Gå til innhold

Ny bolig - de har lagt gulvet i ulike retninger :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt leilighet under oppføring og under siste befaring så ser jeg de har greid å legge gulvet i ulike retninger fra rom til rom. Tenkte ikke over det før jeg kom hjem etterpå... Er det ikke standard å legge de i samme retning i alle rom? Jeg er ikke fornøyd, men vet ikke hva jeg skal gjøre nå :(

Anonymous poster hash: 7aaa8...f22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke standard. Det er vanligst å legge gulv i lengderetning av rommet. Om det er flere rom som henger sammen, uten dørstokk, ligger som regel alt i samme retning, men om det er to adskilte rom som ligger ved siden av hverandre, og de har ulik lengderetning, legger man gulvet ulik retning i begge rom. 

Anonymous poster hash: f06ee...dd1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke standard. Det er vanligst å legge gulv i lengderetning av rommet. Om det er flere rom som henger sammen, uten dørstokk, ligger som regel alt i samme retning, men om det er to adskilte rom som ligger ved siden av hverandre, og de har ulik lengderetning, legger man gulvet ulik retning i begge rom. 

Med mindre rommet er veldig smalt, da legger man parketten slik at den ligger den smaleste veien siden rommet vil virke bredere da.

Anonymous poster hash: a0b3e...385

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var en selvfølge at alle rommene i leiligheten hadde parkett som lå samme vei. Jeg synes det er merkelig at det i gangen går i lengderetning og at det skifter retning når jeg går inn i soverommet. Jeg trodde virkelig det var helt normalt å legge alt i samme retning. Jeg synes det er rart. Men de gidder vel ikke legge nytt gulv for meg så da får det vel bare være :(

Det jeg kommenterte når jeg var der var malingflekker på gulvet. Synes det er rart at de ikke har beskyttet gulvet mens de har holdt på. Virket ikke som de så det som noe problem  :vetikke: Det er jo ikke spesielt fint og jeg må da kunne forvente at det ikke skal være sånn i en helt ny leilighet? Ser jo ut som jeg har tatt oppussingen selv :P

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde det var en selvfølge at alle rommene i leiligheten hadde parkett som lå samme vei. Jeg synes det er merkelig at det i gangen går i lengderetning og at det skifter retning når jeg går inn i soverommet. Jeg trodde virkelig det var helt normalt å legge alt i samme retning. Jeg synes det er rart. Men de gidder vel ikke legge nytt gulv for meg så da får det vel bare være :(

Det jeg kommenterte når jeg var der var malingflekker på gulvet. Synes det er rart at de ikke har beskyttet gulvet mens de har holdt på. Virket ikke som de så det som noe problem  :vetikke: Det er jo ikke spesielt fint og jeg må da kunne forvente at det ikke skal være sånn i en helt ny leilighet? Ser jo ut som jeg har tatt oppussingen selv :P

TS

Du kan klage på malingsflekkene, om du ikke klarer fjerne dem selv. Du skal kunne forvente et gulv uten flekker. 

Men det er altså helt normalt at gulvet ikke ligger i samme retning i alle rom. Både med tanke på å slippe masse kapp og ekstraarbeid, og fordi det kan se helt teit ut med parkett som ikke ligger i lengderetningen. 

Hos meg ligger parketten i gangen motsatt vei fra den i stuen og soverommene, og det har ikke falt meg inn at det skulle plage meg engang. Tvert imot ville det sett skikkelig sløkket ut med parkett i samme retning, siden gangen går på tvers av både stuen og soverommene, og har motsatt lengderetning av alle andre rom i heimen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som er fasit her kjære kvinner, er at gulv/mønster skal ligge i samme retning som lyset treffer dem. Dvs, har du feks en altandør og vinduer ved siden av, så skal gulvet ligge i retningen med dør/vindu/lys fra utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at gulv legges etter rommets form og lysforhold.

Anonymous poster hash: cdcad...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. klag. ta bilder av det og krev at det rettes opp i hvis du ikke er fornøyd med hvordan det er lagt.

Anonymous poster hash: a237b...cfd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. klag. ta bilder av det og krev at det rettes opp i hvis du ikke er fornøyd med hvordan det er lagt.

Anonymous poster hash: a237b...cfd

Dersom det er lagt etter standard har hun desverre ikke mye å stille opp med når det allerede er lagt. Hadde hun derimot kommet med det før det ble lagt hadde det vært en annen sak.

Anonymous poster hash: 7a731...dea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er fasit her kjære kvinner, er at gulv/mønster skal ligge i samme retning som lyset treffer dem. Dvs, har du feks en altandør og vinduer ved siden av, så skal gulvet ligge i retningen med dør/vindu/lys fra utsiden.

Når man har altandør og vinduer på en vegg, og også vinduer på 2 av de andre veggene da?

Anonymous poster hash: cccff...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det er lagt etter standard har hun desverre ikke mye å stille opp med når det allerede er lagt. Hadde hun derimot kommet med det før det ble lagt hadde det vært en annen sak.

Anonymous poster hash: 7a731...dea

Nettopp. Dette måtte TS ha spesifisert skriftlig overfor entreprenør før de kom så langt som til å begynne med gulvleggingen. Å legge parkett i en leilighet ulikt etter romstørrelse og lysforhold er helt normalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har altandør og vinduer på en vegg, og også vinduer på 2 av de andre veggene da?

Anonymous poster hash: cccff...d16

Du monterer gulv i samme retning som du går inn/ut av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ligge med lengderetningen på huset, som da blir på tvers av gulvbjelkene. I leilighet/ blokk blir gulvet ofte lagt mot lysretning.

Jeg hadde ikke godtatt gulv som ligger i kryss og tvers!!!

Anonymous poster hash: a18ad...cb7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal ligge med lengderetningen på huset, som da blir på tvers av gulvbjelkene. I leilighet/ blokk blir gulvet ofte lagt mot lysretning.

Jeg hadde ikke godtatt gulv som ligger i kryss og tvers!!!Anonymous poster hash: a18ad...cb7

Så synd, siden det ikke finnes noe SKAL vedr dette. Så det hadde fu ikke kommet noen vei med...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunhands

Hos meg ligger parketten I samme retning I alle rom. Det ser helt klart mest ryddig og pent ut.

Jeg trodde dette var vanlig jeg også. Den ligger i lengderetning med huset, ikke med rommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette.

Parkettbordene skal ligge i lysretning.

Jeg har en gjennomgående leilighet og her ligger parketten i samme retning i alle rom.

Anonymous poster hash: e85e4...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å klage om du vil det. Men det er sant som de sier i denne tråden. Men om du fortsatt føler det er feil, er det jo bare å klage. Så får du svaret rett fra byggerne. Hvis det gir deg mer sinnsro enn en tråd på KG.

Anonymous poster hash: e3fd2...08f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...