Gå til innhold

Holder nesten ikke ut dietten :-( Hjelp til å takle sulten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått en diett av lege med veldig kjedelig mat og lite kalorier. Må gå ned en del pga en operasjon. 

Er vant med ganske usunn mat. Og jeg savner det helt intenst. Eneste jeg tenker på hele dagen er skikkelig mat. Hjemmelaget pizza, lasagne osv. Har alltid spist mye snacks også... Potetgull og sjokolade... Coca cola...

Føler dette er tortur :-( Drikker mye Farris for tiden. Litt te og kaffe, etter forslag fra venninne. 

Andre måter å takle intense "cravings"? 

Anonymous poster hash: e5ba5...44b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snus, hehehe

Neida, men joda

• Liker 1
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Ble du satt på en diett med kjedelig mat og svært lite kalorier? Og den eneste grunnen er at du skal ned i vekt før en operasjon?

Rart at en lege ber deg om å vende så kraftig opp ned på matvanene dine så fort da. Hen av alle burde jo vite at pasienten ofte er dømt med å mislykkes :/

Noen grunn til at du ikke kan spise god mat som stilner søtsuget, men likevel går ned i vekt?

Pepsi max har iallefall hjulpet meg når jeg kuttet ut sukker osv. Da slet jeg den første perioden med søtsug.

Men jeg spiste veldig mettende mat da, så søtsuget varte jo ikke så lenge

Skrevet

Ble du satt på en diett med kjedelig mat og svært lite kalorier? Og den eneste grunnen er at du skal ned i vekt før en operasjon?

Rart at en lege ber deg om å vende så kraftig opp ned på matvanene dine så fort da. Hen av alle burde jo vite at pasienten ofte er dømt med å mislykkes :/

Noen grunn til at du ikke kan spise god mat som stilner søtsuget, men likevel går ned i vekt?

Pepsi max har iallefall hjulpet meg når jeg kuttet ut sukker osv. Da slet jeg den første perioden med søtsug.

For enkelte inngrep er det mindre sjanse for komplikasjoner dersom pasienten går ned i vekt før inngrepet. Dette gjelder blant annet slankeoperasjoner.

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

For enkelte inngrep er det mindre sjanse for komplikasjoner dersom pasienten går ned i vekt før inngrepet. Dette gjelder blant annet slankeoperasjoner.

Jeg forstår DET. Jeg bare skjønte ikke hvorfor man måtte gå på en veldig kalorifattig og ikke minst kjedelig diett

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke si hva du har lov til å spise, og evt en daglig kalorigrense? Så kanskje vi kan gi deg noen nye ideer på retter ut fra det?
Ellers, drikk te, vann med og uten smak og kaffe, spis masse grønnsaker. Lag gele av fun light eller sukkerfri eggehvitefluff når du er søtsnål og ikke minst gjør noe. Er du i aktivitet glemmer du fortere sulten.

Skrevet

Det er ikke en livsviktig operasjon, men jeg får den ikke før jeg har gått ned i vekt. Jeg er ikke særlig glad i grønnsaker eller frukt. Takler ikke fisk. Og en del andre ting.. er ganske sær i matveien.

Sukrin fungerer heller ikke, smaker bare metall... Pepsi max smaker bare utvannet Cola, så det hjelper heller ikke... 

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Det er ikke en livsviktig operasjon, men jeg får den ikke før jeg har gått ned i vekt. Jeg er ikke særlig glad i grønnsaker eller frukt. Takler ikke fisk. Og en del andre ting.. er ganske sær i matveien.

Sukrin fungerer heller ikke, smaker bare metall... Pepsi max smaker bare utvannet Cola, så det hjelper heller ikke...

Kjøtt, egg og fett?

Supert for å gå ned i vekt

Det stilner søtsug, man holder seg mett og man går fort ned i vekt

Skrevet

Har du prøvd å blande ut farrisen med litt sukkerfri saft? (Evt en del juice om du kan tillate deg kaloriene)
Ellers er det bare å lære seg å like grønnsaker, bær.. Spis rent kjøtt, grove kornprodukter.. Egg metter, og avokado...

Anonymous poster hash: fc599...637
Skrevet

Hva går dietten ut på? Hva får du spise?

Skrevet

I stdete for potegull kan du jo evt prøve

.Rista kikerter

Du skyller kikertene, har de i en bolle, bland inn olje, salt og krydder etter ønske(fantasien setter grenser)

2. Bre de ut på en stekeplate og stek på 225 grader 15-20 min til de er gylne.
-Riskaker som kommer med ulike smaker(snack a jacks)
- Og hvis ost ikke er på "forbudt lista" kan du lage ostechips(du kan bruke lett ost)
Du tar oste skiver(kan kryddres) som du legger på bakepapir på tallerken

og så setter du denne  inn i micro på full effekt i ca 3 min 

Andre ting som jeg synes er godt i hvert fall er
-Frosne druer
-Frukt med vanilje,lime,bringebær elle pasjonsfrukt kesam
-Sølvløk rett fra glasset
-Hjemmelagd smoothie
-Hjemmelagd gulrotsuppe med ingefær

Pizza kan lages med lomper som pizzabunn og som fyll kan du f.eks kjøre bønner og hakket tomater med en stavmiker spre det utover lompene og legge på f.eks en skive med lettost.

Anonymous poster hash: dd6e5...27b
Gjest earlgrey
Skrevet

I stdete for potegull kan du jo evt prøve.Rista kikerterDu skyller kikertene, har de i en bolle, bland inn olje, salt og krydder etter ønske(fantasien setter grenser)2. Bre de ut på en stekeplate og stek på 225 grader 15-20 min til de er gylne. Anonymous poster hash: dd6e5...27b

Dette skal jeg prøve :D

Skrevet

Dersom du ikke klarer spise skikkelig mat, så kanskje du bare må sulte for å gå ned i vekt?

Anonymous poster hash: 73d47...992

Skrevet

Jeg er ikke særlig glad i grønnsaker eller frukt. Takler ikke fisk. Og en del andre ting.. er ganske sær i matveien.

Hjelpe meg :sjokkert: Dette bør du virkelig ta tak i. Spiser du overhodet ikke frukt og grønt?

Anonymous poster hash: 7d5f1...523

• Liker 1
Skrevet

Legen har neppe ment at du skal sulte deg. Det er helt sikkert mulig å lage sunn mat ut av ting du liker, men dersom du er vant med å spise veldig usunt er det naturlig nok ikke lett å bare gjette seg frem til måltider. Kan du sjekke oppskrifter på sunne måltider på ulike nettsider?  

Anonymous poster hash: 92a0b...9a4
Skrevet (endret)

Nikotin som ble nevnt er absolutt appetitt dempende og fører til økt forbrenning, spesielt hvis man kombinerer det med koffein så kan det øke forbrenningen med opptil 10-11%. Men hvis TS ikke snuser og røyker allerede er jo ikke dette å anbefale, men man kan jo i ytterste konsekvens bruke nikotinplaster.

Andre ting som virker appetitt dempende er 100% mørk sjokolade, gjerne kombinert med stevia. Det eneste jeg har spist hittil i dag er ca 50g 100% mørk sjokolade og jeg er overhodet ikke sulten, vil anbefale denne typen: http://www.iherb.com/Ghirardelli-Premium-Baking-Bar-100-Cacao-Unsweetened-Chocolate-4-oz-113-g/33026

Andre faktorer som reduserer appetitten er gunstige prebiotiske fiber som resistent stivelse og probiotika man "lager" selv. Tenker da på kefir, surkål osv. Spesielt kefir er veldig appetitt dempende, ikke den til Tine man kjøper i butikken riktignok, snarere tvert i mot.

Vedrørende prebiotiske fiber så har jeg hatt mest suksess med resistent stivelse, nå skal det riktignok påpekes at jeg nok har hatt og fortsatt har alvorlig dysbiose så jeg har reagert svært negativt på fiber som inulin og FOS. Disse typene fiber har i mitt tilfelle faktisk økt appetitten ganske voldsomt, antaglig fordi de ikke selektivt forer gunstige bakterier som produserer kort kjedede fettsyrer, men også opportunistiske bakterier.

Fiberfin også kjent som Hi-maize kombinert med kruskakli i bakst har fungert bra, men det som har gitt best effekt er faktisk å spise rå poteter. Poteter som ikke er varmebehandlet består av resistent stivelse, altså stivelse kroppen ikke kan assimilere til glukose og blir dermed fermentert i tykktarmen av gunstige bakterier. Sikkert ikke så mange som har lyst til å spise rå poteter, men hvis man gjør det er det viktig å skrelle bort skallet og gjerne skaffe seg et kosttilskudd med HSO-bakterier (Homoestatic soilbased organisms) for en synergisk effekt. Prescript assist blant annet er bra.

Lavkarbo og periodisk faste fungerer også bra.

Hvorvidt TS ønsker å prøve noe av det ovennente er jo en annen sak, men dette har i allefall fungert bra for en som for noen år tilbake kunne spise en halv stor peppes pizza og være like sulten igjen 1 time senere.

Endret av MinnisMus
Skrevet

Ta deg en sigg. 

Ellers er det beste rådet jeg kan gi deg, å lære deg til å like frukt, bær og grønnsaker. Etterhvert som du slutter å hyle nedpå med sukker begynner det å smakere søtere, og dessuten er det såpass lite kalorier i det (varierer dog litt, selvsagt) at du antakelig fint kan mumse på det når søtsuget er som verst. 

Jeg kjører lett nedpå fem bananer på rappen mens jeg ser film, liksom. Det er sikkert en eller annen helseguru der ute som mener at det er fryktelig usunt, men det slår fem plater med Freia. 

Skrevet
Leger flest vet ikke så mye om vektmestring, og det er noe helt annet å skulle gå ned i vekt (og holde seg der) nå, enn feks på femtitallet. Det er feks mange flere fristelser rundt omkring. Å sulte seg - og "veldig kjedelig mat og lite kalorier" er å sulte seg - fungerer bare ikke. Høyt motiverte mennesker som starter et slikt opplegg, sprekker. Du kommer til å sprekke så det synger. 

Jo mindre du spiser, jo fortere går du ned i vekt. Men siden for lite mat får en til å sprekke, er du er nødt til å ta det saktere. Spis bare litt mindre enn det du pleier, så vil du gå ned i vekt. Matvaner er som alle andre vaner, de kan endres: Spis litt bedre enn det du er vant til, så vil smakssansen endre seg. Jeg vil anbefale deg å spise vanlig mat, men få inn litt mer frukt og grønt - legg til feks en frukt til frokost, og grønn salat ved siden av pizza/lasagne. 

Utover dette er det de vanlige rådene som gjelder: Spis regelmessige måltider, få i deg nok fiber, fett og protein, ta med matpakke, drikk nok vann, beveg deg, få nok søvn, skriv handleliste og ikke gå i butikken sulten.

Du vil fremdeles få sug av og til, men de vil bli sjeldnere og svakere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...