Gå til innhold

Stresset angående et middagsselskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynte i ny jobb i år og har vært veldig heldig med kollegaene. Kommer veldig godt overens med de som jobber på mitt team. For å ta vare på det sosiale har vi en ordning der vi inviterer hele teamet på middag hver 4. Uke. Teamet består av 5 stykker inkludert meg. Nå har jeg vært på middag hos to av kollegaene, og det har vært helt eksepsjonelt. Tre retters middag, med vin til alle rettene, helt nydelig mat, bordet var helt perfekt.

Nå er jeg veldig bekymret for hvordan det skal gå med meg, jeg er ingen mester på kjøkkenet og vet veldig lite om vin. Det er min tur til å invitere neste gang som er i slutten av neste uke og jeg har ingen anelse om hva jeg skal servere, hvilken vin som passer til hva osv.

Har dere noen råd? Jeg har virkelig ingen anelse. Det beste jeg har kommer med hittil er helstekt indrefilet med sopp og fløtegratinerte poteter, men aner ikke hvilen vin som passer til og hva jeg skal servere til forrett og dessert.

Anonymous poster hash: 6e74e...77e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville spurt på polet.

Anonymous poster hash: e1ed5...31d
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Det høres ut som en kjempegod hovedrett! :) Jeg ville vurdert å ha noen grønne grønnsaker til, rett og slett så det ser bedre ut. Asparges, rosenkål eller bønner (for guds skyld ferske) for eksempel. 

Til forrett kan du lage en enkel potet- eller sellerirotsuppe, toppet med stekt chorizo og/eller persille hvis ønskelig. Det fine med suppe er at det kan lages dagen før! 

Eller så er honningmelon og spekeskinke en enkel klassiker som aldri slår feil. Da skjærer du en skive melon og danderer et par skiver skinke på. 

Eller Caprese, høres sykt fancy ut, men er bare tomat, mozarella og ruccolasalat. 

Til dessert kan du servere god is med bærsaus hvis du vil holde det enkelt. Eller lag freia sjokolademousse (eller hjemmelaget) i vinglass/vanlige glass og pynt med blåbær og krem. 

Husk at det er mye bedre å lage noe godt og enkelt, enn at alt skal være fancy og ikke blir spesielt bra. 

Endret av Poserose
  • Liker 8
Skrevet

Og når det kommer til vin spør du på polet, de er flinke :) Det er garantert det kollegaene dine har gjort!

• Liker 3
Gjest Citronella
Skrevet

Pannacotta med en coulis kan du enkelt lage som dessert dagen før.

Og suppe er en flott forrett!

Skrevet

Og jeg ville ikke ha gjort det så vanskelig for meg selv! ;) Hvis du ikke er spesielt interessert i matlaging og ikke så godt trent på kjøkkenet, kan en treretters til fem personer bli en ganske heseblesende affære. Masse gode grønnsaker og andre råvarer som er i sesong nå, så jeg ville ha satset på en litt fancy gryterett basert på gode råvarer. Vilt for eksempel. Eller baccalao. Da kan du gjøre i stand alt på forhånd og gjerne dagen før. Med godt brød og litt annet tilbehør er du i mål. Vintips får du på polet.

Til dessert kan du for eksempel bake en eplekake som du serverer med is.

• Liker 9
Gjest Overrasket
Skrevet

Ikke noe å stresse over, ta det som en morsom utfordring! Dette fikser du fint. 

Jeg synes du tenker i riktig rentning ved å ha en hovedrett som kan ovnsstekes, det er enkelt når du skal servere til mange personer, men samtidig veldig stilig!

Jeg ville hentet inspirasjon fra årstiden. Helstekt indrefilet kan man spise hele året, men hva er typisk for norsk høst?

Hvis vi ser på flotte forretter som passer høsten, er typisk supper noe å titte på. Vi har jo tilgang på blomkål hele året, men norsk blomkål er egentlig best om høsten. En hjemmelaget blomkålsuppe tar ikke mye krefter, krever ikke mange ingredienser og gjør det en forrett skal gjøre – skjerper apettitten!

Tenk ca like mange gram vann og blomkål. En snau kg blomkål (regnet uten de grønne bladene) til en snau liter vann. 

Start med 1 halv løk, 3 hvitløksfedd, 3 blader laurbær og 1 teskje spisskummen. Stek det på middels til høy varme i en god dose smør. Tilsett 1 terning grønnsaksbuljong blomkål, ferdig kuttet opp. Rør godt rundt, og hell over vannet. Slå ned varmen og la det putre, men ikke fosskoke, i en time. Blomkålen skal bli så mør at den faller fra hverandre til enda mindre biter. Kjør det hele i en blender eller mos det for hånd til en tykk og jevn kremaktig suppe. Ha det tilbake i gryten, smaksett med salt, pepper, smør og en dose kremfløte. Forsiktig med fløten, du trenger garantert ikke mer enn 1 dl (trolig mindre). 

Vinforslag: Best med Pinot Gris fra Alsace (180 kr per flaske bør holde), men Pinot Grigio fra Italia kan være litt billigere. Du kan komme unna med 1 flaske til 5 personer siden dette er forrett. 

Om høsten synes jeg hovedretten i et norsk middagsselskap gir seg selv. Lammelår.

Ta et lammelår på 2 1/2 kg. Lag ca 30 små snitt i kjøttet, og fyll snittene med en liten bit hvitløk og rosmarin. Dette kan du gjøre kvelden før, så putt låret i kjøleskap over natten. Ta det ut 1 time før steking.

Varm ovnen til 190 grader, og forbered en langpanne med olje i til oljen er varm. Vend kjøttet i den varme oljen (pass på fingrene) og dyng på med oppskjært løk, gulrøtter og hvitløk. Hell over 1 liter god kraft og et glass rødvin og avslutt med å legge kjøttet på toppen. 

Nå skal kjøttet steke i ca 105 minutter, og deretter hvile i 30 minutter. Snu det rundt etter 50 minutters steketid for å sikre et jevnere resultat. Mens kjøttet hviler samler du all væsken fra stekeformen, siler av grønnsakene og koker kraften inn litt til en noe mer konsentrert saus. 

Du kan velge mellom to typer poteter. Ovnsstekte eller fløtegratinerte. Ovnsstekte nypoteter er enkelt, det er egentlig bare å spre de rundt kjøttet mot slutten av steketiden. 

Fløtegratinerte poteter krever litt mer jobb: 

Skjær potetene i skiver. 

Legg de en kjele, og dekk til med fløte. Stikk litt hvitløk og pepper oppi der også. Varm det opp til fløten begynner å koke, og fordel potet + fløte i porsjonsformer (stilig for serveringens skyld). Kjør det inn i ovnen til overflaten er gylden. Spre litt ost over, og smelt osten helt før servering. 

Vinforslag: Det flotte med lammestek er at du har masse god rødvin å velge mellom. Personlig smak vil avgjøre, men for å si det rett ut, unngå billig vin. Ofte mangler billig vin de rette smaksnyansene til en så flott råvare! Rødvin fra Priorat, Bordeaux, Rhône og Toscana kan fungere helt fint. Tenk robust rødvin der mye av smaken er skapt av de lokale omgivelsene – terroir. Ergo ikke vin som er dynget ned med eikeinfisert vaniljesmak. 150 kr per flaske bør være greit, men du trenger fort to flasker til 5 personer. 

Vi er vel fremme ved desserten. Du har i løpet av måltidet slått ovnen på igjen og varmet den til 220. Du har unnskyldt deg for gjestene dine, og bedt de kose seg med det som er igjen av vinen i ditt fravær. Nå gjelder det å jobbe konsentrert, men ikke stresset! Vi skal lage – skokoladefondant. Ikke bli skremt, dette klarer du lett. Du trenger nå en halvtime på kjøkkenet. 

Kok opp vann i vannkoker og hell i en kjele over svak varme. Del opp 100 gr smør, 80 gram mørk sjokolade og 50 gram freia lys kokesjokolade og smelt i en egen bolle over det varme vannet.

Pisk sammen 2 egg og 1/2 dl sukker. Her trenger du en elektrisk mikser, sørg for at det er veldig godt pisket. 

Vend eggedosisen inn i sjokolade+smør. Ikke omvendt. Bruk en slikkepott og vend det hele sammen for hånd. Ha i 1 teskje bakepulver og  0,8 dl mel. Vend dét inn med slikkepott på samme måte. 

Fordel i 5 porsjonsformer, og stek med en gang på kun 8 minutter. Server rett fra ovnen! Det skal ha dannet seg et gjennomstekt "skall" med en flytende sjokolademasse i midten. Mmmmmm ...  :spise:

Vinforslag: Portvin for alle pengene! Du kan bruke så mange penger du bare ønsker på en god portvin, men en "Late Bottled Vintage" til rundt 200-lappen bør være mer enn akseptabel. 1 flaske bør holde.

Skrevet

Jeg ville gjerne gått inn middagen til Overrasket, men jeg ville ikke vært vertinne for den hvis jeg var litt usikker på kjøkkenet:-) En vellykket middag handler mye om at også vertskapet kan kose seg med gjestene og ikke er nervøse for serveringen.

Sats på forrett som suppe som kan lages dagen før og bare varmes og smakes til, og en dessert som kan forberedes dagen før og has klar i glass/skåler. F.eks rørte bringebær i bunnen av fine porsjonsglass, deretter hvit sjokolademousse, bringebær på toppen. Da kan du slappe av under middagen fordi du vet du bare skal sikte over litt melis og evt ha på litt sitronmelisse på toppen. Panna cotta eller creme brulee trenger også bare en siste finish, eller du kan bake en konfekt og servere med god is, grovhakkede rister nøtter og noen bær eller coulis.

• Liker 8
Skrevet

Hold det enkelt! Kald forrett - laksesashimi, laksetartar, lefse med røykelaks osv.

Hovedrett- boeuf bourguignon, alt i en gryte så lager du potetstappe til. Den kan du også lage dagen før, blir bare bedre av å stå i kjøleskapet en natt.

Dessert- lag feks ostekake eller panna cotta. Tilslørte bondepiker er enkelt og veldig godt.

Bruk trinesmatblogg.no - masse fine og relativt enkle oppskrifter. Når menyen er klar går du på polet og ber om hjelp til å finne viner som passer. Lykke til!

• Liker 3
Skrevet (endret)

Det er absolutt ingenting i veien med menyen til Overrasket, men den krever mye arbeid. Jeg ville ikke ha hatt noen som helst problemer med å servere den til fem personer, men jeg har et stort, velutstyrt kjøkken og jeg er vant til å lage mat. Uansett er den relativt arbeidskrevende og jeg har etter hvert funnet ut at når jeg har gjester skal jeg ha tid til å kose meg både med maten og gjestene. Vil de ha mange og/eller "fancy" retter får de finne seg en restaurant! ;)

Jeg stemmer derfor for en viltgryte med sopp og andre godsaker servert med en god potetmos. Siden jeg lager slike gryteretter på en slump fant jeg en oppskrift som ligner ganske mye på det jeg pleier å lage: http://www.nammis.no/viltgryte-med-elg/

Sjampinjong kan med fordel byttes ut med kantarell hvis man får tak i ferske og en skive brunost eller to i sausen gir en rundere smak. Viltkraft koker jeg selv (Og det kan man gjøre når som helst og fryse ned) og den kraften er mye bedre enn fond og alt mulig man kan kjøpe. Får man ikke tak i viltdeler til kraft, kan man koke på f.eks. oksehaler. En italiensk Amarone løfter dette til de festlige høyder. Det er en dyr vin, men det kan man koste på seg når maten ikke er så alt for avansert. Det går gjerne heller ikke så mye av den fordi den er så kraftig.

Og som tidligere nevnt ville jeg ha gått for en eplekake av norske epler og en god vaniljeis (Med ekte vanlilje og fløte. Ikke en toliter fra Diplomis...).

Endret av Leo
  • Liker 7
Skrevet

Sjampinjong kan med fordel byttes ut med kantarell hvis man får tak i ferske og en skive brunost eller to i sausen gir en rundere smak. Viltkraft koker jeg selv (Og det kan man gjøre når som helst og fryse ned) og den kraften er mye bedre enn fond og alt mulig man kan kjøpe. Får man ikke tak i viltdeler til kraft, kan man koke på f.eks. oksehaler. En italiensk Amarone løfter dette til de festlige høyder. Det er en dyr vin, men det kan man koste på seg når maten ikke er så alt for avansert. Det går gjerne heller ikke så mye av den fordi den er så kraftig.

Enig i alle betraktningene og rådene dine, bortsett fra denne.

Dvs tviler ikke på at din viltkraft er veldig god, men det er virkelig ikke nødvendig å sette igang med om man er ukjent med matlaging. Jeg koker også all slags kraft selv og har gjort det i årevis, men om jeg ikke har for hånden og trenger god kraft til en middag går jeg glatt for kartongene fra Jacobs. De er veldig gode, uten tilsetningsstoffer og faktisk ikke dyre i det hele tatt i forhold til arbeidet og tiden man sparer.

Anonymous poster hash: 8921a...a45

• Liker 4
Skrevet

Og jeg setter meg ikke på bakbena! :fnise:

Jeg forsto det bare slik som om hun også var litt ute etter å imponere de nye kollegaene sine og da kunne selvkokt kraft være noe å nevne siden menyen er forholdsvis enkel. Å koke kraft er tross alt noe av det letteste man kan gjøre på et kjøkken og det kan gjøres god tid i forveien. Man trenger jo ikke å starte med en tiliters porsjon ;)

Men fond fra Jacobs er absolutt et godt alternativ!

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Jeg ville gjerne gått inn middagen til Overrasket, 

Inviterer du deg selv på middag?  :laugh:

Det er absolutt ingenting i veien med menyen til Overrasket

For et flott kompliment  :sjokkert:

Dere, forslaget mitt er absolutt ikke vanskelig. Det er sånne myter om at "oi så tidkrevende" som gjør at folk ikke våger å prøve seg på å lage mat selv. Menyen forutsetter ingen dyp kjennskap til matlaging, og man trenger ikke å kunne navn på spesifikke teknikker for å få det til. Det er til og med bare en 3-retters. Når det er sagt, en prøvekjøring av alle rettene på forhånd er en fordel. Skal man imponere må man jobbe litt for det. Personlig ville jeg ha tatt med langt flere detaljer i menyen, en rett eller to til og lagt inn en munnrenser, men jeg har faktisk forsøkt å koke forslagene ned til et minimum.

Skal dere absolutt gjør det enklere kan desserten byttes ut med ostefat. Grunnen til at jeg utelot ostefat er at det er vanskelig å finne én vin som går til et godt gjennomtenkt men dog grunnleggende ostefat. Temaet ost og vin fortjener et eget innlegg. Eller en egen tråd. 

Endret av Overrasket
Skrevet

Inviterer du deg selv på middag?  :laugh:

For et flott kompliment  :sjokkert:

Dere, forslaget mitt er absolutt ikke vanskelig. Det er sånne myter om at "oi så tidkrevende" som gjør at folk ikke våger å prøve seg på å lage mat selv. Menyen forutsetter ingen dyp kjennskap til matlaging, og man trenger ikke å kunne navn på spesifikke teknikker for å få det til. Det er til og med bare en 3-retters. Når det er sagt, en prøvekjøring av alle rettene på forhånd er en fordel. Skal man imponere må man jobbe litt for det. Personlig ville jeg ha tatt med langt flere detaljer i menyen og lagt inn en munnrenser, men jeg har faktisk forsøkt å koke forslagene ned til et minimum.

Skal dere absolutt gjør det enklere kan desserten byttes ut med ostefat. Grunnen til at jeg utelot ostefat er at det er vanskelig å finne én vin som går til et godt gjennomtenkt men dog grunnleggende ostefat. Temaet ost og vin fortjener et eget innlegg. Eller en egen tråd. 

Ja, det er et kjempekompliment faktisk! Vi bruker ikke så store ord her i provinsen :fnise:

Skrevet

Gjør det enkelt. Grønnertesuppe til forrett. Lammelår med sellerirotmos /grateng og grønnsaker til hovedrett, husk tyttebær. Is og varme skogsbær til dessert.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes godt du kan droppe forrett. Det føles ganske bortkastet. Bruk heller tiden på en god hovedrett og dessert :) 

Anonymous poster hash: e1ed5...31d
  • Liker 1
Skrevet

forsøkt å koke forslagene ned til et minimum.

:fnise:

Gjett om jeg skal prøve den desserten i helga!

Anonymous poster hash: 13e00...ff2

Skrevet

Uansett hva du velger å lage, spør polet om vinforslag. De er kjenpeflinke.

Mulig jeg missforsto deg Overrasket litt nå, men mener du at TS skal lage fondant fra bunnen av mellom forett og dessert? Jeg har holdt en del selskaper selv, og har erfart at en halvtime borte fra bordet er ganske lenge... spesielt når det kun er 5 stk til bords.

Skrevet

Hvorfor skal man liksom overgå alle andre med å servere fineste maten? Jeg er laaaangt nede på landjorda , og kunne glatt servert en helt vanlig skinkestek med brun saus og poteter til. Steken kan lages kvelden før, og varmes opp i skiver. Dropp forett, folk er stadig på slanken, så det blir altfor mye mat med tre retter.

Server god is mer godt tilbehør. Konfekt og gjerne bjørnebær som saus til dessert. Dropp vin. Hvorfor ikke være den første som serverer mat alkoholfritt?

Hvis du tør å være anderledes vil du fort se om folka virkelig er gode arbeidskamerater/venner. De vil glatt synes at det faktisk går ann å kose seg sammen! uten å måtte imponere hverandre. Kanskje de serverer pizza tilbake en annen gang?

Det er ikke greit å ha middagselskaper hvis man gruer seg til festen og matlagingen. La de få folka som elsker å kokkelere få lov til dette, men la oss andre som ikke kan/ har lyst/ ikke har TID til dette bli godtatt!

Anonymous poster hash: fcf36...d30

• Liker 1
Skrevet

Gjør det enkelt; lag en god gryte og server en passende rødvin til. Dette kan du lage ferdig i god tid og så kan du stresse ned. Spør på polet etter en passende vin til.

Så lager du en skikkelig god kake til dessert. Hvis dere spiser gode tre-rettere hver måned ville jeg hvert fall syntes en god høstgryte evt bacalao var velkomment som alternativ.

Anonymous poster hash: 7b56c...03a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...