AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #1 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg har flyttet sammen med kjæresten i en liten leilighet, hvor vi da har dobbeltseng og tørketrommel. Og det formsydde lakenet til denne sengen går dårlig i hop med trommelen. Hvordan unngår jeg at andre ting samler seg inni lakenet, så det blir en stor klump som ikke tørker? I går var det to håndklær som hadde blitt pakket godt sammen inni lakenet, så både håndklær og laken var vått da trommelen var ferdig. Vi har liten plass (40 kvm), og derfor er det lite praktisk å henge lakenet opp til tørk, siden det både tar mye plass, og fører til dårlig luftkvalitet i heimen. Råd? Finnes det gigavaskeposer som kan brukes i trommelen? Anonymous poster hash: 86299...58e
ops2 Skrevet 21. oktober 2015 #2 Skrevet 21. oktober 2015 Har du "kuler" til tørketrommelen? De skal hindre at tøyet blir en klump.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #3 Skrevet 21. oktober 2015 De laknene må tørkes alene! Har prøvd utrolig mange ganger med og uten kuler, men resultatet er alltid som du beskriver. Så nå tørker jeg de alene. Da bruker trommelen vesentlig kortere tid og resultatet blir bra. Anonymous poster hash: b75be...b9c
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #4 Skrevet 21. oktober 2015 tørker alltid laken alene nettop på grunn av det der Anonymous poster hash: 0b02d...624
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #5 Skrevet 21. oktober 2015 Har du "kuler" til tørketrommelen? De skal hindre at tøyet blir en klump. Jeg har tennissballer jeg bruker når jeg vasker dyner og slikt, billigversjonen av de "piggete" kulene man får kjøpt til det formålet i butikker. Er det slike du mener? Anonymous poster hash: 86299...58e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #6 Skrevet 21. oktober 2015 Hrm, det er jo både miljøsvineri og økonomisk sløsing å kjøre en trommel med ett laken i... Da må jeg samle opp flere, da, og det er både plasskrevende og upraktisk. Kanskje jeg må bli grunder og starte min egen dobbeltlakenvaskeposefabrikasjon. Anonymous poster hash: 86299...58e 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #7 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg ikke det blir noen store inneklimaproblemer av å tørke et laken inne en gang annen hver uke. Anonymous poster hash: 06ef5...101 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #8 Skrevet 21. oktober 2015 Ikke sikkert dette er gjennomførbart i det hele tatt, men finnes det ikke klyper beregnet på å holde sokker sammen under vask og tromling? Hvordan hadde det vært å "lukke" lakenet med noen av disse? (Vi har samme problemet med dynetrekk, og det er grunnen til at jeg alltid lukker dynetrekk før vask. ) Anonymous poster hash: 56e35...2b3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #9 Skrevet 21. oktober 2015 Hrm, det er jo både miljøsvineri og økonomisk sløsing å kjøre en trommel med ett laken i... Da må jeg samle opp flere, da, og det er både plasskrevende og upraktisk. Kanskje jeg må bli grunder og starte min egen dobbeltlakenvaskeposefabrikasjon. Anonymous poster hash: 86299...58e Hvis du har en relativt ny og moderne tørketrommel så vil jo den stoppe når lakenet er tørt så det vil nok ikke bli så veldig mye sløsing økonomisk. Tror det er mere sløsing når du må kjøre trommelen flere ganger fordi tøyet pakker seg og ikke blir tørt.Anonymous poster hash: b75be...b9c 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #10 Skrevet 21. oktober 2015 Jeg ikke det blir noen store inneklimaproblemer av å tørke et laken inne en gang annen hver uke. Anonymous poster hash: 06ef5...101 Har prøvd. Det er ikke værendes i leiligheten mens det henger der.. Greit nok om sommeren når vi kan ha alle vinduer oppe, men nå om vinteren blir det så ubehagelig å puste der at det ikke går. Er som sagt en liten leilighet, og vi har bare sovealkove, altså sover vi i samme rom som lakenet da må henge til tørk i.. Anonymous poster hash: 86299...58e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #11 Skrevet 21. oktober 2015 Ikke sikkert dette er gjennomførbart i det hele tatt, men finnes det ikke klyper beregnet på å holde sokker sammen under vask og tromling? Hvordan hadde det vært å "lukke" lakenet med noen av disse? (Vi har samme problemet med dynetrekk, og det er grunnen til at jeg alltid lukker dynetrekk før vask. ) Anonymous poster hash: 56e35...2b3 Hm, kanskje det kunne vært en idé å prøve, ja? Hadde samme problemet med de gammeldagse dynetrekkene med svææær åpning i siden som ikke kunne lukkes, elsker at dynetrekkene nå kommer med knapper og bunnåpning Anonymous poster hash: 86299...58e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #12 Skrevet 21. oktober 2015 Kan jeg evt bruke et dynetrekk som "tromlepose"? Altså ta lakenet inn i dynetrekket før jeg tromler? Da blir det jo forsåvidt et dynetrekk med en klump i, men kanskje den ikke blir så tettpakket som når lakenet får snurret seg flere ganger hardt rundt andre ting? hm... Anonymous poster hash: 86299...58e
ops2 Skrevet 21. oktober 2015 #13 Skrevet 21. oktober 2015 Kan jeg evt bruke et dynetrekk som "tromlepose"? Altså ta lakenet inn i dynetrekket før jeg tromler? Da blir det jo forsåvidt et dynetrekk med en klump i, men kanskje den ikke blir så tettpakket som når lakenet får snurret seg flere ganger hardt rundt andre ting? hm... Anonymous poster hash: 86299...58e Synes det er en god ide å prøve. Dynetrekk og hodeputer har du allerede, du slipper å kjøpe noen vaskeposer som tar opp plass hvis dette fungerer.
MammaSvarDa Skrevet 21. oktober 2015 #14 Skrevet 21. oktober 2015 På min tørketrommel er det et program som heter store tekstiler. På det programmet blir ikke sengetøyet som en tacolefse. Har du sjekket om du har et lignende program på din maskin?
Leo Skrevet 21. oktober 2015 #15 Skrevet 21. oktober 2015 Det samme skjer selvfølgelig her, men jeg har funnet ut at hvis jeg deler opp vasken og tørker lakenet for selg selv og det andre for seg selv, så tar det til sammen vesentlig kortere tid enn om jeg insisterer på å tørke alt samtidig. Et enslig laken tørker jo på noen få minutter.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #16 Skrevet 21. oktober 2015 På min tørketrommel er det et program som heter store tekstiler. På det programmet blir ikke sengetøyet som en tacolefse. Har du sjekket om du har et lignende program på din maskin? Rimelig sikker på at jeg ikke har det, men må sjekke når jeg kommer hjem. Har ikke investert i den mest fancy schmancy maskinen, så er litt begrenset med program på den. Anonymous poster hash: 86299...58e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #17 Skrevet 21. oktober 2015 Det samme skjer selvfølgelig her, men jeg har funnet ut at hvis jeg deler opp vasken og tørker lakenet for selg selv og det andre for seg selv, så tar det til sammen vesentlig kortere tid enn om jeg insisterer på å tørke alt samtidig. Et enslig laken tørker jo på noen få minutter. Må kanskje prøve og se hvor lang tid et laken trenger. Til vanlig bruker trommelen vinter og vår, men har aldri prøvd med bare bittelitt i den. Anonymous poster hash: 86299...58e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #18 Skrevet 21. oktober 2015 Hrm, det er jo både miljøsvineri og økonomisk sløsing å kjøre en trommel med ett laken i... Da må jeg samle opp flere, da, og det er både plasskrevende og upraktisk. Kanskje jeg må bli grunder og starte min egen dobbeltlakenvaskeposefabrikasjon. Anonymous poster hash: 86299...58e Blås i det og tørk et og et laken. Jeg gjør det samme . Hadde du hatt vaskepose til slike store laken, hadde de klumpet seg likevel Anonymous poster hash: 18ce3...c47
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #19 Skrevet 21. oktober 2015 Kan jeg evt bruke et dynetrekk som "tromlepose"? Altså ta lakenet inn i dynetrekket før jeg tromler? Da blir det jo forsåvidt et dynetrekk med en klump i, men kanskje den ikke blir så tettpakket som når lakenet får snurret seg flere ganger hardt rundt andre ting? hm... Anonymous poster hash: 86299...58e Da vil det i hvertfall ta lang tid fordi dynetrekket ikke slipper ut fuktighet på samme måte som en vanlig vaskepose gjør. Og med tanke på at du tilsynelatende var veldig opptatt både av økonomi og miljø så er det en dårlig løsning. Syns du gjør dette til et unødvendig stort problem!Anonymous poster hash: b75be...b9c
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #20 Skrevet 21. oktober 2015 Har i årevis tørket stretchlakener i trommel sammen med både dynetrekk, putetrekk, håndklær, sokker, truser og alt som kan vaskes på 60-90 grader og tromles, og har til dags dato aldri opplevd at det baller seg og ikke vil tørke??? Kan til og med tromle dynetrekk uten lukking sammen med alt annet uten at det problemet oppstår... Det hender også at noe havner inni hverandre en sjelden gang men tørt blir det uansett! Og jeg har en candy trommel kjøpt for knappe 3000 kr på elkjøp for over 8 år siden, altså billigste sort trommel fordi jeg trengte en billig trommel da vi var midt i husbygging og leide en 50 kvadrats leilighet mens huset ble bygget og rett og slett måtte ha noe for å tørke klærne med... Og den er godt brukt på alke disse årene, og enda har jeg ikke problemer med å få ting tørt!! Vil tro at dagens tromler til litt mer penger vil være enda bedre.... Hvilken trommel har du?? Har du skjekket kondensatoren at den er ren? Tømmer du lofilteret etter hver tørk? Tømmer du vannbeholderen etter hver vask? Hvis du for øvrig ikke kan henge opp et enkelt laken en gang i uka uten å få pusteproblemer bør du se på ventileringen i leiligheten. At klestørk inne ikke er optimalt er nå en ting, men noe er galt når et laken som inneholder et par-tre deciliter vann ødelegger inneklimaet. Er forskjell på det og 3-4 maskiner med klesvask som henger inne samtidig. Er det ventiler i leiligheten? Er de oppe på permanent basis? Lufter dere skikkelig hver dag (effektiv lufting med alt av dører og vinduer vidåpen slik at det blir skikkelig gjennomtrekk i minimum 10 minutter)?? Dusjer dere med vifte på badet, evt vindu åpent på badet, eller går dampen rett inn i resten av leiligheten? Har dere tilstrekkelig varme på i leiligheten?? Hvilken leilighet er det? Type kjeller der alt er under bakkeplan eller høyere opp i en bygning? Det høres ikke ut som normale forhold i den leiligheten...Anonymous poster hash: 92230...83a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå