Gå til innhold

Slutt på godteri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er ikke overvektig og dette er ikke et stort problem for meg, men jeg er bare så utrolig lei av godtesug og at jeg "må" ha godteri, og lurer på om noen her inne kan komme med noen tips eller erfaringer! Sånn som det er nå spiser jeg godteri i helgene, men "unner meg" også desverre en liten sjokolade/dropspakke osv. innimellom i uka. Tenkte egentlig bare å kutte ned til å spise litt i helgene, men vil gjerne høre hva dere mener, om dere anbefaler å slutte helt fullstendig, eller å kun ha en dag til godteri?

-Tips til hva som kan motivere meg til å la være? Tenkte kanskje å sette en "belønning" til seg selv hvis jeg klarer det så og så lenge, feks. en dyr klokke jeg har lyst på. Hvor lenge bør isåfall dette målet være satt? (skal selvfølgelig ikke begynne å spise igjen etter målet er nådd)

-Er det noe sunn snacks jeg kan benytte meg av når godtesuget kommer, spesielt i ukedagene?

-Bør jeg slutte med brus også?

-Til dere som har klart å slutte/ikke spiser godteri: spiser dere noe annet for å kose dere i helgene, i så fall hva?

Fortell gjerne om din erfaring om du har prøvd på det samme! :smilyblomst:  Lurer spesielt på om søtsuget blir bare mindre og mindre og om det etterhvert blir borte slik at du rett og slett ikke har lyst på godteri lenger? 

Anonymous poster hash: 6f733...617
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte kutte ut sjokolade helt i fjor, da det fremprovoserte gallesteinsanfall. Jeg sluttet også med brus og chips, da det fort også provoserte frem noe. Det gikk noen uker, med et og annet forsøk på å spise (med påfølgende smerter) og så var suget i stor grad borte. Spiste litt frukt for å kose meg. 

Men etter fjerning av galleblæra begynte jeg å spise godteri og drikke brus igjen, og så havnet jeg "på kjøret". Så nå som jeg ikke har smerter som "motivasjon" hører jeg gjerne på andres erfaringer, for nå har sukkeret blitt en besettelse, og det er ikke et sted jeg vil være.

Anonymous poster hash: d1903...07b
Gjest Zeitgeist
Skrevet

Mener å ha lest at krom-tilskudd skal kunne bøte på søtsuget, men jeg har personlig ingen erfaring med det.

Uansett, som selverklært slikkmunn kjenner jeg godt til problemstillinga di. Så her er et par av mine tips for å motkjempe sukkermonsteret:

- er jeg fysen på sjokolade, så lager jeg kakao (melk, kakao, og stevia)

- tørket frukt (dadler, fiken, rosiner, cranberries, svisker, aprikos, osv.) samt ymse nøtter som snacks

- istedet for brus drikker jeg mineralvann med kullsyre evt. vann med fersk ingefær/agurk/lime i

- fersk frukt, bær og/eller grønnsaker - gjerne med dip. Og akkurat nå bugner det jo av mye godt i butikkene. 

- te - både kald og varm; kaffe med melk. Bruker litt stevia/honning i teen. 

- sukkerfritt sukkertøy/halspastiller

Hvis du vet hvor mye du bruker på snop og søtsaker i uka, så kan du jo putte dette beløpet på en sparegris e.l. Når det har gått en måned, kan du enten belønne deg selv da eller spare videre til noe du virkelig ønsker deg. 

Søtsuget forsvinner med tiden. Det kan dukke opp igjen nå og da - hos meg er det når Tante Rød melder seg. Men det er ikke på langt nær så ille som tidligere (å fråtse en stor plate Firkløver var ikke noe problem). I tillegg har det hjulpet meg å pusse tennene når Sukkermonsteret raljerer (hvilket igjen er en vinn-vinn situasjon - null hull og penger spart). 

Skrevet

For meg så hjelper det at jeg vet jeg at suget går over av seg selv så lenge jeg holder ut i noen uker.

I mellomtiden så spiser jeg søte ting med mye mindre sukker enn godteri. Gulerøtter og epler oppleves for eksempel som ganske søtt når man har fått justerer smaksløkene sine.

Men det beste rådet mitt er å ta fokuset bort fra godteriet, ikke tenke på at man skal slutte med det - heller forsøke å fokusere på noe man skal begynne med, som foreksempel frukt eller oregami eller synge alle versene av nasjonalsangen.

Jeg vil heller ikke anbefale å unne seg masse godteri i helgene for da må en på en måte starte fra scratch igjen.

Da er det bedre å kunne spise bitte litt sukker på det jevne, og nyte den lille biten når der virkelig trengs, dvs når suget er veldig sterkt.

Da jeg var veldig flink på dette så kunne jeg av og til ta meg en konfektbit etter middag og virkelig kose meg med den ene uten å ha lyst til å spise åtte flere biter.

Og så er det jo dette med å sikre seg at det ALDRI finnes godteri i kjøkkenskapene + å ikke handle når man er helt på bunn ift blodsukker.

Skrevet

Akutt søtsug pleier jeg bli kvitt ved enten å pusse tennene, eller ta en mintpastill (sterk fisherman's friend, eller frisk pust, e.l. ). 

Anonymous poster hash: 00274...e20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...