Gå til innhold

Når leietaker ikke betaler, og man ikke får svar eller kontakt med leietaker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og/å!!

PS: Du burde ikke leie ut til noen om du mener at det eneste positive med en leieboer er pengene du får ;)

Anonymous poster hash: 7be5e...837

Hvorfor ellers skal man leie ut til noen - om det ikke er for pengene?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, takk. Jeg kan reglene :)

Jeg leier ut pga inntekt jeg, ikke godhet og veldedighet. Det er nav og kommunen sin jobb.

Anonymous poster hash: 62b61...b13

Sto ingenting om veldedighet i innlegget mitt. Når du leier ut pga inntekt stilles det visse krav til deg som utleier, og du tar selvsagt en viss risiko for å få denne inntekten, så da er det bare å følge reglene for deg også.  ;)

Anonymous poster hash: 23796...60f

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor ellers skal man leie ut til noen - om det ikke er for pengene?

Min husvert leier ut fordi han synes det er så kjipt å bo i et så stort hus helt aleine. Han har fint råd til å la være, men gjør det hovedsaklig fordi han liker å ha litt liv rundt seg. 

• Liker 5
Skrevet

Min husvert leier ut fordi han synes det er så kjipt å bo i et så stort hus helt aleine. Han har fint råd til å la være, men gjør det hovedsaklig fordi han liker å ha litt liv rundt seg. 

Det tror jeg i grunn er mindretallet, ikke flertallet som gjør det på den måten. Det kan også være noe man sier ;)

Skrevet

Sto ingenting om veldedighet i innlegget mitt. Når du leier ut pga inntekt stilles det visse krav til deg som utleier, og du tar selvsagt en viss risiko for å få denne inntekten, så da er det bare å følge reglene for deg også.  ;)Anonymous poster hash: 23796...60f

Jeg følger reglene jeg :) men jeg har jo selvsagt en kontrakt som er til fordel for meg fremfor leier, nettopp fordi mange leiere tar seg frihet til hva som helst. Starter utkastelsesprosessen med en gang betalingen mangler, og har depositum som dekker tapet mens dette pågår.

OM det er slik at leier sliter en mnd, eller det har skjedd noe, forventer jeg beskjed FØR forfall eller samme dag. Leier skal ikke gå rundt å tro at det er greit å ikke betale uten forklaring eller ønske om å komme med en løsning umiddelbart. Det beste for oss begge er at vi snakker om problemet sammen, slik at det ikke baller på seg.

Om dette ikke er greit for leier, kan han/hun fint leie et annet sted. Da vil jeg heller ha det tomt et par mnd :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg må si jeg er glad jeg har en huseier som tenker litt annerledes enn deg. Her hadde jeg fast trekk, mistet plutselig halve inntekten og hadde ikke nok penger på konto til trekket (som jeg ikke fikk med meg engang, fordi inntekten jeg mistet var nettopp det som gikk til husleien). 

Jeg oppdaget det etter en måned, og fikk da betalt en måned for sent og tok kontakt med huseier. I to måneder til lå jeg en måned på etterskudd, før jeg betalte halvannen leie to måneder. Dette er et halvt år siden og alt har ordnet seg nå, så i seks måneder har alt gått til punkt og prikke. 

Med meg får huseier en leietaker som har tenkt å bli boende i flere år, dvs han slipper måneder uten leie, han slipper visninger og ustabil inntekt. Den gangen det faktisk ble problem så forstod han saken, selv om jeg selv ikke oppdaget det før etter en måned. Var helt ærlig og sa hva som hadde skjedd, og er sjeleglad han var tålmodig og kunne vente på en løsning. 

Anonymous poster hash: a3cf4...e32

Har du så dårlig oversikt over egen økonomi og nettbank at du ikke oppdaget dette før det hadde gått en hel måned?  :sjokkert: Nettbanken varsler deg på flere måter at en betaling ikke har gått ut av konto pga. manglende dekning. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner også flere som bygde med sokkelleilighet for å spe på en trang økonomi for 30-40 år siden. Og som lot barna bo i sokkelen når de ble voksne, slik at de kunne spare opp egenkapital og samtidig slippe å bo på pike-/gutterommet langt oppi 20-årene.

Disse kunne fint latt sokkelleiligheten stå tom nå, siden huset er nedbetalt og ungene etablert på eget hold, men de syns det er for galt at enkelte grupper mer eller mindre må bo seg i hjel i byen der huset deres er, og leier ut til aleneforeldre eller lavtlønnede som annonserer etter bolig på finn.no eller liknende. Og da betaler de det de klarer. Altså langt under markedsleie. Bonusen er liv i huset og et varmere hus fysisk, da ikke kjelleren står tom og kald.

Jeg følger reglene jeg :) men jeg har jo selvsagt en kontrakt som er til fordel for meg fremfor leier, nettopp fordi mange leiere tar seg frihet til hva som helst. Starter utkastelsesprosessen med en gang betalingen mangler, og har depositum som dekker tapet mens dette pågår.

OM det er slik at leier sliter en mnd, eller det har skjedd noe, forventer jeg beskjed FØR forfall eller samme dag. Leier skal ikke gå rundt å tro at det er greit å ikke betale uten forklaring eller ønske om å komme med en løsning umiddelbart. Det beste for oss begge er at vi snakker om problemet sammen, slik at det ikke baller på seg.

Om dette ikke er greit for leier, kan han/hun fint leie et annet sted. Da vil jeg heller ha det tomt et par mnd :)

Selv med klausul om tvangsfravikelse, vil prosessen ta 6-8 uker fra man setter i gang, og dersom leietaker betaler alt den skylder samme dag som Namsmannen kommer for å plombere leiligheten har leietaker rett til å bli boende videre.

Har du så dårlig oversikt over egen økonomi og nettbank at du ikke oppdaget dette før det hadde gått en hel måned?  :sjokkert: Nettbanken varsler deg på flere måter at en betaling ikke har gått ut av konto pga. manglende dekning. 

Nei, jeg får ingen varsel dersom en betaling ikke går ut av konto av diverse grunner (det trenger ikke å være at man ikke har dekning, det kan faktisk kløne seg til i banksystemet), da må jeg logge meg inn i nettbanken og sjekke fysisk om trekket har gått eller ei. Noe jeg normalt sett aldri gjør, med mindre jeg får purring på noe som skulle vært betalt.

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg hadde svart uansett, men ved en sms hadde jeg følt at huseier lot tvilen komme meg til gode, ikke ved purrebrev med info om utkastelsesregler. Hadde det siste skjedd hadde jeg nok vært livredd for å havne i en lignende situasjon igjen, og heller lett etter en annen bolig. Det viser jo at huseier tror jeg ikke hadde tenkt å betale. Ved en sms så tyder det på at huseier så for seg at det kan ha skjedd noe uforutsett, siden jeg ellers har betalt når jeg skal. Å hive seg rett på korrekt purremetode som jeg vet er veien å gå ved utkastelse skaper ikke tillit til at jeg en annen gang hvis det skulle bli nødvendig tør å ringe for å be om tre dagers utsettelse feks.  På samme måte som hvis det er en mangel ved boligen tar jeg personlig kontakt med huseier, fremfor å sende skriftlig krav med info om at det holdes tilbake husleie ved manglende utbedring innen ditten og datten.  Anonymous poster hash: a3cf4...e32

Blir du like hysterisk hvis du får en purring hjemme?

En profesjonell purring etter 7 eller 14 dager betyr bare at det er noe som må ordnes opp i, ikke at en god leietaker som for en gangs skyld har kommet i en knipe blir kastet ut.

Og hvis man ser før forfall at man får problemer ja da kontakter man husvert og avtaler løsning før husvert må bruke arbeid på purring. Det at husvert opptrer profesjonelt hindrer, som nevnt, ikke at husvert også kan vise menneskelighet og hensyn. Men forholder husvert seg amatørmessig er det lett å bli utnyttet av leietakere som ikke vil eller kan betale.

Det å holde leieforholdet profesjinelt sparer mye ergrelse (ref. de som ikke forstod at de måtte betale leie mens de var på ferie og hun som hadde inngått avtaler om nedbetaling av husleie som hun ikke overholdt og ble helt sjokkert når hun fikk utkastelsesvarsel).

Skrevet

Tråden med de rare svarene i....

Hvem med skolebarn kan reise bort i flere dager/uker? Uten å betale husleien, der de tenker å bli boende? Her er noe som ikke stemmer.

Jeg vil faktsik tippe at dette er en leieboer på flukt fra et eller annet som nå har flyktet videre. Her tenker jeg på flukt fra en voldelig person fra fortiden.... Normale folk fordufter ikke i lengre tid uten å avslutte leieforhold eller gjøre opp husleien som avtalt.

Anonymous poster hash: 6168b...16f

• Liker 5
Skrevet

Hørt eller gjort noe mer TS?

Er enig i at det må være lov å kontakte leieboer når det har gått nesten en uke siden fristen forfalt. Skjønner ikke at folk er så hårsåre på det, og blandt annet mener det er invanderende? Leieboeren har jo en kontrakt å forholde seg til og oppstår det et problem ang leiligheten eller økonomi så er det jo en selvfølge at man tar kontakt med utleieren! Ikke bare lar vær.

Synes også det er svært merkelig at leieboeren med barn ikke svarer eller lar høre fra seg heller.

Lykke til hvert fall, håper det ordner seg! :)

Anonymous poster hash: 9aac4...271

• Liker 3
Skrevet

Hørt eller gjort noe mer TS?

Er enig i at det må være lov å kontakte leieboer når det har gått nesten en uke siden fristen forfalt. Skjønner ikke at folk er så hårsåre på det, og blandt annet mener det er invanderende? Leieboeren har jo en kontrakt å forholde seg til og oppstår det et problem ang leiligheten eller økonomi så er det jo en selvfølge at man tar kontakt med utleieren! Ikke bare lar vær.

Synes også det er svært merkelig at leieboeren med barn ikke svarer eller lar høre fra seg heller.

Lykke til hvert fall, håper det ordner seg! :)

Anonymous poster hash: 9aac4...271

TS her.

Jeg har ikke hørt noe fra leietaker. Selv om jeg tidligere skrev at jeg skulle fortsette å ta kontakt vi sms, tlf el mail, så har jeg altså IKKE gjort det, jeg har holdt det til den ene smsen, ene mailen og to ganger har jeg ringt og kommet rett til telefonsvar.

Anonymous poster hash: 370d1...120

• Liker 1
Skrevet

TS, du skriver at det ikke er krise å få inn pengene, men det virker litt slik?

Som regel er det egen økonomi som begrenser hvor romslig man kan være og hvor langt man strekker seg for et godt leieboerforhold. Jeg har leid ut bolig selv og faren min leier ut flere, over flere tiår.

Han har god økonomi, jeg hadde bare den ene boligen. Han ville ikke tatt kontakt for å purre på leien før det er gått to uker, - han vet at noen leietakere kan være sent ute en gitt måned, men ellers gode betalere som holder leiligheten i god stand - og de er mye verdt. Jeg var student som var tom på konto før leien kom hver måned, og sendte dem melding om de hadde gått to dager over fristen. Ideellt sett skal man ha god nok margin som utleier, men jeg hadde ikke det, og var faktisk flau over å purre så tidlig og gjøre det klart at utleie var noe jeg egentlig ikke hadde råd til å drive med.

Ellers er jeg jo som vanlig enig med Blondie65 - utkastelsesprosessen tar tid å må komme igang. Heldigvis har du allerede en klausul for dette, som gjør alt enklere, og forhåpentligvis depositum. Iom. at leietaker faktisk ikke svarer, kan det være en ide å sende et formelt brev.

Anonymous poster hash: 615ba...012

TS her. 

Jeg ber om råd og tips, og det behøver ikke å bety at det er krise hvis vi ikke får inn pengene. Men vi er hvert fall villige til å strekke oss for et godt forhold med våres leietaker.

Vi har ikke vært i en slik situasjon tidligere, da vi er nye på utleiemarkedet og denne leietakeren er våres første. Så hvorfor ikke høre med andre, som kanskje har mer erfaring enn oss og muligens har vært i samme eller lignende situasjon tidligere?

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

TS her.Jeg har ikke hørt noe fra leietaker. Selv om jeg tidligere skrev at jeg skulle fortsette å ta kontakt vi sms, tlf el mail, så har jeg altså IKKE gjort det, jeg har holdt det til den ene smsen, ene mailen og to ganger har jeg ringt og kommet rett til telefonsvar.   Anonymous poster hash: 370d1...120

Da må du nok purre formelt, og i dette tilfellet rekommandert. Varsle rettslige skritt dersom ikke betaling er mottatt innen 14 dager i samme brev.

Skrevet

TS her. 

Jeg ber om råd og tips, og det behøver ikke å bety at det er krise hvis vi ikke får inn pengene. Men vi er hvert fall villige til å strekke oss for et godt forhold med våres leietaker.

Hvor langt er dere villige til å strekke dere egentlig? 

Anonymous poster hash: bb819...f8e

Skrevet

Hvor langt er dere villige til å strekke dere egentlig? 

Anonymous poster hash: bb819...f8e

TS her.

Jeg synes det er litt vanskelig å svare på det nå, egentlig.

Hvis det viser seg at leietakeren har levd som normalt, bodd i leligheten hele tiden og bare har ignorert henvendelsene, så er nok ikke denne leietakeren noe for oss.

Hvis leietakeren har reist på ferie, besøker familie, er på sykehus etc, eller det faktisk er en annen gydig grunn til at leien ikke er på kontoen ennå, så stiller det seg litt annerledes. På nåværende tidspunkt, så er det mye som tyder på at leietakeren ikke har bodd i leiligheten de siste dagene, da hele leiligheten har vært mørklagt og bilen har vært vekk (har kjørt forbi de siste tre kveldene etter jobb).

Håper å finne ut av dette innen kort tid..

• Liker 3
Skrevet

Hvor lenge har leietaker leid av dere? Er jo merkelig dersom det er leietaker som over lang tid har vært punktlig med alle forpliktelser for så å plutselig ikke betale og heller ikke være tilgjengelig på verken telefon eller e-post.

• Liker 1
Skrevet

TS her.

Jeg synes det er litt vanskelig å svare på det nå, egentlig.

Hvis det viser seg at leietakeren har levd som normalt, bodd i leligheten hele tiden og bare har ignorert henvendelsene, så er nok ikke denne leietakeren noe for oss.

Hvis leietakeren har reist på ferie, besøker familie, er på sykehus etc, eller det faktisk er en annen gydig grunn til at leien ikke er på kontoen ennå, så stiller det seg litt annerledes. På nåværende tidspunkt, så er det mye som tyder på at leietakeren ikke har bodd i leiligheten de siste dagene, da hele leiligheten har vært mørklagt og bilen har vært vekk (har kjørt forbi de siste tre kveldene etter jobb).

Håper å finne ut av dette innen kort tid..

Håper du finner ut av dette og at du oppdaterer om hva som skjer

• Liker 2
Skrevet

Hvor lenge har leietaker leid av dere? Er jo merkelig dersom det er leietaker som over lang tid har vært punktlig med alle forpliktelser for så å plutselig ikke betale og heller ikke være tilgjengelig på verken telefon eller e-post.

TS her.

Som jeg har skrevet tidligere, så er det snakk om godt under ett år.. Ja, veldig merkelig..

Skrevet

Da må du nok purre formelt, og i dette tilfellet rekommandert. Varsle rettslige skritt dersom ikke betaling er mottatt innen 14 dager i samme brev.

TS her. 

Ja, det begynner vel å gå mot den veien der..

• Liker 1
Skrevet

Vi leier ut flere leiligheter og det kunne aldri falle meg inn å kontakte arbeidsgiver eller foreldrene til noen av de som leier hos oss hvis husleien skulle utebli. Det kaller jeg meget uprofesjonelt!

Hvis husleien har kommet inn regelmessig over et år eller mer og den plutselig uteblir så skyldes det som oftest en misforståelse/feil og det pleier å ordne seg av seg selv eller ved at man sender en purring.

Å kontakte foreldre, arbeidsgivere eller andre gjør man bare ikke!

Selfølgelig må det være siste utvei. Dvs alt annet må man ha prøvd på forhånd.

Det å ikke betale husleien samt ikke informere huseier om årsaken evnt løsningen blir vel også annsett som svært uprofisjonelt.

Anonymous poster hash: 71ce3...c56

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...