Gå til innhold

Har eller er

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg stusser over en ting. Etter at jeg begynte å legge merke til dette, hører/leser jeg overalt at folk bruker "er" i stedet for "har" i setninger der jeg ville brukt det sistnevnte. F. eks. "han er kommet", "hun er blitt". Hva er korrekt i slike sammenhenger? Skriver jeg helt feil når jeg skriver at hun HAR blitt, eller er det valgfritt? Jeg vil nødig skrive feil, men å skrive "han er kommet" blir bare helt feil i mitt hode.

Anonymous poster hash: b1f29...fa0
Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror det er greit å skrive/si begge deler :P

Anonymous poster hash: 6a6b1...af1
Skrevet

Henger du i et miljø med masse pripne vestkantfruer eller wannabes kanskje?

Anonymous poster hash: 02734...c50
Skrevet

Det er greit å bruke "er" i forbindelse med bevegelsesverb for å beskrive en ny tilstand som et resultat av handlingen. "Er kommet" beskriver en tilstand av at du er der du tidligere var på vei. "Er gått" beskriver en tilstand av at du ikke lenger er der du var. 

På fransk MÅ man bruke "er" til slike verb, der er det ikke lov med "har" selv om de bruker "har" i f.eks. "har gjort..." på samme måte som oss. Kanskje det var slik originalt på norsk også, men så utviklet det seg til at begge deler kom i bruk?

Skrevet

Henger du i et miljø med masse pripne vestkantfruer eller wannabes kanskje?

Anonymous poster hash: 02734...c50

Nei, dette er noe jeg hovedsaklig har lagt merke til i bøker og blader.

Det er greit å bruke "er" i forbindelse med bevegelsesverb for å beskrive en ny tilstand som et resultat av handlingen. "Er kommet" beskriver en tilstand av at du er der du tidligere var på vei. "Er gått" beskriver en tilstand av at du ikke lenger er der du var. 

På fransk MÅ man bruke "er" til slike verb, der er det ikke lov med "har" selv om de bruker "har" i f.eks. "har gjort..." på samme måte som oss. Kanskje det var slik originalt på norsk også, men så utviklet det seg til at begge deler kom i bruk?

Siden jeg har lagt merke til dette i mange bøker, som jo burde være korrekte, har jeg fryktet at det er jeg som er helt på bærtur. Men, det er jeg altså ikke? Det er lov å skrive har i slike setininger?

Skrevet

Nei, dette er noe jeg hovedsaklig har lagt merke til i bøker og blader.

Siden jeg har lagt merke til dette i mange bøker, som jo burde være korrekte, har jeg fryktet at det er jeg som er helt på bærtur. Men, det er jeg altså ikke? Det er lov å skrive har i slike setininger?

Ja, begge deler er lov i moderne norsk. Det varierer nok fra person til person hva man synes er mest naturlig, men de fleste sier kanskje mest "har" i muntlig tale.

Gjest Zeitgeist
Skrevet

Det er vissnok ikke bare du som lurer på dette, jmf. http://riksmalsforbundet.no/qa_faqs/er-eller-har-kommet

Jeg snakker tysk til daglig, og en norsk korrespondent sa en gang til meg at man kan bruke "er" foran de samme verbene man gjør det for på tysk. Med andre ord i samme gate som det Artigsjokk sier i sitt innlegg. 

Gjest Overrasket
Skrevet

"Er" i denne konteksten er blitt en tilsidesatt form, men etter min mening har vi oversett "er" alt for lenge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...