AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #101 Del Skrevet 22. oktober 2015 Om du synes det er greit å bli anmeldt for innbrudd og selvtekt så. Håper du ikke driver med utleie selv, for du har misforstått noe særdeles grunnleggende når det gjelder utleie.Anonymous poster hash: 6fd91...f82 Hadde ikke gjort meg noe å bryte loven så lenge leietakeren bryter kontrakten...sånne saker blir bare henlagt uansett:) Og, jeg hadde varslet at jeg kom på inspeksjon i forkant. Jeg hadde bare ikke forlatt stedet etterpå. Pr dags dato leier jeg ikke ut, men har gjort det før. Mulig jeg har misforstått noe grunnleggende, men jeg har ikke råd til å drive veldedighet på den måten.Anonymous poster hash: 1796f...a4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2015 #102 Del Skrevet 22. oktober 2015 Med mindre de simpelt har flyttet da, uten å si i fra. Mange som stikker av fra regninger og ansvar Anonymous poster hash: 89069...74c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #103 Del Skrevet 23. oktober 2015 Med mindre de simpelt har flyttet da, uten å si i fra. Mange som stikker av fra regninger og ansvar Anonymous poster hash: 89069...74c Altså, ingen gjør vel det? Kan ikke tro at det finner slike folk.Anonymous poster hash: 9aac4...271 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #104 Del Skrevet 23. oktober 2015 Altså, ingen gjør vel det? Kan ikke tro at det finner slike folk.Anonymous poster hash: 9aac4...271 Jo, noen gjør slikt. Min nabos forrige leietaker skrøt av at de hadde bodd gratis i nesten tre år, fordelt på fire ulike utleiere. De flyttet inn, betalte ikke, ventet til de ble fysisk kastet ut, flyttet inn hos neste osv. De var flinke til å snakke for seg, fremsto som naive og stakkarslige slik at utleier fikk sympati for dem, og fikk flytte inn før depositum var betalt. Depositum skulle ordnes "over helgen". Tålmodige utleiere ventet gjerne 2-3 mnd før de koblet inn namsmann, og fikk satt i gang prosessen med utkastelse, noe som også tok 3-4 mnd. Anonymous poster hash: 59a60...a95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #105 Del Skrevet 23. oktober 2015 Hos meg hadde du røke tvert. Ingen verdi i en leieboer som ikke kan gjøre opp for seg.. Når det er sagt viser det hvor lite kontroll du har på egen økonomi når det går såpass lang tid før du oppdager dette. På en annen måte kan du takke huseier for at han også ikke hsr bedre kontroll over økonomi. Jeg kunne jo gjøre opp for meg. Og gjør det enda. Har du så dårlig oversikt over egen økonomi og nettbank at du ikke oppdaget dette før det hadde gått en hel måned? Nettbanken varsler deg på flere måter at en betaling ikke har gått ut av konto pga. manglende dekning. Jeg får ikke flere varsler nei, jeg får ikke et eneste varsel. Da må jeg inn på kontoen og se på forefall, der ligger det info om at en betaling ikke gikk gjennom pga manglende dekning. Denne delen av inntekten gikk direkte på regningskonto som hadde trekk av husleien, og når jeg sjekker saldo så stemte den jo, så jeg fikk ingen mistanker om at noe ikke var som det skulle. Anonymous poster hash: a3cf4...e32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #106 Del Skrevet 23. oktober 2015 Jeg kunne jo gjøre opp for meg. Og gjør det enda. Jeg får ikke flere varsler nei, jeg får ikke et eneste varsel. Da må jeg inn på kontoen og se på forefall, der ligger det info om at en betaling ikke gikk gjennom pga manglende dekning. Denne delen av inntekten gikk direkte på regningskonto som hadde trekk av husleien, og når jeg sjekker saldo så stemte den jo, så jeg fikk ingen mistanker om at noe ikke var som det skulle. Anonymous poster hash: a3cf4...e32 Da må du sette på varsler... Anonymous poster hash: 8c78f...a4f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #107 Del Skrevet 23. oktober 2015 Jo, noen gjør slikt. Min nabos forrige leietaker skrøt av at de hadde bodd gratis i nesten tre år, fordelt på fire ulike utleiere. De flyttet inn, betalte ikke, ventet til de ble fysisk kastet ut, flyttet inn hos neste osv. De var flinke til å snakke for seg, fremsto som naive og stakkarslige slik at utleier fikk sympati for dem, og fikk flytte inn før depositum var betalt. Depositum skulle ordnes "over helgen". Tålmodige utleiere ventet gjerne 2-3 mnd før de koblet inn namsmann, og fikk satt i gang prosessen med utkastelse, noe som også tok 3-4 mnd.Anonymous poster hash: 59a60...a95 Har folk virkelig samvittighet til å gjøre sånn? At det går an! Skulle ha vært et eget register hvor leietakere ble registrert hvis namsmannen har vært inne i bildet Anonymous poster hash: 9aac4...271 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 23. oktober 2015 #108 Del Skrevet 23. oktober 2015 Når man leier ut er man en profesjonel part som tjener penger på å selge et produkt, og dermed har man et visst regelverk å forholde seg til. Bla skal purringer foregå skriftlig, og først når leien faktisk har uteblitt, og med bestemte intervaller. Har man for tighte marginer til å forholde seg til disse reglene har man heller ikke råd til å leie ut. Ting skjer i folks privatliv, noen havner på sykehus, nettbanken er nede, lønna kommer ikke inn på tida, og dersom du som utleier må selge huset pga 5 virkedagers utsettelse har du kjøpt over evne. Som utleier bør du ha minst 3 mnd buffer stående til tilfeller som dette, og du bør heller ikke kalkulere med leieinntekt mer enn 10 av årets 12 mnd. Hvis banken har gitt deg huslån som ikke tar høyde for dette har de gjort en dårlig jobb, og du har dummet deg ut. Anonymous poster hash: 23796...60f Men TS har ikke purret enda på dette tidspunktet vel, bare prøvd å få kontakt med leietageren sin for å se hva som skjer! Det er da helt naturlig at man vil! Og hvis denne leietageren ligger på sykehus, ikke har nettbank/lønn så har han/hun FULL mulighet til å sende SMS/mail eller ringe huseier å fortelle dette! Det gjør i alle fall jeg hvis det oppstår noe, og det hadde jeg forventet hvis jeg var huseier. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #109 Del Skrevet 23. oktober 2015 Men TS har ikke purret enda på dette tidspunktet vel, bare prøvd å få kontakt med leietageren sin for å se hva som skjer! Det er da helt naturlig at man vil! Og hvis denne leietageren ligger på sykehus, ikke har nettbank/lønn så har han/hun FULL mulighet til å sende SMS/mail eller ringe huseier å fortelle dette! Det gjør i alle fall jeg hvis det oppstår noe, og det hadde jeg forventet hvis jeg var huseier. Og jeg mener fortsatt at all annen kontakt enn en korrekt purring er mas og uprofesjonelt. Unntaket er når leietaker bor i samme bolig som utleier. Utleier er tross alt den profesjonelle parten her. Anonymous poster hash: 868cc...d66 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 23. oktober 2015 #110 Del Skrevet 23. oktober 2015 Og jeg mener fortsatt at all annen kontakt enn en korrekt purring er mas og uprofesjonelt. Unntaket er når leietaker bor i samme bolig som utleier. Utleier er tross alt den profesjonelle parten her. Anonymous poster hash: 868cc...d66 Det stiller jeg meg helt uforstående til. Det er fullstendig normalt å ha kontakt med leietakeren/huseieren sin! Det er mange forskjellige spørsmål som kan dukke opp i løpet av et utleieforhold og da er det da helt innafor å sende en SMS eller mail/ringe. Det er da ingen invadering av noens privatliv å spørre hva som har skjedd med husleia på SMS. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #111 Del Skrevet 23. oktober 2015 Når man leier ut er man en profesjonel part som tjener penger på å selge et produkt, og dermed har man et visst regelverk å forholde seg til. Bla skal purringer foregå skriftlig, og først når leien faktisk har uteblitt, og med bestemte intervaller. Har man for tighte marginer til å forholde seg til disse reglene har man heller ikke råd til å leie ut. Ting skjer i folks privatliv, noen havner på sykehus, nettbanken er nede, lønna kommer ikke inn på tida, og dersom du som utleier må selge huset pga 5 virkedagers utsettelse har du kjøpt over evne. Som utleier bør du ha minst 3 mnd buffer stående til tilfeller som dette, og du bør heller ikke kalkulere med leieinntekt mer enn 10 av årets 12 mnd. Hvis banken har gitt deg huslån som ikke tar høyde for dette har de gjort en dårlig jobb, og du har dummet deg ut. Anonymous poster hash: 23796...60f TS her. Nå har jeg ikke oppgitt noe som helst bakgrunn for hvorfor vi leier ut, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre, for det er ikke relevant. Jeg ber om råd og tips, og det betyr ikke at vi har kjøpt over evne, at vi ikke har penger i bakhånd, ei heller at banken har gjort en dårlig jobb med oss. Så spar deg for en sånn preken, når du ikke vet noe mer enn det som står. Men takk for innspill! Anonymous poster hash: 370d1...120 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #112 Del Skrevet 23. oktober 2015 Hørt noe TS?? Mistenker noe shady her, ja. Send purring som de andre her har anbefalt. Rekommendert brev ellernoe Anonymous poster hash: 89069...74c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #113 Del Skrevet 23. oktober 2015 Hørt noe TS?? Mistenker noe shady her, ja. Send purring som de andre her har anbefalt. Rekommendert brev ellernoe Anonymous poster hash: 89069...74c Hvor skal ts adressere brevet da? Leieboer ser jo ut til å ikke oppholde seg i boligen, og henter ved da heller ikke posten? Anonymous poster hash: 6168b...16f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #114 Del Skrevet 23. oktober 2015 Hvor skal ts adressere brevet da? Leieboer ser jo ut til å ikke oppholde seg i boligen, og henter ved da heller ikke posten? Anonymous poster hash: 6168b...16f Skjønner at du tenker slik, men da har TS noe å falle tilbake på hvis hun må gå videre i saken. Hun kan da vise til det brevet Anonymous poster hash: 89069...74c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #115 Del Skrevet 23. oktober 2015 Men TS, er det to voksne som bor der? Hva med å ringe begge? Sende mld til begge to. Ingen bare forsvinner uten å gi lyd fra seg, med mindre de er shady og har stukket av fra regninga... som noen skrev over her, så skjer det jo. Anonymous poster hash: 89069...74c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 23. oktober 2015 #116 Del Skrevet 23. oktober 2015 Vis personene rett og slett har sunket fra jordens overflate, så går det vel kanskje en tidsgrense før en bør etterlyse de hos politiet? De har fortsatt registrert adresse hos TS? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #117 Del Skrevet 23. oktober 2015 Men TS, er det to voksne som bor der? Hva med å ringe begge? Sende mld til begge to. Ingen bare forsvinner uten å gi lyd fra seg, med mindre de er shady og har stukket av fra regninga... som noen skrev over her, så skjer det jo. Anonymous poster hash: 89069...74c Ts her. Jeg har ikke lyst til å utgi for mye informasjon da jeg er litt redd for å bli gjenkjent. Man vet aldri hvem som er på KG. Men leietaker har, som tidligere nevnt, barn i barneskolealder. Jeg har ikke gjort noe mer enn å sende en sms, ringe to ganger og sende en mail.. Jeg tror faktisk ikke det hjelper å sende masse sms, ringe i hytt og pine og sende flere mail, siden leietaker allikevel ikke har svart på noen av mine tidligere henvendelsene ennå. Kan også nevne at leietaker har oppdatert fb en av de siste dagene (ja, jeg klarte faktisk ikke å ikke sjekke fb profilen), så leietaker har hatt internett og er hvert fall i live.. Jeg kommer til å forfatte og sende et rekommandert brev i løpet av helgen, for vi er nok nødt til å starte prosessen og bli mer formelle. Kanskje leietaker da vil forstå alvoret. Forhåpentligvis. Anonymous poster hash: 370d1...120 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #118 Del Skrevet 23. oktober 2015 Kan hende noe har skjedd. Kan jo sende bekymringsmelding til politiet. Anonymous poster hash: 923ec...a96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2015 #119 Del Skrevet 23. oktober 2015 Vis personene rett og slett har sunket fra jordens overflate, så går det vel kanskje en tidsgrense før en bør etterlyse de hos politiet? De har fortsatt registrert adresse hos TS? TS her. Adressen til leietaker er fortsatt registrert på leiligheten våres. Anonymous poster hash: 370d1...120 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 24. oktober 2015 #120 Del Skrevet 24. oktober 2015 TS her. Adressen til leietaker er fortsatt registrert på leiligheten våres. Anonymous poster hash: 370d1...120 Sa skjønner jeg de er i live, da syntes jeg godt du kan starte den formelle prosessen med purrebrev etc... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå