Gjest venn Skrevet 25. september 2004 #1 Del Skrevet 25. september 2004 Hva kan være galt når en bil ikke starter? Når man vrir rundt nøkkelen, og det bare durer og durer, summer og summer, og det er like før bilen kommer, men så kommer den ikke langt nok til å vippe over kanten (for å beskrive det med ord som kunne beskrevet noe annet ). Hva er det som mangler da, for at bilen skal starte, at motoren skal ta, begynne å svive, og man hører den velsignede motorduren, kan sette bilen i gir og kjøre? Sikringer? Tennplugger? Glødetråder? Dette hender med vanlige biler og med diselbiler. Er det forskjellige årsaker? Fikk vite at denne bilen har blitt startet for fort hele tiden. At eieren burde ventet til et siganl med glødetråder sluttet å lyse. Men det har han ikke gjort, og nå starter ikke bilen. Vanlige bensinbiler kan gå sur om man gasser for mye. Etter 5 min med gassing og banning og gang på gang vri om nøkkelen, så starter den. Men ikke før den har forpestet nabolaget med tykk grå røyk. Det er ikke kaldt ute en gang ennå. Hvordan skal det gå til vinteren , det tør jeg ikke tenke på en gang. Er den først kommet i gang så er den ikke problem å starte. Dette er en 96 modell Ssan yong (vet ikke hvordan det skrives) bil. Den har merzedes motor- aner ikke om det spiller noen rolle fra eller til. Har selv hørt at dette ikke er bra motorer, men hva vet vel jeg. Uansett: Hva kan være grunnen til at den ikke vil starte? Eierne ville blitt svært glad for noen tips. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 25. september 2004 #2 Del Skrevet 25. september 2004 heihei... må si meg enig her, har en slik bil jeg også. forrige vinter slet jeg hver eneste gang jeg skulle starte den, måtte nesten sette av ti minutter før jeg skulle på jobb, bare fo rå forsikre meg om at jeg ville rekke det, tilfelle den skulle slå seg vrang, den starta ikke, jeg måtte sitte å gasse og gasse og når den plutselig kom så hadde jeg røyklagt hele naboområdet og naboene hadde ikke lenger noen behov for en vekkerklokke. men så kom sommern, bilen har starta som bare det hele tiden, helt til forrige dagen, da ville den ikke være med... det irriterer meg folk, for som jente bak rattet glaner mannfolka bare på emg og rister på hodet og tenker sikkert stille i sitt sinn "kvinnfolk bak rattet"... så var det en smarting osm sa, skru om nøkkeln halveis, slik at tenninga står på, ta på deg sele, still setet og sett deg godt til rette--- så starter du bilen, men hold ikke nøkkelen mot sin vilje, bare skru om og slipp og den skal starte, også viktig med ev varmevifte eller noe i bilen slik at den ikke er iskald, og ikkela den stå ustartet i flere døgn på rad.... hm.. konklusjonen er at det er mest sannsynlig kulden (selv trodde jeg det var dprlig med bensintilgang eller noe slikt) men jeg må nok ærlig innrømme at det er ikke alltid den starter til tross for huskelisten min, og helt klok på hva svaret var har jeg aldri blitt.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tabby Skrevet 25. september 2004 #3 Del Skrevet 25. september 2004 Har dere sjekket batteriet da? Kan være dårlig med strøm, lite vann på det? Vet at en del biler som sliter med batteriet kan høres sånn ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 26. september 2004 #4 Del Skrevet 26. september 2004 Så lenge et kommer lyd når du prøver å starte er det ikke noe galt med det elektriske. Hvis du prøver å starte flere ganger etter hverandre, kan metningen med drivstoff bli for høy slik at det ikke "tenner". Ta det litt med ro mellom hver gang. Noen ganger hjelper det motsatte, og trykke nn clutchen et par ganger før du starter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 26. september 2004 #5 Del Skrevet 26. september 2004 Mitt tips er å sjekke batteriet og kanskje ta en oljeskift på bilen. Vet at biler som ikke har hatt oljeskift på lenge kan være trege å starte når det er kaldt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. B Skrevet 26. september 2004 #6 Del Skrevet 26. september 2004 Har ikke lest innleggene, men kanskje det bare er kondens i bensinen? Da vil ikke bilen starte. Kjøp en flaske kondensfjerner på bensinstasjon og hell på tanken og se om det hjelper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest venn Skrevet 26. september 2004 #7 Del Skrevet 26. september 2004 Takk for tips. Men dette er en diesel bil, og da er ting kanskje annerledes? Ikke vet jeg. Men ser for meg at falken muligens må komme å ordne opp, ellers blir vel bilen stående. For starte - det vil den IKKE. :evil: Drittbil! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 26. september 2004 #8 Del Skrevet 26. september 2004 Dieselbiler er mest utsatt for kondens. Hold alltid tanken full, kondensfjerner er ikke så veldig sunt for motoren. Skift olje, glødeplugger, dieselfilter og sjekk batteri og kjølevæske før vinteren setter inn. Det lønner seg ALLTID - så slipper du plutselig store overraskelser/utgifter midtvinters når det passer utrolig dårlig og man skal på jobb om et kvarter. Dessuten er det veldig lurt å sette på motorvarmeren... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 28. september 2004 #9 Del Skrevet 28. september 2004 Hva med å sende bilen en tur på service? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 30. september 2004 #10 Del Skrevet 30. september 2004 Dette er en 96 modell Ssan yong (vet ikke hvordan det skrives) bil. Den har merzedes motor- aner ikke om det spiller noen rolle fra eller til. Har selv hørt at dette ikke er bra motorer, men hva vet vel jeg. Mercedes sine dieselmotorer er tvert i mot kjent for å være veldig driftssikre og lette å fikse hvis det er noe i veien. Hvorfor tror du så mange drosjer er diesel-mercer? Fordi de tåler 500 000 km med hard kjøring og dårlig vedlikehold. Service er ikke billig, men det kan lønne seg å ta en tur hvis det er lenge siden sist. Men hvis de foreslår en dyr reparasjon, så prøv et annet sted også - det er ofte en ganske stiv pris for en enkel jobb de forlanger. Som tidligere nevnt, glødeplugger, oljeskift, skifte dieselfilter, kjølevæske og batteri og sjekk luftfilteret, så tipper jeg at du har en bil som starter og går som en klokke hele vinteren igjennom. Og forresten - ikke bruk REMA-olje eller annen billig dritt hvis du ikke vil ha ventiltikking. Har selv hatt to gamle (20-25 år) dieselpurker av noen Mercedeser, går sakte, men så lenge de har fått litt TLC på forhånd, så er det null problem å starte dem selv i -30. Har også hatt en av litt nyere dato, den hadde vi aldri annet enn kondensproblemer med, og det forsvant så fort vi fant ut at det ikke var verre enn å holde tanken full til enhver tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
~sikka~ Skrevet 30. september 2004 #11 Del Skrevet 30. september 2004 Hva med å sende bilen en tur på service? Det tenkte jeg også. Eller bare kjør innom en bensinstasjon og få dem til å sjekke det ut. Det er jo mulig det bare er en liten ting som plager bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå