Gå til innhold

Ta i fra 15-åringen mobilen ved leggetid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett ved flere anledninger at 15-åringen bruker mobilen etter leggetid. Har ikke sett behov for restriksjoner tidligere, da hun ikke har brukt den.

Nå vil jeg at hun skal legge igjen mobilen hos meg når hun legger seg og har tatt dette opp med henne. Hun synes selvfølgelig at jeg er helt tett.

Blir litt usikker, hun er veldig god og snill og viser ikke mange tenåringsnykker, så vil ikke være for hard heller...

Er det greit å fjerne mobilen etter leggetid?

Anonymous poster hash: 0d0b7...18e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke greit i det hele tatt.

• Liker 14
Skrevet

Jeg synes ikke det, hun er ikke et lite barn lengre, og du kan ikke bestemme når hun skal sovne.

Anonymous poster hash: 9af19...b74
  • Liker 12
Skrevet

Jeg synes det er greit. Be henne slå den av, og legg den i stuen når hun legger seg.

Anonymous poster hash: d9385...a49

• Liker 6
Skrevet

Ta Internett ved et visst klokkeslett.

Anonymous poster hash: 722fd...8a3

• Liker 4
Skrevet

Her har alle, store som "små", mobilforbud på soverommet etter leggetid. 

Mobilfritt soverom er også anbefalt.

Klarer ikke ungdommen selv å kontrollere bruken, er det din oppgave som forelder å hjelpe innføre gode rutiner ved å sette grenser.

Anonymous poster hash: 322c4...a76
  • Liker 8
Skrevet

Nei, det er ikke greit. Det er jo å overkjøre ungdommen. La henne heller lære å ta ansvar selv, er ikke mange årene nå så er hun 18 og bestemmer selv.

• Liker 9
Gjest gjestvest
Skrevet

Som du selv gir uttrykk for er hun veldig snill og god. Jeg ser ingen grunn for at du skal begynne å risikere å ødelegge dette forholdet. Dette tatt i betraktning at 15 år er en ganske voksen alder. 

Skrevet (endret)

Har en 15-åring selv, straks 16 år, og hun bruker selv mobilen etter leggetid. Forøvrig så styrer hun alt dette selv. En 15-åring er ikke et lite barn, men straks en voksen. Jo eldre, jo mer ansvar. Med en ungdom på videregående, så har vi nå gitt friere tøyler enn det var på ungdomsskolen. Det er snakk om å gi dem mer ansvar og også lære dem at de må ta følgene av det. 

Som sagt, så styrer vår 15-åring leggetid og mobilbruk etter leggetid selv. Det blir litt for teit hvis foreldrene maser når ungdommen er såpass stor. Når jeg var på samme alder, så styrte jeg også alt det der selv. Lå gjerne og leste i blader lenge etter at jeg la meg.

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Skrevet

Ikke greit i det hele tatt.

Å ha tilgang til mobilen etter leggetid har hjulpet meg mange ganger å slappe av. Har lett å bli engstelige på nattetid og da hjelper det å ha noe som kan føre tankene en annen plass.

En ting, er om hun bruker mobilen til sent på natten og får søvnmangel.

• Liker 3
Skrevet

Her må vi ta telefonen til 15-åringen, hvis ikke surfes og snappes det til 02-03 på natta.

Anonymous poster hash: 0117e...659

• Liker 6
Skrevet

Har en 15-åring selv, straks 16 år, og hun bruker selv mobilen etter leggetid. Forøvrig så styrer hun alt dette selv. En 15-åring er ikke et lite barn, men straks en voksen. Jo eldre, jo mer ansvar. Med en ungdom på videregående, så har vi nå gitt friere tøyler enn det var på ungdomsskolen. Det er snakk om å gi dem mer ansvar og også lære dem at de må ta følgene av det. 

Som sagt, så styrer vår 15-åring leggetid og mobilbruk etter leggetid selv. Det blir litt for teit hvis foreldrene maser når ungdommen er såpass stor. Når jeg var på samme alder, så styrte jeg også alt det der selv. Lå gjerne og leste i blader lenge etter at jeg la meg.

Helt enig- det er jo nå de skal prøve og feile for å bli klar til å stå på egne ben.

Når de har kommeti den alderen at det er egentlig er litt slutt på oppdragerrollen, og foreldrene bør går mer inn i veileder/ rådgiver rollen. 

Skrevet

Ja, det synes jeg er greit  så lenge det gjelder de samme reglene for ALLE i huset - også de voksne.

Anonymous poster hash: 418eb...29a
  • Liker 1
Skrevet

Hun er 15 år. Og noen postere her mener hun skal bestemme selv? Håper dere ikke har barn. En ungdom trenger fremdeles foreldrenes styring. Har ingen av dere hørt hvordan mobilbruk om natten gir søvnmangel og konsentrasjonsvansker? Ungdom er en spesielt utsatt gruppe.

Hvis hun har mobilen, vil hun føle et press om å være tilgjengelig. Moren kan fjerne dette presset ved å ta inn mobilen. Bedre at hun skal si til vennene at moren er teit enn at hun skal fortsette å bruke den utover kvelden. Da har hun en unnskyldning for å ikke være tilgjengelig.

Barn ønsker egentlig at foreldrene skal være faste og bestemte. Det er en selvfølge at en ikke bruker mobil i soverommet, selv om en er voksen. Jeg har da vekkerklokke.

• Liker 10
Skrevet

Mine foreldre bestemte til slutt at jeg skulle legge mobilen på kjøkkenet når jeg gikk og la meg. Jeg forstod faktisk selv etterhvert at det var lurt, for ellers ble jeg liggende med den alt for lenge, og ble kjempetrøtt dagen etterpå, men jeg klarte ikke la være å svare hvis jeg fikk melding osv. Dette var på den tiden meldinger var det eneste gøye med en telefon, men jeg var superforelsket i en fyr langt borte, og vi kunne tekste hele natten om vi fikk lov. Husker at jeg syns det var kjempedeilig å bli mer uthvilt, og etterhvert fikk jeg lov å ta den inn på rommet igjen, men da klarte jeg til en viss grad å begrense bruken selv, fordi jeg hadde sett at mamma og pappa hadde rett.

dette er jo hundre år siden nå, da...

• Liker 2
Skrevet

I forkant av et foreldremøte på ungdomsskolen ba jeg foreldrene om å ta telefonen en natt og se hva som dukket opp av meldinger i løpet av natta. Majoriteten av foreldrene kunne berette om varsler om meldinger og andre ting helt til klokka fire om natta, og det samsvarer godt med det vi lærere ser av trøtte og uopplagte elever. Ja, de er ungdommer og har rett til et privatliv, men inntil de klarer å ta vare på seg selv og kontrollere mobil- og PC-bruk så håper jeg foreldrene tar tak og lærer dem hvordan. de gjør det.

• Liker 10
Skrevet

Det at du i det hele tatt vurderer det viser hvor lite gale hun gjør. Hun er stor nok til å bestemme selv og merker selv om hun får for live søvn.

• Liker 1
Skrevet

Hun er 15 år. Og noen postere her mener hun skal bestemme selv? Håper dere ikke har barn. En ungdom trenger fremdeles foreldrenes styring. Har ingen av dere hørt hvordan mobilbruk om natten gir søvnmangel og konsentrasjonsvansker? Ungdom er en spesielt utsatt gruppe.

Hvis hun har mobilen, vil hun føle et press om å være tilgjengelig. Moren kan fjerne dette presset ved å ta inn mobilen. Bedre at hun skal si til vennene at moren er teit enn at hun skal fortsette å bruke den utover kvelden. Da har hun en unnskyldning for å ikke være tilgjengelig.

Barn ønsker egentlig at foreldrene skal være faste og bestemte. Det er en selvfølge at en ikke bruker mobil i soverommet, selv om en er voksen. Jeg har da vekkerklokke.

15 åringer trenger ikke styring, men de trenger veiledning og konsekvenser dersom de går for langt.

Ville heller skrudd av internett dersom hun sitter oppe altfor sent.

Anonymous poster hash: 99554...7db

• Liker 5
Skrevet

Ville heller skrudd av internett dersom hun sitter oppe altfor sent.

Anonymous poster hash: 99554...7db

Det å skru av internett stopper ikke kommunikasjon pr sms, kik, og samtaler.

Anonymous poster hash: 322c4...a76

• Liker 3
Skrevet

Vi gjør det. Må lade telefonen på kjøkkenet om natten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...