Piaas Skrevet 20. oktober 2015 #1 Del Skrevet 20. oktober 2015 Hei forumsfolk! Mitt store spørsmål for tiden er; HVA skal jeg gjøre neste høst! Kan noen hjelpe meg med erfaringer eller meninger på mitt dilemma? Beklager avhandling her, men jeg håper veldig på hjelp! Er det noen av dere som jobber, har tatt udanning eller tar utdanning innen dette som kan fortelle meg litt mer om hva det dreier seg om? Litt fakta for den som er interessert: Jeg er for tiden opptatt med siste året på en bachelor i Økonomi og Administrasjon ved BI Oslo. Da jeg var liten var min store drøm å bli en av to ting; forsker eller oppfinner. Vel, helt til alle skulle bli frisør. Da skulle jeg også det. Da jeg skulle ta høyre utdanning sto det mellom to ting; økonomi og ingeniør. Jeg hadde ikke realfagspoeng pga. opphold i USA (2 VGS) så da ble det økonomi. Nå har jeg brukt mye tid på å tenke at jeg kanskje skulle prøvd meg på ingeniør. Jeg har lest alt jeg kommer over, men det gjør meg ikke klokere. Det er så vage beskrivelser. Jeg er 22 år (1993) og blir ikke ferdig før jeg er 29. Det resulterer også i et svimlende høyt studielån pga 8 års støtte hvor tre er på BI. Mitt andre alternativ er å ta siviløkonom, det finnes en linje i Hønefoss som heter industriell økonomi men man blir ikke ingeniør såklart. Det er bare to år imot de 6 jeg må ta ellers for indøk (eller 4 for kun ingeniør bachelor). Jeg er også redd for å bli overutdannet. Som person kan jeg si at jeg er utadvent, sympatisk og jeg under den oppfatning at jeg kan lære alt bare jeg fatter interesse. Jeg trenger ikke jobbe for hardt for å oppnå gode karakterer. Jeg har et behov for å forstå alt og jeg liker tall selv om det ikke er min sterkeste side. Jeg jobber for tiden som ferievikar/deltid på en aluminiumsfabrikk på sørlandet og det har gitt mersmak. Jeg trives veldig i et mannsdominert yrke og med mange muligheter. Og slapp av, jeg er fult klar over at jeg tilslutt må ta valget helt SELV. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #2 Del Skrevet 20. oktober 2015 Indøk tar 5 år, ikke 6, så da er du ferdig når du er 28. Men har du høyt nok snitt til å komme inn neste år? Har du alle realfag som gjør at du oppfyller kravene eller har planer om å ta det til våren? Anonymous poster hash: 00a3e...34c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #3 Del Skrevet 20. oktober 2015 Det slår aldri negativt å være ingeniør. Det er et stort ess i ermet.Anonymous poster hash: d7e19...a86 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #4 Del Skrevet 20. oktober 2015 man får ikke jobb som nyutdannet ingeniør nå. hørt om oljekrisa? Anonymous poster hash: 53ec5...b68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #5 Del Skrevet 20. oktober 2015 man får ikke jobb som nyutdannet ingeniør nå. hørt om oljekrisa? Anonymous poster hash: 53ec5...b68 Stemmer ikke i det hele tatt. Petroleumsingeniørene utgjør en liten brøkdel av antall ingeniører i Norge. TS, hold deg unna Hønefoss. Dritt skole. Klarer du å komme deg inn på NTNU, velg heller det, og fullfør også bacheloren i øk/ad. Gull verdt den kombinasjonen.Anonymous poster hash: dae63...f7f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #6 Del Skrevet 20. oktober 2015 Som person kan jeg si at jeg er utadvent, sympatisk og jeg under den oppfatning at jeg kan lære alt bare jeg fatter interesse. Du vil nok dessverre passe dårlig inn på indøk. Anonymous poster hash: b07fc...d9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piaas Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter #7 Del Skrevet 21. oktober 2015 Indøk tar 5 år, ikke 6, så da er du ferdig når du er 28. Men har du høyt nok snitt til å komme inn neste år? Har du alle realfag som gjør at du oppfyller kravene eller har planer om å ta det til våren? Anonymous poster hash: 00a3e...34c Det vil ta meg 6 år ettersom jeg må ta forkurs først (og da vil jeg selvfølgelig også se om jeg faktisk klarer meg gjennom realfagene) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piaas Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter #8 Del Skrevet 21. oktober 2015 Du vil nok dessverre passe dårlig inn på indøk. Anonymous poster hash: b07fc...d9c Det hjelper ikke om du ikke gir meg en grunn til hvorfor du mener det. Utdyp gjerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piaas Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter #9 Del Skrevet 21. oktober 2015 man får ikke jobb som nyutdannet ingeniør nå. hørt om oljekrisa? Anonymous poster hash: 53ec5...b68 Den er jeg fult klar over, og jeg ønsker heller ikke å gå inn i oljen. Dessuten anser jeg det ikke som veldig relevant av 2 grunner; jeg er ikke ferdigutdannet før om vel over 6,5 år og da er det andre tider OG jeg vil inn i annen industriarbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piaas Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter #10 Del Skrevet 21. oktober 2015 Stemmer ikke i det hele tatt. Petroleumsingeniørene utgjør en liten brøkdel av antall ingeniører i Norge. TS, hold deg unna Hønefoss. Dritt skole. Klarer du å komme deg inn på NTNU, velg heller det, og fullfør også bacheloren i øk/ad. Gull verdt den kombinasjonen.Anonymous poster hash: dae63...f7f Grunnen til at jeg vurderer hønefoss av den enkle grunn at de er de eneste som tilbyr sivilØKONOM hvor linjen er industriell økonomi. Jeg tenker at ettersom jeg vil inn i industrien så er dette et bedre alternativ for meg om jeg velger å fullføre 5 år med økonomi og bli siviløkonom. Andre alernativ er å ta ind.øk i Grimstad eller stavanger. Jeg skal fullføre bacheloren i Øk.ad, jeg trives og har gode karakterer så blir en selvfølge å gjøre det for meg Kunne du fortalt meg litt om hvorfor Hønefoss er en "drittskole"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #11 Del Skrevet 21. oktober 2015 Indøk skjerhovedsaklig på Kongsberg, men med noen forelesninger i Hønefoss. Denne linjen ble laget med bedriftene rundt der (store høyteknologiske selskaper). Vil du inn i en av de så er indøk på hbv smart. Vil si at foreleserne her er utrolig gode og man lærer mye av å jobbe på tvers av utdanninger (ingeniør+økonom). Hvis du vil inn i industri og jobbe som type prosjekt leder e.l. Vil jeg på det sterkeste anbefale indøk hbv. Hvis du vil ha en mer teknisk jobb (serviceingeniør feks) så gå 3-årig ingeniør bachelor (evnt indøk NTNU, åpner for prosjekt leder muligheten). Hvis NTNU ikke er en drøm du har så ville jeg faktisk droppet det. Du trives på østlandet og vil jobbe i industrien her, indøk hbv Kongsberg gjør akkurat det for deg. Har en del kolleger som har tatt utdanningen og blitt sivøk med spesialisering i indøk. Selv gikk jeg NTNU. Hvilken utdanning en tar er ikke det som er avgjørende, så lenge det er riktig retning (indøk). Anonymous poster hash: 1ec87...5e7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Piaas Skrevet 21. oktober 2015 Forfatter #12 Del Skrevet 21. oktober 2015 Indøk skjerhovedsaklig på Kongsberg, men med noen forelesninger i Hønefoss. Denne linjen ble laget med bedriftene rundt der (store høyteknologiske selskaper). Vil du inn i en av de så er indøk på hbv smart. Vil si at foreleserne her er utrolig gode og man lærer mye av å jobbe på tvers av utdanninger (ingeniør+økonom). Hvis du vil inn i industri og jobbe som type prosjekt leder e.l. Vil jeg på det sterkeste anbefale indøk hbv. Hvis du vil ha en mer teknisk jobb (serviceingeniør feks) så gå 3-årig ingeniør bachelor (evnt indøk NTNU, åpner for prosjekt leder muligheten). Hvis NTNU ikke er en drøm du har så ville jeg faktisk droppet det. Du trives på østlandet og vil jobbe i industrien her, indøk hbv Kongsberg gjør akkurat det for deg. Har en del kolleger som har tatt utdanningen og blitt sivøk med spesialisering i indøk. Selv gikk jeg NTNU. Hvilken utdanning en tar er ikke det som er avgjørende, så lenge det er riktig retning (indøk).Anonymous poster hash: 1ec87...5e7 NTNU er ikke en drøm for meg. Da måtte jeg i tillegg tatt opp noen fag Takk for svar, det hjelper mer enn du tror. Setter pris på det. Jeg synes fysikk og kjemi høres spennede ut så kult at hbv kan få til et sammarbeid som åpner dørene for oss økonomutdannede også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #13 Del Skrevet 22. oktober 2015 NTNU er ikke en drøm for meg. Da måtte jeg i tillegg tatt opp noen fag Takk for svar, det hjelper mer enn du tror. Setter pris på det. Jeg synes fysikk og kjemi høres spennede ut så kult at hbv kan få til et sammarbeid som åpner dørene for oss økonomutdannede også. NTNU vil åpne mer dører for deg i fremtiden. Selv om Hønefoss kan være like god skole, så liker bedriftene NTNU som regel fordi nlederene har gått der selv. De liker folk som kommer fra deres egen stamme. Anonymous poster hash: 489b1...bba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå