Gå til innhold

Tetracyclin mot perioral dermatitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring? 

Jeg har snart gått på dette i 3 uker, skal totalt ta i 4 uker. Hvor lang tid gikk det før du ble bedre eller utslettet/kvisene/rødheten gikk bort? Jeg tror ikke jeg har perioral dermatitt, men noe annet. Skal til hudspesialist neste mnd, ventet snart et år. Er redd huden allerede er ødelagt pga eksemet... Utrolig trøttende, vondt og stygt!! 

Ellers noen kremer dere anbefaler? Har prøvd Aloe Vera, Canoderm, Exomega, Vaselin, Apo Base, Locobase Repair, Danatect, Spenol, La Roche og diverse annet. Ingenting som hjelper. Har også brukt naturoljer uten effekt. Det klør, svir, blusser opp, flasser og er generelt konstant irritert. Er ingen sår. Er som om huden hele tiden prøver å fornye seg, uten hell. Også klør det intenst innimellom. Rundt munnen både nede og oppe, symmetrisk og opp mot neseborene på midten. 

Jeg blir seriøst deprimert av dette her. 

Har for øvrig også håndeksem og generelt bedriten hud. Hadde atopisk eksem som barn. Er nå nærmere 30. 

Anonymous poster hash: f4a70...48f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tok ca 3 uker for meg. Jeg forstår at det er deprimerende, det var det for meg og, men trøsten er at det vil forsvinne. :)

Anonymous poster hash: 5351d...d87
Skrevet

Jeg synes det høres ut som PD, jeg :vetikke:

...Og når man har det, bør man absolutt ikke bruke noen form for kremer eller oljer på utslettet. Det gjør det bedre først, men så blir det tusen ganger verre etterpå. Eller, det gjør det i alle fall verre og mer langvarig, da.

Jeg pleier å få salver for å smøre på utslettene, jeg. Pleier å ha en ganske hissig og omfattende variant som du beskriver, pluss at jeg får det rundt øynene også. De salvene jeg får heter rozex og metronidasol, mener jeg. Bruker bare én av de om gangen. De funker begge bra, bare jeg bruker dem jevnt over noen måneder. Lindrer ganske fort, i alle fall.

Håper du blir bedre snart :)

Skrevet

Jeg synes det høres ut som PD, jeg :vetikke:

...Og når man har det, bør man absolutt ikke bruke noen form for kremer eller oljer på utslettet. Det gjør det bedre først, men så blir det tusen ganger verre etterpå. Eller, det gjør det i alle fall verre og mer langvarig, da.

Jeg pleier å få salver for å smøre på utslettene, jeg. Pleier å ha en ganske hissig og omfattende variant som du beskriver, pluss at jeg får det rundt øynene også. De salvene jeg får heter rozex og metronidasol, mener jeg. Bruker bare én av de om gangen. De funker begge bra, bare jeg bruker dem jevnt over noen måneder. Lindrer ganske fort, i alle fall.

Håper du blir bedre snart :)

Hva skal jeg bruke da? Huden blir jo så stiv at jeg knapt kan snakke. Klarer kanskje å la være å smøre her hjemme, men ikke når jeg skal på jobb eller ut i offentligheten. Føler nærmest det er et handikap. Også skal jo ikke den huden utsettes for så mye vann har jeg forstått? Da bruker jeg ofte et tykt lag med Locobase Repair først for å støte vekk vann. Men det er jo mulig jeg er på jordet her, prøver jo bare å finne en løsning jeg tror kan hjelpe siden det er så jævlig. 

Takk for godt svar. 

Skrevet

Uff høres ikke bra ut. Jeg gikk med sånt utslett rundt munnen i flere måneder, og fant desverre ingen kremer som var kjempebra(prøvde alt fra kremer til kjerringråd). Men Eucerin Aquaphor var bra (men klissen), og A-Derma balm/cream. 

Man bør vel se en virkning innen 3-4 uker, hvis du er satt på moderat dose. Det tar nok litt tid før det går bort, men kanskje hudlegen får noe orden på det. Masse lykke til, og håper du blir bedre :)

Skrevet

Uff høres ikke bra ut. Jeg gikk med sånt utslett rundt munnen i flere måneder, og fant desverre ingen kremer som var kjempebra(prøvde alt fra kremer til kjerringråd). Men Eucerin Aquaphor var bra (men klissen), og A-Derma balm/cream. 

Man bør vel se en virkning innen 3-4 uker, hvis du er satt på moderat dose. Det tar nok litt tid før det går bort, men kanskje hudlegen får noe orden på det. Masse lykke til, og håper du blir bedre :)

Jeg har hatt dette her i ganske nøyaktig 1 år og 2 mnd. Begynner å bli kraftig lei ja. Og er nesten redd det aldri forsvinner.

Jeg står på 4 uker, 2 tabletter daglig. 

Takk :)

Skrevet

Hva skal jeg bruke da? Huden blir jo så stiv at jeg knapt kan snakke. Klarer kanskje å la være å smøre her hjemme, men ikke når jeg skal på jobb eller ut i offentligheten. Føler nærmest det er et handikap. Også skal jo ikke den huden utsettes for så mye vann har jeg forstått? Da bruker jeg ofte et tykt lag med Locobase Repair først for å støte vekk vann. Men det er jo mulig jeg er på jordet her, prøver jo bare å finne en løsning jeg tror kan hjelpe siden det er så jævlig. 

Takk for godt svar. 

Det beste er å la det være, rett og slett. Om man ikke har sånn spesialsalve som inneholder metronidazol, selvfølgelig. Prøv å la det være noen dager, kanskje det ikke blir så hissig da.

Anbefaler deg å lese det som står i denne linken: Oslo hudlegesenter

Det er helt forferdelig å gå sånn, jeg forstår hvor oppgitt du må være. Det er vondt, stramt, svir og er stygt, noe ordentlig dritt, rett og slett! :kjefte:

Og du: Det går over :kose:

Skrevet

Det beste er å la det være, rett og slett. Om man ikke har sånn spesialsalve som inneholder metronidazol, selvfølgelig. Prøv å la det være noen dager, kanskje det ikke blir så hissig da.

Anbefaler deg å lese det som står i denne linken: Oslo hudlegesenter

Det er helt forferdelig å gå sånn, jeg forstår hvor oppgitt du må være. Det er vondt, stramt, svir og er stygt, noe ordentlig dritt, rett og slett! :kjefte:

Og du: Det går over :kose:

Jeg har dessverre ikke den salven ennå. Men håper jeg får hos hudlege når jeg skal i neste mnd. 

Jeg skal forsøke å la det være helt i fred. Blir nok svært tørt og ubehagelig, men jeg er villig til å prøve alt. Jeg ante ikke at man ikke skulle bruke fete kremer og slikt. Trodde det hjalp. Legen sa ingenting om det. 

Håper det går over ja!! Virker bare som om huden er totalt ødelagt siden dette har pågått så lenge. Huden er vel utmattet stakkars. 

Skrevet (endret)

Jeg har hatt dette her i ganske nøyaktig 1 år og 2 mnd. Begynner å bli kraftig lei ja. Og er nesten redd det aldri forsvinner.

Jeg står på 4 uker, 2 tabletter daglig. 

Takk :)

Skjønner at du er lei. ja 2 tabletter daglig i 4 uker, er en ganske moderat dose ja. Har du prøvd å smøre med kortison? Har hørt noen som har fått bra effekt av det. Har også hørt om leger som har skrevet ut Rozex som inneholder metronidazol (som er en krem som brukes mye av de med rosacea) for denne typen utslett (jeg jobber på apotek, så derfor har jeg sett det :P ). rozex fås i en reseptfri pakke. Ellers tror jeg ikke jeg har noen råd. Men husker jeg satt og ventet på at det skulle gå over  :dry:

Endret av PetrovaFire
Skrevet

Jeg har dessverre ikke den salven ennå. Men håper jeg får hos hudlege når jeg skal i neste mnd. 

Jeg skal forsøke å la det være helt i fred. Blir nok svært tørt og ubehagelig, men jeg er villig til å prøve alt. Jeg ante ikke at man ikke skulle bruke fete kremer og slikt. Trodde det hjalp. Legen sa ingenting om det. 

Håper det går over ja!! Virker bare som om huden er totalt ødelagt siden dette har pågått så lenge. Huden er vel utmattet stakkars. 

Du, jeg gikk på den samme blemma selv, og smørte tjukt på med alle slags feite, dyre kremer, før jeg snubla over denne artikkelen! :opplyser:;) Og så fikk jeg den salva, og så fikk den virke i en måned eller så, og så ble jeg bra. Det kommer tilbake med jevne mellomrom, men da tar jeg det med én gang med å smøre på salven. :)

Huden din er nok ikke ødelagt, den tåler mye mer enn hva man skulle tro :) Jeg har ikke et eneste tegn til hudskader etter mine runder med dette. 

IKKE SMØR MED KORTISON! Det blir bedre, ja, men så bli det verre etterpå. Det bare funker som et slør over problemet, men det hjelper ikke. (Jf. artikkelen jeg postet over)

Klarer ikke å huske om jeg måtte ha resept på Rozex eller ikke, jeg :klo: Men, om man ikke må ha resept, så er det jo bare å prøve :Nikke: Det blir litt stivt til å begynne med av den gel-salva, men det går fort over, og det blir bare bedre og bedre dess mer man bruker den.

:) 

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at du er lei. ja 2 tabletter daglig i 4 uker, er en ganske moderat dose ja. Har du prøvd å smøre med kortison? Har hørt noen som har fått bra effekt av det. Har også hørt om leger som har skrevet ut Rozex som inneholder metronidazol (som er en krem som brukes mye av de med rosacea) for denne typen utslett (jeg jobber på apotek, så derfor har jeg sett det :P ). rozex fås i en reseptfri pakke. Ellers tror jeg ikke jeg har noen råd. Men husker jeg satt og ventet på at det skulle gå over  :dry:

Jeg har smurt lett med Synalar(dette var i sommer) et par uker, og det hjalp veldig raskt, var relativt fint den perioden. Men kom tilbake med en gang jeg stoppet, og jeg tør rett og slett ikke bruke så sterk kortison i ansiktet. Har også hørt at enkelte kan få perioral dermatitt utløst av kortisonbruk. Mild kortison(den uten resept) har ingen effekt på noe som helst av utslett jeg har hatt opp gjennom livet. 

Fås Rosex uten resept altså? Visste jeg ikke :)

Skrevet

Du, jeg gikk på den samme blemma selv, og smørte tjukt på med alle slags feite, dyre kremer, før jeg snubla over denne artikkelen! :opplyser:;) Og så fikk jeg den salva, og så fikk den virke i en måned eller så, og så ble jeg bra. Det kommer tilbake med jevne mellomrom, men da tar jeg det med én gang med å smøre på salven. :)

Huden din er nok ikke ødelagt, den tåler mye mer enn hva man skulle tro :) Jeg har ikke et eneste tegn til hudskader etter mine runder med dette. 

IKKE SMØR MED KORTISON! Det blir bedre, ja, men så bli det verre etterpå. Det bare funker som et slør over problemet, men det hjelper ikke. (Jf. artikkelen jeg postet over)

Klarer ikke å huske om jeg måtte ha resept på Rozex eller ikke, jeg :klo: Men, om man ikke må ha resept, så er det jo bare å prøve :Nikke: Det blir litt stivt til å begynne med av den gel-salva, men det går fort over, og det blir bare bedre og bedre dess mer man bruker den.

:)

Dette høres jo lovende ut. Ble glad nå! :) Det finnes kanskje håp! JUHUUU! :D 

Skal dra imorgen å se på apotekt etter Rosex. Men kan den brukes samtidig som Tetracyclin mon tro? 

Skal ikke bruke kortison nei! :)

Skrevet

Fås Rosex uten resept altså? Visste jeg ikke :)

Jupp. 0,75 % 30g krem eller gel, fås reseptfritt. Men man må ofte spørre på apoteket, fordi det er ikke alle som har de ute i hyllene ;)

Skrevet

Jupp. 0,75 % 30g krem eller gel, fås reseptfritt. Men man må ofte spørre på apoteket, fordi det er ikke alle som har de ute i hyllene ;)

Supert! Da blir denne min imorgen. Gleder meg til å teste ut. Tusen takk for svar. Hva skulle man gjort uten forum.. :)

• Liker 1
Skrevet

Rosex funker som regel. Har brukt/bruker to andre på resept, men husker ikke navnene nå.. Av krem bruker jeg nå bare dermalogica, men har fet hud og seborreisk eksem i tillegg til PD. Sol hjelper veldig, så i sydligere strøk trenger jeg ikke bruke krem for å holde det i sjakk. Men som regel er det motsatt, så jeg er litt rar der.

Anonymous poster hash: 75827...0a6

Skrevet

Jeg bruker kun ren aloe vera rett fra planten på utslettet. Vasker forsiktig med vann om morgenen og kvelden, og smører flere lag med aloe vera utover dagen.

Ingen krem eller sminke, det gjør det verre.

Anonymous poster hash: 94153...bcc

Skrevet

Dersom det er PD TS har så bør hun absolutt IKKE bruke kortison. Et kjapt googlesøk bekrefter dette. Kjære vene, ikke gi råd når du ikke har peiling.

Anonymous poster hash: 96737...94a

• Liker 2
Skrevet

Har hatt P.D og da skal en jo ikke bruke kremer noe særlig!

Kun antibiotikaen og unngå fete kremer /hudrensing osv osv

kortison er å gi ris til egen bak og bare gjør P.D værre!!!

Skrevet

TS her. 

Da har jeg skaffet meg Rosex salven. Skal begynne med denne etter jeg er ferdig med tetracyclin kuren. Farmasøyten anbefalte det. Så gav hun meg en krem fra Lar Roche som man kan bruke når man går på TC. Den kunne jeg bruke på huden rundt munnen, da hun sa det var viktig med fuktighet. Men hun bekreftet jo også at man ikke skal bruke feite kremer. Jeg forstår ikke at jeg ikke har visst dette før nå. Er jo ikke rart det ikke har forsvunnet. Har bare brukt de feteste av de fete kremene pluss rene oljer. 

Skrevet

Jeg måtte gå min.4 mnd på Tc... usj ..Får tilbakefall så fort jeg får noen form for krem i ansiktet..

Siste jeg reagerte på,var den shampooen med marokko olje i seg.Det var tydligvis for fet.. Bleeh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...