Gå til innhold

Liten leilighet, ekstremt dårlig luft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!
Jeg har kommet opp i en litt kjedelig situasjon og håper dere har noen gode råd til meg.

Jeg leier en liten kjellerleilighet på 40 kvm. Det er ikke soverom i leiligheten, så jeg har senga i stua. Dette medfører dårlig luft om morgenen, men det har ikke vært det største problemet. Jeg har kun 2 små vinduer og 1 dør som jeg kan lufte gjennom, men dette hjelper overhodet ikke. Luften "står stille" i leiligheten og det er umulig å få byttet ut den dårlige luften, selv når vifta på badet og kjøkkenet står på. Likevel har ikke dette vært noe stort problem, før jeg skaffet meg katt.. Så fort katten min er på do lukter det i hele leiligheten, selv om jeg gjør ren kattedoen med en gang. Det har blitt en "ond sirkel" da jeg aldri får luftet ut den vonde lukten.

Før jeg skaffet meg katt var det dårlig luft, men det var i det minste en god huslukt i leiligheten. Nå slår det en vegg mot meg hver gang jeg går inn i leiligheten og det kan verken være bra for meg eller katten å bo i så dårlig luft/lukt. 

Har dere noen gode råd? Jeg har vært inne på tanken om å kvitte meg med katten da jeg dessverre ikke har råd til å flytte til en annen leilighet, men samtidig har jeg blitt så utrolig glad i henne og dette er jo ikke HENNES feil..  :frown:

Anonymous poster hash: adbd6...257
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var kanskje ikke noe sjakktrekk å skaffe seg katt når du allerede visste at du har et problem med luftkvaliteten. Dette burde du tenkt over.

Høres ut som det er ganske dårlig leilighet uansett, så jeg ville vel sett meg rundt etter andre leiligheter/hybler. Ellers må du gi bort katten. 

• Liker 5
Skrevet

Flytt, eller gi vekk katten. Det høres ut som flytte er det beste alternativet, om det i utgangspunktet var så dårlig luft. 

Vær obs på at om du lar det skure og gå kan lukten sette seg såpass i leiligheten av utleier kan se på det som skade av leiligheten og holde igjen depositumet ditt.. 

Anonymous poster hash: 67cbd...53c
  • Liker 5
Skrevet

For lukten vil jeg anbefale noen luktsvamper fra Biltema. Tar dårlig lukt uten å lukte noe særlig selv. Koster ca 50 kr, holder en måned eller to.

For luftutskifting, så ville jo takvifte vært det beste, men prøv med slik stor "sommervifte" slik kraftig på lang stang. Da burde det gå kjapt å få byttet ut luften. Uten at all varme forsvinner.

http://www.biltema.no/no/Hjem/Rengjoring-og-vask/Rengjoring/Luktfjerner-2000019183/

http://www.clasohlson.com/no/Gulvvifte/Pr365521000

Skrevet

er det ikke noe krav til ventilasjon når man leier ut?

Anonymous poster hash: 3eeee...7a3
  • Liker 1
Skrevet

Vi brukte fuktrenser. Har du sjekket hva luftfuktigheten i leiligheten er?

Vi har dårlig ventilasjon her også (kjellerleilighet) og fuktsamleren har reddet mye! Også har vi alltid et vindu på gløtt.

Anonymous poster hash: 8c994...c3f

Skrevet

Hiv ut katten og promp mindre, så skal du se luften blir så meget bedre..

Anonymous poster hash: 4af3e...86e
Skrevet

Du vet vel selv at du har tre muligheter, akseptere det slik det er, flytte til en bedre bolig eller hive katten ut?

Anonymous poster hash: fbe31...234

• Liker 2
Skrevet

Er katten innekatt eller går hun ut innimellom?

Hvilken kattesand har du? Det finnes noen typer kattesand som suger opp mer lukt en andre.

Hvordan er det med kassen til katten? Anbefaler en kasse med tak, vegger og dør.

Det hjelper også om katten får kvalitetsfor fra dyrebutikk eller dyrlege, ikke mat fra matbutikk.

Husk å kastrere katten, det hjelper også. Det lukter død å pine fra en ukastrert hannkatt.

• Liker 4
Skrevet

Skaff deg luftrenser. Det hjelper. Siden du bor i kjellerleilighet ville jeg investert i en luftrenser som også fungerer som avfukter. Og sett kattedo på badet. Og skru da av evt varmekabler på badet. Og tøm kattedo flere ganger daglig.

Ellers bør du begynne å se deg om etter ny leilighet. En kjellerleilighet praktisk talt uten vinduer vil aldri ha god luftkvalitet.

Anonymous poster hash: f0128...044

• 10 måneder senere...
Skrevet

Avfukteren Cotech 20 liter er akkurat nå nedsatt fra 1998,- til 1598,- hos Clas Ohlson

http://www.clasohlson.com/no/Cotech-20-l-luftavfukter/Pr365205000

Jeg har gått og ventet på et slikt godt  tilbud :) og vil gjerne dele det med dere andre som trenger å kjøpe en svært god avfukter.

Google best i test avfukter, så ser dere at denne er uslåelig i pris og at den er svært god :)

Anonymkode: 6ee5d...e2b

• Liker 1
Skrevet

Dårlig lukt og ødelagte møbler må man regne med når man har katt. Har bodd sammen i flere hus og leiligheter med folk som har katt med seg.

Anonymkode: 9d63b...b54

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Avfukteren Cotech 20 liter er akkurat nå nedsatt fra 1998,- til 1598,- hos Clas Ohlson

http://www.clasohlson.com/no/Cotech-20-l-luftavfukter/Pr365205000

Jeg har gått og ventet på et slikt godt  tilbud :) og vil gjerne dele det med dere andre som trenger å kjøpe en svært god avfukter.

Google best i test avfukter, så ser dere at denne er uslåelig i pris og at den er svært god :)

Jeg har denne, og lurer å hva som menes med "20 liter". Den har jo ikke 20 liters kapasitet? Når beholderen er full, så tilsvarer det 1,5 liter. Står også på pakken at den kun er egnet for små rom (25 m2), men man kan vel kanskje bruke den i større rom, bare at det innebærer at da må man tømme beholderen oftere? :)

Anonymkode: 27dfe...cae

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har denne, og lurer å hva som menes med "20 liter". Den har jo ikke 20 liters kapasitet? Når beholderen er full, så tilsvarer det 1,5 liter. Står også på pakken at den kun er egnet for små rom (25 m2), men man kan vel kanskje bruke den i større rom, bare at det innebærer at da må man tømme beholderen oftere? :)

Hei :)

Ettersom jeg har forstått har den en kapasitet på 20 liter pr døgn. Dessverre må jo beholderen tømmes ofte dersom man har mye fukt som skal samles opp. Men man får kjøpt en slange som kan brukes til å lede vannet direkte i et sluk el.l, og da slipper man å drive å tømme beholderen.

Jeg er usikker på det med romstørrelsen, da dette med avfukter er ganske nytt for meg. Men jeg har lest at mange er svært fornøyd med akkurat denne modelllen. Det er viktig å ha dør og vinduer lukket til det rommet som skal avfuktes, og også viktig at rommet har en viss minimumstemperatur for at avfukteren skal fungere optimalt.

Jeg er usikker på hvorfor det står at den er beregnet på mindre rom (opptil 25m2), som du skriver, og jeg vet ikke hva som skjer om man bruker avfukteren i større rom.

Skrevet

Provoserende å se at folk tar så lett på katten og råder deg til å kvitte deg med den. Og at du i det hele tatt har vært inne på tanken om å kvitte deg med den. 

Du har faktisk påtatt deg ansvar for et liv! Du visste meget godt at katter bæsjer og tisser. Hvis du kvitter deg med katten håper jeg at du aldri får mulighet til å få barn.

Ellers har du fått gode råd her. 

Anonymkode: 125a4...ce2

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei :)

Ettersom jeg har forstått har den en kapasitet på 20 liter pr døgn. Dessverre må jo beholderen tømmes ofte dersom man har mye fukt som skal samles opp. Men man får kjøpt en slange som kan brukes til å lede vannet direkte i et sluk el.l, og da slipper man å drive å tømme beholderen.

Jeg er usikker på det med romstørrelsen, da dette med avfukter er ganske nytt for meg. Men jeg har lest at mange er svært fornøyd med akkurat denne modelllen. Det er viktig å ha dør og vinduer lukket til det rommet som skal avfuktes, og også viktig at rommet har en viss minimumstemperatur for at avfukteren skal fungere optimalt.

Jeg er usikker på hvorfor det står at den er beregnet på mindre rom (opptil 25m2), som du skriver, og jeg vet ikke hva som skjer om man bruker avfukteren i større rom.

Hm, jeg vet ikke hva de legger i 20 liter per døgn. Vet bare at beholderen tar maks 1,5 liter per tømming :) Det står på pakken         25 m2, men jeg merker jo helt klart at den tørker godt. Ble bare usikker på om jeg ville fått mer ut av det hvis jeg kjøpte en som var beregnet for f.eks 70 m2, eller om mindre kapasitet bare innebærer at jeg må tømme oftere.

Ja viktig å ha vinduer igjen så man ikke tørker opp utelufta :) Absolutt en grei avfukter, uten at jeg har noe sammenligningsgrunnlag. Jeg har åpenbart hatt det veldig fuktig i o m at jeg må tømme den så ofte, men har skjønt det er verst i begynnelsen?

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Hm, jeg vet ikke hva de legger i 20 liter per døgn. Vet bare at beholderen tar maks 1,5 liter per tømming :) Det står på pakken         25 m2, men jeg merker jo helt klart at den tørker godt. Ble bare usikker på om jeg ville fått mer ut av det hvis jeg kjøpte en som var beregnet for f.eks 70 m2, eller om mindre kapasitet bare innebærer at jeg må tømme oftere.

Ja viktig å ha vinduer igjen så man ikke tørker opp utelufta :) Absolutt en grei avfukter, uten at jeg har noe sammenligningsgrunnlag. Jeg har åpenbart hatt det veldig fuktig i o m at jeg må tømme den så ofte, men har skjønt det er verst i begynnelsen?

Avfukteren har kapasitet til å  samle opp opptil 20 liter vann fra lufta i døgnet, betyr det.

Jeg vet ikke hvordan det ville vært med en avfukter beregnet for 70m2. Hvor stort er det rommet som du avfukter?

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Avfukteren har kapasitet til å  samle opp opptil 20 liter vann fra lufta i døgnet, betyr det.

Jeg vet ikke hvordan det ville vært med en avfukter beregnet for 70m2. Hvor stort er det rommet som du avfukter?

Det var vel ganske underforstått at det var det de mente, men mtp at beholderen kun rommer 1,5 liter, så forstår jeg ikke hvor 20 liter kommer fra.

Hele leiligheten er 70 m2, men den står hovedsakelig i stua. Dvs den vil da suge til seg fukt fra stue, kjøkken, og gang. Ca 40 m2 tenker jeg. Man skulle vel tro at eneste forskjellen på denne avfukteren og en med større kapasitet, er at man må tømme beholderen oftere?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel ganske underforstått at det var det de mente, men mtp at beholderen kun rommer 1,5 liter, så forstår jeg ikke hvor 20 liter kommer fra.

Hele leiligheten er 70 m2, men den står hovedsakelig i stua. Dvs den vil da suge til seg fukt fra stue, kjøkken, og gang. Ca 40 m2 tenker jeg. Man skulle vel tro at eneste forskjellen på denne avfukteren og en med større kapasitet, er at man må tømme beholderen oftere?

Nei, kapasiteten til avfukteren  har ikke å gjøre med hvor ofte man må tømme beholderen.

Om du så monterte en 40-liters vannbeholder på den avfukteren som har 20-liters kapasitet, ville den allikevel trekke max 20 liter vann ut fra luften pr døgn.

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forskjellen er at den avfukteren med større kapasitet har yteevne til å trekke mer vann ut fra luften pr døgn enn en avfukter med mindre kapasitet.

De med større kapasitet har vel kraftigere motor, vifte og andre finesser som forårsaker at de kan trekke mer vann ut fra lufta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...