AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #1 Skrevet 19. oktober 2015 Har en på 2.5 år som de siste to månedene stort sett har våknet mellom 05:30 - 06:15, men noen unntak. Han sov i omtrent ett år før dette totalt 13 timer per døgn og våknet gjerne mellom 07-08. Kunne sove 2 - 2.5 time på dagtid. Da høsten nå kom sluttet dette brått og i starten trodde vi det bare var en periode. Da vi innså dette ikke var tilfelle begynte vi for omlag 3 uker siden å kutte på dagsøvnen. Han sover nå mellom 60-75 minutter, og er ofte veldig vanskelig å vekke. Han kunne glatt ha sovet 2 timer om han fikk sjansen. Effekt på tidlig oppvåkning har vært liten (eller, han kunne faktisk våkne 04:30-05:00 om han sov lenge på dagen) og resultatet er at han får mindre søvn per døgn. De siste dagene har det vært nede på fattige 10.5 timer. Han sovner mellom 19:30-20:00 på kvelden, og virker ikke spesielt trøtt før legging, men sovner raskt. Har noen opplevd noe lignende og har råd? Skal vi bare stå i det og regne med at han tar igjen tapt søvn til slutt med å sove lenger på morgenen eller bare gi han de timene på dagen han trenger og avvente kutt i dagsøvn? Tidligere har prinsippet om søvn avler søvn vært vår mantra, men sidem han kan finne på å våkne rundt 05 om vi gir han fritt spillerom på dagsøvn så er det ikke så fristende heller. Jeg har ikke noe i mot å stå opp 06, men jeg ønsker så inderlig at han skal få nok søvn. 10.5 time per døgn er så fryktelige lite.Anonymous poster hash: 8ab32...e45
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #2 Skrevet 19. oktober 2015 Jeg synes 60-75 min dagsøvn høres forholdsvis mye ut for en på 2,5, og spesielt når han i tillegg tuller med nattesøvnen. Sønnen min kuttet dagsovingen helt et par måneder etter fylte 2, og da de andre barna hans var mellom 2,5 og 3 var det ingen (av de som sov) som sov mer enn maks 30-40 minutter. Jeg ville prøvd å først kutte dagsøvnen til maks en halvtime, og dersom det ikke hjelper, kuttet den helt. Selvfølgelig vil han bli trøtt i starten siden det tar litt tid å venne kroppen til et nytt søvnmønster. Men dwtte vil jo gi seg etter noen dager, og han begynner da antakelig å sove lenger på morgenen igjen.Anonymous poster hash: a6ebc...727
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #3 Skrevet 19. oktober 2015 Er mange i vår barnehage på samme alder som sover like mye eller mer. Det er jo så individuelt. Noen slutter med dagsøvn når de er to år, andre når de er tre år. Men ja, vi jobber oss nedovet nå. Føles bare så vanskelig siden han i grunnen ikke er vanskelig å legge på kvelden (som jeg har lest at det er det som er tegnet på for mye dagsøvn). Vi kutter det gradvis. Startet med å kutte ned til 1.5 time, så har vi jobbet oss nedover uke for uke så ikke overgangen blir for brutal. Han er jo så trøtt på dagtid og kan nærmest sovne stående. Takk for råd. - TSAnonymous poster hash: 8ab32...e45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå