Gå til innhold

Når synes det på vekta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært veldig utrent, og har nå begynt å trene en del. Regner med at kroppen bygger mye muskler, og at vekta derfor vil stå stille en stund. Men etter hvor lang tid vil jeg begynne å se vektnedgang (dersom kostholdet er det samme)? 

Anonymous poster hash: e01d0...e63
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært veldig utrent, og har nå begynt å trene en del. Regner med at kroppen bygger mye muskler, og at vekta derfor vil stå stille en stund. Men etter hvor lang tid vil jeg begynne å se vektnedgang (dersom kostholdet er det samme)?

Min erfaring, ca 3 mnd...

Anonymous poster hash: b850d...2d1

Skrevet

Det kan jo ikke stemme? Man bygger vel ikke SÅ mye muskler?

Skrevet

Det kan jo ikke stemme? Man bygger vel ikke SÅ mye muskler?

Nei, riktig. Det er like mye at kroppen binder vann både pga stress den ikke er vant med og at muskler binder ekstra vann.

Gjest Gjest_Idja
Skrevet

Kvinner bygger ikke muskler spesielt lett, så manglende vektnedgang skyldes nok at du enten ikke går i underskudd, eller at du har lagt på deg vann, eller en kombinasjon. Det er veldig vanlig å legge på seg vann når man begynner å trene, så hvis du ikke har gått opp i vekt kan det tyde på at du har mistet noe fett.

Gi det en måned til, har ikke noe skjedd med vekta da betyr det at du er i kaloribalanse.

• Liker 1
Skrevet

Trener du bare vekter/styrketrening eller trener du kondisjon i tillegg? Kondisjonstrening (løping, spinning, elipse, romaskin.....) er viktig for vektnedgang. 

Hvor mye kalorier inntar du? Hvis du spiser mere enn du forbrenner eller ikke legger deg litt under kalorimessig så går du heller ikke ned i vekt. 

Anonymous poster hash: 8f301...a2e
Skrevet

Trener du bare vekter/styrketrening eller trener du kondisjon i tillegg? Kondisjonstrening (løping, spinning, elipse, romaskin.....) er viktig for vektnedgang. 

Hvor mye kalorier inntar du? Hvis du spiser mere enn du forbrenner eller ikke legger deg litt under kalorimessig så går du heller ikke ned i vekt. 

Anonymous poster hash: 8f301...a2e

Jeg trener ikke styrke, bare kondisjon. Jeg er rimelig sikker på at jeg er i kaloriunderskudd med tanke på hvor mye jeg har forbrent under trening. Jeg teller ikke kalorier til daglig, men jeg har god oversikt over hvor mye det er i de ulike matvarene og kan derfor anslå om jeg ligger i under- eller overskudd.

Skrevet (endret)

Det er stort sett styrke som bygger muskler.

Generelt bør du trene både styrke og kondisjon for best utbytte :)

Endret av Annaleigh
Skrevet

Det er stort sett styrke som bygger muskler.

Generelt bør du trene både styrke og kondisjon for best utbytte :)

Jeg trener fordi jeg liker å trene, og da utgår styrketrening på treningssenter. 

Skrevet

Min erfaring, ca 3 mnd...

3 måneder??? Da må du ha bommet med kaloriene! 

Anonymous poster hash: 9e41c...5af

Skrevet

Jeg så tydelig vektnedgang så og si med en gang jeg begynte å slanke meg

Skrevet

Jeg så tydelig vektnedgang så og si med en gang jeg begynte å slanke meg

Men da gjorde du vel noe med kostholdet også? Da er det klart man ser fortere vektnedgang. Når man trener en utrent kropp vil man jo gjøre om på oppbygningen av kroppen, noe som ikke gir vektnedgang på samme måte som bare å spise mindre men beholde samme kropp.

Skrevet

3 måneder??? Da må du ha bommet med kaloriene!

Anonymous poster hash: 9e41c...5af

Les litt om hormonproblematikk osv ved overvekt først du....

Skrevet

For ordens skyld - jeg TS er ikke overvektig.

Skrevet

Jeg trener fordi jeg liker å trene, og da utgår styrketrening på treningssenter.

Siden du nevner vekt, var det relevant å nevne det. Uansett er vel trening 30 prosent og kosthold 70, så ofte må det gjøres endringer begge steder. Anbefaler å laste ned en app og se hva du må ligge på for å gå ned ønsket antall kilo på normert tid.

For øvrig må jeg bare driste meg til å påpeke at hvis du allerede er tynn, og går mye ned i vekt, er det lett å miste muskelmasse. Det gir ikke nødvendigvis ønsket resultat.

Skrevet (endret)

Jeg trener ikke styrke, bare kondisjon. Jeg er rimelig sikker på at jeg er i kaloriunderskudd med tanke på hvor mye jeg har forbrent under trening. Jeg teller ikke kalorier til daglig, men jeg har god oversikt over hvor mye det er i de ulike matvarene og kan derfor anslå om jeg ligger i under- eller overskudd.

Dette er jo en fall gruve de luxe. Utallige studier viser at folk flest er særdeles dårlige til å beregne eget kaloriinntak. Dessuten når man trener kompenserer ofte kroppen ved at appetitten økes. Ettersom du trener kondisjon og ikke styrke vil det ikke være snakk om voldsomt med muskler som bygges, men litt blir det jo hvis du har vært fullstendig stillesittende. Utallige studier viser for øvrig også at trening i seg selv er lite effektivt alene når det gjelder vektnedgang nettopp fordi kroppen kompenserer, likevekt er noe kroppene våre liker.

Hvor mye trening er det snakk om her? Hvor mye har du lyst til å gå ned i vekt? Er det snakk om 3-5kg kan dette oppnåes ved trening så fremt mengden er høy nok, skal du gå ytterligere ned i vekt må du gjøre endringer i kosten.

Men for å svare direkte på spørsmålet i åpningsposten, maks 2-3 uker før det bør gi utslag på vekta.

Endret av MinnisMus
Skrevet (endret)

I alle studier som er foretatt på dette feltet er det under kontrollerte omgivelser vekttap og det finnes ikke et eneste dokumentert tilfelle såvidt jeg er bekjent der det har tatt 3 mnd eller lignende før vekten har endret seg og man kan simpelthen ikke komme utenom de termodynamiske lovene, kroppen krever en viss mengde energi for å opprettholde vitale funksjoner hvis ikke tilstrekkelig energi tilføres må kroppen hente det fra fettreservene. Det finnes jo enkelte ekstremt sjeldne tilfeller av svulst på hypofysen eller lignende riktignok der vektnedgang er svært vanskelig grunnet enorm appetitt, men dette er sjeldnere enn lotto-millionærer.

Når det er sagt, så er det enorme forskjeller fra person til person hvor lett det er å gå ned i vekt og holde en stabil vekt etter en eventuell vektnedgang, så to personer kan spise akkurat det samme og alle andre faktorer som alder, fettfri kroppsmasse, høyde osv være helt identiske, mens den ene er tynn som en flis og den andre overvektig.

Endret av MinnisMus
Skrevet

Siden du nevner vekt, var det relevant å nevne det. Uansett er vel trening 30 prosent og kosthold 70, så ofte må det gjøres endringer begge steder. Anbefaler å laste ned en app og se hva du må ligge på for å gå ned ønsket antall kilo på normert tid.

For øvrig må jeg bare driste meg til å påpeke at hvis du allerede er tynn, og går mye ned i vekt, er det lett å miste muskelmasse. Det gir ikke nødvendigvis ønsket resultat.

Jeg trener ikke for å gå ned i vekt, men jeg holder jo kontroll på hvor mye jeg veier og hadde regnet med å se en viss nedgang i vekt siden jeg har økt aktivitetsnivået veldig mye. 

Jeg er forøvrig normalvektig.

Dette er jo en fall gruve de luxe. Utallige studier viser at folk flest er særdeles dårlige til å beregne eget kaloriinntak. Dessuten når man trener kompenserer ofte kroppen ved at appetitten økes. Ettersom du trener kondisjon og ikke styrke vil det ikke være snakk om voldsomt med muskler som bygges, men litt blir det jo hvis du har vært fullstendig stillesittende. Utallige studier viser for øvrig også at trening i seg selv er lite effektivt alene når det gjelder vektnedgang nettopp fordi kroppen kompenserer, likevekt er noe kroppene våre liker.

Hvor mye trening er det snakk om her? Hvor mye har du lyst til å gå ned i vekt? Er det snakk om 3-5kg kan dette oppnåes ved trening så fremt mengden er høy nok, skal du gå ytterligere ned i vekt må du gjøre endringer i kosten.

Men for å svare direkte på spørsmålet i åpningsposten, maks 2-3 uker før det bør gi utslag på vekta.

Jeg har vært fullstendig stillesittende, og har gradivs økt aktivitetsnivå/treningsintensitet. Litt vanskelig å anslå hvor mye jeg trener, da dette har økt gradvis, men forrige uke forbrente jeg i gjennomsnitt rett over 1000 kcal per dag (trener med pulsklokke). Som sagt trener jeg ikke for å gå ned i vekt, men jeg regner jo med at det vil påvirke kroppen min på flere måter siden aktivitetsnivået er endret i så stor grad.

Jeg har veldig dårlig erfaring med å telle kalorier nøyaktig (hodet mitt tåler det dårlig), men som sagt har jeg sånn noenlunde oversikt. 

Skrevet

Når du spør om vektnedgang, regner man jo med at du ønsker det. Generelt taper msn muskelmasse uansett når man går ned i vekt. Det virker jo ikke som at du er spesielt seriøs med dette (tenker også på svaret du ga Minnie), så da må du regne med at det tar mer tid. Om du gjør det riktig. :)

Skrevet

Jeg trener ikke for å gå ned i vekt, men jeg holder jo kontroll på hvor mye jeg veier og hadde regnet med å se en viss nedgang i vekt siden jeg har økt aktivitetsnivået veldig mye.

Jeg er forøvrig normalvektig.

Jeg har vært fullstendig stillesittende, og har gradivs økt aktivitetsnivå/treningsintensitet. Litt vanskelig å anslå hvor mye jeg trener, da dette har økt gradvis, men forrige uke forbrente jeg i gjennomsnitt rett over 1000 kcal per dag (trener med pulsklokke). Som sagt trener jeg ikke for å gå ned i vekt, men jeg regner jo med at det vil påvirke kroppen min på flere måter siden aktivitetsnivået er endret i så stor grad.

Jeg har veldig dårlig erfaring med å telle kalorier nøyaktig (hodet mitt tåler det dårlig), men som sagt har jeg sånn noenlunde oversikt.

Du forbrant over 1000kcal per dag? Hvor mange timer trener du da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...