Gå til innhold

Når leietaker ikke betaler, og man ikke får svar eller kontakt med leietaker

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften tilsier, så har ikke leietakeren betalt leien på leiligheten denne mnd og det er flere dager siden fristen gikk ut.

Jeg har sendt sms, uten å få svar, jeg har ringt og kommer bare frem til telefonsvarer og jeg har skrevet mail til leietaker, uten svar. Altså, jeg har ikke fått svar eller tilbakemelding i det hele tatt i løpet av flere dager.

Hva gjør man så?

Kan man bare ringe på døren, hva skjer videre om man ikke får svar? Jeg regner med at man ikke bare kan låse seg inn i leiligheten heller..

Må legge til at det er ingen grunn til at leietaker kan holde tilbake leien, da leiligheten er i tipp topp stand og har også vært det hele perioden leietakeren har bodd der.

Jeg og min samboer har også på forhånd sagt at hvis det er et problem med leiligheten eller problemer med betaling etc, så ta kontakt med en gang, slik at vi raskest mulig kan finne en løsning.

Trenger bare tips og råd :) På forhånd takk :)

Anonymous poster hash: 370d1...120

Dette er uprofesjonelt. Du oppfører deg som om du er mora til leietaker, og slik utstrakt bruk av kontakt oppfattes som svært invaderende.

Når det har gått ca en uke over betalingsfrist, kan du sende purring. Dersom du har utkastelsesklausul i husleiekontrakten, vil du kunne avslutte leieforholdet uten å måtte gå om oppsigelse eller heving men sette i gang prosessen mot utkastelse med en gang det forekommer betalingsmislighold, og da kan hele prosessen gjøres unna på et par måneder dersom alt gjøres etter boka. Husk at dersom leietaker betaler det hen skylder innen utkastelsesprosessen er ferdigført nullstilles saken, og leietaker har rett til å fortsette leieforholdet.

En grei lenke: http://www.huseierne.no/boligsporsmal/juridisk-hjelp/husleie/utkastelse-/

Anonymous poster hash: 868cc...d66

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anubiel

Siden leietaker har barn så kan det bli vanskelig å kreve at de flytter, selv om du har klausulen i kontrakten

Sier ikke at det er slik for alle altså, men man har ikke lov til å sette barn på gaten og de skal ikke straffes fordi foreldre ikke betaler for seg

Så om de kjenner sine rettigheter så kan de bli boende lenge mens f.eks NAV blir koblet inn m.m

Håper uansett det ordner seg på best mulig måte :)

Selv om man skal sørge for at betalingen går som den skal selv om man f.eks er på ferie, så kan det likevel skje ting. En forglemmelse, kontoen har ikke blitt trukket slik den skal, de har skrevet inn feil dato for trekk før de ev dro osv

Det spiller ingen rolle at leietakeren har barn. Det er standard prosedyre i saker der leietaker har barn at namsmannen kontakter sosialkontoret, slik at de kan hjelpe til med å finne alternativ bolig.

(Jeg bør kanskje nevne at jeg jobber med namssaker ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få låsen skiftet, så blir han nødt til å ta kontakt.

Det har ikke utleier anledning til. Kun namsmannen kan gjøre dette, og da etter ferdig behandlet sak (tar flere måneder).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Det spiller ingen rolle at leietakeren har barn. Det er standard prosedyre i saker der leietaker har barn at namsmannen kontakter sosialkontoret, slik at de kan hjelpe til med å finne alternativ bolig.

Det er mulig slik i teorien

Kjenner to huseiere som har tapt enormt med penger pga leietakere med barn

De droppet å betale husleie en mnd. Det ble sendt purring

De droppet å betale videre

De gjorde alt riktig, men det tok måneder før nav klarte å finne andre bosteder og imellomtiden så betalte ikke leietakerene husleia. Nav gikk inn til slutt og betalte husleien for dem da de siste månedene de bodde der

De har aldri hatt så mye problemer med barnløse leietakere. Da har det gått kjapt og enkelt

Han ene har solgt alt og orker ikke leie ut lengre pga alle problemene

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anubiel

Det er mulig slik i teorien

Kjenner to huseiere som har tapt enormt med penger pga leietakere med barn

De droppet å betale husleie en mnd. Det ble sendt purring

De droppet å betale videre

De gjorde alt riktig, men det tok måneder før nav klarte å finne andre bosteder og imellomtiden så betalte ikke leietakerene husleia. Nav gikk inn til slutt og betalte husleien for dem da de siste månedene de bodde der

De har aldri hatt så mye problemer med barnløse leietakere. Da har det gått kjapt og enkelt

Han ene har solgt alt og orker ikke leie ut lengre pga alle problemene

Det er enormt forskjell på effektiviteten hos de forskjellige namsmenn og NAV, dessverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er uprofesjonelt. Du oppfører deg som om du er mora til leietaker, og slik utstrakt bruk av kontakt oppfattes som svært invaderende.

Når det har gått ca en uke over betalingsfrist, kan du sende purring. Dersom du har utkastelsesklausul i husleiekontrakten, vil du kunne avslutte leieforholdet uten å måtte gå om oppsigelse eller heving men sette i gang prosessen mot utkastelse med en gang det forekommer betalingsmislighold, og da kan hele prosessen gjøres unna på et par måneder dersom alt gjøres etter boka. Husk at dersom leietaker betaler det hen skylder innen utkastelsesprosessen er ferdigført nullstilles saken, og leietaker har rett til å fortsette leieforholdet.

En grei lenke: http://www.huseierne.no/boligsporsmal/juridisk-hjelp/husleie/utkastelse-/

Det må jo være lov å sende en sms, ringe et par ganger og sende en mail i løpet av flere dager vel? Synes absolutt ikke det kan oppfattes som "svært invanderende" og uproffesionelt. Synes det er verre å starte en utkastelsesprosedyre bare få dager etter frist for betaling, da det tidligere ikke har vært noen problemer med leietaker.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Hello Kitte

Det er enormt forskjell på effektiviteten hos de forskjellige namsmenn og NAV, dessverre!

Det er sant

Er ofte derfor jeg sier at ting gjerne er bra i teorien, for i enkelte distrikter så er realiteten helt på tryne :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer nok fra kommune til kommune. I presskommuner, hvor det er eviglange køer på kommunale boliger, og leiemarkedet ellers er svært høyt priset, benyttes "barnas tilknytning til skole/barnehage og bør derfor ikke flytte utenfor skolekrets" flittig som argument dersom utkastelsessak/hevingssak går til rettsvesenet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja herregud. TS er jo på grensen til det manisk hysteriske.

Her har leietaker betalt leien punktlig over lang tid og nå når den plutselig uteblir noen få dager så bombarderer TS den stakkars leieboeren med sms, mailer og telefoner.

Ekstra latterlig blir det når TS ikke på død og liv er avhengig å få inn leieinntekten de nærmeste dagene.

Når leitakeren kommer hjem fra fjellet (uten mobildekning og internett) og ser alle hysteriske meldingene som raser inn, haha...hadde selv trodd utleier led av et hysterisk nerveanfall..

Anonymous poster hash: 44c58...67e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har leietaker betalt leien punktlig over lang tid og nå når den plutselig uteblir noen få dager så bombarderer TS den stakkars leieboeren med sms, mailer og telefoner.

Ekstra latterlig blir det når TS ikke på død og liv er avhengig å få inn leieinntekten de nærmeste dagene.

Når leitakeren kommer hjem fra fjellet (uten mobildekning og internett) og ser alle hysteriske meldingene som raser inn, haha...hadde selv trodd utleier led av et hysterisk nerveanfall..

Det finnes utleiere som behøver å få inn husleie for å dekke egne utgifter. Jeg synes ikke det er latterlig å vente at en leietaker gir beskjed om man ikke har mulighet for å betale i tide, eller sørger for å ha satt betalinger til forfall i nettbanken før man drar på ferie. Det handler om respekt for utleier.

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Haha, som jeg skrev litt lengre oppe her, så var det snakk om en sms, en mail og to oppringinger i løpet av flere dager. Så ingen bombandering eller hysterisk nerveanfall her altså.

Leieboer har bodd i leiligheten godt under et år, ikke flere år.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Haha, som jeg skrev litt lengre oppe her, så var det snakk om en sms, en mail og to oppringinger i løpet av flere dager. Så ingen bombandering eller hysterisk nerveanfall her altså.

Leieboer har bodd i leiligheten godt under et år, ikke flere år.

Bra. Ta deg en lang luftetur og slutt å krisemaksimere. Det kan koste deg dyrt senere. Hvem vet, kanskje leieboeren blir lei dette maset og flytter et annet sted. Utleieinntekter tapt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra. Ta deg en lang luftetur og slutt å krisemaksimere. Det kan koste deg dyrt senere. Hvem vet, kanskje leieboeren blir lei dette maset og flytter et annet sted. Utleieinntekter tapt..

Det kan koste utleier dyrt å ikke ta forholdsregler ved uteblitt leie også.

Endret av Erazor
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som overskriften tilsier, så har ikke leietakeren betalt leien på leiligheten denne mnd og det er flere dager siden fristen gikk ut.

Jeg har sendt sms, uten å få svar, jeg har ringt og kommer bare frem til telefonsvarer og jeg har skrevet mail til leietaker, uten svar. Altså, jeg har ikke fått svar eller tilbakemelding i det hele tatt i løpet av flere dager.

Hva gjør man så?

Kan man bare ringe på døren, hva skjer videre om man ikke får svar? Jeg regner med at man ikke bare kan låse seg inn i leiligheten heller..

Må legge til at det er ingen grunn til at leietaker kan holde tilbake leien, da leiligheten er i tipp topp stand og har også vært det hele perioden leietakeren har bodd der.

Jeg og min samboer har også på forhånd sagt at hvis det er et problem med leiligheten eller problemer med betaling etc, så ta kontakt med en gang, slik at vi raskest mulig kan finne en løsning.

Trenger bare tips og råd :) På forhånd takk :)

Det er altså bare et par dager siden leien skulle vært betalt?

Jeg hadde ikke reagert før det hadde gått minimum en uke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes utleiere som behøver å få inn husleie for å dekke egne utgifter. 

Ja, men det er fryktelig uprofesjonelt. Har man ikke råd til å drive med utleie bør man la det være. 

Bre les husleieloven og forhold deg til korrekt prosedyre for purring i henhold til den. Husk at det er fullt mulig å sende en skriftlig purring, uten å legge på noe gebyr, bare for å ha det formelle i boks, i tilfelle worst case. 

Anonymous poster hash: 23796...60f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså bare et par dager siden leien skulle vært betalt?

Jeg hadde ikke reagert før det hadde gått minimum en uke.

TS her.

Nei, det har gått en uke nå, så ikke bare et par dager siden fristen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja herregud. TS er jo på grensen til det manisk hysteriske.Her har leietaker betalt leien punktlig over lang tid og nå når den plutselig uteblir noen få dager så bombarderer TS den stakkars leieboeren med sms, mailer og telefoner.Ekstra latterlig blir det når TS ikke på død og liv er avhengig å få inn leieinntekten de nærmeste dagene.Når leitakeren kommer hjem fra fjellet (uten mobildekning og internett) og ser alle hysteriske meldingene som raser inn, haha...hadde selv trodd utleier led av et hysterisk nerveanfall.. Anonymous poster hash: 44c58...67e

Jepp. Det kan være så enkelt som at noe hadde gått galt med overføringen i banken.

Det finnes utleiere som behøver å få inn husleie for å dekke egne utgifter. Jeg synes ikke det er latterlig å vente at en leietaker gir beskjed om man ikke har mulighet for å betale i tide, eller sørger for å ha satt betalinger til forfall i nettbanken før man drar på ferie. Det handler om respekt for utleier.

Da har man strengt tatt ikke råd til å være utleier. Man må ha en buffer på minst tre månedsleier for utleieleiligheten uten at man risikerer misligholdelse av boliglånet. For man kan fint få leietakerne fra helvete, samme hvor mye forhåndsarbeid man gjør i forbindelse med å skaffe leietaker. Endret av Rosalie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mye til mas akkurat. Tror ikke det er unormalt å etterlyse leien når det begynner å nærme seg en uke på overtid..

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke nådig når det kommer til husleie. Den skal betales innen frist ellers setter jeg i gang den lange prosessen med og få vedkommende fjernet fra eiendommen. Skal leieboer mot formodning ikke ha mulighet til og betale skal jeg ha den informasjonen før leien forfaller så tar jeg det derifra. Det og kaste ut folk tar laaaaaaang tid så jeg hadde startet allerede nå med og sende et rekommandert brev med varsel om utkastelse pga manglende husleie. Finner gode maler på nettet. Hvis h*n betaler i mellomtiden er det bare og gi beskjed at vedkommende kan se bort i fra brevet. Det nytter ikke og være snill når du leier ut bolig, ei tålmodig. Eneste som funker er å være beinhard og konsekvent. Det eneste positive med en leieboer er leien som blir betalt. Blir den ikke det, da er det takk og farvell...

Lykke til!

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke nådig når det kommer til husleie. Den skal betales innen frist ellers setter jeg i gang den lange prosessen med og få vedkommende fjernet fra eiendommen. Skal leieboer mot formodning ikke ha mulighet til og betale skal jeg ha den informasjonen før leien forfaller så tar jeg det derifra. Det og kaste ut folk tar laaaaaaang tid så jeg hadde startet allerede nå med og sende et rekommandert brev med varsel om utkastelse pga manglende husleie. Finner gode maler på nettet. Hvis h*n betaler i mellomtiden er det bare og gi beskjed at vedkommende kan se bort i fra brevet. Det nytter ikke og være snill når du leier ut bolig, ei tålmodig. Eneste som funker er å være beinhard og konsekvent. Det eneste positive med en leieboer er leien som blir betalt. Blir den ikke det, da er det takk og farvell...

Lykke til!

Og/å!!

PS: Du burde ikke leie ut til noen om du mener at det eneste positive med en leieboer er pengene du får ;)

Anonymous poster hash: 7be5e...837

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...