Gå til innhold

Alenemor og turnusarbeid, funker det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er under utdanning: sykepleier. Har 1 år igjen. Og nå holder forholdet til samboer på å ryke.

Jeg har en gutt på 5år, faren hans bor langt oppi Finnmark så jeg har gutten så og si hele tiden. Han besøker faren sin men det er ikke så alt for ofte.

Jeg har ingen slektninger her, fordi jeg bor i samboerens leilighet. Jeg flyttet hit for noen år siden. Og begynte sykepleier utdanningen for to år siden.

Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan studere som alenemor, men hva når jeg er ferdig utdannet?

Sykepleien er jo turnusordning og jeg kan jo ikke komme inn og forlange å jobbe kun dagtid, og aldri helg.

Jeg har ingen barnevakter i nærheten så jeg sliter litt nå.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 6d1c4...469

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er under utdanning: sykepleier. Har 1 år igjen. Og nå holder forholdet til samboer på å ryke.

Jeg har en gutt på 5år, faren hans bor langt oppi Finnmark så jeg har gutten så og si hele tiden. Han besøker faren sin men det er ikke så alt for ofte.

Jeg har ingen slektninger her, fordi jeg bor i samboerens leilighet. Jeg flyttet hit for noen år siden. Og begynte sykepleier utdanningen for to år siden.

Så nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Jeg kan studere som alenemor, men hva når jeg er ferdig utdannet?

Sykepleien er jo turnusordning og jeg kan jo ikke komme inn og forlange å jobbe kun dagtid, og aldri helg.

Jeg har ingen barnevakter i nærheten så jeg sliter litt nå.

Hva tenker dere?

Kommunen plikter ordne bolig til dere (sønn og deg)

Kontakt kommunes boligkontor.

NAV kan hjelpe deg videre med stønader. Barnehage stønader.

Det er vanlig du får fullført studiet etter plan.

Nå skjerpes forøvrig studiestønader inn.

Ingen lar dere sulte i landet.

Utfordringer kan bli barnepass om kvelden og natten når du kommer i turnus.

Du har nå hatt gratis barnevakt gjennom samboer.

Oslo skal vel starte opp med barnehage 24 timer.

I Sverige finnes dette. En har plass etter turnus der.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Flytte nærmere familien når du er ferdigutdannet?

Jeg var alene under spl.utdanningen, og da gikk jeg dagvakter, og hadde en jente som kom og sov i leiligheten vår når jeg gikk nattevakter. "Slapp unna" aftenvakter. Funka, men det blir vanskelig med tredelt turnus.

Endret av reiseglad
  • Liker 3
Skrevet

Jeg ville også flyttet nærmere familie. Ellers må du bare søke på dagjobber, eventuelt noe annet enn sykepleie.

Anonymous poster hash: 96dd9...449

Skrevet

Flytte nærmere familien når du er ferdigutdannet?

Jeg var alene under spl.utdanningen, og da gikk jeg dagvakter, og hadde en jente som kom og sov i leiligheten vår når jeg gikk nattevakter. "Slapp unna" aftenvakter. Funka, men det blir vanskelig med tredelt turnus.

Flytte tilbake dit jeg bodde før jeg flytta inn til kjæresten?

Stakkars guttunge. Flytte sånn frem og tilbake.

Vet ikke helt om det er et alternativ da mine foreldre bor på en såpass liten plass at eneste muligheten for å kunne jobbe som sykepleier det er på sykehjem. Og det var IKKE derfor jeg startet dette studiet. Da kunne jeg likeså fortsatt som helsefagarbeider..

Jeg kan holde ut en stund til sammen med han her. Men det varer ikke alt for lenge. Jeg har forresten en bror som bor på Sørlandet. Mulig jeg kunne flyttet i nærheten av han. Det er heller ikke så fryktelig langt unna her vi bor nå.

Men synes dere det vil være frekt av meg å spørre om han vil være barnevakt et par kvelder i uka? De dagene jeg har kveld og evt natt. Han har samboer så de må jo være enige om det de to da. Men føler nesten det blir for mye å be om jeg :/ hva tenker dere?

Skrevet

Hvis broren din vil stille opp sån er jo det en flott ting. Barnet får god kontakt med onkel og tante. Jeg hadde def spurt dem. Men, det finnes stillinger hvor du unngår natt og kveld. Om ikke det er drømmejobben så kan du jo alltids søke andre stillinger når gutten er stor nok eller det løser seg på andre måter. Mange enslige foreldre har måtte snu på drømmen for å klare jobb-barn kabalen.

• Liker 1
Skrevet

Hvis broren din vil stille opp sån er jo det en flott ting. Barnet får god kontakt med onkel og tante. Jeg hadde def spurt dem. Men, det finnes stillinger hvor du unngår natt og kveld. Om ikke det er drømmejobben så kan du jo alltids søke andre stillinger når gutten er stor nok eller det løser seg på andre måter. Mange enslige foreldre har måtte snu på drømmen for å klare jobb-barn kabalen.

I denne jobben tror jeg det er vanskelig å slippe unna kveldsarbeid og natt. Tør ikke si nøyaktig hvilken jobb det er da jeg er redd samboer skal lese dette og skjønne hvem jeg er. Men det er døgnturnus. Altså 2 døgnvakter pr uke. Man jobber i ett, feks fra mandag kl 16 til onsdag kl 16.

Skrevet

Jeg klarte det, med mye hjelp fra mamma. Det er jo eneste mulighet at du har noen som kan stille opp.

Eventuelt få deg dagjobb, men her er iallefall det ganske vanskelig som nyutdannet.

Anonymous poster hash: bd0b1...f93

Skrevet

Mamma er sykepleier og alenemor til meg og mine to søsken. Hun flyttet fra hjemstedet hvor hele familien er, med oss barna og studerte i voksen alder. Minste av oss gikk i barnehage. Gikk helt greit det. Vi dro til familie med fem timers buss ofte i helgene, bestemor passet oss.

En av de som ble hennes beste venninner der bodde rett ved siden av oss sammen med kjæresten sin. De passet oss en del ganger når mamma jobbet ugunstige tider i praksis. Klarte oss mye selv også.

Når hun var ferdig med studiene flyttet hun hjem der familien er, og begynte å jobbe på sykehjem. Tok på seg så mange nattevakter som mulig, og sov når vi barna var på skolen.

Anonymous poster hash: 55129...e58

Skrevet

Klart alt går bare man vil- jeg ville søkt etter en student eller lign som kunne kommet hjem og sovet hos meg de nettenen, det behøver ikke koste allverden om du holder mat, internett og tv f.eks.. 

Se mulighetene. Lykke til;-)

• Liker 1
Skrevet

Bor du et sted det er mange studenter så er barnevakt ofte enkelt å finne.

Jobbet selv som barnevakt for to barn da jeg studerte. Moren var alene og jobbet som flyvertinne. Jeg var hos ungene når hun jobbet, fulgte opp lekser og hentet/fulgte til skole og barnehage. Jeg fikk inntekt, og familien en stabil barnevakt. Faktisk en av de beste jobbene jeg har hatt 😊😊

Ellers finnes det flere jobber for sykepleiere på dagtid også. Legekontor, legemiddelfirmaer, mm

Etter 2 års praksis kan du f.eks ta videreutdanning til helsesøster eller jordmor, da er muligheten for dagjobb stor. Tenk muligheter og ikke begrensninger.

Jobbet selv 100 % + studerte da jeg var alene med to barn. Det fungerte fint ved hjelp av faste barnevakten som var godt kjent med ungene.

Anonymous poster hash: 07b9a...5b2

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en venninne som er alenemor og har turnusarbeid. Det er slitsom! Hun må bruke mye tid og ressurser på å skaffe seg barnevakt, prøver å bruke noen tenåringer i nabolaget, men det koster endel penger. Hver gang hun har kontaktet meg den siste tiden, er for å be om barnevakthjelp. Det er veldig slitsomt for alle rundt henne, og det tærer på vennskapet.

Hun sykemelder seg veldig ofte, når hun ikke får barnevakt. Da later hun som hun har sykt barn, eller hun selv er syk, for å slippe å gå på jobb. Jeg skjønner ikke at arbeidsgiveren godtar det.

Hvis du ikke vil flytte, eller har stort barnevaktbudsjett og folk du kan stole på som kan passe barnet ditt, ville jeg unngått å jobbe turnus. Begynn å jobbe med noe annet frem til barnet er så stort at det klarer seg selv. Jeg kjenner flere sykepleiere som jobber på dagtid, på senter som kun er åpent på dagtid, f.eks. Men det er mulig man må ha videreutdanning for å få slike jobber?

Anonymous poster hash: d714a...c2a
  • Liker 2
Skrevet

Hun sykemelder seg veldig ofte, når hun ikke får barnevakt. Da later hun som hun har sykt barn, eller hun selv er syk, for å slippe å gå på jobb. Jeg skjønner ikke at arbeidsgiveren godtar det.

Det jeg ikke skjønner er hvordan du tydeligvis forventer at hun skal kunne gå på jobb hvis hun ikke klarer å finne noen som kan passe på barna hennes...

• Liker 3
Skrevet

Du kan søke om stønad til barnetilsyn. https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/Barnetilsyn.1040.cms

Jeg kjenner mange som er enslige og jobber turnus. Hvis du skal fortsette å bo der du studerer nå, bør det være god tilgang på barnevakt - studenter tar gjerne slike oppdrag. en vanlig turnus inneholder uansett flest dagvakter og hver tredje helg, så det burde være mulig å klare å jobbe turnus, selv når man er alene. 

Lykke til!

Skrevet

Flytte tilbake dit jeg bodde før jeg flytta inn til kjæresten?

Stakkars guttunge. Flytte sånn frem og tilbake.

Vet ikke helt om det er et alternativ da mine foreldre bor på en såpass liten plass at eneste muligheten for å kunne jobbe som sykepleier det er på sykehjem. Og det var IKKE derfor jeg startet dette studiet. Da kunne jeg likeså fortsatt som helsefagarbeider..

Jeg kan holde ut en stund til sammen med han her. Men det varer ikke alt for lenge. Jeg har forresten en bror som bor på Sørlandet. Mulig jeg kunne flyttet i nærheten av han. Det er heller ikke så fryktelig langt unna her vi bor nå.

Men synes dere det vil være frekt av meg å spørre om han vil være barnevakt et par kvelder i uka? De dagene jeg har kveld og evt natt. Han har samboer så de må jo være enige om det de to da. Men føler nesten det blir for mye å be om jeg :/ hva tenker dere?

Ja, det synes jeg er frekt! Betal en barnevakt, som alle andre må? Eller skaff deg dagjobb. Feks. videreutdanning som helsesøster. Eller som sykepleier på labratorium/legekontor. Det er mange muligheter. Å be om gratis barnepass fordi det er eneste løsningen til å få kabalen til å gå opp blir feil. Du får søke etter en barnevakt og lønne denne skikkelig. Studenter vil nok gjerne dette, å få lønn som sovende barnevakt på natt må være helt ypperlig. 

Anonymous poster hash: e71d3...ec5

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber turnus og har en avtale med en student som overnatter her og som også leverer i barnehagen de morgenene da jeg har jobbet natt hvis det er i ukedagene.

Det fungerer kjempefint :).

Anonymous poster hash: 1dc2b...538

Skrevet

Hva betaler disse dere studentene for sovende nattevakt?

Anonymous poster hash: 668b4...d6b

Skrevet

Ja, det synes jeg er frekt! Betal en barnevakt, som alle andre må? Eller skaff deg dagjobb. Feks. videreutdanning som helsesøster. Eller som sykepleier på labratorium/legekontor. Det er mange muligheter. Å be om gratis barnepass fordi det er eneste løsningen til å få kabalen til å gå opp blir feil. Du får søke etter en barnevakt og lønne denne skikkelig. Studenter vil nok gjerne dette, å få lønn som sovende barnevakt på natt må være helt ypperlig.

Det er ganske mange om beinet på slike dagjobber så er ikke bare å skaffe seg en slik jobb. Og for å ta videre utdanning må man ha minst to år praksis og da i 100% stilling.

Anonymous poster hash: 6f776...d97

Skrevet

Mange muligheter er å dra den litt langt. De tingene du nevner er ikke "bare" som nyutdannet sykepleier uten erfaringer. TS må satse på en fast barnevakt.

Anonymous poster hash: bd0b1...f93

• Liker 2
Skrevet (endret)

Har fokus nå blitt a få gratis barnevakt kveld og natt?

Ja det ytes stønader til barnepass gjennom NAV. Dette er rammene. Ytterligere gratis barnepass kun fordi far og mor bor langt fra hverandre blir feil.

Ts.flyttet selv langt til ny samboer for å ta utdanning. Hun sa da nei til evt.en far som kunne ha samvær med barnet. Dette har Ts.lov til som bostedsforelder. Ja men hun må ta konsekvensene av sine valg. Ikke komme løpende og si stakkars meg for at et kortere nytt samboerskap er over. Hun har tross alt bodd i en annes bolig under utdanning sammen med særkulls sønn i over to år. Regner vel med at hun ikke har hatt så mye økonomisk å bidra med vedrørende boutgiftene. Velkommen til den virkelige verden der en må dekke sine utgifter selv.

Hva med at sønn bor hos far om mulig når Ts.situasjon er som den er.

Kanskje litt krast dette innlegget men poenget er å sette fokus på den lette reisen til høyskole utdanning som Ts. har hatt gjennom bolig, livsopphold og stønader når hun har hatt en ny samboer som har latt seg .......i over to år.

Endret av Peter007
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...