AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #1 Skrevet 18. oktober 2015 Som sagt! Holder på å gå på veggen! Valpen på 15 uker spiser opp leiligheten snart! Alt er tygd på, tilog med veggen har fått to hull nå... Alt av møbler å tepper blir spist på.. Hva skal vi gjøre? Jeg vet hun får nok trening både mentalt å fysisk! Gode turer tilpasset hennes tempo å lenge, med masse oppmerksomhet, ros å godbiter:) vi bruker å strø litt av maten hennes utover gulvet, vi har kong som vi fyller, bruker brukte doruller som vi fyller med tørrfor, gjemmer godbiter som hun må snuse opp osv + at hun har mange tyggeleker i forskjellig konsistens ( gummi,bein,tøy osv) og vi gir hennes masse ros når hun tygger på de og vi leker ofte med disse! Så hva kan vi gjøre? Anonymous poster hash: bac86...6a3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #2 Skrevet 18. oktober 2015 TS Vi har prøvd å si nei, funker i noen sek eller så omdirigerer vi oppmerksomheten hennes! Men tar en time så er hun tilbake på møbleneAnonymous poster hash: bac86...6a3
Jeane Skrevet 19. oktober 2015 #3 Skrevet 19. oktober 2015 Sånn er det å ha valp. Noen er gnagere uansett hva man gjør. Jeg har hatt et par ekstreme typer, og det krever en del tilrettelegging i tillegg til at man ikke kan ta øynene av dem før de har fått voksentenner på plass (normalt sett skal alle valpetenner være ute før 6 mnd, ellers bør man få de sjekket hos vet). Første regel: fjern alt som fjernes kan. Bort med ledninger, løft gardiner ut av rekkevidde, fjern tepper, osv. Valpesikring av hus høres ut som litt av en jobb, men man sparer seg masse arbeid, og gjerne også en del penger. Jeg måtte fjerne knottene på alle skap og bygge inn sofaen (kjøpte hobbyplater og snekret sammen en slags sofabeskytter). Jeg satt gulvlampene mine i boden, sikret området rundt tv og pc med kompostgrinder fra biltema, og plutselig sto jeg igjen med bare 2-3 yndede gnageplasser igjen. Da var det plutselig mye lettere å få med seg når min bøllet, og da var det bare å distrahere. 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #4 Skrevet 19. oktober 2015 ta valpen i nakkeskinnet og si strengt nei... par ganger med det så gjør den aldri det igjen.... funka i over 100 år her hjemme. å ingen har noen gang tatt skade av det! Anonymous poster hash: 58e2e...23f
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #5 Skrevet 19. oktober 2015 ta valpen i nakkeskinnet og si strengt nei... par ganger med det så gjør den aldri det igjen.... funka i over 100 år her hjemme. å ingen har noen gang tatt skade av det! Anonymous poster hash: 58e2e...23f Ignorer dette svaret! Jeg har ikke hatt en så ekstrem valp, men faktum er at valper biter og ødelegger ting. Til valpen har sluttet å bite bør du begrense området hunden får gå på, f. eks med kompostgrind. Avled når du tar valpen i å bite. Det er klart det ikke nytter å si nei, hunden din vet ikke hva nei betyr, det må læres. Anonymous poster hash: 6f300...83d 4
Tabris Skrevet 19. oktober 2015 #6 Skrevet 19. oktober 2015 Enig med de over. Ignorer svaret om å ta hunden i nakken, det er en foreldet måte å gjøre det på som antagelig også er mot dyrevernsloven. Hunden vil heller ikke forstå nei, hunder kan ikke norsk. Skal du bruke ordet "nei" så må det læres inn som en kommando. Da vil jeg heller anbefale at du jobber mye med kontakt. Få deg en kontaktlyd som du belønner hver gang. Kontaktlyden må ikke overbrukes, da blir det mas og hunden lukker ørene. Maks fem ganger per dag (spredd utover hele dagen). Start med å trene kontaktlyd når hunden ikke er særlig forstyrret, og øk gradvis vanskelighetsgraden (men som sagt: aldri mas på hunden. Hvis den ikke reagerer på kontaktlyden, så må du gjøre det enklere neste gang). Dette er valpefakter som går over.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #7 Skrevet 19. oktober 2015 Takk for svar! Har trent mye på nei, å hun skjønner det når hun spiser på lamellene (må ha de iogmed at vi har veldig mye innsyn i leiligheten) men på møblene må vi følge med på hele tiden, tenker å ha et avgrenset område når hun er alene hjemme siden hun spiser på veggen og! Men skal vi da ha henne i en grind midt på stuegulvet hele dagen da? Frem til hun ikle spiser på noe? Anonymous poster hash: bac86...6a3
Tabris Skrevet 20. oktober 2015 #8 Skrevet 20. oktober 2015 Hvis hun forstår nei, betyr det at hun ikke lenger spiser på dem? Eller må du si nei hver gang? Ofte har valper lært at "nei" betyr "hvis jeg ikke slutter nå, så kommer det et ubehag". Eller de stopper med det de gjør fordi de hører at stemmen er sint. Men de har ikke lært noe, egentlig. Verken "nei" som klar kommando eller hva de skal gjøre. Når valpen er alene så kan du dele av et rom med en grind, ja. Så stort du har mulighet for, men de trenger ikke et helt rom. Det må være så stort at de kan gå noen skritt, skifte stilling ordentlig, legge seg både på gulv eller teppe om de vil osv. Ha liggeplass, tyggebein/leke og vann der.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #9 Skrevet 20. oktober 2015 Hun stopper å tygge ja, når hun får nei! Men da kan det hende hun bare setter fart mot andre siden av stua å begynner å spise der! Nå har hun begynt å gå i gangen der vi ikke er for å bite på bordet vi har der:p så hun stopper å går bort, men da begynner hun bare en annen plass etter en stund... Så her går det i avledning å lek! Vil ikke gå rundt etter valpen å si nei! Okey, da skal vi kjøpe inn det Anonymous poster hash: bac86...6a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå