AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #1 Skrevet 19. oktober 2015 Det er snakk om to barn på 8 og 6 år. Veien hjem er grusvei og ikke spesielt trafikkert. Både skolen og huset vårt er på et lite sted. Ingen by. Det er vel ca et par km å gå. Hva tenker dere om dette? Anonymous poster hash: 71833...9b1
Gjest Holititten Skrevet 19. oktober 2015 #2 Skrevet 19. oktober 2015 Tenker du på vei hjem fra skolen eller fra venner? Er det mørkt når de skal gå, er det gatelys? Er de vandt til å gå den veien bare med voksne, eller har de bare kjørt den før. Skal de gå sammen? Et par km, mener du da 2? Eller fler? Synes det høres nokså mye ut for en 6-åring, h*n kan jo tenke seg å sette seg ned for å hvile om det blir for slitsomt, eller miste konsentrasjonen dersom det blir for mye, og dermed vandre av gårde. Uansett hva du velger er det veldig viktig med regler. At man ikke får lov til å gå andre veier, ikke sitte på med noen man ikke kjenner, komme hjem på tiden osv osv.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #3 Skrevet 19. oktober 2015 Fra andre skoledag. Man kan evt øve litt på forhånd om det er vanskeligheter på veien. Anonymous poster hash: 5bac8...bfd
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #4 Skrevet 19. oktober 2015 Tenker du på vei hjem fra skolen eller fra venner? Er det mørkt når de skal gå, er det gatelys? Er de vandt til å gå den veien bare med voksne, eller har de bare kjørt den før. Skal de gå sammen? Et par km, mener du da 2? Eller fler? Synes det høres nokså mye ut for en 6-åring, h*n kan jo tenke seg å sette seg ned for å hvile om det blir for slitsomt, eller miste konsentrasjonen dersom det blir for mye, og dermed vandre av gårde. Uansett hva du velger er det veldig viktig med regler. At man ikke får lov til å gå andre veier, ikke sitte på med noen man ikke kjenner, komme hjem på tiden osv osv. Det er etter skolen jeg mener ja. I dagslys. Og vi har gått veien mange ganger før, det er bare rett frem hele veien fram til de kommer til huset. Det er ca 2 km ja. 6 åringen kommer evt til å gå sammen med storebroren på 8, aldri alene. Om 8åringen skal bort etter skolen henter vi han minste eller får noen annen til å hente. Er litt usikker på hva som er ok og ikke. Men jeg tror de ville greid det fint. Jeg hadde omtrent like lang skolevei da jeg var liten, og jeg gikk alene til og fra skolen fra og med første klasse. Føler at om jeg greide det da så burde disse to også evne å få det til. Grunnen er dårlig råd og ser etter muligheter til å droppe SFO. Den største har telefon, slik at vi kan ha kontakt via mobil om det skulle være noe. Hilsen TS Anonymous poster hash: 71833...9b1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #5 Skrevet 19. oktober 2015 Siden seksåringen din har et søsken på åtte år så ser jeg ikke noen problemer med det, men jeg ville nok ventet med det til etter at vinteren var ferdig. Det blir brått vanskeligere å gå ute når det er glatt/umåkt snø. Anonymous poster hash: e11c5...a6f
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #6 Skrevet 19. oktober 2015 Siden seksåringen din har et søsken på åtte år så ser jeg ikke noen problemer med det, men jeg ville nok ventet med det til etter at vinteren var ferdig. Det blir brått vanskeligere å gå ute når det er glatt/umåkt snø.Anonymous poster hash: e11c5...a6f Ser ikke helt problemet selv om det er snø jeg da. Det er som regel brøytet oppover veien her, siden det er flere gårder og hus i nærheten. Og mørket tror jeg ikke ungene vil bli så plaget av, da skolen er ferdig kl 14 og det er aldri mørkt så tidlig selv midt på vinteren. Hilsen TS Det et forresten ikke mine barn, men samboerens. Jeg bare lufter en tanke da jeg har tenkt på dette siden vi sliter litt med pengene for tiden. Det hadde vært deilig å sluppet unna den månedlige utgiftene på flere tusen kroner. Anonymous poster hash: 71833...9b1 1
Gjest chiki Skrevet 19. oktober 2015 #7 Skrevet 19. oktober 2015 Det er vell måkt til etter skoletid uansett. Så lenge du vet de klarer seg fint frem til dere kommer på jobb er det vell ikke noe problem. Jenta mi på 5 år greier helt fint å gå 2 km uten å bli sliten iallefall
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #8 Skrevet 19. oktober 2015 Min 8 åring går hjem fra skolen, er 3 km. Han er hjemme 1-2 timer til jeg kommer hjem. Det går veldig fint. Han har en telefon i tilfelle han trenger å få tak i meg eller jeg vil ringe å hør at alt går bra. Jeg var veldig skeptisk i starten, men det har gått over all forventning. Det hadde sikkert gått før også, men jeg var redd han ikke skulle klare det. De kan mer enn vi tror, vi må bare la de få lov Anonymous poster hash: 1d5a3...d8e 1
bush babe Skrevet 20. oktober 2015 #9 Skrevet 20. oktober 2015 Min seksåring går alene hjem fra skolen hver dag, vi har i underkant av en kilometer, men det er et litt traffikert boligstrøk... Så så lenge barna ønsker det selv ser jeg ikke noe problem i det.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #10 Skrevet 20. oktober 2015 Men det er jo ikke bare å gå hjem alene fra skolen som er spørsmålet her, men også at en på 6 og en på 8 skal være hjemme alene etter skoletid for at dere skal spare penger på sfo. Personlig så mener jeg at de kan godt klare å gå alene hjem, særlig når 6-åringen har følge av den på 8, men jeg stiller meg mere skeptisk til at en på 6 og en på 8 skal være hjemme alene i flere timer etter skoletid. 6 åringen er litt for ung, og 8 åringen er for ung til å ha ansvar for 6 åringen i flere timer. Betaler faren all sfo alene? Hva med barnas mor? Anonymous poster hash: 27718...254 2
Millimani Skrevet 20. oktober 2015 #11 Skrevet 20. oktober 2015 Har mor og far delt omsorg, så bør de vel betale for hvert sitt barn, hvis det skulle bli snakk om SFO. Har barna halv plass på SFO siden de har skilte foreldre? Da er jo utgifter "spart" på det, men da er det vel bare den ene som betaler. 8-åringen kan være alene hjemme et par timer, en mulighet er jo det - og at bare 6-åringen er på SFO. Hvis 6-åringen skal hjem rett etter skolen så bør 8-åringen også være der fast. Alternativt kan jo den ene eller begge være med noen andre hjem. Jeg hadde alltid med meg to jenter i klassen min hjem fra skolen i første klasse, og jeg vet at andre i klassen var med klassevenninner hjem. Jeg og min yngre søster var alene hjemme opptil flere timer etter skolen da vi var 8 og 7 år. Vi hadde avtale med en nabo som bodde under oss, at vi kunne gå dit hvis det var noe. Samtidig hadde hun "lange ører" for oss hvis vi skulle begynne å krangle. Da kunne hun plutselig stå i døra.
bush babe Skrevet 20. oktober 2015 #12 Skrevet 20. oktober 2015 Ja, min seksåring som går alene, er først på sfo fordi han er i førsteklasse, og "all" leking foregår i sfo-tiden. Så jeg føler at han bør være litt på sfo for å være med i miljøet i klassen. Og når han kommer hjem, er jeg hjemme da jeg er i permisjon dette året, så for vår del er det kun å gå hjem alene han får lov til. Og ellers kan han være hjemme alene i opptil en halvtime hvis jeg er på butikken/henter i barnehagen. Så hvis ts sitt spørsmål kun gjelder å gå hjem alene syns jeg de kan det, men hvis de så skal være hjemme alene noen timer er jeg ikke helt sikker på om de bør det... 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #13 Skrevet 20. oktober 2015 Vi gikk alene hjem fra skolestart, var alene hjemme etter skolen noen dager i uken fra samme alder. De er jo to stykker, ser ikke hvorfor det skulle være noe problem. Anonymous poster hash: 3fedc...ea8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #14 Skrevet 20. oktober 2015 Det er snakk om to barn på 8 og 6 år. Veien hjem er grusvei og ikke spesielt trafikkert. Både skolen og huset vårt er på et lite sted. Ingen by. Det er vel ca et par km å gå. Hva tenker dere om dette?Anonymous poster hash: 71833...9b1 Jeg bor i oslo,det var trafikk hele veien til skolen, tok meg 30 min til å fra, Mamma øvde med noen ganger før jeg begynte å gå på skolen. Jeg gikk alene når jeg begynte i 1 klasse alså 7 år. Anonymous poster hash: 6e06f...2d2
tingeling Skrevet 20. oktober 2015 #15 Skrevet 20. oktober 2015 Noen klarer det fint, andre ikke. Jeg ville ikke gjort det med min 9 og 6 åring, selv om de har mye kortere vei. Jeg car selv storesøsken og fikk masse ansvar for småsøsknene mine som barn, men nå tenker jeg at hvis alt går bra så er det supert. Men hvis noe skjer så skal det ikke være storesøskenet som sitter med ansvaret. Hva hvis minstemann slår seg vrang og nekter å gå? Ellerde krangler og en løper avgårde? Eller worst case: en blir påkjørt ( er det fortau?) og den andre må leve med det resten av livet. En ting er dessuten veien hjem, men så skal de være alene noen timer. Hva hvis det skjer noe da? Jeg er ikke for å tenke "hva hvis det begynner å brenne?" i alle situasjoner. De mest sannsynlige problemene er krangling/ noen slår seg / noen skremmer den andre / noen stikker av. Husker selv panikken når jeg som 9 åringen satt alene med to hylskrikende småsøsken. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #16 Skrevet 20. oktober 2015 Type sted utenfor større by, men også trafikkert. Du vet ikke hvem som bor i nabolaget eller hvem som ferdes i bil langs veien. Jeg vil påstå at barn skal følges eller kjøres til langt opp i skolealder. Og i alle fall inntil de er helt klar på at de ikke skal gå inn i fremmede biler eller snakke med fremmede mennesker. Anonymous poster hash: 8e835...886
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #17 Skrevet 20. oktober 2015 Type sted utenfor større by, men også trafikkert. Du vet ikke hvem som bor i nabolaget eller hvem som ferdes i bil langs veien. Jeg vil påstå at barn skal følges eller kjøres til langt opp i skolealder. Og i alle fall inntil de er helt klar på at de ikke skal gå inn i fremmede biler eller snakke med fremmede mennesker.Anonymous poster hash: 8e835...886 Bor, i oslo, mye trafikk gikk til og fra skolen når jeg var 7 år hende også når jeg var 5-6år en sjelden gang jeg gikk alene. Gikk helt fint. Ikke lurt å overbeskytta barna,men likevel lære seg hva de skal gjøre og jva de ikke skal gjøre. Anonymous poster hash: 6e06f...2d2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #18 Skrevet 20. oktober 2015 "fra barnehagen Anonymous poster hash: 6e06f...2d2
Gjest Cicero Skrevet 20. oktober 2015 #19 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg er kanskje ung og uvitende, men jeg synes det høres helt merkelig ut dersom en seksåring og en åtteåring ikke skal få lov til å gå 2 km rett frem i dagslys på en lite trafikkert vei uten følge av en voksen. Da jeg begynte på skolen var det vanlig at oss ungene gikk to eller flere i lag til og fra, omtrent samme distansen men da på en noe trafikkert vei. Det verste som skjedde var at en og annen ramlet og slo seg. Og slik det har blitt har vel begge ungene telefon også... Med mindre de er tilbakestående ville ikke jeg hatt noen problemer med å slippe dem løs, i hvert fall.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #20 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg er kanskje ung og uvitende, men jeg synes det høres helt merkelig ut dersom en seksåring og en åtteåring ikke skal få lov til å gå 2 km rett frem i dagslys på en lite trafikkert vei uten følge av en voksen. Da jeg begynte på skolen var det vanlig at oss ungene gikk to eller flere i lag til og fra, omtrent samme distansen men da på en noe trafikkert vei. Det verste som skjedde var at en og annen ramlet og slo seg. Og slik det har blitt har vel begge ungene telefon også... Med mindre de er tilbakestående ville ikke jeg hatt noen problemer med å slippe dem løs, i hvert fall. Samme her og enig Anonymous poster hash: 6e06f...2d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå