Gå til innhold

Dere som lever på en lønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan greier dere det, når du eller mannen er hjemmeværende. Ihvertfall hvis dere har barn også. Hva prioriteres og nedprioriteres?

Anonymous poster hash: 6e811...447

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den parten som er på jobb. Må tjene over 700 000 .

• Liker 3
Skrevet

tak over hodet, strøm, mat, barnehage evt?
Det helt viktigste som MÅ betales..

Man må kanskje droppe både tv, internett og andre goder.

Spise billig, handle stort, droppe drikiing/festing, utespising, kino..

Anonymous poster hash: 5fb73...a66
Skrevet

Prioriterer kun 1 billig bil som den parten som jobber trenger, ingen røyk/snus/alkohol, billig sunn hverdagsmat, ingen dyre møbler (det meste i huset er arvet eller kjøpt for småpenger på finn) arve klær av venninner og kjøpe brukt til barnet, ingen tv (sannhet med modifikasjoner, vi streamer via chromecast), prioriterer fysisk aktivitet som treningsmedlemskap på treningsstudio.

Anonymous poster hash: 27580...3e8

Skrevet

Vi har kjøpt en rimelig bolig: betalte 2.5 mill for 100 Kvm i Oslo, og trenger ikke bil og har ikke utgifter til det.

Har mer enn nok til; bolig, Internett, bhg, nødvendig med klær/sko etc(kjøper på salg/brukt), mat (har budsjett og planlegger godt.) og de helt basic tingene.

I tillegg har vi også råd til å finne på ting, ikke hver eneste helg-men 2-3 ganger i mnd gjør vi noe artig (spiser ute/drar hele gjengen på lekeland etc).

Mannen er hjemmeværende med minste, vi har to barn og jeg tjener inn 25 000 kr i mnd etter skatt som strekker fint til alt.

Anonymous poster hash: 154b0...005

Skrevet

tak over hodet, strøm, mat, barnehage evt?

Det helt viktigste som MÅ betales..

Man må kanskje droppe både tv, internett og andre goder.

Spise billig, handle stort, droppe drikiing/festing, utespising, kino..

Anonymous poster hash: 5fb73...a66

Droppe TV og internett var da voldsomt basert på en lønning.

Man trenger ikke leve under fattiggrensen på en lønn!

• Liker 7
Skrevet

hvem dropper tv og internet? og hva slags foreldre bruker egentlig mer enn det viktigste?
finnes det egentlig foreldre som kjøper seg dyre designer vesker, som lever et hektisk og dyrt cafeliv på en lønn? nei. de færrste gjør vel det, men å droppe TV hørtes jo veldig spesielt ut.

Anonymous poster hash: 5650f...dc5
  • Liker 2
Skrevet

TV er da virkelig unødvendig så lenge en har internett.

• Liker 8
Skrevet

hvem dropper tv og internet? og hva slags foreldre bruker egentlig mer enn det viktigste?

finnes det egentlig foreldre som kjøper seg dyre designer vesker, som lever et hektisk og dyrt cafeliv på en lønn? nei. de færrste gjør vel det, men å droppe TV hørtes jo veldig spesielt ut.

Hvorfor trenger man TV? Jeg ser aldri på TV  :vetikke:

• Liker 6
Skrevet

jeg syntes det er en viktig ting når man oppdrar et barn. å ha tv og tilgang til barne-tv. vet man har det på en data og, men oppløsningen på en tv skjerm er for meg mer normalt. mulig jeg er gammeldags, men merker jeg blir helt morderisk i tankene mine her...

• Liker 2
Skrevet

jeg syntes det er en viktig ting når man oppdrar et barn. å ha tv og tilgang til barne-tv. vet man har det på en data og, men oppløsningen på en tv skjerm er for meg mer normalt. mulig jeg er gammeldags, men merker jeg blir helt morderisk i tankene mine her...

Ja, det blir faktisk for dumt å bagatellisere at familien sitter foran tv sammen og ikke med hver sin pc liksom...

Og internett har man i dag. Det må man faktisk ha!

Skrevet

TV er da virkelig unødvendig så lenge en har internett.

Jeg har svart over her også. Men man har begge deler.

OG jeg likestiller de.

.

Du er ikke en mer moderne person av å droppe å ha TV.

• Liker 2
Skrevet

Det går veldig fint. Vi har bil og hus, reiser på utenlandsferie hver sommer og har både TV, datamaskiner og internett.

Det vi har nedprioritert:

- stort hus, dvs vi har 160 kvm så vi bor ikke trangt spesielt med tanke på at vi bor i et dyrt område, men vi har ett soverom for lite slik at to av barna må dele og vi synes det er greit å leve slik mens barna er små til vi har to inntekter

- dyre klær/utstyr til barna. Vi kjøper ikke Reima Tech dresser og Viking vintersko, vi følger med på salg og kjøper billigere (men absolutt like gode) merker, barna er faktisk ikke kalde eller våte selv om de ikke bruker de dyreste merkene (det burde folk med mye penger også tenke over, det er nok en del statusjag der), sykkel og ski får man til minst halv pris på slutten av sesongen og vi tar vare på alt som kan arves videre

- fritidsaktiviteter, vi går sjelden på kino, vi spiser lite ute, de barna som er store nok får velge én fritidsaktivitet hver og den kan ikke være dyr

- dyre møbler og utstyr til huset, vi mangler ingenting, men vi kjøper ikke sofa til 50 000

- dyre ting til oss selv, Vi kjøper sjelden klær til oss selv og ikke noe dyrt, vi går ikke til frisøren mer enn et par ganger i året og kjøper ikke designervesker, dyre frisørshampoer eller annet dill.

Anonymous poster hash: 1d51a...ff6
Skrevet

Enig i dette. Vi har levd på en lønning i et år nå. Jeg er student, men har ikke le her krav på studielån, så her har vi 36 000 før skatt. Med huslån, billån, barnehage, tv, internett, telefonregninger, strøm og kommunale avgifter har vi ikke mye igjen, men vi klarer oss fint. Vi har en datter som får det hun trenger av klær, leker, aktiviteter osv, og vi voksne har nok til smør på brødet og en flaske vin eller to i helgen. ;) vi bruker ikke penger på å gå på byen, kino, spise ute osv, men prioriterer heller hyggelige middager med venner hjemme i helgene, mye turer i naturen, lager all mat fra bunnen av, kjøper en del brukt, og lever generelt godt.

Å måtte kutte Internett og tv virker rimelig ekstremt. Da har men enten en ekstremt lav lønning, eller prioriterer helt galt.

Jeg kommer til å være i jobb fra neste måned av, og jeg gleder meg stort til å ha dobbelt så mye å rutte med, men det går faktisk helt fint å leve på mindre så lenge man planlegger litt.

Anonymous poster hash: 4e1da...ff0

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har levd på én lønn nesten hele mitt liv, jeg. Må man så må man.

Endret av Arabella
  • Liker 3
Skrevet

Jeg har levd på én lønn nesten hele mitt liv, jeg. Må man så må man.

Da har du altså forsørget en annen voksen, om det er samboer eller mannen din, samt barna deres? For det er det som er problemstillingen her.

Anonymous poster hash: c21da...972

• Liker 3
Skrevet

Da har du altså forsørget en annen voksen, om det er samboer eller mannen din, samt barna deres? For det er det som er problemstillingen her.

Jeg har forsørget fem barn alene.

• Liker 6
Skrevet

Jeg har forsørget fem barn alene.

Det er på ingen måte det samme.

Skrevet

Det er på ingen måte det samme.

Det samme som hva da?

Skrevet

Det samme som hva da?

Som å forsørge mann + barn

Anonymous poster hash: 03290...294

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...