AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #1 Skrevet 19. oktober 2015 Som overskriften tilsier, så har ikke leietakeren betalt leien på leiligheten denne mnd og det er flere dager siden fristen gikk ut. Jeg har sendt sms, uten å få svar, jeg har ringt og kommer bare frem til telefonsvarer og jeg har skrevet mail til leietaker, uten svar. Altså, jeg har ikke fått svar eller tilbakemelding i det hele tatt i løpet av flere dager. Hva gjør man så? Kan man bare ringe på døren, hva skjer videre om man ikke får svar? Jeg regner med at man ikke bare kan låse seg inn i leiligheten heller.. Må legge til at det er ingen grunn til at leietaker kan holde tilbake leien, da leiligheten er i tipp topp stand og har også vært det hele perioden leietakeren har bodd der. Jeg og min samboer har også på forhånd sagt at hvis det er et problem med leiligheten eller problemer med betaling etc, så ta kontakt med en gang, slik at vi raskest mulig kan finne en løsning. Trenger bare tips og råd På forhånd takk Anonymous poster hash: 370d1...120
Gjest supernova_87 Skrevet 19. oktober 2015 #2 Skrevet 19. oktober 2015 Du alltids ringe på ja. Men ikke låse deg inn. Kan det hende de er på ferie?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #3 Skrevet 19. oktober 2015 Du kan ikke låse deg inn, men du kan legge brev i postkassen? De er kanskje på ferie. Anonymous poster hash: 501e5...cc4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #4 Skrevet 19. oktober 2015 Et purrebrev med ny dato for husleie-betaling, + et gebyr pga de har betalt for sent? Anonymous poster hash: bb819...f8e 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #5 Skrevet 19. oktober 2015 Hvor mange leier må man forresten være forsinket med før man blir kastet ut? Anonymous poster hash: bb819...f8e
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #6 Skrevet 19. oktober 2015 Du alltids ringe på ja. Men ikke låse deg inn. Kan det hende de er på ferie? Kan absolutt hende at leietaker er på ferie ja, men burde jo da på forhånd ha satt inn leien, eller skrevet en sms om at leien ikke blir betalt før den og den datoen. Jeg og min samboer har alltid vært åpne og mottakelige for å finne løsninger, hvis det skulle være noe, så skjønner bare ikke hvorfor leietaker har gjort seg HELT utilgjengelig. Anonymous poster hash: 370d1...120 5
Fraggzy Skrevet 19. oktober 2015 #7 Skrevet 19. oktober 2015 Send et purrebrev, gjerne rekommandert, så du kan dokumentere at det er sendt. Etter 14 dager kan du sende enda et brev der du spesifiserer at dersom leien ikke blir betalt vil saken gå til namsmannen. 14dager etter dette kan du ta kontakt med namsmannen for å få leieboer kastet ut. Denne prosessen kan ta 1-2 månder. Derfor du bør ha 3månders depositum for leieboerne. 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #8 Skrevet 19. oktober 2015 Send et purrebrev, gjerne rekommandert, så du kan dokumentere at det er sendt. Etter 14 dager kan du sende enda et brev der du spesifiserer at dersom leien ikke blir betalt vil saken gå til namsmannen. 14dager etter dette kan du ta kontakt med namsmannen for å få leieboer kastet ut. Denne prosessen kan ta 1-2 månder. Derfor du bør ha 3månders depositum for leieboerne. Takk for svar Vil jo først og fremst prøve å komme i kontakt med leietakeren og høre hva greia er, er jo ikke normalt å ikke svare i det hele tatt. Men det blir jo da det neste, å sende et rekommandert brev, om leietaker ikke gir lyd fra seg innen kort tid.. Anonymous poster hash: 370d1...120 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #9 Skrevet 19. oktober 2015 Send et purrebrev, gjerne rekommandert, så du kan dokumentere at det er sendt. Etter 14 dager kan du sende enda et brev der du spesifiserer at dersom leien ikke blir betalt vil saken gå til namsmannen. 14dager etter dette kan du ta kontakt med namsmannen for å få leieboer kastet ut. Denne prosessen kan ta 1-2 månder. Derfor du bør ha 3månders depositum for leieboerne. Hva betyr det å sende et brev rekommandert? Anonymous poster hash: b0182...07c
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #10 Skrevet 19. oktober 2015 Hva betyr det å sende et brev rekommandert? Anonymous poster hash: b0182...07c Mottaker må hente det ut på posten med legitimasjon. Sender man vanlig brev i posten, så kan mottaker lett si at "det ikke kom frem i posten", og dermed da i dette tilfellet si at h*n ikke har mottatt purring, varsel etc.. Anonymous poster hash: 370d1...120
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #11 Skrevet 19. oktober 2015 Kan det ha hendt vedkommende noe? Anonymous poster hash: 9eb8e...037 11
Gjest Blondie65 Skrevet 19. oktober 2015 #12 Skrevet 19. oktober 2015 Et rekommandert brev er et brev som er sporbart. Dvs at du kan bevise at det er blitt sendt og mottatt. Forøvrig: du trenger ikke sende et rekommandert brev som første purring. Send samme brev i e-post, legg i postkassen og på SMS. Men vær formell. Dater brevet. Skriv en betalingsfrist. Gjør oppmerksom på at dersom ikke husleien er betalt innen fristen i brevet vil du gå til rettslige skritt for å innkreve husleien og bringe leieforholdet til opphør. Du kan dessverre ikke starte utkastelsen hvis du utsetter det å være formell og skriftlig ytterligere. Ref. § 9-11 i Husleieloven.
ekkoet Skrevet 19. oktober 2015 #13 Skrevet 19. oktober 2015 Avhengig av hvor viktig det er for deg å få disse pengene akkurat nå og hvor mye depositum ville jeg ventet med å eskalere saken for mye. Har du tre månedsleier depositum, grei økonomi og leietaker har vært pålitelig med husleien i fortiden ville jeg ventet litt og gitt ham tid. Leieforholdet er verdt det. Purregeby, opptrapping på døren og advarsler lager bare unødvendig spenning. Er dette derimot pressende for deg fordi du trenger pengene, ikke har god sikkerhet i depositum eller for den saks skyld vil ha personen ut er det jo bare å kjøre på. Finnes nok endel om dette om du googler problemet. 11
Gjest Tamsi Skrevet 19. oktober 2015 #14 Skrevet 19. oktober 2015 Få låsen skiftet, så blir han nødt til å ta kontakt.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #15 Skrevet 19. oktober 2015 Avhengig av hvor viktig det er for deg å få disse pengene akkurat nå og hvor mye depositum ville jeg ventet med å eskalere saken for mye. Har du tre månedsleier depositum, grei økonomi og leietaker har vært pålitelig med husleien i fortiden ville jeg ventet litt og gitt ham tid. Leieforholdet er verdt det. Purregeby, opptrapping på døren og advarsler lager bare unødvendig spenning. Er dette derimot pressende for deg fordi du trenger pengene, ikke har god sikkerhet i depositum eller for den saks skyld vil ha personen ut er det jo bare å kjøre på. Finnes nok endel om dette om du googler problemet. Problemet er at dersom du venter en måned med å starte purringer og "utkastelsesprosessen" så ender du ofte opp med en måned uten leieinntekter. Anonymous poster hash: f01e8...114 6
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #16 Skrevet 19. oktober 2015 Få låsen skiftet, så blir han nødt til å ta kontakt. Det slår tilbake på deg selv. Man må sende formell purring, og etter det kan man ta det videre med namsmannen etter et par uker. Anonymous poster hash: e5476...083 7
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #17 Skrevet 19. oktober 2015 Kontakt namsmannen og får hjelp til å starte utkastelsesprosess. Det tar lengre tid enn du tror, og er greit å bare begynne med en gang. Om nødvendig kan namsmannen etterhvert låse seg inn i leiligheten dersom leietaker ikke har gitt lyd fra seg. Anonymous poster hash: c0fab...651
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #18 Skrevet 19. oktober 2015 Skriv brev om varsel om manglende betaling. Legg et i postkassen, og det andre sender du rekommandert.Anonymous poster hash: 62b61...b13 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #19 Skrevet 19. oktober 2015 Har du observert at leietaker er hjemme? Kan det ha hendt noe som gjør at leietaker ikke kan svare på telefon og ikke betale regninger? Anonymous poster hash: fb06a...704 7
ekkoet Skrevet 19. oktober 2015 #20 Skrevet 19. oktober 2015 Problemet er at dersom du venter en måned med å starte purringer og "utkastelsesprosessen" så ender du ofte opp med en måned uten leieinntekter. Anonymous poster hash: f01e8...114 Men å sende henvendelse til namsmannen etter noen dager over fristen, mener jeg likevel er overilt dersom de andre tingene er på plass. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå