Gå til innhold

Ser du på religiøse som psykisk syke?

33 stemmer

1. 1. Ser du på religiøse som psykisk syke?

• Ja alle religiøse er psykisk syke
      10
    • Nei man er ikke nødvendigvis psykisk syk bare fordi man tror på noe jeg ikke tror på
      23

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Balian de Ibelin
Skrevet

Ser du på religiøse som psykisk syke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det. Men det er jo interessant at hvis én person er overbevist om noe, er det psykose. Hvis mange nok tror det samme, er det religion.

Anonymous poster hash: ada87...db9

• Liker 9
Skrevet

Ja, selvsagt.

Anonymous poster hash: b765a...896
Gjest Castielz
Skrevet

Tja, noen av dem sier jo de hører "guds ord", ser ikke på det å ha stemmer i hodet som ett bra tegn i alle fall!
Men jeg ser definitivt på det som svakhet, at man må søke trøst i eventyr for å fungere!

Skrevet

Nei, jeg gjør ikke det. Men det er jo interessant at hvis én person er overbevist om noe, er det psykose. Hvis mange nok tror det samme, er det religion. Anonymous poster hash: ada87...db9

Ordet du leter etter er vrangforestilling.

Anonymous poster hash: ec2ad...256

• Liker 3
Skrevet

Ja, det fint lite som skiller mellom en som hører og ser en Gud, og en som hører og ser personer som egentlig ikke er der.

Anonymous poster hash: 989f7...a3a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Relgion er en fellesbetegnelse for ulike trossystemer og kulturelle handlingsmønstre som forutsetter at virkeligheten omfatter mer enn det fysiske. Mange mennesker regner seg selv som religiøse, fordi de tror på en Gud eller overnaturlige vesener, selv om de ikke er tilknyttet noen spesifikk religioni form av kristendom osv - ergo er spørsmålet TS noe diffust.. Spesielt siden jeg regner med du mener troende som i akkurat kristen osv?

Endret av Carrot
  • Liker 1
Skrevet

Ja noen er det, hvis å være hjernevasket er definert som en psykisk lidelse. 

Skrevet

Ser selvsagt ikke på de som psykisk syke. Det er ikke særlig sannsynlig at alle religiøse er psykisk syke. Jeg innrømmer imidlertid at jeg tenker de ikke er veldig nyanserte og intellektuelle. Jeg har også erfaring med at de mest religiøse ofte er veldig slemme og lite empatisk. 

• Liker 2
Skrevet

Nei, det gjer eg ikkje. Ser på det heller som nåken nevnte over her som ein trøst. Syns og det er fint at dei kan finne trøst og håp i det. Har sjølv ein kjæreste som er kristen + heile svigerfamilien. Personlig er eg ikkje kristen, og har aldri hatt nåke forhold til Gud men er vell blitt litt ekstra dratt inn i det etter eg blei ilag med ein som er det. 

Anonymous poster hash: 347f9...5eb
  • Liker 1
Skrevet

Nei, selvsagt ikke.

Men ekstremister, det være scientologer, katolikker, islamister eller fra sekter/kulter, har i mine øyne en forstyrret virkelighetsoppfatning - ja.

Gjest 2Bhonest
Skrevet

Ser på de som sammenligner religiøse som psykisk syke, som virkelig syke....

For å sette religion opp mot vitenskapen, så tror de religiøse at universet ble skap av Gud, mens vitenskapen tror at universet ble skap av ingenting.

Da er det bare å velge hva man vil tro på...

Gjest gjestvest
Skrevet

Psyken er ikke syk. Den er påvirket av enten ytre, eller indre belæringer. 

Skrevet

Nei, ikke psykisk syke, men heller mindre intelligente, lett påvirkelige eller rett og slett hjernevasket i oppveksten.

Skrevet

Psyken er ikke syk. Den er påvirket av enten ytre, eller indre belæringer. 

Slik du definerer det her, er også slik jeg tenker om mye som andre definerer som psykisk sykhet. Likevel er det noe som går over i psykelighet. Ekstreme samlere for eksempel.

Shcizofreni, psykopati, bipolarhet og demenssykdommer er i jo grunnen fysiske sykdommer da det har å gjøre med fysiske prosesser i hjernen. 

Gjest gjestvest
Skrevet

Slik du definerer det her, er også slik jeg tenker om mye som andre definerer som psykisk sykhet. Likevel er det noe som går over i psykelighet. Ekstreme samlere for eksempel.

Shcizofreni, psykopati, bipolarhet og demenssykdommer er i jo grunnen fysiske sykdommer da det har å gjøre med fysiske prosesser i hjernen. 

Da har du misforstått det jeg har forsøkt å formidle:

Det jeg refererer til her er det en blir tvunget til av religionslære opp gjennom oppvekst etc ( Det ytre ).

Det en selv leser seg opp om ( Det indre ).

Skrevet

Jeg vil i utgangspunktet si nei, av den grunn at jeg ikke liker å kategorisere mennesker som "frisk" eller "syk." Sinnet vårt er så herlig komplekst, og diskusjonen og de påfølgende filosofiske spørsmålene om hva som er normalt finner jeg dessuten grusomt langtekkelige og for det meste forbeholdt fjorten år gamle emokids. 

Men jeg anser det å tro på en religion som en vrangforestilling og vrangforestillinger er vel definert som en psykisk lidelse, så ja, jo. Hadde jeg brydd meg mer om massenes ve hadde jeg kanskje funnet det bekymringsverdig hvor mange som genuint vier livene sine til noe som er like mye bevist som at Lady Gaga er en øgle. For om man tror det er man jo gal, må vite.

Skrevet (endret)

Da har du misforstått det jeg har forsøkt å formidle:

Det jeg refererer til her er det en blir tvunget til av religionslære opp gjennom oppvekst etc ( Det ytre ).

Det en selv leser seg opp om ( Det indre ).

Ja, da misforstod jeg. Trodde du snakket på et litt dypere nivå om ytre erfaringer(voldtekt, krig, mishandling, mobbing osv) som fører til prosesser i hjernen, som blir til hjernens egne "erfaringer", det en idag kaller for psykiske sykdommer, altså angst, depresjoner, panikklidelser o.l. 

Endret av Version 2.0
Gjest gjestvest
Skrevet

Ja, da misforstod jeg. Trodde du snakket på et litt dypere nivå om ytre erfaringer(voldtekt, krig, mishandling, mobbing osv) som fører til prosesser i hjernen, som blir til hjernens egne "erfaringer", det en idag kaller for psykiske sykdommer, altså angst, depresjoner, panikklidelser o.l. 

Nei, det var et enkelt spørsmål. Jeg ga et enkelt svar.  :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...