Gå til innhold

Kjøpe bolig på Holmlia eller Kolsås?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du hadde muligheten til å kjøpe bolig for å flytte med små barn til enten Holmlia eller Kolsås - hva ville du valgt?

Og hvorfor?

Anonymous poster hash: 1235c...868

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Holmlia har flest overfallsvoldtekter i byen, så da sier valget seg selv..

Anonymous poster hash: 7a4da...c4c
  • Liker 2
Skrevet

Feil. Det er i områdene som tilhører Sentrum politistasjon og Grønland politistasjon som har desidert fleste overfallsvoldtekter i Oslo.

Kolsås er langt fra byen, det er veldig bratt der og Nærsenteret ikke særlig bra. Det er også veldig mye merkepress på ungene. Jeg hadde valgt Holmlia. 10 minutter med toget til Oslo S., nært badestrand, forholdsvis bra nærsenter, bra idrettslag. Jeg personlig foretrekker også å bo i Oslo i stedet for i Bærum.

Velg nabolag og skolekrets med omhu, men det bør man jo gjøre uansett hvor man bosetter seg.

Anonymous poster hash: 5432a...a70

• Liker 9
Skrevet

Jeg synes det er hyggelig på Kolsås. Litt sånn "på landet". Senteret der har det mest nødvendige og så tar det under ti minutter med bussen ned til Sandvika og der har de jo alt! Jeg hadde valgt Kolsås framfor Holmlia, og jeg er fra Oslo øst selv, men jobber på Kolsås.

Anonymous poster hash: 265e5...301
  • Liker 3
Skrevet

Synes begge er altfor langt fra sentrum, egentlig, men om jeg måtte velge: Holmlia.

Anonymous poster hash: 970ba...444
  • Liker 1
Skrevet

Ville aldri ha bodd på Holmlia. Synes Kolsås er litt langt unna byen, men hadde valgt Kolsås om det er disse to stedene det stod mellom.

Anonymous poster hash: ebc88...38a

• Liker 3
Skrevet

Kommer an på hvor man jobber, men så lenge banen går til Kolsås hadde det nok fort blitt det.

Anonymous poster hash: aa7a5...cfe

• Liker 1
Skrevet

Kolsås, ville ikke flyttet til Holmlia om du betalet meg..

Anonymous poster hash: 93a2f...48b
  • Liker 5
Skrevet

Det er det dummeste jeg har hørt :ler: Jeg har bodd på Holmlia i 9 år, og i løpet av alle de årene har det ikke forekommet en eneste overfallsvoldtekt.

Av andre grove kriminelle hendelser kan jeg også bare komme på én som har skjedd i løpet av all den tiden jeg har bodd her. Og det var en mann som ble drept i hjemmet sitt av to kamerater etter en konflikt. Altså noe som kunne ha skjedd overalt (og lignende ting har jo også skjedd i alle andre deler av byen), og overhode ikke noe som rammer en "tilfeldig forbipasserende" på gata.

Slutt å spre propaganda om at Holmlia er så mye farligere enn andre deler av byen!! All statistikk viser at så ikke er tilfelle.

Anonymous poster hash: 33cf2...2da

• Liker 8
Skrevet

Hadde aldri flyttet til Holmlia, så da hadde det heller blitt Kolsås. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tatt t-banen til både Kolsås og Holmlien - begge stedene var interessante og rolige, de så begge fine ut.👍😄

Men...har hørt et begrep som heter "Holmlia-drapene" - stemmer det?

Anonymous poster hash: f85ba...53d

Skrevet

Hvis du hadde muligheten til å kjøpe bolig for å flytte med små barn til enten Holmlia eller Kolsås - hva ville du valgt?

Og hvorfor?

Anonymous poster hash: 1235c...868

Holmlia absolutt. Større plass. Holmlia er ikke som de fleste omtaler det. De fleste som bor der er nordmenn. Og folka er hyggelig. Så anbefaler Holmlia på det sterkeste.

Anonymous poster hash: 403f2...09c

• Liker 4
Skrevet

Holmlia har nærhet til sjø og bademuligheter, og kortere reisevei inn til byen. Kolsås ligger nær skog og turmuligheter, lenger reisevei til sentrum.

Jeg synes begge stedene er flotte, og gode steder å vokse opp, men presset i ungdomsskolen er nok litt mer betydelig i Bærum enn på Kolsås. Tidligere alkoholdebut og mer opptatte foreldre enn på Holmlia.

Anonymous poster hash: fe749...03f

• Liker 2
Skrevet

Det er det dummeste jeg har hørt :ler: Jeg har bodd på Holmlia i 9 år, og i løpet av alle de årene har det ikke forekommet en eneste overfallsvoldtekt.

Av andre grove kriminelle hendelser kan jeg også bare komme på én som har skjedd i løpet av all den tiden jeg har bodd her. Og det var en mann som ble drept i hjemmet sitt av to kamerater etter en konflikt. Altså noe som kunne ha skjedd overalt (og lignende ting har jo også skjedd i alle andre deler av byen), og overhode ikke noe som rammer en "tilfeldig forbipasserende" på gata.

Slutt å spre propaganda om at Holmlia er så mye farligere enn andre deler av byen!! All statistikk viser at så ikke er tilfelle.

Jeg har bodd på Holmlia i 11 år, og det er ikke helt riktig det du skriver. Du har kanskje ikke fått det med deg, men det har skjedd mye fælt der, også overfallsvoldtekter. Og da tenker jeg på de som ble utført av én person, men han ble tatt for det flere år senere.

Innvandrere utgjør 65 %. Likevel vil jeg ikke fraråde noen å bosette seg der. De er mange fordeler der ute også.

Anonymous poster hash: ab518...d28

Skrevet

Jeg har tatt t-banen til både Kolsås og Holmlien - begge stedene var interessante og rolige, de så begge fine ut.

Men...har hørt et begrep som heter "Holmlia-drapene" - stemmer det? Anonymous poster hash: f85ba...53d

Holmlia har ikke t-bane. Men de har tog og buss.

Og ja, det skjer drap på Holmlia som i resten av byen. Det såkalte Holmlia-drapet skjedde i januar d.å. Også mulig du tenker på Benjamin-drapet. Nynazister som knivdrepte ut av 15 år gamle Benjamin Hermansen for 14 år siden.

Anonymous poster hash: 5432a...a70

Skrevet

Holmlia drapet skjedde 26.01.2001. 3 nynazister som drepte en mulattgutt ved navn Benjamin Hermansen.

Var et drap der i år også, to kamerater/brødre som drepte en annen.

Holmlia positivt: søndre aas gård, Hvervenbukta, lekeplasser overalt, god dekning av skole og barnehage, 12min til Oslo S med tog, har også 80E til sentrum(buss) samt busser som dekker Groruddalen. 76 buss fra Hauketo som tar deg til for eksempel Mortensrud senter. Også et nærsenter.

Negativt: dyr husleie pga diverse ting, litt lite å gjøre for ungdom over 15 så mange blir gående rundt og henge istedenfor å delta på idrett og klubb, de har mye for de som går på ungdomsskolen og barneskolen men glemmer de litt eldre.

Kolsås positivt: fint og "sossete",litt landlig beliggenhet, nærhet til Sandvika og naturen. Koselig område rett og slett

Negativt: kan bli dyrt, også har de vel noe psykriatisk opplegg der borte?Min vennine vokste opp der og det var ofte plutselig "gale"folk og rusa folk som gjorde litt bråk, men jeg vet ikke om det gjelder fremdeles.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bodd på Holmlia i 11 år, og det er ikke helt riktig det du skriver. Du har kanskje ikke fått det med deg, men det har skjedd mye fælt der, også overfallsvoldtekter. Og da tenker jeg på de som ble utført av én person, men han ble tatt for det flere år senere. Innvandrere utgjør 65 %. Likevel vil jeg ikke fraråde noen å bosette seg der. De er mange fordeler der ute også. Anonymous poster hash: ab518...d28

Det stemmer ikke at det er 65 % innvandrere på Holmlia. På de to skolene som er nærmest min bolig (Toppåsen og Hallagerbakken), er det akkurat 50 % norske og 50 % minoritetsspråklige barn.

Når det gjelder overfallsvoldtektene du hevder har foregått på Holmlia, finner jeg ingenting annet på Google enn at en marokkaner var tatt for ÉN overfallsvoldtekt her i 1998. Det er altså 17 år siden- og lignende episoder har dessuten også skjedd veldig mange ganger de fleste andre steder i byen.

Og ja, det er MYE positivt her. Nærheten til fjorden og stranda, masse bilfrie turveier mellom alle borettslagene, mengder av fine lekeplasser, og ikke minst utrolig mye hyggelige folk. Vi har fått et stort nettverk med herlige mennesker her ute, og det er så hyggelig å ha så mange man kan være sosial med i umiddelbar nærhet!

Holmlia har ikke t-bane. Men de har tog og buss.

Og ja, det skjer drap på Holmlia som i resten av byen. Det såkalte Holmlia-drapet skjedde i januar d.å. Også mulig du tenker på Benjamin-drapet. Nynazister som knivdrepte ut av 15 år gamle Benjamin Hermansen for 14 år siden. Anonymous poster hash: 5432a...a70

Det såkalte Holmlia-drapet er det jeg nevnte over her, der en mann ble drept av to kamerater hjemme i sin egen leilighet på grunn av en konflikt. Det at denne saken ble kalt "Holmlia-drapet" sier jo også litt om hvor sjelden det skjer slike ting her ute. Dersom drap var dagligdags her, ville neppe en enkeltstående drapssak ha blitt så sterkt knyttet til stedsnavnet.

Vil videre også skyte inn at de som drepte Benjamin Hermansen faktisk ikke var fra Holmlia selv. De var oppvokst, og bodde, på Bøler, og dro til Holmlia ens ærend for å "jakte på svartinger" (deres eget utsagn under rettssaken).

• Liker 2
Skrevet

Jeg har tatt t-banen til både Kolsås og Holmlien - begge stedene var interessante og rolige, de så begge fine ut.

Men...har hørt et begrep som heter "Holmlia-drapene" - stemmer det?

Anonymous poster hash: f85ba...53d

Holmlien  :fnise:

Anonymous poster hash: a88c4...022

• Liker 2
Skrevet

Det stemmer ikke at det er 65 % innvandrere på Holmlia. På de to skolene som er nærmest min bolig (Toppåsen og Hallagerbakken), er det akkurat 50 % norske og 50 % minoritetsspråklige barn.

Når det gjelder overfallsvoldtektene du hevder har foregått på Holmlia, finner jeg ingenting annet på Google enn at en marokkaner var tatt for ÉN overfallsvoldtekt her i 1998. Det er altså 17 år siden- og lignende episoder har dessuten også skjedd veldig mange ganger de fleste andre steder i byen.

Jo, det stemmer. Sønnen gikk på skole der i alle år, der de var alltid fordelt slik at 5 av 15 var etnisk norske.

Å google overfallsvoldetektene nytter ikke, han som gjorde dette ble tatt ved en tilfeldighet ved at han insisterte å avgi dna-prøve for et forhold han mente han ikke var involvert i. Da hadde han allerede en profil hos politiet han ikke visste om.

I Benjamin-saken hadde en av voldsmennene vokst opp på Åsbråten, og gått i barnehagen der. Videre var det nok en tragisk hendelse i kjølvannet av den saken som står uløst i dag.

Min venninne hadde en nabo der ute som hugget hodet av sin kone, kjørte det opp til NRK og la det på trappa der.

Alt dette er lenge siden, men Holmlia har Holmlia-gjengen. Politiet vet godt hvem disse er.

Bydelen er folkerik, og jeg tror likevel at det nødvendigvis ikke skjer mer faenskap der enn i de fleste andre bydeler.

Anonymous poster hash: ab518...d28

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...