AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #1 Skrevet 19. oktober 2015 Ja eller nei? Jeg er i utgangspunktet ikke imot ulv. Men jeg mener ulven bør være steder det er plass til den. Østmarka er altfor liten! Da dette første ulveparet etablerte seg her for noen år siden mente jo forskere at de nok ikke ville få valper eller lage revir her nettopp pga størrelsen på området. Men ulvene gjorde det motsatte. Altså et særs unaturlig utgangspunkt. Dere som mener den bør være her...hvorfor? Nei, ulven var ikke her først. Det virker som om at ulven har alle rettigheter...om en elgku forviller seg inn i et boligområde kommer viltnemnda og avliver den. Om hunder tar sau kommer bonden og skyter den. Men om ulven tar hunden så skal man ikke få lov å skyte ulven? Greit, man vet at det er ulv i østmarka og at det er en risiko å slippe hunden. Men jeg syntes det er så utrolig trist at vi som har hund som trenger mye mosjon ikke skal få brukt marka. Vi bor rett i skogkanten og har alltid kunne sluppet bikkja rett ut. Det er så befriende når bikkja virkelig kan utfolde seg og løpe fritt rundt. Bikkja blir ikke sliten av en joggetur...han trenger å løpe i skogen! I jakta er vi i såkalte ulvefrie soner...selv om en hund ble tatt her også nettopp men det er ingen etablerte ulver her. Men hvordan få trent kondisjon med hunden når man ikke kan slippe han lenger? Syntes det er så trist. Snakker med flere som ønsker at ulven skal få bli og rent over gjenspeiler det seg: de har ikke hund eller type miniatyrhund, de bor i byggefelt/byer og bruker ikke marka på samme måte. Er så dritt lei...og "ulven var her først" er en gjenganger. Nei, tenk den var ikke her først. På generelt basis ja, men ikke i skauen her. Kan ikke ulver flyttes? Eller er ulven så freda på alle områder at den ikke skal snakkes om? Hva er det som er så positiv men ulv? Annet enn at den er veldig pen å se på? Hadde det vært villsvin så hadde ikke hylekoret vært så høyt... Sukk, skulle ønske noen av ulveelskerene ville passe bikkja mi om ettermiddagene. Han er spinnvill om han ikke får mosjon. Kan sykle med han men da skal hunden bare trave....og det er ikke nok for denne karen. Syntes ikke det er noe rart at det er tjuvjakt på ulv. Kan ikke fatte at det skal spille noen rolle for ulveelskerene om ulven er på Hardangervidda eller i østmarka. De har liksom bare bestemt seg for at det er så koselig...Anonymous poster hash: ee7ae...979 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #2 Skrevet 19. oktober 2015 Vi burde fått mest mulig ulv i dette landet. Dette fordi hjortebestandene (elg, hjort, rådyr) er helt ute av proporsjoner. Hjortedyrene har altfor få fiender nå. Og det skytes for få hjortevilt. Resultatet nå ser vi i en eksplosiv flåttutbredelse. De senere årene har også hjortelusflua blitt et stort problem. Begge skadedyrene forringer kvaliteten på friluftslivet til mennesker, samt hjortedyr som lider unødig. Anonymous poster hash: cc642...5d2 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #3 Skrevet 19. oktober 2015 Uavhengig av ulv så er det ikke greit å slippe hunden ut i marka fordi det passer deg bedre enn å bruke den. Slipper du hunden skal den være under oppsyn og du skal ha kontroll på den hele tiden. Finnes hundejorder og sletter rundt om kring som egner seg bedre, men det krever naturligvis litt mer av deg enn å slippe hunden rett ut av døren. Troll? ? ? Anonymous poster hash: ae2d0...928 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #4 Skrevet 19. oktober 2015 Uavhengig av ulv så er det ikke greit å slippe hunden ut i marka fordi det passer deg bedre enn å bruke den. Slipper du hunden skal den være under oppsyn og du skal ha kontroll på den hele tiden. Finnes hundejorder og sletter rundt om kring som egner seg bedre, men det krever naturligvis litt mer av deg enn å slippe hunden rett ut av døren. Troll? ? ? Anonymous poster hash: ae2d0...928 Så du mener at jeg skal jakte på hundejorder og sletter? Jeg har jaktkort i skauen og derfor må jeg slippe han der. Jeg jakter ikke hver gang jeg slipper men det spiller ingen rolle. Troll sjæl! Anonymous poster hash: ee7ae...979
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #5 Skrevet 19. oktober 2015 Uavhengig av ulv så er det ikke greit å slippe hunden ut i marka fordi det passer deg bedre enn å bruke den. Slipper du hunden skal den være under oppsyn og du skal ha kontroll på den hele tiden. Finnes hundejorder og sletter rundt om kring som egner seg bedre, men det krever naturligvis litt mer av deg enn å slippe hunden rett ut av døren. Troll? ? ? Anonymous poster hash: ae2d0...928 Dessuten er det umulig å ha en jakthund under oppsyn hele tiden. Du er ikke jeger skjønner jeg. Skal bikkja gå rundt beina mine trenger jeg ikke å ha den med. Jeg bruker peiler på bikkja og den går fort flere hundre meter unna. Helt normalt det. Harehunder kan gå km unna. Anonymous poster hash: ee7ae...979
Leo Skrevet 19. oktober 2015 #6 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg bor i ulvesonen og min bruk av naturen er i hvert fall betydelig redusert. Jeg har hunder som i utgangspunktet var ment for jakt, men å slippe dem som ulvemat ønsker jeg ikke. Ulven er også såpass nærgående at jeg er skeptisk til å gå med mer enn en hund om gangen i langline. Og nå skulle man jo tro at jeg bor midt i ødemarka, men det gjør jeg ikke. Tvert i mot bor jeg sentralt på Østlandet i et ganske tettbebygd område. Det som egentlig forundrer meg mest er at vi i det hele tatt har en ulvesone. Hvis ulven er en så enorm berikelse, bør jo hele Norge få ta del i den. Sauene på Vestlandet, reinen på Hardangervidda og samene med sin reindrift bør jo også få sin del av moroa! De fantastiske naturopplevelsene bør jo ikke bare komme bønder og jegere på indre Østlandet til gode...
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #7 Skrevet 19. oktober 2015 Typisk norsk selvsentrerthet. "Jeg får ikke gå tur med mine hunder som jeg vil, derfor burde ikke ulven få gå der". Og jeg syns det er plagsomt med eksos i byene, så det burde bli ulovlig å kjøre bil i mitt nabolag. Anonymous poster hash: 63be8...bff 4
Leo Skrevet 19. oktober 2015 #8 Skrevet 19. oktober 2015 Typisk norsk selvsentrerthet. "Jeg får ikke gå tur med mine hunder som jeg vil, derfor burde ikke ulven få gå der". Og jeg syns det er plagsomt med eksos i byene, så det burde bli ulovlig å kjøre bil i mitt nabolag. Anonymous poster hash: 63be8...bff Så alle de som sitter i blokkleilighetene sine i byene og aldri har sett snurten av en ulv, men bare elsker tanken på at det finnes en Disneyversjon av ulv i "villmarka" er ikke selvsentrerte de da? Og for min del kan de forby biltrafikk i alle norske byer. Det spiller ingen rolle for meg
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #9 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg bor i ulvesonen og min bruk av naturen er i hvert fall betydelig redusert. Jeg har hunder som i utgangspunktet var ment for jakt, men å slippe dem som ulvemat ønsker jeg ikke. Ulven er også såpass nærgående at jeg er skeptisk til å gå med mer enn en hund om gangen i langline. Og nå skulle man jo tro at jeg bor midt i ødemarka, men det gjør jeg ikke. Tvert i mot bor jeg sentralt på Østlandet i et ganske tettbebygd område. Det som egentlig forundrer meg mest er at vi i det hele tatt har en ulvesone. Hvis ulven er en så enorm berikelse, bør jo hele Norge få ta del i den. Sauene på Vestlandet, reinen på Hardangervidda og samene med sin reindrift bør jo også få sin del av moroa! De fantastiske naturopplevelsene bør jo ikke bare komme bønder og jegere på indre Østlandet til gode... Enig med deg! Jeg bor rett ved skogen men allikevel rett ved tettbebygd strøk. Skolen ligger 200 meter unna og det er store boligfelt tilknyttet den. Vi har hatt ulv helt nede på trappa her, har sett spor i snøen om vinteren. Så tør jo f... Ikke å ha de bindt ute heller. Anonymous poster hash: ee7ae...979
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #10 Skrevet 19. oktober 2015 Typisk norsk selvsentrerthet. "Jeg får ikke gå tur med mine hunder som jeg vil, derfor burde ikke ulven få gå der". Og jeg syns det er plagsomt med eksos i byene, så det burde bli ulovlig å kjøre bil i mitt nabolag. Anonymous poster hash: 63be8...bff Jeg kan fint gå tur med hunden...ingen problem. Men å trene mosjon og selve jakta er et problem. Og jeg skjønner at du bor i byen...de fleste som vil ha ulv gjør nemlig det.Anonymous poster hash: ee7ae...979
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #11 Skrevet 19. oktober 2015 Så alle de som sitter i blokkleilighetene sine i byene og aldri har sett snurten av en ulv, men bare elsker tanken på at det finnes en Disneyversjon av ulv i "villmarka" er ikke selvsentrerte de da? Og for min del kan de forby biltrafikk i alle norske byer. Det spiller ingen rolle for meg 1. Jeg vokste opp på bygda 2. Jeg har ikke sagt om jeg er for eller imot ulv, du antar og tillegger meg meninger 3. Alt jeg sa var at TS sitt argument var basert på latterlig selvsentrerthet; å kreve at verden skal endre seg fordi den ikke passer med ens personlige syn på hvordan ting burde være. Anonymous poster hash: 63be8...bff 1
Leo Skrevet 19. oktober 2015 #12 Skrevet 19. oktober 2015 1. Jeg vokste opp på bygda 2. Jeg har ikke sagt om jeg er for eller imot ulv, du antar og tillegger meg meninger 3. Alt jeg sa var at TS sitt argument var basert på latterlig selvsentrerthet; å kreve at verden skal endre seg fordi den ikke passer med ens personlige syn på hvordan ting burde være. Anonymous poster hash: 63be8...bff Hvor i innlegget mitt nevner jeg deg? Eller sier noe om hvilke meninger du har?
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #13 Skrevet 19. oktober 2015 Hvor i innlegget mitt nevner jeg deg? Eller sier noe om hvilke meninger du har? Så hvorfor siterer du og spør du meg da? Hvorfor skulle jeg mene at en person som sitter i byen og vil ha ulv fordi den er søt er mindre selvsentrert? Anonymous poster hash: 63be8...bff 1
Leo Skrevet 19. oktober 2015 #14 Skrevet 19. oktober 2015 Så hvorfor siterer du og spør du meg da? Hvorfor skulle jeg mene at en person som sitter i byen og vil ha ulv fordi den er søt er mindre selvsentrert? Anonymous poster hash: 63be8...bff Jeg kan ikke vite hva du mener, så derfor spør jeg.
Nebel86 Skrevet 19. oktober 2015 #15 Skrevet 19. oktober 2015 (endret) Der det er byttedyr så må det også være rovdyr som holder bestanden ved like og når ulven klarer å formere seg så er det tydelig at det er behov for dem i østmarka. Ulv er mye bedre enn jegere da ulven jakter for mat, tar lettere bytter som magre, svake og små dyr, de er ikke interessert i okser med rekordgevir, de kommer også til andre steder der bilveier ikke eksisterer og kan ta vilt som ikke overlever vinteren, naturlige fiender fører også til sterkere stamme, og viltet blir mer tilpasningsdyktig. Hjortelusflue-bestanden har eksplodert på østlandet den siste tiden i takt med hjortedyr, der det ikke finnes rovdyr (annet enn gaupe), for mennesker som bruker marka er det kun irriterende, men elg og rådyr mister store deler av pelsen og risikerer å fryse ihjel. Når det blir for mye hjortevilt så får det også konsenkvenser, det ser man også på oppblomstring av flått, disse tar over jobben der rovdyr ikke finnes for å regulere bestanden på en mye verre måte for viltet og er utrolig lite effektivt. At du påstår at folk vil ha ulv fordi de er vakre å se på sier litt om kunnskapen du har om naturlig balanse i naturen og føyer seg bare i rekken av grådige egoistiske nordmenn som ikke ser lenger enn sin egen vinning. Loven om båndtvang sier at man skal til enhver tid ha kontroll over hunden. Har man det så er det heller ikke noe problem å ha hunden løs der det er rovdyr. Du spør hvorfor man ikke kan flytte ulven, hvorfor kan ikke du flytte hunden? Det finnes mange andre egnede områder å trene hunden om man er mobil. Så du mener at jeg skal jakte på hundejorder og sletter? Jeg har jaktkort i skauen og derfor må jeg slippe han der. Jeg jakter ikke hver gang jeg slipper men det spiller ingen rolle. Troll sjæl!Anonymous poster hash: ee7ae...979 Og der kom den. Hundejorder og sletter er ypperlig for å trene hunden din, gi den nok mosjon og få ut energi, det var det som var problemet i hovedinnlegget ditt, var det ikke? Nå plutselig dreier det seg om at du ikke kan slippe hunden din løs under jaktsesongen..? Eller er det det at du er redd for at ulven truer hobbyen slik at det blir mindre kvote, og jaktområder? Losende jakthund er ikke et krav for å jakte heller. Og der det finnes rovdyr så er det mindre behov for å jakte. Jeg personlig er absolutt for jakt, har full respekt for jegere som jakter for å regulere bestanden av vilt, som høster av overskuddet, som tar ut syke og avmagrede dyr, og heldigvis finnes det jegere som ser hvilken nytteverdi ulven har for norsk fauna. Det kaller jeg jegere med respekt for natur og vilt! Men så er det de useriøse som mener at de har krav på naturen, at det er en menneskerett å slippe hunden sin løs, at naturen skal vike for dem og ikke omvendt, at folk som vil ha ulv er kun folk som bor i blokk i Oslo og har et Disney-syn på naturen Endret 19. oktober 2015 av Nebel86 7
Leo Skrevet 19. oktober 2015 #16 Skrevet 19. oktober 2015 Ulven klarer jo ikke å formere seg naturlig i Østmarka. Området er for lite slik at man har endt opp med en far/datter-parring. For øvrig lurer jeg fremdeles på hvorfor vi skal ha en ulvesone hvis vi først skal ha ulv. Hvorfor skal det ikke være ulv på Vestlandet for eksempel? Er ulven bare nyttig i begrensede områder? At ulven tar bare syke/svake dyr og ikke mer enn den må for å overleve er for øvrig en myte. Den tar det den får tak i og dreper gjerne fordi det er morsomt hvis tilgangen er god nok. At jegere kun jakter på store okser er også en myte. Hva som skal jaktes på er strengt regulert og syke/svake dyr tas selvfølgelig når man kommer over dem. Og sau på utmarksbeite er det faktisk ikke så mye igjen av. I hvert fall ikke i ulvesona. Til det er det for mye rovdyr. Problemet er bare at det ikke hjelper verken å gjerde inn eller noe annet for ulven forsyner seg likevel og det ender med at bøndene gir opp og flytter. De får altså ødelagt alt uten noen form for kompensasjon. Er det greit? 1
Leo Skrevet 19. oktober 2015 #17 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg savner også absolutt en norsk rovdyrpolitikk. Slik som det er nå er dette noe få vil snakke om og som bare får gå sin skjeve gang. Og hva det såkalte forskingsmiljøet på Evenstad egentlig holder på med kan man bare lure på... 1
Desertflower Skrevet 19. oktober 2015 #18 Skrevet 19. oktober 2015 Ulv er mye bedre enn jegere da ulven jakter for mat, Og jegere jakter ikke for mat?
Leo Skrevet 19. oktober 2015 #19 Skrevet 19. oktober 2015 Og jegere jakter ikke for mat? Nei, nei! De bare plaffer ned de største oksene, tar med seg geviret/hodet og lar resten ligge igjen! Jeg kjenner ingen som ikke tar vare på kjøttet når de jakter og her omkring blir faktisk kjøtt fra jakt foredlet og omsatt på lik linje med annet kjøtt. Blir det betydelig mindre vilt som en følge av økt ulvebestand vil det bety nedleggelser og tapte arbeidsplasser. I tillegg må dette kjøttet produseres på andre måter. F.eks. i fjøs. Poenget mitt er at saken har to sider og man må ta seg tid til å se på begge og derfra ta bevisste valg. Det er dette jeg savner i dagens (mangel på...) rovdyrpolitikk!
Desertflower Skrevet 19. oktober 2015 #20 Skrevet 19. oktober 2015 Nei, nei! De bare plaffer ned de største oksene, tar med seg geviret/hodet og lar resten ligge igjen! Okei, har gått på elgjakt i år og vi bruker mesteparten av dyret til mat, det er delikatesse. Men ikke si det til noen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå