AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #1 Skrevet 18. oktober 2015 Noen som har sett den norske filmversjonen av det stykket, fra 1973 eller noe sånt? Hva tenker dere om den? Selv har jeg ikke lest stykket, og må si jeg ikke ble noe særlig lysten etter å ha sett filmen. Stykket skal jo være et slags opprør mot at kvinnene ble undertrykt av sine menn og alt det der, men i filmen så fremstår jo Nora som en kvinne uten egne meninger og som uten å tenke gjør det mannen sier. Hun virker rett og slett dum. Det at hun finner ut at hun skal stikke passer på en måte bare ikke inn (selv om det er det som er hele poenget med det) og for min del kan jeg ikke si at jeg blir noe mer feminist av den filmen. Anonymous poster hash: 36f0c...1c7
OppNedPåAlt Skrevet 19. oktober 2015 #2 Skrevet 19. oktober 2015 Nå var jo dette stykket skrevet i en tid der det ikke var så vanlig å "ha egne meninger" for kvinner. 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #3 Skrevet 19. oktober 2015 Nå var jo dette stykket skrevet i en tid der det ikke var så vanlig å "ha egne meninger" for kvinner. Joda, men jeg trodde meningen var at man skulle få en slags sympati med Nora. Anonymous poster hash: 36f0c...1c7
smartbimbo Skrevet 21. oktober 2015 #4 Skrevet 21. oktober 2015 Kanskje litt OF, men en kan dra noen paralleller mellom "Et dukkehjem" og den velkjente tvserien "Frustrerte fruer" I et dukkehjem løfter de fram et alvorlig samfunnsproblem: kvinneundertrykkelse. Men det er fremdeles aktuelt - nettopp fordi mange kvinner fremdeles føler seg tvunget inn i en rolle de ikke ønsker. Man kan på mange måter si at Mary Alice (hun som er fortellerstemmen i FF) og Nora, fra "Et dukkehjem" har fellestrekk. Kort fortalt klarer ikke Mary Alice mer, og avslutter livet sitt. Hun flykter fra en ulykkelig tilværelse, som dog ser bra ut, fasademessig. Nora, fra et dukkehjem, rømmer også, men hun tar saken i egne hender, og forlater mannen sin. Jeg likte et "Dukkehjem". Har ikke sett den siden videregående, da det var pensum, men temaet er fremdeles aktuelt i verden i dag, bare ikke like voldsomt.. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #5 Skrevet 21. oktober 2015 Kanskje du bør prøve å sette deg mer inn i hva Nora føler gjennom stykket, og hvordan samfunnet rundt henne er. Anonymous poster hash: 9eea9...dc4 2
Arabella Skrevet 21. oktober 2015 #6 Skrevet 21. oktober 2015 Les skuespillene, gå på teater og opplev fremføringene og føl spenningen (i dette tilfellet Et dukkehjem) mellom Nora og Thorvald. En film kan ikke måle seg med ekte vare. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #7 Skrevet 21. oktober 2015 Et dukkehjem er så mye mer enn plottet, og du får lite ut av det når du kun vet det i grove trekk. Følelseslivet til Nora er viktigAnonymous poster hash: 90800...547 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #8 Skrevet 21. oktober 2015 Les skuespillene, gå på teater og opplev fremføringene og føl spenningen (i dette tilfellet Et dukkehjem) mellom Nora og Thorvald. En film kan ikke måle seg med ekte vare. Det er sikkert bedre det, men det er filmen vi ser på skolen. I tillegg til å lese et lite utdrag... Det er vel på en måte litt ødeleggende, tenkjer jeg. Fordi man bare ser filmen og får inntrykket derfra så ødelegger det for oppfatningen av hvordan stykket faktisk er. Anonymous poster hash: 36f0c...1c7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #9 Skrevet 21. oktober 2015 Mitt lille ekorn!Anonymous poster hash: 75b23...b54
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå