AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #1 Skrevet 20. oktober 2015 Kjenner du noen som har kjæreste fra noen av disse landene, hvor kjæresten ikke er ute etter papir? (det vet man jo ikke før x antall år er gått, og fyren har papir, men, om de har vært sammen en stund og absolutt ikke har gifteplaner ennå f.eks.) -Albania. -Bosnia. -Kosovo. -Makedonia. Montenegro. Det er jo ekstremt utbredt blant menn i hvert fall i noen av disse land, å finne dame fra EU/EØS-land for papirer. Og så fordufter de så snart de har papirer. Er rimelig bekymret for ei venninne som har fått seg kjæreste fra Makedonia (han er albansk). Han virker veldig hyggelig, men det gjør da folk flest.... Man hører jo så mye dårlig, spesielt om albanere! Men jeg føler ikke at jeg kan si noe. De virker forelska... Før har hun vært sammen med oppegående menn, så hun er ikke blant dem som lett ville gått i fella tror jeg. Tar gjerne imot svar fra jenter som er i forhold med menn fra disse landene også, hvordan er forholdet deres, til hverandres familie, venner osv? Anonymous poster hash: 3e065...351
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #2 Skrevet 20. oktober 2015 Så ikke vi en episode av dette på Hvem brys seg her om dagen? Du burde fått med deg den. Anonymous poster hash: d3be4...aaf
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #3 Skrevet 20. oktober 2015 Så ikke vi en episode av dette på Hvem brys seg her om dagen? Du burde fått med deg den. Hvem bryr seg om hva? Anonymous poster hash: 3e065...351
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #4 Skrevet 20. oktober 2015 Hvem bryr seg om hva? Anonymous poster hash: 3e065...351 https://sumo.tv2.no/programmer/underholdning/hvem-bryr-seg/ " Problemstillingen " du tar opp her ble scene satt i dette programmet. Det er ufint. Anonymous poster hash: d3be4...aaf
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #5 Skrevet 20. oktober 2015 Han er et menneske og du forhåndsdømmer ham på bakgrunn av hvor han ble født. Der forelsket. La det være med det og vær glad på deres vegne. Anonymous poster hash: d3be4...aaf 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #6 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg kjenner mange ordentlige bosnere! Forlovet og trofaste og uten baktanker overhodet. Ville vært mere skeptisk om det var et afrikansk land , sør amerikans eller midtøsten! Anonymous poster hash: a9f23...aa8 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #7 Skrevet 20. oktober 2015 Wææh, det hadde jeg ikke tørt. Har du ikke sett Taken?!? Albanere er ofte involvert i menneskehandel og mafiavirksomhet (finner ikke linken nå, men de er overrepresentert hvertfall). Mye vold mot kvinner. Hadde bedt venninna di holde seg LANGT unna. Og til slutt, før noen blir sint på meg: nei, ikke ALLE albanere er sånn, men hvorfor ta sjansen? Anonymous poster hash: 0f873...583 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #8 Skrevet 20. oktober 2015 Wææh, det hadde jeg ikke tørt. Har du ikke sett Taken?!? Albanere er ofte involvert i menneskehandel og mafiavirksomhet (finner ikke linken nå, men de er overrepresentert hvertfall). Mye vold mot kvinner. Hadde bedt venninna di holde seg LANGT unna. Og til slutt, før noen blir sint på meg: nei, ikke ALLE albanere er sånn, men hvorfor ta sjansen? Anonymous poster hash: 0f873...583 Du kan ikke mene at du baserer viktige valg i ditt liv på filmer du har sett? Anonymous poster hash: 37b14...3c3 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #9 Skrevet 20. oktober 2015 Wææh, det hadde jeg ikke tørt. Har du ikke sett Taken?!? Albanere er ofte involvert i menneskehandel og mafiavirksomhet (finner ikke linken nå, men de er overrepresentert hvertfall). Mye vold mot kvinner. Hadde bedt venninna di holde seg LANGT unna. Og til slutt, før noen blir sint på meg: nei, ikke ALLE albanere er sånn, men hvorfor ta sjansen? Anonymous poster hash: 0f873...583 Å herregud.... Jeg så en film i går om en som ble igjen på planeten Mars. Hadde aldri turt å bli astronaut, skikkelig kjipt å bli glemt igjen...Anonymous poster hash: 63619...faa 8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #10 Skrevet 20. oktober 2015 Du kan ikke mene at du baserer viktige valg i ditt liv på filmer du har sett? Anonymous poster hash: 37b14...3c3 Ikke BARE det nei. Men jeg er frivillig i noe som heter The Sophie Hayes foundation. De redder MANGE jenter som er utsatt for trafficking av albanske menn. Anonymous poster hash: 0f873...583
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #11 Skrevet 20. oktober 2015 Ikke BARE det nei. Men jeg er frivillig i noe som heter The Sophie Hayes foundation. De redder MANGE jenter som er utsatt for trafficking av albanske menn. Anonymous poster hash: 0f873...583 Wow. Så da fraråder du alle å date/involvere seg med alle albanere der ute? Sånn seriøst, til å "jobbe" med dette så har du meget lite kunnskap. Hvor gammel er du? Anonymous poster hash: 9ecec...9b2 1
Gjest snoopy_93 Skrevet 20. oktober 2015 #12 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg kjenner en kar som giftet seg med en kvinne fra et asiatisk land som han over hodet ikke kjenner. Hvorfor? For at hun skulle få oppholdstillatelse. Vet også om ei jente som fikk barn og giftet seg med en kar kun for at han skulle få oppholdstillatelse. Synes det er litt snålt at folk gifter seg med en annen kun for å få opphold?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #13 Skrevet 20. oktober 2015 Kjenner du noen som har kjæreste fra noen av disse landene, hvor kjæresten ikke er ute etter papir? (det vet man jo ikke før x antall år er gått, og fyren har papir, men, om de har vært sammen en stund og absolutt ikke har gifteplaner ennå f.eks.) -Albania. -Bosnia. -Kosovo. -Makedonia. Montenegro. Det er jo ekstremt utbredt blant menn i hvert fall i noen av disse land, å finne dame fra EU/EØS-land for papirer. Og så fordufter de så snart de har papirer. Er rimelig bekymret for ei venninne som har fått seg kjæreste fra Makedonia (han er albansk). Han virker veldig hyggelig, men det gjør da folk flest.... Man hører jo så mye dårlig, spesielt om albanere! Men jeg føler ikke at jeg kan si noe. De virker forelska... Før har hun vært sammen med oppegående menn, så hun er ikke blant dem som lett ville gått i fella tror jeg. Tar gjerne imot svar fra jenter som er i forhold med menn fra disse landene også, hvordan er forholdet deres, til hverandres familie, venner osv? Anonymous poster hash: 3e065...351 La tvilen komme til gode, det er dumt å tenke det verste med en gang - men det som kjennetegner menn som finner kvinner som de kun bruker for å få oppholdstillatelse er; - damene er ofte usikre, og har lav selvtillit, derfor faller de fort for den sjeldne gangen en mann viser de så mye oppmerksomhet og interesse - de bor i forskjellige land og har kjent hverandre i kort tid, og temaet om å flytte sammen/satse på hverandre kom ganske tidlig i "forholdet". Stemmer noe av dette? Anonymous poster hash: 9ecec...9b2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #14 Skrevet 20. oktober 2015 Wow. Så da fraråder du alle å date/involvere seg med alle albanere der ute? Sånn seriøst, til å "jobbe" med dette så har du meget lite kunnskap. Hvor gammel er du? Anonymous poster hash: 9ecec...9b2 Jeg bare advarer, jeg. Hvorfor lurer du på hvor gammel jeg er? Jeg jobber ikke med dette til daglig, men reiser til London/Italia et par ganger i året og hjelper til. Kan vel finne albanere/jugoslavere som er bra mennesker og, jeg har ikke sagt noe annet. Men ville vært veeeeldig skeptisk. Les hva som skjedde her, er en skremmende historie: http://www.bbc.com/news/uk-19993193 Anonymous poster hash: 0f873...583
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #15 Skrevet 20. oktober 2015 Er selv albaner, og kjenner flere som både har giftet seg for å få oppholdstillatelse med folk, og folk som faktisk giftet seg fordi begge partene var veldig forelska. I noen av tilfellene der gutten bare tullet med oppholdstillatelse, har det faktisk endt opp med at de har holdt sammen, fordi gutten fikk ordentlige følelser for jenta etter å ha bodd sammen og snakket sammen i flere år. Det viktigste med din historie er: er jenta albaner selv? Hvis hun ikke er det, så er det stor sjanse for at han egentlig bare bruker henne, for å være helt ærlig. Men på en annen side, så kjenner jeg dem jo ikke. Så kan jo hende det er seriøst. Er bare 90 % sikker på at familien til fyren ikke hadde godtatt henne (om hun ikke er albaner selv), hadde det ikke vært for at han skal få oppholdstillatelse i et annet land Anonymous poster hash: 051a5...3fa 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #16 Skrevet 20. oktober 2015 - damene er ofte usikre, og har lav selvtillit, derfor faller de fort for den sjeldne gangen en mann viser de så mye oppmerksomhet og interesse - de bor i forskjellige land og har kjent hverandre i kort tid, og temaet om å flytte sammen/satse på hverandre kom ganske tidlig i "forholdet". Stemmer noe av dette? Hun har bein i nesa, og manglet ikke norske beilere. Så hun er jo ikke blant dem jeg typisk ser for meg at faller for sniker. Han bor i Norge, har bodd her i noen år. Men han har jo ikke norsk pass... De vil satse på hverandre ja, men har ikke snakket om å flytte sammen. Men de er mye hos hverandre, så bor jo nærmest sammen. Han har sagt at nå når familien hans vet at de er sammen, "må" han beholde henne. De godtar ikke at han kødder og bytter dame i hytt og pine. Er bare 90 % sikker på at familien til fyren ikke hadde godtatt henne (om hun ikke er albaner selv), hadde det ikke vært for at han skal få oppholdstillatelse i et annet land Venninna mi er norsk. Hvorfor er du nesten helt sikker på at familien ikke ville godtatt henne om hun ikke var albansk? Og på hvilken måte ville de godtatt henne om de visste sønnen bruker henne for papirer? Bare later de som at de liker henne da, og inkluderer henne? Hun har snakket med moren og søstera hans på Facetime (de bor i Makedonia). Det synes jeg er veldig rart... Det ville han vel ikke gjort om forholdet var seriøst, da ville han vel på en måte "skjult" henne til de var forlovet, eller? Anonymous poster hash: 3e065...351
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #17 Skrevet 20. oktober 2015 I noen av tilfellene der gutten bare tullet med oppholdstillatelse, har det faktisk endt opp med at de har holdt sammen, fordi gutten fikk ordentlige følelser for jenta etter å ha bodd sammen og snakket sammen i flere år. Skjønte ikke denne setningen. Han sa direkte til henne med fleipete tone at han var ute etter opphold, når det faktisk var sannheten? Og så senere ble han ordentlig forelsket? Anonymous poster hash: 3e065...351
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #18 Skrevet 20. oktober 2015 Kjenner du noen som har kjæreste fra noen av disse landene, hvor kjæresten ikke er ute etter papir? Ja, ei jeg kjenner (norsk) er sammen med en kosovo-albaner. Han fikk varig opphold i Norge mens han var barn/ungdom for mange år siden. Han har ikke gått skole etter vidregående, men har jobbet masse, jobbet seg oppover og det går veldig godt. De blei sammen for snart et år siden, og har bodd sammen i over et halvår. Vet ikke hva familien synes om det, men han er litt autoritær. Tror ikke familien har stort de skulle sagt.. Noen var skråsikre på at hun ble brukt for papirer, og trodde ikke helt på at han for lengst hadde papirene i orden. Noen tror fortsatt hun blir brukt. Det er ganske vemmelig å anta sånt, som om jenta ikke har noe å fare med liksom. At hun ikke er interessant, morsom, varm, klok og lett å bli glad i for hvem som helst- også en albaner. Andre har hørt om slåssing, mafiavirksomhet og tror han er blant disse (siden de ser han har penger). Noen lukker ørene, fremstår skeptiske, og vil unngå han. Spesielt kosovo-albanere har et ekstremt dårlig rykte her hvor vi bor. Ja, det har vært mye shady business blant noen her, men han har jo aldri vært en del av det. At familier ikke godtar utenlandsk dame tror jeg er ganske utgått på dato. Har inntrykk av at de, på samme måte som nordmenn, er glade så lenge familiemedlemmet er lykkelig. Som regel med samme nasjonalitet såklart, men er det utlending så er det og greit. Muligens store forskjeller blant albanere og, såklart. Mer gammeldags og tradisjonell tankegang enkelte steder. Merker jeg engasjerer meg litt i dette. Da det kan sammenlignes med at folk i syden-land antar norske jenter er konstant dritings, og blir med på både tre og firkant med hvem som helst. De færreste er jo sånn. De få som er sånn, blir representanter for et helt land, veldig urimelig. Kjenner forresten også til et par jenter som er samboer eller gift/fått barn med menn fra Kosovo som ikke hadde opphold fra før. Det ene paret har vært gift i snart ti år, ingenting tyder på at det er papirer han ville ha av henne. Det andre paret fremstår som et helt vanlig par, ingenting skiller han synlig en nordmann. Anonymous poster hash: d02ab...10f 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #19 Skrevet 20. oktober 2015 Ja, ei jeg kjenner (norsk) er sammen med en kosovo-albaner. Han fikk varig opphold i Norge mens han var barn/ungdom for mange år siden. Han har ikke gått skole etter vidregående, men har jobbet masse, jobbet seg oppover og det går veldig godt. De blei sammen for snart et år siden, og har bodd sammen i over et halvår. Vet ikke hva familien synes om det, men han er litt autoritær. Tror ikke familien har stort de skulle sagt.. Noen var skråsikre på at hun ble brukt for papirer, og trodde ikke helt på at han for lengst hadde papirene i orden. Noen tror fortsatt hun blir brukt. Det er ganske vemmelig å anta sånt, som om jenta ikke har noe å fare med liksom. At hun ikke er interessant, morsom, varm, klok og lett å bli glad i for hvem som helst- også en albaner. Andre har hørt om slåssing, mafiavirksomhet og tror han er blant disse (siden de ser han har penger). Noen lukker ørene, fremstår skeptiske, og vil unngå han. Spesielt kosovo-albanere har et ekstremt dårlig rykte her hvor vi bor. Ja, det har vært mye shady business blant noen her, men han har jo aldri vært en del av det. At familier ikke godtar utenlandsk dame tror jeg er ganske utgått på dato. Har inntrykk av at de, på samme måte som nordmenn, er glade så lenge familiemedlemmet er lykkelig. Som regel med samme nasjonalitet såklart, men er det utlending så er det og greit. Muligens store forskjeller blant albanere og, såklart. Mer gammeldags og tradisjonell tankegang enkelte steder. Merker jeg engasjerer meg litt i dette. Da det kan sammenlignes med at folk i syden-land antar norske jenter er konstant dritings, og blir med på både tre og firkant med hvem som helst. De færreste er jo sånn. De få som er sånn, blir representanter for et helt land, veldig urimelig. Kjenner forresten også til et par jenter som er samboer eller gift/fått barn med menn fra Kosovo som ikke hadde opphold fra før. Det ene paret har vært gift i snart ti år, ingenting tyder på at det er papirer han ville ha av henne. Det andre paret fremstår som et helt vanlig par, ingenting skiller han synlig en nordmann. Anonymous poster hash: d02ab...10f Bra skrevet! Anonymous poster hash: 2bfe3...597
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #20 Skrevet 21. oktober 2015 Var sammen med en som var halvt bosnisk og halvt serbisk. Familien bodde her i Norge, men snakket bare bosnisk og hadde bosniske vaner og "holdninger" om jeg kan si det sånn? Var veldig vanskelig å være i en familie som bare snakket bosnisk med meg til stedet, enda de kunne norsk (gebrokkent, men fortsatt), og jeg følte meg ofte utenfor. Etterhvert kom det frem holdninger om at jeg burde vaske opp etter familien, lage maten osv siden dette var en kvinnes jobb. Selv når jeg ikke var til stedet. Kunne komme hjem til DEN oppvasken som det var forventet at jeg skulle ta. Misforstå meg rett, jeg rydder gjerne.. Men jeg gjør det IKKE når det er forventet pga mitt kjønn. Jeg tok en høyere teknisk utdannelse, og dette ble sett på som "søtt", men ikke noe vits i siden jeg skulle være hjemme med barn. Mange barn. Når det er sagt var bosnere (etter min formening) veldig familiekjære. Kanskje mer enn nordmenn. Men holdningene deres krasjet ganske hardt med mine "feministiske" holdninger. Har også noen albanske venninner, og de er ganske strenge de og. Spesielt angående forhold med nordmenn. Litt kort lunte og Anonymous poster hash: c9380...75d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå