Gå til innhold

Blærekramper ved permanent urinkateter

Gjest Gjest_Erica

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Erica

Dette er et veldig innsnevret område, men jeg forsøker meg likevel :)

Jeg har urinretensjon og har de siste 8 årene gått med permanent kateter. Det er vanlig med blærespasmer/blærekramper når man har gått med dette over lengre tid. Det er kroppens forsøk på å kvitte seg med fremmedlegemet (kateterslangen) og setter alle muskler til for å dytte det ut - noe som ikke går. Jeg har forsøkt Betmiga og Emselex, men ikke hatt merkbar bedret effekt. På urologisk avdeling anbefaler de Ibux, Voltaren og andre NSAID-preparater) som jeg ikke kan ta pga. vektoperasjon. Resultatet blir store smerter tter liten fysisk aktivitet som medisineres fra Nobligan til Oxycontin (alt etter intensiteten av smertene).

Er det noen som har noen tanker å dele eller egne erfaringer? Jeg vet ikke hva jeg spør om engang... Det er bare fortvilende å se for seg en fremtid på smrtestillende. Siden krampene startet, har de blitt verre og verre, men det ble betraktelig forverret når jeg byttet fra SPK til urologisk kateter, noe som visstnok var ganske vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå virker jeg sikkert krass men. Du spør på et forum, der du ikke aner kompetansen til folk. Hva får deg til å tro din egen spesialist ikke vet hva h*n gjør? Hva med å spørre etter hjelp der? Hvor du vet kompetansen er?

Anonymous poster hash: 1dbaf...225
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du har prøvd RIK før du fikk permanent kateter?

Anonymous poster hash: 76e8d...8ab
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

Nå virker jeg sikkert krass men. Du spør på et forum, der du ikke aner kompetansen til folk. Hva får deg til å tro din egen spesialist ikke vet hva h*n gjør? Hva med å spørre etter hjelp der? Hvor du vet kompetansen er?

Anonymous poster hash: 1dbaf...225

Helt i orden at du er krass (noe du ikke er) og jeg skal svare:

Nei, jeg vet ikke kompetansen bak svarene, men jeg ber heller ikke om kompetente svar men erfaringer og tanker. Kanskje nettopp erfaringer og tanker fra ikke-kompetente mennesker, men mennesker som kanskje selv har kjent dette på kroppen.

Selvfølgelig har jeg rådført meg med spesialister (som jeg nevnte), men når jeg ikke er et tilfelle de kan hjelpe på "vanlig vis", føles det som om de drar på skuldrene og ber fastlegen skrive ut smertestillende, smertestillende, smertestillende...

Jeg er kanskje sta og vrang, men jeg tenker at det bør finnes noe annet enn sterke smertestillende medikamenter som behandling mot dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

Regner med at du har prøvd RIK før du fikk permanent kateter?

Ja, og det viste seg raskt at var helt uaktuelt da jeg ble retraumatisert for hver riking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bedøve lokalt med Xylocain gel? Har du prøvd med andre spasmolytikum, som feks Baklofen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor byttet du fra SPK til vanlig KAD? Et SPK er bedre når det er problemer, som i dette tilfelle.

Anonymous poster hash: b1ce1...ae7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Erica

Hvorfor byttet du fra SPK til vanlig KAD? Et SPK er bedre når det er problemer, som i dette tilfelle.

Anonymous poster hash: b1ce1...ae7

Jeg skal gjennomgå en mageoperasjon og da måtte SPK-et ut for en tid. Jeg får SPK igjen så fort alt ligger til rette for det.

Har du prøvd å bedøve lokalt med Xylocain gel? Har du prøvd med andre spasmolytikum, som feks Baklofen?

Takk for tips. Hvordan skjer bedøving lokalt med gel? ... Når krampene først er kastet over meg ville jeg tro det var for sent?

Jeg har ikke forsøkt Baklofen, men Betmiga og Emselex. Ser at Baklofen har en litt annen virkningsmåte, så mulig å vurdere og bytte...

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...