Gå til innhold

Oslo prøver ut døgn og helgeåpne barnehager

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om jeg synes dette er nytt og litt skremmende, så tror jeg (dessverre) det er i denne retningen samfunnet går, ihvertfall når man tenker på endringene som ble foretatt i arbeidsmiljøloven, og at det muligens også blir søndagsåpne butikker. 

Det jeg lurer mest på da, er hvordan barnehagene skal opprettholde sitt streke pedagogiske tilbud, eller om barnehagene i større grad vil bli en institusjon for oppbevaring av barn. Og er det bare de foreldrene som har så små barn at de går i barnehage som skal benytte seg av dette, eller skal vi også gå over til en heldagsskole og utvidet SFO? 

Jeg håper imidlertid at det blir satt en maksbegrensing på antall timer et barn kan være i barnehagen per uke, og per strekk, slik at ingen først kan være i barnehagen på dagen, og så trenger foreldrene barnevakt så ungene blir der om natta også, og så skal foreldrene på jobb igjen sånn at ungene bare blir i barnehagen dagen etter også, og plutselig har de vært der i over et døgn. Har man valgt å få barn, så får man sette av tid sammen med dem!

• Liker 2
Skrevet

Tanken er vel at foreldre, (eller gjøre det mulig for enslige foreldre) å jobbe turnus. En stor andel arbeidstakere jobber i f.eks Helsevesenet, og der jobbes det 24/7 365 dager i året. Jeg har venner som jobber i bank, og de har også begynt å jobbe døgnet rundt.

De har vel prøvd dette med hell før, men disse barnehagene blir dyre i drift siden personalet da skal ha kompensert den ugunstige arbeidstiden.

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er greit så lenge foreldrene må ha bevis på at de skal på jobb. Hvis bare den ene forelderen skal på jobb og den andre er hjemme skal ikke barnet få komme i barnehagen. Det skal bare være der hvis det er strengt nødvendig pga jobb.

Anonymous poster hash: 60414...c62
  • Liker 4
Skrevet

Jeg synes det er utrolig at det ikke har kommet før, mtp hvor mange som har ugunstige arbeidstider eller sliter med å få jobb fordi de har barn.

• Liker 7
Skrevet

Man jobber ikke like mye på natt som på dag, man jobber vel bare 75% det tilsvarer 3netter i uka

vis barn er i barnehagen fra 2000 (leggetid) til 1300, så får mor/far mulighet til å sove ut. 2 dager i uka har mor/far mulighet til å holde barnet hjemme 

barnet kan da gå 3 dager i barnehage i steden for 5, eneste forskjellen blir at dem sover der.

Anonymous poster hash: 857cc...c89
  • Liker 2
Skrevet

Døgnåpne banehager har de hatt i Sverige i mange år

Det er selfølgelig et tilbud for dem som har en arbeidstid utenom normaltid. For en alenemor som er sykepleier i hjemmesykepleien og går turnus dag og kveld forskjellige uker, så redder dette henne. Det er selvfølgelig ikke et tilbud til foreldre som skal på kino og trenger barnevakt. 

Som artikkelen beskriver så er vel eneste betenkelighet med dette kveldstid og leggetid. Som alle besteforeldre vet, er det bare mamma og pappa som teller når barnet skal sove, og den problemstillingen vil en møte i barnehagen også. Om dette kan resultere i at barnet mister den tilknyttingen til mamma/pappa er vel det som er risikoen her. Det er noe med å legge seg i egen seng, trygt og godt med mamma/pappa som leser historie og sier god natt.

Anonymous poster hash: 8b210...6d9
  • Liker 3
Skrevet

Selv om jeg synes dette er nytt og litt skremmende, så tror jeg (dessverre) det er i denne retningen samfunnet går, ihvertfall når man tenker på endringene som ble foretatt i arbeidsmiljøloven, og at det muligens også blir søndagsåpne butikker. 

Det jeg lurer mest på da, er hvordan barnehagene skal opprettholde sitt streke pedagogiske tilbud, eller om barnehagene i større grad vil bli en institusjon for oppbevaring av barn. Og er det bare de foreldrene som har så små barn at de går i barnehage som skal benytte seg av dette, eller skal vi også gå over til en heldagsskole og utvidet SFO? 

Jeg håper imidlertid at det blir satt en maksbegrensing på antall timer et barn kan være i barnehagen per uke, og per strekk, slik at ingen først kan være i barnehagen på dagen, og så trenger foreldrene barnevakt så ungene blir der om natta også, og så skal foreldrene på jobb igjen sånn at ungene bare blir i barnehagen dagen etter også, og plutselig har de vært der i over et døgn. Har man valgt å få barn, så får man sette av tid sammen med dem!

Tror du har misforstått ganske grundig!   Skjønner du ikke at ikke alle jobber 8-16?    Hva skal alenemødre gjøre som jobber turnus når det ikke finnes et kvelds eller helgetilbud?  Poenget er ikke å ha ungene i barnehage 24 t i døgnet, poenget er å utvide tilbudet. 

• Liker 4
Skrevet

det eneste jeg kan stusse litt på er kveldsvakt, skal barnet være i barnehagen fra 1430 til 2300.. så er jo spørsmålet , skal barnet sove i barnehagen når det blir trøtt? skal det holde seg våken? skal barnet vekkes når det skal hjem fra barnehagen på natta?

Skrevet

Tror du har misforstått ganske grundig!   Skjønner du ikke at ikke alle jobber 8-16?    Hva skal alenemødre gjøre som jobber turnus når det ikke finnes et kvelds eller helgetilbud?  Poenget er ikke å ha ungene i barnehage 24 t i døgnet, poenget er å utvide tilbudet. 

Da er det nok heller du som har misforstått meg ;) Jeg mener fortsatt at har man barn så må man sette av tid til dem, men om alenemødre som jobber turnus setter av tid med barna om dagen og har dem i barnehagen om kvelden, eller om man gjør motsatt spiller ingen rolle. Men jeg mener også at her må barnehagene sette retningslinjer og en maxgrense slik at ingen bruker de som oppbevaringsplass, og det var det jeg mente med det siste avsnittet mitt, som jeg også har sitert over. 

Også lurer jeg jo på hva barnehagene (og da mener jeg de som jobber der, og ikke bare eierne som sitter og håver inn penger) selv vil? Kanskje mange i barnehage har valgt det yrket nettopp for å slippe døgn- og helgejobbing? Skal de ansatte da tvinges til det? Hvordan skal dette gjøres på en god måte for alle parter? 

Samt de som jobber natt, skal barna først være i barnehagen i 8 timer mens alenemor eller far jobber natt, og så skal de være der 8 timer til mens alenemor eller far sover ut etter natteskiftet? 16 timer i barnehage er jo ganske lenge....

Nei ikke vet jeg, men jeg er veldig interessert i å høre mer om hvordan dette er tenkt. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg diskuterte dette her inne for mange år siden, og da satte jeg fingeren på to faktorer.

Dette skrev jeg da, for 8 år siden:

Det er med stor interesse jeg har fulgt denne debatten, veldig interessant å se de ulike synspunktene, og selvsagt har jeg også mitt synspunkt om dette.
Jeg beklager at dette innlegget blir veldig langt, men det var nødvendig for å få belyst noen av de tankene jeg har gjort meg rundt dette tema.

La meg si at jeg ikke er i mot døgnåpne barnehager, men at jeg ser utfordringene som følger med en slik ordning, og jeg har mange spørsmål rundt et slikt tilbud.

Først, la meg se på hva barnehagen i utgangspunktet er...

Mellom 8 og 15.30 (klokkeslettene varierer fra bhg til bhg) er barnehagen ment å være et pedagogisk tilbud til barna, for barna.
Opphold utover denne tiden, er ment å være et barnepasstilbud til barna, for foreldrene.
Vi må altså skille hva som er et tilbud for barna, og hva som er et tilbud for foreldrene.

Den største utfordringen i mine øyne er å få avklart bruken av det pedagogiske tilbudet kontra barnevakttilbudet.

Hvis foreldrene benytter seg av barnepasstilbudet, på hvilken måte kan da barna få benyttet seg av det pedagogiske tilbudet, samtidig som behovet for kontakt mellom foreldre/barn dekkes på en god og tilfredsstillende måte?
Vil dette bli regulert ved innføring av makstid?
I såfall må foreldrene avgjøre hva som er viktigst, tilbudet om barnepass for dem, eller det pedagogiske tilbudet for barnet.
Hvis dette ikke blir regulert, må foreldrene avgjøre hvor viktig kontakten foreldre/barn er, kontra behovet for barnepass og bruk av det pedagogiske tilbudet. Og ut i fra de erfaringene jeg tidligere har gjort meg gjennom mitt arbeide med barn, ser jeg at det er veldig mye lettere å si "nei" til barnet, enn det er å si "nei" til sjefen når en blir spurt om overtid... Jeg er derfor redd for at et slikt tilbud vil bli misbrukt. Ikke av foreldrene, men av foreldrenes arbeidsgivere.

Min konklusjon er da at det må innføres en makstid for benyttelse av en slik ordning.
Men hvordan balansere antall timer pedagogisk tilbud med antall timer barnepasstilbud?

En fulltids barnehageplass er vel i dag rundt 150 t måneden, tilsvarende en fulltidsstilling i arbeidslivet, denne må vel bli litt utvidet med tanke på at det også er snakk om kveld/natt.
Regner vi med 8 timer pr.dag, vil makstiden komme på i gjennomsnitt 164 timer mnd.

En fulltids nattstilling er vel rundt 9 netter pr. mnd hvis jeg ikke tar helt feil...

9 netter á 12 timer, pluss 9 dager á 6 timer sovetid = behov for 162 timer barnepass.
Av disse 162 timene vil 54 timer være et pedagogisk tilbud (8-14 på "sovedagene".
Altså akseptabelt med tanke på balanse mellom barnepass, pedagogisk tilbud, samt samvær foreldre/barn.

De som jobber bare kveld, eller kveld annenhver uke vil få et annet scenario, i og med at de vil ha behov for barnepasstilbud ca 10 timer utover egen arbeidstid. (Hvis ikke de insisterer på å hente barna hjem om kvelden, noe jeg ser at flere mener er uakseptabelt)
En uke med kveldsarbeid vil medføre 5 dager i barnehagen, 17 timer sammenhengende fra klokken 15-08. Barna vil få veldig lite pedagogisk tilbud, men vil få dekket behovet for samvær med forelder på dagtid mellom 8 og 15.

Mitt skrekkscenario ser slik ut: 3-delt skift, med en uke dag, en uke kveld, og en uke natt. spesielt vil det bli problemer de månedene forelderen vil ha to nattuker i løpet av en måned.
Da vil forelderen raskt komme i minus på antall timer.
Uke 1: 4 netter. barnepass 4*12 timer + 5*6 timer sovetid= 78 timer barnepass, hvorav 30 timer pedagogisk tilbud.
Uke 2: 5 dager, 40 timer i barnehagen
Uke 3: 5 kvelder: på barnehagen fra klokken 15, til klokken 08 neste morgen= 17*5 = 85 timer, hvorav 2,5 timer pedagogisk tilbud, resten barnepass.
uke 4: 4 netter. = 78 timer totalt, hvorav 30 timer pedagogisk tilbud.

Totalt i bhg: 281 timer, hvorav under halvparten (102 timer) er pedagogisk tilbud.
Jeg kan heller ikke se at behovet for samvær foreldre/barn vil bli dekket i et slikt tilfelle.

Jeg ser som sagt klart behovet for døgnåpne barnehager, men det maner til bevissthet hos brukere og tilbydere!
Det er mye som må løses for at dette skal være en god løsning for ALLE parter.

Jeg har ikke lest noe som har belyst disse utfordringene jeg skrev om da, og har derfor ikke endret mening ennå.

Barnehagen skal være et tilbud til barn, for barn, det skal ikke kun være et barnevakttilbud til foreldre.

Derfor må maks timeantall på reguleres, og det pedagogiske tilbudet må styrkes.

Anonymous poster hash: a7a45...d48
  • Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er på høyt id at samfunnet tilrettelegges mer for de som ikke har "vanlige" arbeidstider fra 8-16.

Samt de som jobber natt, skal barna først være i barnehagen i 8 timer mens alenemor eller far jobber natt, og så skal de være der 8 timer til mens alenemor eller far sover ut etter natteskiftet? 16 timer i barnehage er jo ganske lenge....

Jeg har jobbet natt i over 12 år, og kan bare si deg at svært får sove like mye på dagen etter nattevakt som de ville gjort om natten. I ukedagene har vi max to netter etter hverandre, da er det 4-5 timer søvn etter første natten, max 4 etter andre så det er mulig å sovne igjen til kvelden. Dette er ganske standard for alle 11 som jobber natt hos oss. Dagen jeg skal på nattevakt har jeg fri, da kan jeg vært med barnet mitt hele dagen. Så kan han leveres i barnehagen til sengetid, hos ansatte han kjenner og er trygg på fra før. Så kan jeg hente til lunsj i 12-13 tiden neste dag og ha han hjemme helt til kvelden kommer igjen. Kan ikke se at det er verre enn ulike barnevakter og sovesteder for barnet hver uke etter hva som får kabalen til å gå opp den uken. Som nattevakt jobber jeg heller ikke fem dager i uken, jeg har mer fri, og kan ha mer våken tid med barnet mitt. De nettene jeg kun har en natt om gangen kan barnet hentes tidligere. For de som er alene og i turnusarbeid kan dette gi økt forutsigbarhet og trygghet i hverdagen. Det aner meg at de som er mest mot dette er de som enten ikke jobber turnus, eller har en å dele ansvaret med.

Anonymous poster hash: 2fb6b...e59
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes det høres bra ut, regner med at det blir strengt mtp antall timer i løpet av et døgn ol. Men hva skal disse foreldrene gjøre når barnet har begynt på skolen? Da får de jo problemet med kun dagåpent sfo.

Anonymous poster hash: ccb23...70b
Skrevet

Barnehagen er ikke en oppbevaringsplass, men en pedagogisk institusjon!!

Er man aleneforsørger og overhodet ikke får annet enn turnusjobb, så er man nødt til å skaffe seg en barnevakt. 

• Liker 3
Skrevet

Stusser litt over at ingen tenker på viktighetene ved stabilitet i et barns liv. Er det ikke godt å ha faste rutiner der man er hjemme i sitt trygge hjem og seng på natten?

Hva skal man gjøre når barnet begynner på skolen og dette tilbudet ikke finnes? Skal man først da finne andre løsninger? Hvorfor kunne ikke event disse løsningene bli brukt før isåfall?

dette var kanskje litt skarpt, men synes faktisk veldig synd på de som har det slik at deres eneste alternativ er å jobbe turnus og at ingen andre enn en institusjon kan ha barnet. :'-(

Anonymous poster hash: 6abea...394

• Liker 3
Skrevet

Kjempebra syns jeg

Kjenner ei som er nødt for å si opp jobben sin fordi hun ufrivillig ble alenemor helt plutselig, og det er umulig med den jobben hun har å endre skiftene til kun dagtid

Og hun elsker virkelig den jobben

Anonymous poster hash: 7a7cf...e41

Skrevet

Så folk i Oslo vil ha stengte butikker på søndager fordi vi tross alt skal ha en hviledag. Samtidig skal man ha åpne barnehager på søndager - også fordi man vil ha en hviledag (fra barna)?

• Liker 2
Skrevet

Så folk i Oslo vil ha stengte butikker på søndager fordi vi tross alt skal ha en hviledag. Samtidig skal man ha åpne barnehager på søndager - også fordi man vil ha en hviledag (fra barna)?

Du har nok misforstått noe her.

Anonymous poster hash: 55376...fe1

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...