Gå til innhold

hvordan gå ned i vekt med mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg kan av ulike årsaker ikke trene. jeg har div skader i rygg, knær, føtter og ankler som gjør trening smertefult. dette er noe jeg er vokst opp med men nå skal endelig legene ta tak etter mye om og men så jeg får en utredning for å se hva som kan gjøres. 

jeg er stor syns jeg (les; veit jeg). 164 cm høy og mellom 80 og 90 kilo (har ikke veid meg på en stund)

dette går ut over selvtilliten min så klart selv om alle vaser i vei om at "jooo du er så pen akkurat som du er" (bullshit kaller jeg det) 

jeg har problemer med å spise riktig. jeg er en av de som småspiser og bruker mat som trøst eller rett og slett for å ha noe å gjøre. hvordan bryte dette mønsteret? jeg har jo ingen som står her å sier at den sjokoladen kan vente til lørdag. jeg eier jo ikke viljestyrke. lurer på om jeg bare skal kaste alt som heter sukker og legge igjen kortet når jeg skal på jobb (i matbutikk med hylle på hylle av godteri, kjeks og brus. ikke minst energidrikker) 

det å gå tur er smertefult så det er utelukket. 

noen som har gått ned i vekt bare ved hjelp av mat? jeg veit sånn ca hva jeg må gjøre, men det er så vanskelig å komme igang. jeg har jo absolutt null peiling på kallorier. 

funker det å gjøre små forandringer? feks bytte ut fin ris med fullkorn? spise mindre brød, evt bytte det ut med knekkebrød? (spiser fint et brød på to dager) 

jeg tar imot alt av tips dere har! bare ha det i bakhodet at jeg sliter med rutiner og viljestyrke

takk :)

Anonymous poster hash: e7235...3ec
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet mange er veldig for å telle kalorier. Jeg synes derimot ikke kaloritelling funker for meg. Og jeg tror ikke jeg ville gjort det om jeg var deg, ihvertfall ikke helt fra starten av. Begynn med små forandringer. Ris kan med fordeles byttes ut med f. eks quinoa. Du bør definitivt bytte ut en del av brødet, det hørtes ganske mye ut. knekkebrød er fint, omelett, gresk yougerth. Dropp snop, brus og chips, spis det kun på f.eks lørdagen.

Anonymous poster hash: 843e5...dfa
Skrevet

Jeg vet mange er veldig for å telle kalorier. Jeg synes derimot ikke kaloritelling funker for meg. Og jeg tror ikke jeg ville gjort det om jeg var deg, ihvertfall ikke helt fra starten av. Begynn med små forandringer. Ris kan med fordeles byttes ut med f. eks quinoa. Du bør definitivt bytte ut en del av brødet, det hørtes ganske mye ut. knekkebrød er fint, omelett, gresk yougerth. Dropp snop, brus og chips, spis det kun på f.eks lørdagen.

takk for svar :) 

jeg tåler ikke laktose så godt, så  yoghurt osv blir vanskelig. 

jeg må avvenne meg fra snopen, men det tror jeg ikke at jeg klarer uten å kaste ut alt jeg har i skapene :s 

Skrevet

Jeg pleier å tenke at sukker og fett er den mest usunne komboen hvis man vil ned i vekt. Er dessverre mye godt som inneholder både sukker og fett, iskrem, kjeks, sjokolade, kaker osv. 

Anonymous poster hash: 86f4e...d13
Skrevet (endret)

jeg tåler ikke laktose så godt, så yoghurt osv blir vanskelig.

jeg må avvenne meg fra snopen, men det tror jeg ikke at jeg klarer uten å kaste ut alt jeg har i skapene :s

Det er mye laktosefritt på markedet :) prøvd å kast alt av snop og søtsaker, så ingenting ligger å frister deg. Du finner flere gode oppskrifter på feks sunne pannekaker og muffins hvis søtsuget melder seg. Bytt ut brød med knekkebrød. Og havregrøt er godt hvis du liker det. Lag det på vann siden du reagerer på laktose. Grøten er veldig god å toppe med sukrin, mandler og rosiner. Spis lite men ofte. Med faste måltider. Er du fysen på noe mellom måltidene kan du feks ta deg en neve nøtter.

Og husk dette: ikke gi opp hvis du sprekker. Det er en ganske stor forandring hvis du er vant til mye godterier. Hold motet oppe og start på ny dagen etter :)

Endret av tørkestativ
Skrevet

Jeg pleier å tenke at sukker og fett er den mest usunne komboen hvis man vil ned i vekt. Er dessverre mye godt som inneholder både sukker og fett, iskrem, kjeks, sjokolade, kaker osv. 

Anonymous poster hash: 86f4e...d13

synderen min er nok mest potetgull med dipp (av rømme) og litt sjokolade i ny og ne. jeg kan sitte å trykke i meg potetgull og en HEL rømmeboks med dipp på et par timer når jeg først starter. helt grusomt. 

Skrevet

jeg tåler ikke laktose så godt, så  yoghurt osv blir vanskelig. 

Da kaster du det du har i skapene. Noen kutter jo snop og slikt helt, men det synes jeg heller ikke er noe god ide. Det funker fint om det bare er for en periode. Men som en varig situasjon så vil jo de fleste kose seg med noe ekstra godt innimellom. Da kjøper du inn bittelitt snop den dagen du har tenkt å spise det. 

• Liker 2
Skrevet

Det er mye laktosefritt på markedet :) prøvd å kast alt av snop og søtsaker, så ingenting ligger å frister deg. Du finner flere gode oppskrifter på feks sunne pannekaker og muffins hvis søtsuget melder seg. Bytt ut brød med knekkebrød. Og havregrøt er godt hvis du liker det. Lag det på vann siden du reagerer på laktose. Grøten er veldig god å toppe med sukrin, mandler og rosiner. Spis lite men ofte. Med faste måltider. Er du fysen på noe mellom måltidene kan du feks ta deg en neve nøtter.

Og husk dette: ikke gi opp hvis du sprekker. Det er en ganske stor forandring hvis du er vant til mye godterier. Hold motet oppe og start på ny dagen etter :)

bruker bare laktosefritt av det jeg finner ja :) 

takk for motivasjon. må virkelig ta meg en runde og kaste ting her. tenker bare på alle pengene jeg bruker på snop. er heller ikke så glad i frukt så det jeg har kjøpt blir som oftest liggende :/

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Gikk ned ca 30 kilo kun ved å endre kosthold

Kan ikke trene særlig pga sykdom

På de verste dagene mine så viser skrittelleren min kanskje 500 skritt

Kuttet ut mer og mer karbohydrater og nå lever jeg så og si på ren lchf

Dette har fjernet søtsuget helt også

Skrevet

synderen min er nok mest potetgull med dipp (av rømme) og litt sjokolade i ny og ne. jeg kan sitte å trykke i meg potetgull og en HEL rømmeboks med dipp på et par timer når jeg først starter. helt grusomt. 

Bytt ut potetgull med hjemmelaget potetgull eller chips av søtpoteter, diverse grønnsaker med kesam og holiday dip er faktisk meget godt:) 

Skrevet

Da kaster du det du har i skapene. Noen kutter jo snop og slikt helt, men det synes jeg heller ikke er noe god ide. Det funker fint om det bare er for en periode. Men som en varig situasjon så vil jo de fleste kose seg med noe ekstra godt innimellom. Da kjøper du inn bittelitt snop den dagen du har tenkt å spise det. 

da må jeg gjøre det! bedre å kaste det en å spise det! må finne noe til å holde motivasjonen min oppe, en slags gulerot! :P tips til det?

Skrevet

Gikk ned ca 30 kilo kun ved å endre kosthold

Kan ikke trene særlig pga sykdom

På de verste dagene mine så viser skrittelleren min kanskje 500 skritt

Kuttet ut mer og mer karbohydrater og nå lever jeg så og si på ren lchf

Dette har fjernet søtsuget helt også

hva er lchf? 

åh tenk å leve uten søtsug! hadde vært drømmen!

Skrevet

Bytt ut potetgull med hjemmelaget potetgull eller chips av søtpoteter, diverse grønnsaker med kesam og holiday dip er faktisk meget godt:) 

grønnsaker og dipp liker jeg jo faktisk! men finnes det laktosefri kesam?

Skrevet

grønnsaker og dipp liker jeg jo faktisk! men finnes det laktosefri kesam?

Det gjør det :danse:

Skrevet

Det gjør det :danse:

åh da må jeg se etter det en dag :D 

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

hva er lchf?

åh tenk å leve uten søtsug! hadde vært drømmen!

LowCarbHighFat

Spis kjøtt/fisk, fett (men lite omega 6) og grønnsaker som vokser over jorden (med noen unntak)

Man kan lage så utrolig mye GOD mat, man blir mett og etterhvert som kroppen venner seg så mister de aller fleste det intense søtsuget

Skulle det likevel melde seg (gjerne rett før mensen) så finnes det ting man kan lage som er søtt, men med lite karbo

Skrevet

LowCarbHighFat

Spis kjøtt/fisk, fett (men lite omega 6) og grønnsaker som vokser over jorden (med noen unntak)

Man kan lage så utrolig mye GOD mat, man blir mett og etterhvert som kroppen venner seg så mister de aller fleste det intense søtsuget

Skulle det likevel melde seg (gjerne rett før mensen) så finnes det ting man kan lage som er søtt, men med lite karbo

skal sjekkes ut :) får gå forsiktig ut å benytte meg av oppskrifter nå og da. ellers blir jeg nok forvirra  :fnise:

Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

skal sjekkes ut :) får gå forsiktig ut å benytte meg av oppskrifter nå og da. ellers blir jeg nok forvirra :fnise:

Du trenger egentlig ikke bruke oppskrifter

Bare tenk enkelt. Kjøtt, fett og litt grønnsaker

Fett kan være alt fra smør til kokosfløte

Skrevet

Du trenger egentlig ikke bruke oppskrifter

Bare tenk enkelt. Kjøtt, fett og litt grønnsaker

Fett kan være alt fra smør til kokosfløte

liker sånne enkle veiledere  :biggrin:

nesten lyst til å slenge meg rundt nå å fjerne alt av snop, masse energi til sånne ting på kvelden  :icon_lol:

Skrevet (endret)

Jeg er som deg, liker ikke frukt no særlig. Kjøper det av og til, men det blir bare liggende, frister liksom ikke...

Men så prøvde jeg smoothie, og det er såå godt. Anbefales! Og det kommer fra ei som aldri har vært noen fruktspiser :)

Endret av miaw

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...