Gå til innhold

Gusmania


Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Ehm, altså har en plante som visst nok heter Gusmania (grønn, med en rød fin blomst i midten). Den hadde tre "blomster" når jeg fikk den for ett års tid siden. Nå er disse døde og falt av. Det ser ut som om det kanskje kommer noe nytt, en litt tykk "stamme" er på vei midt i buskaset.

Problemet er at det nå er utrolig mange grønne blader i den potta. Det er veldig tett, og det ser litt... vel, ikke så fint ut iallefall. Er det noen som vet om jeg kan "beklippe" denne saken, og kanskje få en fin blomst igjen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter

Guzmania er en del av bromeliaslekten, samme slekt som ananas.

Disse plantene blomstrer kun en gang i løpet av livet, og blomsten er en slags svanesang. Når blomsten dør, kan planta holde seg en stund, men den vil sannsynligvis visne og dø etter hvert, hvis du ikke har fått sideskudd på den, og det høres det ut som om du har fått.

Du kan klippe bort blomsten som er død, men ikke mer. Planta trenger de grønne bladene til å produsere næring til de små skuddene. I disse skuddene kan det komme blomster, men ikke på den opprinnelige morplanta.

Hvis du ikke har gjort det før, (og det er normalt sett ikke nødvendig) kan du begynne å gjødsle planta di forsiktig. En gang i måneden nå på vinteren, og hver 14. dag fra mars omtrent. Pass på å dusje den og ha alltid litt rent vann stående i bladrosetten - både den gamle og de nye. De nye skuddene trenger lang tid på å utvikle seg, så ikke prøv å løsne dem for å sette dem i egne potter før du er 100% sikker på at de kan klare seg selv. De danner røtter etter hvert.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelp, Bjørnsdatter. Skal se hvordan dette utvikler seg, det ser veldig ut som om det kommer en liten blomst til en gang, kanskje? Jeg får holde øye med den og stelle pent med den så lenge den er i live iallefall.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...