Gå til innhold

Anbefalte innlegg

I morgen har jeg min første dag som lærervikar på en barneskole med 1-7. trinn. Har ikke fått noe informasjon annet enn å stille opp kl 08:30 i morgen. Jeg er helt ufaglært og fullførte videregående denne våren (dvs er ikke mer enn 19 år). Så tror de er ganske desperate som ringte meg ja  :fnise:

Er det noen som har noen tips til meg? 

Fortsetter under...

Ingen tips fra meg desverre, men åååå så gøy!

Hvordan fikk du jobben? Og hvor mye tjener du som ufaglært lærervikar? ☺

Det kunne jeg også tenkt meg å prøve☺

Anonymous poster hash: cad5a...fb4

Møt blid og ydmyk! Ikke vær redd for å spørre - det er MYE regler og rutiner å sette seg inn i på en barneskole. Så kommer det jo litt an på om du skal ha en klasse alene eller om du er med som ekstralærer. Dersom du skal ha en klasse alene er det lurt å vise trygghet fra du går inn døra - de har en tendens til å teste litt 😉

Ellers så er det ingen som forventer at du kan alt når det er din første dag, så du må bare prøve deg frem!

Masse lykke til - det er kjempegøy!!😄

Anonymous poster hash: d17e7...118

Ingen tips fra meg desverre, men åååå så gøy!

Hvordan fikk du jobben? Og hvor mye tjener du som ufaglært lærervikar? ☺

Det kunne jeg også tenkt meg å prøve☺

Anonymous poster hash: cad5a...fb4

Jeg fikk jobben ved å møte opp på skolen med CVen min også bare tok rektor et intervju med en gang. Jeg fikk beskjed om at siden jeg ikke hadde noe relevant utdanning så ville jeg nok ikke bli prioritert når de ringer etter hjelp, noe jeg sa gikk helt fint. Barneskolen ligger i sentrum av en by, men gikk på den selv så flere av lærerne der kjenner meg, så det hjalp nok mye! 

Aner faktisk ikke hva jeg tjener! Hehe, jeg søkte om jobben bare fordi jeg tenkte det var en god erfaring, ikke pga lønn osv. Antar jeg får vite det nå når jeg får jobbet litt. Lykke til! :) 

Møt blid og ydmyk! Ikke vær redd for å spørre - det er MYE regler og rutiner å sette seg inn i på en barneskole. Så kommer det jo litt an på om du skal ha en klasse alene eller om du er med som ekstralærer. Dersom du skal ha en klasse alene er det lurt å vise trygghet fra du går inn døra - de har en tendens til å teste litt

Ellers så er det ingen som forventer at du kan alt når det er din første dag, så du må bare prøve deg frem!

Masse lykke til - det er kjempegøy!!

Anonymous poster hash: d17e7...118

Tusen takk for tips! Håper på at jeg bare er ekstralærer, så slipper jeg å måtte styre alt selv. Er litt det med den testingen jeg er litt bekymret for, eller om det er noen "problembarn" i klassen. Er virkelig ikke en person som liker å kjefte og være streng, men så kan man vel ikke være for kompis med dem heller.. 

Fullførte VGS i år selv. Ble lærervikar for to uker siden til studiene starter i januar. 5-10. trinn.

Husk å spørre mye. Jeg ble bare kasta rett inn i det, og fikk egentlig ingen informasjon. Så spør om alt du lurer på, på forhånd. Gjelder særlig barn som trenger litt mer omsyn, evt. har sykdommer, diagnoset osv. Selv synes jeg de yngre barna klart og tydelig er de verste å omgås med. Noen av de jeg har er rett og slett helt jævlige.

Anonymous poster hash: d82e9...9e5

Jeg tjente 236kr i timen som ufaglært ringevikar. En kjempefin jobb, men gå inn i klasserommet med selvtillit og en streng tone. Kidsa tester deg med EN gang, så ikke la deg vippe av pinnen.

Ååååh, nå savner jeg faktisk den jobben...

Annonse

Jeg var også ufaglært lærervikar på barneskole rett etter VGS.
Jeg ble kastet rett ut i det - typ "matte, 5 klasse, gå opp trappa og til høyre" - altså er det viktig at du stiller spørsmål når du lurer på noe. Jeg fikk såvidt beskjed om hvilken bok jeg skulle ta med meg..

Jeg endte opp med å jobbe der hver eneste dag, og jeg tjente ca 300 i timen. Jeg trivdes veldig, men det er ganske utfordrende i starten. Du husker kanskje selv hvordan det var å ha vikar da du var yngre - veeeeldig morsomt for barna å forsøke å tøye grensene. Vær konsekvent fra dag 1, og få dem til å forstå at du ikke er der for å køddes med. Men samtidig er det viktig at du skaper positive relasjoner med barna, dette hjelper på. Lettere å være vikar når du er likt av klassen :)

Dette går kjempebra!

Anonymous poster hash: 715a2...978

Noen av elevene kommer nok til å teste deg. Husker selv da jeg jobbet som tilkallingsvikar, noen av elevene prøvde fks å få meg til å levere ut noen retta prøver eller hva det var, som lå på kateteret, og sa at disse skulle faktisk leveres ut nå. Men dette hadde ikke jeg fått beskjed om så jeg gjorde det ikke.

Det kan godt hende det dukker opp spørsmål midt i timen, spør en elev du føler er seriøs og svarer sant, ellers får du bare bestemme og si at nå er du læreren så da bestemmer du.

Ikke si at du skal være deres vikar. Si at du skal være deres lærer. Men gi gjerne beskjed om at du gir tilbakemelding til læreren deres om det som skjer i timen. Mange elever tror at noen lærere, spesielt når det gjelder vikarer, ikke prater sammen, så de kan derfor finne på litt "ekstra" med vikaren.

Ellers, vær tydelig og hyggelig. Ta gjerne fem minutter først og fortell litt om deg selv og la de kanskje fortelle en ting om seg selv etter tur. Mange syns det er spennende med ny lærer:)

Anonymous poster hash: 1c415...ee4

Vi likte våres vikar siden han sov eller fortalte historier til oss, han var våres vikar i 6mnd ish før han forsvant. 

Han ble elsket av oss og læreren hatet, så det er tydelig forskjell med likt og hatet. Likt av dårlige årsaker, og hatet av gode.

Ikke sov i timen eller twist om fylleturen din til noe spøkelseaktig/historie fortellinger

Leste gjennom resten av rådene/tipsene deres før jeg dro til skolen, men rakk ikke å svare. I hvert fall, tusen takk det hjalp mye!

Jeg ble sendt rett inn som lærervikar i en gymtime med en 3. klasse hvor læreren ikke hadde forberedt noe opplegg. Utrolig mye energi i de små kroppene deres, litt gråting og noen forsøk på å lure meg osv, men det gikk greit! Etter det var jeg heldigvis bare vikar for assistenten i noen timer med 6. klassinger, mens en annen vikar var vikar for læreren  :danse:

Er det ikke mangel på lærere? Syns det var en tråd om lærere som ikke fikk seg jobb fordi de hadde feil fagkombinasjon for litt siden. Og her er hva barna våre får istedet? Ufaglærte som ikke blir gitt noe veiledning engang! Jeg skjønner at de fleste ferdigutdannede lærere vil ha fast jobb, men det må da være et bedre alternativ å være vikarlærer i feil fag enn å jobbe på sykehjem? I alle fall for barna. Det handler jo bl.a om pedagogikk m.m.

Ble litt skremt nå!

Anonymous poster hash: cc5a8...b80

Er det ikke mangel på lærere? Syns det var en tråd om lærere som ikke fikk seg jobb fordi de hadde feil fagkombinasjon for litt siden. Og her er hva barna våre får istedet? Ufaglærte som ikke blir gitt noe veiledning engang! Jeg skjønner at de fleste ferdigutdannede lærere vil ha fast jobb, men det må da være et bedre alternativ å være vikarlærer i feil fag enn å jobbe på sykehjem? I alle fall for barna. Det handler jo bl.a om pedagogikk m.m.

Ble litt skremt nå! Anonymous poster hash: cc5a8...b80

Jeg er utdannet lærer og hadde ikke orket å jobbe som ringevikar. Jeg gjorde det under studiene, både på skole og andre steder, men nå vil jeg ha fast jobb. Sånn er det alle andre steder også. De som gidder å være ringevikarer er unge/studenter som uansett har noe annet å gå til ellers. Og disse slutter jo også etter kort tid når de er ferdig med studier fordi de får seg jobb/flytter e.l, og da må en ny vikar på banen. Og noen ganger må man jo også ha vikar for vikar.

Anonymous poster hash: 1c415...ee4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...