Gå til innhold

Oppskrift på Kålrotstappe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har en bra oppskrift på kålrotsappe? Min kjære skal ha pinnekjøtt og jeg har ikke none bra oppskrift på kålrptstappe. Den vi fikk i fjor var ingen suksess.. :oops:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kålrotstappe

1 stor kålrot

50 g smør

4 dl melk

30 g hvetemel

reven muskatnøtt

salt og pepper

Kålroten skrelles og skjæres i skiver. Kokes deretter i salt og 1 liter vann til den er mør. Bruk en potetstapper og mos kålroten. Smelt smøret i kjelen, rør inn melet og sped med melken og gi det et oppkok. Tilsett deretter den mosede kålroten og la alt få et nytt oppkok. Smak til med salt, pepper og reven muskatnøtt.

Skrevet

Kålrabistappe

1 kålrabi

1 gulrot

2 dl fløte

75 g smør

salt og pepper

litt revet muskat

Del kålrabi og gulrot i like biter som kokes møre i vann. Mos og bland i fløte, smør og krydder. Lager du det til f.eks. pinnekjøtt kan du godt ha litt av kokevannet i kålrabistappen.

Skrevet
Kålrotstappe

1 stor kålrot

50 g smør

4 dl melk

30 g hvetemel

reven muskatnøtt

salt og pepper

Kålroten skrelles og skjæres i skiver. Kokes deretter i salt og 1 liter vann til den er mør. Bruk en potetstapper og mos kålroten. Smelt smøret i kjelen, rør inn melet og sped med melken og gi det et oppkok. Tilsett deretter den mosede kålroten og la alt få et nytt oppkok. Smak til med salt, pepper og reven muskatnøtt.

Hvetemel i kårotstappe har jeg aldri sett før. Forstår heller ikke hva det har i en kålrotstappe å gjøre akuratt.

- Kok kålrabi i vann

- Sil av vannet og mos kålrabien (mixer er bra men ikke kjør den igjennom foodprossessor)

- Ha i lit fløte / melk til passe konsistens samt smør

- Smakes til med salt, pepper, litt revet muskattnøtt

- Kan også ha i poteter for å øke volumet, samt gulrot. Det gir også litt farge av seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...