Gå til innhold

God-følelsen/magefølelsen i boligjakten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe min første lielighet innenfor ring 3 i Oslo. Spiller ikke så stor rolle hvor, vil bare ha en sentral 2 roms. Absolutt alle meglere spør alltid "ja, hva sier magefølelsen/får du godfølelsen?" Kjøper folk virkelig leilighet på bakgrunn av det? Jeg gjør i alle fall absolutt ikke det. Jeg skal max bo her i 5 år og da er den viktigste kvalliteten ved leiligheten at den er en god investering. En toroms i sentrum er nesten alltid ett mellomstoppp for folk flest. Jeg kan ikke da bare tillate meg å "falle pladask" for ett 50 talls kjøkken eller lignende. Den må lett kunneselges videre. Tenker ikke folk på dette?

Når jeg kjøper meg hus (om 1000 år :P) så skal jeg absolutt "følge magefølelsen." Da kan jeg boltre meg i personlige rare detaljer som "bare" jeg liker, men i min situasjon i dag må jeg da handle med hodet?

Anonymous poster hash: 18831...fc5
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meglerne vil selge og tjene penger. De er ikke opptatt av om du kommer til å være fornøyd i etterkant eller ikke. Så de prøver gjerne å spille på følelsene dine. Når man leser boligannonser er dette helt tydelig. 

For meg er det fornuften ene og alene som bestemmer. Jeg kjøper ikke en leilighet jeg får varme kjensler for, når det ikke er et fornuftig kjøp. Jeg falt pladask for en leilighet med helt utrolig havutsikt, kunne ligge i sengen og skue utover havet i måneskinn, helt nydelig. Men det var rævva kollektivtilbud i området, og kjøreveien til jobb ville blitt et mareritt. Så takk, men neitakk. 

Anonymous poster hash: 159f1...24b
  • Liker 2
Skrevet

Jeg tenker at det viktigste er beliggenheten. Jeg kan få magefølelse/bli nærmest forelsket i en bolig pga perfekt beliggenhet.

Ellers kan det meste styles.

Jeg kjøpte min forrige leilighet pga magefølelse. Falt pladask for høye tak, stukkatur og gamle tregulv. Tenkte ikke på hvor lytt det var, eller dårlig isolert.

Da vi la samme leilighet ut for salg tre år etter, var det et annet par som kjøpte - også pga magefølelsen, de elsket de samme detaljene som jeg, og brydde seg lite om at det ikke var tipp-topp stand ellers.

Man skal altså ikke kimse av magefølelsen! Det er stor sjans for at det finnes andre som også elsker 50-tallskjøkkenet, eller stukkaturen i taket, og at nettopp denne detaljen er det som gjør at de prioriterer akkurat DIN leilighet i stedet for en annen de vurderer å kjøpe :)

Anonymous poster hash: 78f78...b01
  • Liker 2
Skrevet

Meglerne vil selge og tjene penger. De er ikke opptatt av om du kommer til å være fornøyd i etterkant eller ikke. Så de prøver gjerne å spille på følelsene dine. Når man leser boligannonser er dette helt tydelig. 

For meg er det fornuften ene og alene som bestemmer. Jeg kjøper ikke en leilighet jeg får varme kjensler for, når det ikke er et fornuftig kjøp. Jeg falt pladask for en leilighet med helt utrolig havutsikt, kunne ligge i sengen og skue utover havet i måneskinn, helt nydelig. Men det var rævva kollektivtilbud i området, og kjøreveien til jobb ville blitt et mareritt. Så takk, men neitakk. 

Det skjønner jeg men funker det virkelig å si det til folk? "får du godfølelsen"? er det noen som går på den? Det ville jo vært galskap! For emg også er det ene og alene fornuften når det gjelder den her type bolig. Det er jo også begrenset hvor lammslått forelsket man kan bli i en 40 kvm. toroms tenker jeg, de ser da ikke sååå radikalt forskjellige ut.

TS

• Liker 1
Skrevet

Tro meg, det er skremmende hvor mange det funker på. Jeg vet om opptil flere som har kjøpt boliger som er helt horribelt upraktiske eller overprisede, fordi de er så koselige og fine og tenkt så hyggelig det blir å samle alle vennene i den store hagen til grillfest bla bla (likte spesielt bra grillfestargumentet for å kjøpe bolig. I Bergen. Hvor det kanskje har vært to dager i hele år med grillvær. Skal ha vært bra vellykket grillfest for å veie opp for at de måtte gi opp å bare ha én bil, og bruker godt over en time på jobb hver vei begge to). 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Tror jeg kommer til å følge magefølelsen -men det etter at fornuften har godkjent leiligheta. Må jo være en fornuftig pris. Er helt sykt dyrt mye. Jeg har begynt å gå på masse visninger også skriver jeg meg opp som interessert. Er ganske lærerikt og spennende å se hvordan en budrunde utarter seg

Endret av Mona26
  • Liker 3
Gjest Carly-Chardonnay
Skrevet

Jeg har nettopp kjøpt leilighet for jeg ble helt forelsket i den. Kjente bare "her vil jeg bo og her kan jeg trives!" Alt stemte, jeg likte rominndelingen, fargene og generelt standarden. Men kjøpte ikke leiligheten BARE pga det. Beliggenheten er perfekt og passer fint for meg. Man må holde hodet litt kaldt når man skal kjøpe bolig, og se for seg at man kan bo der noen år fram i tid. 

Har vært på flere visninger der jeg bare har tenkt usj her kunne jeg aldri bodd.. men da er det fordi jeg ikke har vært fornøyd med beliggenhet eller standard. 

Skrevet

Jeg balanserte godt mellom magefølelse og fornuft. "Heldigvis" falt jeg helt for en leilighet (ja, magefølelse!) i god stand, med gamle detaljer mange elsker (rosett, stukatur, gammel peis, tregulv osv) samt at den ligger supersentralt til midt i et superattraktivt område med kollektivtransport og alt av butikker rett utenfor døren. Så det var absolutt et fornuftig kjøp, men jeg skal faktisk BO i leiligheten og da må jeg trives. Jeg kjøper ikke bare et investeringsobjekt men et hjem. Det er viktig for meg å kunne føle meg vel i mitt eget hjem da jeg tilbringer mye tid der. Skal jeg legge så mye penger på bordet skal det ikke kun være for å please potensielle fremtidige kjøpere men også meg selv. Folks smak, behov og ønsker varierer så utrolig mye at jeg går ikke rundt å spekulerer i hva andre mennesker vil ha, det er umulig. Det som er usentralt for noen er midt i blinken for andre. Det som er upraktisk for noen er praktisk for andre. Noen ønsker nærhet til skog og natur, andre bruker bilen flittig så kollektivt er uinteressant mens andre vil helst gå til Aker brygge på 5 min osv

Man kan ikke please alle men det finnes garantert noen der ute som leter etter det du legger ut for salg så i de fleste tilfellene trenger man ikke KUN la seg styre av "fornuften".

Anonymous poster hash: 11032...c22

• Liker 3
Skrevet

Jeg følger både fornuften og magefølelsen. Fornuften må alltid med, men jeg kunne aldri kjøpt en bolig kun basert på fornuft og ingen magefølelse.

• Liker 1
Skrevet

Hos oss var det mye fornuft, men også mye magefølelsen. Lette oppgraderinger for å heve verdien, mange muligheter tidligere eier ikke hadde brydd seg om. Få tidligere eiere, noe som førte til en veldig velhold tomt. Ja, vi må ta bad og kjøkken, og ja ting må fikses på. Men vi følte oss hjemme med en gang vi gikk inn. Til tross for gule, blå og rosa vegger, strukturtapet, furu og dunkel belysning.

Jeg skal bo og leve i hjemmet, og da er det ikke kun verdistigning som betyr noe. Da er det minst like viktig at vi trives i de årene vi ser for oss å bo her.

Anonymous poster hash: 6f739...de2

Gjest canacas
Skrevet

Innenfor ring 3 er strengt tatt ikke i sentrum. Eller mente du ring 2? Eller ring 1?. Og mange bor da der i årevis. Faren min har bodd innenfor ring 3 i snart 40 år...  

Jeg var på èn visning da jeg kjøpte min første leilighet, og jeg bare visste at jeg skulle bo der. Umulig å forklare. Bodde der i nesten 8 år, og savner den leiligheten fortsatt. Selv om den ble altfor liten for meg etterhvert. Den var helt spesiell. Og jeg tjente gode penger på den også. 

For meg var det viktig å vite innholdet i fellesgjelda, nyere oppgraderinger og planlagte oppgraderinger (blant annet rehabilitert bad ca 2 år etter jeg flyttet inn), sentralfyr var ett stort pluss osv. Tilgang på offentlig kommunikasjon, nærhet til butikker (mat), legesenter osv. 

Skrevet

Nærhet til offentlig kommunikasjon (om du ikke kan gå til jobb), nærhet til butikker og servicetilbud kombinert med størrelse og rominndeling var det som gjorde at jeg reiste for å se på den leiligheten jeg nå eier og bor i.

Første sorteringskriterium for min del var beliggenhet mht. offentlig kommunikasjon, så kom størrelse og pris.

Dette var kriteriene jeg brukte for å finne de leilighetene jeg ønsket å se på.

Anonymous poster hash: 4fa99...9a0
Skrevet

Det at man kjenner på "godfølelsen" betyr ikke at man må miste all fornuft når det gjelder alt annet. I tillegg til alle de fornuftige krieriene er det også viktig å føle at det er et sted som kan bli "hjemme. Både leiligheten, borettslaget og nærområdet. Et sted å trives.

Anonymous poster hash: 454e0...7e5

Skrevet

"Godfølelsen" er ikke det første jeg kjenner etter, nei. Prøver alltid å koble inn fornuften først. Men hvis magefølelsen sier tydelig NEI har jeg lært at det kan lønne seg å høre på den. Da vi kjøpte vår første leilighet sammen var jeg veldig skeptisk. Hadde en følelse av at det var noe selger prøvde å skjule. Men mannen var ivrig og hadde bestemt seg (og selger var en kompis av hans bror), så vi kjøpte. Det viste seg at magefølelsen min var riktig. Skal ikke gå i detaljer, men det ble ganske dyrt å fikse opp i ting.

Skrevet

Å kjenne på magefølelsen utelukker ikke at man bruker fornuft. Vi var på mange visninger før vi kjøpte. Vi satte oss alltid grunig inn i prospektet før visning og viste derfor standmessig hva vi gikk til. 

Man drar jo ikke på visning på et hus eller leilighet som ikke er den standard man ønsker (hvis man ikke vil pusse opp mass) uansett. 

"go-følelsen" dreier seg jo om alt fra førstinntryk, hvordan lyset er i rommene, romindeling, utsikt, omrdået, om man føler seg hjemme i huset/leiligheten rett og slett. Det har vært objekter vi har vært veldig positive til før visning, og nærmest tenkt "dette-kommer-vi-til-å-by-på", men som ikke har gitt riktig magefølelse til tross at den har hatt alt vi hadde kravlista vår.

Huset vi kjøpte til slutt, holdt vi nesten ikke på å dra på visning på!

Som en annen sier - det skal være hjemmet ditt, ikke bare et invisteringsobjekt

Anonymous poster hash: 8d114...5a9
Skrevet

Bare fordi man får godfølelsen, betyr jo ikke at all fornuft er blokkert ved kjøp av bolig.. Mange som tror det er enten eller. 

Jeg ønsker alltid en viss form for godfølelse, også må den være fornuftig priset og ting må være riktig for meg.

Anonymous poster hash: 78a44...617
Skrevet

Jeg har bare fulgt godfølelsen og har kun endt opp med gode kjøp og en særdeles behagelig verdiøkning.

Skrevet

Jeg har og fulgt magefølelsen. Det førte til at jeg takket nei til forkjøp på mange leiligheter, og til slutt ja til en jeg nesten ikke gikk på visning på.

Magefølelsen sa jo også noe om hvor jeg ikke ville trives, selv om prospektet så bra ut. I ettertid har det vist seg å stemme på en del av objektene jeg så.

Anonymous poster hash: 6e215...c44
Skrevet

Innenfor ring 3 er strengt tatt ikke i sentrum. Eller mente du ring 2? Eller ring 1?. Og mange bor da der i årevis. Faren min har bodd innenfor ring 3 i snart 40 år...  

Jeg var på èn visning da jeg kjøpte min første leilighet, og jeg bare visste at jeg skulle bo der. Umulig å forklare. Bodde der i nesten 8 år, og savner den leiligheten fortsatt. Selv om den ble altfor liten for meg etterhvert. Den var helt spesiell. Og jeg tjente gode penger på den også. 

For meg var det viktig å vite innholdet i fellesgjelda, nyere oppgraderinger og planlagte oppgraderinger (blant annet rehabilitert bad ca 2 år etter jeg flyttet inn), sentralfyr var ett stort pluss osv. Tilgang på offentlig kommunikasjon, nærhet til butikker (mat), legesenter osv. 

nja... sentrum-ish. Kan godt være det blir sentrum, men i alle fall innenfor ring 3. De fleste bor ikke i en liten to-R i sentrum i årevis, noen gjør selvsagt det, men for de fleste er det ett mellomstopp.

For meg er også alt det du lister opp til slutt her viktig og det har ingenting med magefølelse å gjøre :)

TS

Gjest canacas
Skrevet

nja... sentrum-ish. Kan godt være det blir sentrum, men i alle fall innenfor ring 3. De fleste bor ikke i en liten to-R i sentrum i årevis, noen gjør selvsagt det, men for de fleste er det ett mellomstopp.

For meg er også alt det du lister opp til slutt her viktig og det har ingenting med magefølelse å gjøre :)

TS

Det er langt mer enn små leiligheter innenfor ring 3. Det er ett relativt stort område, med alt fra hybler, til leiligheter, rekkehus og eneboliger. Både store og små altså. 

Sentrum-ish? Da snakker du nok om innenfor ring 2. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...