Gå til innhold

Sleit med å få av kontaktlinsene - nå har jeg vondt i øyet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg byttet linsemerke nylig fra Acuvue til Dailies. Er fortsatt ny linsebruker, brukte  bare de gamle i noen dager da de ikke passet. Problemet med de gamle var at de skled, de nye dermot sitter som limt. Jeg sleit skikkelig med å få dem av i forrigårs, brukte minst 30 minutter. Helte tilslutt linsevæske i øyet og fikk dyttet dem ut på et vis, men før det var jeg desperat og klarte å klype meg i øyet med neglene og det gjorde utrolig vondt. Nå er jeg helt sår og øm i øynene, spesielt høyre. Er akkurat som det er en grå hinne utapå øyet mitt. så jeg måtte dobbeltsjekke om linsen faktisk var ute, men det ser heldigvis sånn ut. Ringte optikeren som sa man aldri måtte bruke neglen, for man kunne skade hornhinnen. Håper ikke jeg har ødelagt øyet for alltid nå da, og at det faktisk går over...

Men noen tips når linsen sitter så til de grader fast? Vet ikke om jeg tør å prøve igjen

Skrevet

Har du ikke fått opplæring hos optiker? Be om en ny time så du lærer deg dette ordentlig.

Anonymous poster hash: 7aa85...b11
  • Liker 1
Skrevet

Optiker skulle ha gitt deg opplæring i hvordan du bruker dem. 

Aldri bruk negler... Det kan skade både linsen og øyet. 

Sett pekefingeren på linsen, dra den nedover samtidig som du ser litt oppover, og klyp sammen pekefinger og tommel når du har fått dradd linsen ned så den er vekke fra pupillområdet. Om den sitter skikkelig, er det gjerne fordi du er tørr på øyet. Prøv å dryppe litt øyedråper på øyet før du prøver igjen. Øyedråper får du kjøpt på apoteket, av den typen som er mot tørre øyne. 

Om du har holdt på en stund, ta en pause, og la øyet få hvile. 

Unngå å dusje/vaske håret med linsene på. Om du gjør det, vær veldig nøye på at du ikke får vann på øyet. Vanlig vann inn på øynene tørket ut øynene, og gjør at linsene sitter som limt. 

Anonymous poster hash: 4e4c1...901
Skrevet

Ok, takk for svar. Ja ser jo at jeg burde ha fått opplæring, men jeg har brukt linser en gang for lenge siden og trodde det skulle gå greit. De første linsene jeg brukte gikk jo av med en gang.

Skrevet

Du bør få en lege til å se på om du har fått en rift i hornhinnen. Det er en enkel undersøkelse der man får påsmørt et kontrastmiddel på øyets overflate, som vil vise eventuelle rifter ved belysning med en spesiell lampe. Det gjør ikke vondt.

Om du har en rift, skal du ha dråper eller salve (som oftest kloramfenikol) for å forebygge infeksjon.

Anonymous poster hash: c0606...7b4

Skrevet

Ok dette er litt flaut, men det viste seg at det satt en linse igjen på det høyre øyet. Jeg vet 100% sikkert at jeg tok ut linsen fra dette øyet på mandag, så jeg skjønner ikke hvordan det kan ha sittet igjen en. Kan det ha vært dobbel linse i pakken? 

Sist jeg brukte linser er 1 måned siden. Tenk om den har sittet på så lenge?  Men da ville jeg nok ha merket det, for jeg ble kjempetørr på øyet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...