Gå til innhold

Tetracyclin mot perioral dermatitt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ligg unna mineralolje!

Anonymous poster hash: 75827...0a6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom det er PD TS har så bør hun absolutt IKKE bruke kortison. Et kjapt googlesøk bekrefter dette. Kjære vene, ikke gi råd når du ikke har peiling.

Googlesøk? Trodde du hadde peiling på alt jeg anonymbruker?

Jeg vet at kortison ikke er optimal behandling, men kan fungere over kortere perioder. Siden TS snart skal til hudlegen kan man bruke det midlertidig, hvis det er vondt. Men så lenge TS har funnet en krem som er god og fungerer så er det det beste, er det ikke? Håper TS har blitt anbefalt Effaclar H fra LRP, for den er virkelig god ;)

Skrevet

Googlesøk? Trodde du hadde peiling på alt jeg anonymbruker?

Jeg vet at kortison ikke er optimal behandling, men kan fungere over kortere perioder. Siden TS snart skal til hudlegen kan man bruke det midlertidig, hvis det er vondt. Men så lenge TS har funnet en krem som er god og fungerer så er det det beste, er det ikke? Håper TS har blitt anbefalt Effaclar H fra LRP, for den er virkelig god ;)

Jeg skriver at et googlesøk vil bekrefte det jeg skrev, ikke at jeg selv har googlet det. Med teskje: Dersom du googler det selv vil du få bekreftet at det jeg skrev stemmer. Kortison kan bedre på kort tid, men det vil mest sannsynlig blusse opp igjen og bli verre enn der var. Altså et dårlig råd, selv om hun skal til hudlege.

Anonymous poster hash: 96737...94a

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet

Jeg tar opp denne tråden igjen i ønske om svar på spørsmål ang. perioral dermatitt uten å lage en helt ny tråd. (Jeg er ikke trådstarter)

Første gangen jeg fikk perioral dermatitt var det et helt forferdelig utbrudd. Dro til lege, og etter at jeg fikk denne (dritt)hudsykdommen påvist, fikk jeg også antibiotika. Gikk på dette i 1 mnd, og ble HELT fin igjen - det var helt fantastisk.

Så gikk det ca et halvt år, også blusset det opp igjen. Denne gangen var jeg kun plaget ved nesen, og ikke på haken. Utbruddet var ikke like kraftig som det første, men var likevel veldig plaget. Fikk ny antibiotikakur i 1 mnd. Alle "paplene" ble borte, men jeg har fortsatt MYE rødhet. Nå et halvt år senere har jeg ikke det kviselignende utslettet, men er fortsatt innmari rød. Det ser så rart ut, er helt normalt rett over leppene, men så er jeg ganske rød under nesen og ut til sidene. Jeg tror jeg ville hatt behov for å gå på den antibiotikakuren noe lenger enn 1 mnd for å få dette helt vekk, men jeg vil ikke be om ny kur kun for denne rødheten da det ikke gjør vondt. (plager meg bare utseendemessig).

Jeg lurer derfor på om denne Rozex kremen vil hjelpe mot rødheten jeg har? Eller vil det være nødvendig å gå på mer antibiotika for å få vekk alt?
Er det noen som har anbefalinger til kremer jeg kan bruke som faktisk fungerer?

Håper på svar!!

Anonymkode: 7fc4f...758

Skrevet

Jeg bruker rosex kremen, og har slitt med rødhet/utslett rundt nese og hake i flere år! Har brukt mildison og sterkere kortisonsalver, men endelig tok legen kontakt med meg og fikk satt meg på riktig krem!

har etter flere år med utslitt, nå fått nesten alt bort. Rozex er jo en type antibiotikakrem, og vil tro tødheten din er en form for betennelse, men du må ha resept på rosex bare så det er sagt. Ellers - husk og bruk en tykk krem over rosex om natta, huden min ble helt knusktørr og forverret i starten siden legene ikke sa noe til meg om det.

Anonymkode: 3af91...a92

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 26.12.2015 at 3.39, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker rosex kremen, og har slitt med rødhet/utslett rundt nese og hake i flere år! Har brukt mildison og sterkere kortisonsalver, men endelig tok legen kontakt med meg og fikk satt meg på riktig krem!

har etter flere år med utslitt, nå fått nesten alt bort. Rozex er jo en type antibiotikakrem, og vil tro tødheten din er en form for betennelse, men du må ha resept på rosex bare så det er sagt. Ellers - husk og bruk en tykk krem over rosex om natta, huden min ble helt knusktørr og forverret i starten siden legene ikke sa noe til meg om det.

Anonymkode: 3af91...a92

Det er meg over igjen, som ikke er TS. Tusen takk for svar!
Jeg endte opp med å kjøpe rozex, da en ikke lenger trenger å ha resept for å få den fra apoteket. Har brukt denne morgen og kveld i ca 4 dager, og ser ingen endring i rødheten min enda. Hadde ikke forventet det etter så kort tid heller, men lurer derfor på når jeg kan forvente å se forbedringer? :)

Anonymkode: 7fc4f...758

Skrevet

Jeg har fått diagnosen Perioral dermatitt, men jeg er litt usikker på om jeg faktisk har det...? For jeg har en god del bumper og "talgkjertler"/ruglete hud i panna og ved øyenbrynene + hårrøtter, og det sies jo at PD oppstår rundt munn... Noen som vet noe? Jeg fikk Tetralysal og Differin, og allerede dagen etter første bruk av Differin blusset det opp et noe hissig, stikkende, kløende, sviende utslett på haken og ut langs kjevebenet. Det er bittesmå røde nupper, er veldig hard å ta på, som sandpapir.... Åh som jeg vil bli kvitt dette...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble kvitt PD ved å vaske ansiktet forsiktig med vann, og deretter smøre utslettet med ren aloe vera rett fra planten. Jeg klipte av en liten "arm" og smurte flere ganger iløpet av kvelden, samtidig som jeg kikket på tv. Dagen etter var det tydelig endring, og etter en ukes tid var det kun litt rød hud igjen. Dette var i oktober, og jeg har ikke sett noe mer av utslettet😊

Jeg får PD av parfymerte eller for sterke kremer.

Anonymkode: b077b...3db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...