selv om de er syke,og langt fra alle jobber på kontor der man kan holde seg unna andre. Føler man seg syk,så holder man seg hjemme og noen blir syk oftere enn andre.Anonymous poster hash: 28ca5...b70
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #19 Skrevet 21. oktober 2015 Du må ikke finne på å spørre om terskelen her inne, for her er det nemlig slik at kan du puste, kan du gå på jobb. .......spesielt i teorien, og for å prøve å få andre til å føle seg late og dårlige. Anonymous poster hash: b48b1...976 Fantastisk innlegg som satte ord på tankene mine. Anonymous poster hash: a4d9c...ef3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #20 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg er enig med Leo. Ja, jeg klarer å være i arbeidslokalet, men kapasiteten synker. Hjemme blir det jo også (i alle fall her) litt "press" på å "fungere", siden man tross alt klarte å komme seg på jobb. Arbeidskapasiteten forblir lav over tid, og ender kanskje i sykmelding pga andre infeksjoner som følge av at immunforsvaret allerede har nok å hanskes med på lite ressurser. Så i praksis må de andre uansett jobbe mer for å komme i mål med det som skal gjøres. Jeg jobber i butikk, og har kunder å tenke på også. Se for deg en ansatt i klesbutikken, f.eks., som hoster verre enn en kjederøyker med kols, samtidig som vedkommende skal prøve å fylle inn varer med blanke øyne og rød nese. Tenker du at vedkommende er en sterk person med høy arbeidsmoral, eller burde h*n holdt seg hjemme for å ikke smitte kolleger og deg(som kunde)? Jeg har prøvd å gå på jobb så lenge jeg klarer(og peist innpå med smertestillende og energidrikker for å komme meg gjennom dagen), og har så å si alltid fått bekymrede kommentarer fra kunder om at "du burde holdt senga i dag, så dårlig som du høres/ser ut!". Anonymous poster hash: e31b3...767
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå