Gå til innhold

Leggetider for 5, 6 og 8 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De to minste er i seng til 8, den eldste halv 9.

Far synes det er ok, mens jeg egentlig synes at alle burde legge seg samtidig. Det er ikke så stor aldersforskjell på dem.

Hva tror dere?

Anonymous poster hash: 8b2aa...6b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Regelen" fra helsemyndighetene er vel at åtteåringer legger seg klokken åtte, og så pluss/minus 15 minutter for hvert år. Altså burde seksåringen legge seg halv åtte, femåringen kvart over syv. Men dette er jo bare rettledende. Jeg synes det er forskjell på fem år og åtte år. Synes det er helt ok at åtteåringen kan være litt lenger oppe. 

Anonymous poster hash: d938e...bbb
Skrevet

Alle våre tre (2, 4 og 6 år) legger seg samtidig. Vi går opp for tannpuss, pysjamas og lesing kl 20 og de sover 20.30.

Det viktige er ikke når barna legger seg, det eneste som betyr noe er at de får nok søvn. Leggetiden avhenger dermed av hvor mye søvn barnet trenger og når det må stå opp om morgenen. Det er antall timer søvn som teller, ikke tidsrommet de sover i.

Skrevet

En 5-åring trenger normalt noe mer søvn enn en 8-åring, så jeg synes det er helt greit å skille her. Alternativt legge seg samtidig, men at eldstemann får ligge å kikke i en bok f.eks om han sover på eget rom. Men sikkert stas å få noen fordeler av å være eldst, mange barn som er eldst får jo en del "ulemper" ved det også (må ofte hjelpe til mer hjemme, forventes å ta seg sammen når de yngste er kranglete osv)

Anonymous poster hash: 616aa...6a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...