Gå til innhold

Forskjellsbehandling mellom søsken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et søskenpar jeg kjenner til har blitt enormt forskjellsbehandlet av foreldrene sine.

Dette er storebror og lillesøster.

Gjennom hele barndommen har storebror fått nytt sportsutsyr og nye klær, lillesøster har ikke fått noe slikt, men arvet storebror sitt (i den grad det passet).

Storebror fikk dekket lappen, lillesøster måtte betale alt selv.

Storebror fikk hjelp med huslånet, foreldrene nektet å være kausjonister for lillesøster.

Lillesøster har dessuten fått gjennomgående _mye_ billigere bursdags- og julegaver enn storebror. Ved ett tilfelle fikk de begge kontaktbeløp til jul, hvor storebror fikk 10 ganger så mye som lillesøster.

Jeg merker at jeg blir veldig glad for at mine foreldre har nærmest vært helt nazi på å behandle oss søsken likt. Er det normalt å behandle søsken så forskjellig?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Absolutt ikke!

Kan forstå det første du nevner. De kjøper nytt til den eldste, slik at det kan brukes av begge to. Jeg har en gutt nå, og når nestemann kommer trenger jeg ikke å kjøpe noe omtrent til han/hun. Har jo masse allerede!

Hadde det kun vært det, hadde jeg ikke tenkt videre på det... men det å gjøre så stor forskjell på dem er grusomt. Er disse søsken eller halvsøsken?

Skrevet

Det er nok vanligere enn du tror selv om akkurat dette høres litt ekstremt ut.

Ihvertfall har det vært - og er - sånn  mellom meg og min lillesøster. Og nei, jeg er ikke den som har fått alt ;) Samtidig er jeg glad for at jeg idag har blitt selvstendig og har et godt liv med trygge rammer rundt eget barn. Sånn har det ikke nødvendigvis blitt for søsteren min.

Gjest Gjest_Balian de Ibelin
Skrevet

Forskjellbehandling er helt vanlig. 

Men jeg tror nok at i de fleste tilfeller er det ikke bevist. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke det som forskjellsbehandling. Har man dårlig råd så arver nr 2 og nr 3 i nød det nr 1 har fått nytt. Driter man penger, da ser jeg ingen problemer med å kjøpe nytt for nr 1 & 2 & 3.

Skrevet

Absolutt ikke!

Kan forstå det første du nevner. De kjøper nytt til den eldste, slik at det kan brukes av begge to. Jeg har en gutt nå, og når nestemann kommer trenger jeg ikke å kjøpe noe omtrent til han/hun. Har jo masse allerede!

Hadde det kun vært det, hadde jeg ikke tenkt videre på det... men det å gjøre så stor forskjell på dem er grusomt. Er disse søsken eller halvsøsken?

Disse er helsøsken, og bodde sammen med begge foreldrene hele tiden mens det skjedde. Det var ikke snakk om skilte foreldre heller, slik at det var det ene "hjemmet" som forfordelte den ene.

Jeg synes at dette er helt sykt.

Gjest Margit Spat
Skrevet

Jeg ser ikke det som forskjellsbehandling. Har man dårlig råd så arver nr 2 og nr 3 i nød det nr 1 har fått nytt. Driter man penger, da ser jeg ingen problemer med å kjøpe nytt for nr 1 & 2 & 3.

Vel, det hjelper ikke lillesøster mye at storebror får lappen. 

En familie jeg er beslektet med har gjort ganske stor forskjell på sine barn. Noe av det som er gjort virker veldig urettferdig, mens andre ting er mer forståelig fordi barna har hatt ganske ulike behov (i voksen alder). Det å gjøre forskjell trenger ikke nødvendigvis å være blodig urettferdig i alle tilfeller. 

Skrevet

Våre foreldre har forskjellsbehandlet grovt.

Barn 1: Har ikke fått noen verdens ting ut over vanlige smågaver til noen få hundrelapper til jul. Måtte begynne å betale husleie hjemme fra hun var 16 år.

Barn 2: Fikk lappen, og halvparten av kostnaden på sin første bil, i tillegg til at vedkommende bodde fullstendig gratis hjemme til hun ble 24 år gammel. Da stilte foreldrene som kausjonister ved kjøp av bolig. Hun har vært med på årlige ferieturer til diverse syden-destinasjoner i tillegg.

Årsak til forskjellsbehandlingen: Barn 1 var er uhell, som "ødela" foreldrenes livslange ved å bli født. Barn 2 var derimot et planlagt "kjærlighetsbarn".

At ungene arver tøy av hverandre ser jeg ikke på som forskjellsbehandling i denne sammenheng i det hele tatt. Min eldste har arvet masse tøy, hun har ikke fått alt nytt fordi hun er først. Hun har arvet fra nabo, kusine og fra barnet til en av mine venninner. Helt topp syns jeg, i alle fall så lenge ungene er små.

Anonymous poster hash: 2f8a5...236

• Liker 1
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Har ikke vært en helt ekstrem forskjellsbehandling i min oppvekst, men nok til at jeg følte meg urettferdig behandlet

Jeg er eldst av 3 søsken

Jeg ville dra på studietur til England med mine venner, fikk blankt nei

Jeg ville kjøpe meg en Levis bukse som var så populær da, nei, jeg fikk hjemmesydde klær eller klær fra loppis

Jeg fikk aldri liv til å være ute i helgene, fikk aldri penger til noe

Samtidig hadde jeg jo de ikke vondt

Men når mine søsken ble eldre (jeg er nesten 10 år eldre enn nummer to) så ble det jo veldig sårt når de fikk lov til alt, foreldre betalte for hestehobbyer, shopping, de fikk reise på studieturer osv osv

Foreldrene mine ler det bort og sier hele tiden at jeg var eldst og dermed "prøvekaninen" og derfor er de mer avslappet med nummer to og tre

Jeg ler ikke så mye. Føler at min oppvekst ble robbet for mange opplevelser og erfaringer

• Liker 2
Skrevet

Har ikke vært en helt ekstrem forskjellsbehandling i min oppvekst, men nok til at jeg følte meg urettferdig behandlet

Jeg er eldst av 3 søsken

Jeg ville dra på studietur til England med mine venner, fikk blankt nei

Jeg ville kjøpe meg en Levis bukse som var så populær da, nei, jeg fikk hjemmesydde klær eller klær fra loppis

Jeg fikk aldri liv til å være ute i helgene, fikk aldri penger til noe

Samtidig hadde jeg jo de ikke vondt

Men når mine søsken ble eldre (jeg er nesten 10 år eldre enn nummer to) så ble det jo veldig sårt når de fikk lov til alt, foreldre betalte for hestehobbyer, shopping, de fikk reise på studieturer osv osv

Foreldrene mine ler det bort og sier hele tiden at jeg var eldst og dermed "prøvekaninen" og derfor er de mer avslappet med nummer to og tre

Jeg ler ikke så mye. Føler at min oppvekst ble robbet for mange opplevelser og erfaringer

Økonomien og de sosiale standardene kan endre seg dramatisk på10 år..

Min lillesøster får langt mer enn meg også.. Hun er 8 år yngre.. Da jeg var 12 og hadde hestedilla var det helt utenkelig å bruke 100 eller 1000 -lapper på fritidsinteresser og klær.. Hadde 1 levis bukse som jeg arvet fra søstera til bror min sin kompis .. Søstera mi var da 4 år..

Da jeg ble 19 kjøpte jeg meg min egen hest og Shetlandsponny (selskapshest) som jeg betalte for, dermed hadde lillesøster tilgang til hest som11 åring.. Og etterhvert ville hun ha større ponny.. Da var mor og fars økonomi bedre- og det var naturlig at de hjelpe henne.. Jeg var da voksen og trengte ikke hjelp..

Hun fant en "fattigere" mann enn meg og ble mor før meg , samt har en dårligere betalt jobb- så nå sponser mor og far henne fremdeles mer enn meg- slik at barnebarnet har et greit hjem.. Jeg har rik mann og har relativt god betalt jobb -jeg får ikke økonomisk hjelp - fordi jeg ikke trenger det..

Mor og far hadde en periode dårlig råd i etableringsfasen med renter opp mot 20% på huslånet.. Denne perioden utgjorde barndomen / tenåra mine mens den bare var den første delen av barndommen til lillesøster - derfor måtte det bli en forskjell og jeg finst ikke bitter eller sjalu ..sånn ble det bare..

• Liker 1
Gjest Gjest_Hello Kitte
Skrevet

Foreldrene mine hadde faktisk bedre råd når jeg vokste opp enn når søstrene mine kom opp i samme alder

Hadde det vært pga økonomi så hadde jeg jo skjønt det liksom

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...