Gå til innhold

Bæresele eller bæremeis på tur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har et barn på 14 måneder. Har brukt Ergobaby 360 bæresele når vi har bært henne til nå. Stort sett på flyplasser etc pluss inne da hun var helt liten, ellers har det stort sett vært i vogn. Tenker nå å komme oss litt ut på tur med henne, steder hvor vogna ikke går. Overhodet ikke toppturer, bare noen timer i marka for eksempel. Tenkte at selen kunne brukes, men ser at mange som har sele forlengst har gått over til bæremeis når de har nådd denne alderen. Hvorfor? Hva er fordelen? Bør vi også kjøpe meis til slike turer?

Anonymous poster hash: 391f7...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke svare på hvorfor folk kjøper meis, men det er sikkert noen som har begge deler som kan svare på det.

Vi bruker kun bæresele (har Ergo og Manduca) og er fornøyde med det. Bruker sele både på turer i marka og handleturer, samt til og fra barnehagen. Koselig og praktisk!

Vi hadde eldste i bæresele til hun var over 2,5 år, nå bærer vi minsten på 1,5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir kanskje feil å svare da jeg aldri har brukt bæresele.

Men jeg synes meis er genialt. Vi har en lettvekter fra Bergans og den har god støtte i ryggen for både meg og barn (20 mnd).

Barnet får oversikt og sitter godt fastspent mens jeg har to festepunkter ved bryst og mage så meisen er stødig.

Kan det være folk foretrekker meis når barna blir større for å få belastning over på rygg. Jeg tenker ryggen min hadde tatt kveld av å ha 10-15 kg hengende på magen, pluss at en får kroppen sin først og ikke skyver baby foran seg, noe som kan være greit i ulendt terreng.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes meis er genialt. Vi har en lettvekter fra Bergans og den har god støtte i ryggen for både meg og barn (20 mnd).

Barnet får oversikt og sitter godt fastspent mens jeg har to festepunkter ved bryst og mage så meisen er stødig.

Kan det være folk foretrekker meis når barna blir større for å få belastning over på rygg. Jeg tenker ryggen min hadde tatt kveld av å ha 10-15 kg hengende på magen, pluss at en får kroppen sin først og ikke skyver baby foran seg, noe som kan være greit i ulendt terreng.

Man kan ha barn på rygg i bæresele også.

Anonymous poster hash: 8c84a...ffd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha barn på rygg i bæresele også.

Anonymous poster hash: 8c84a...ffd

Det visste jeg ikke, har bare sett folk som været på magen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye bæretøy og kommer ikke til å skaffe meg noen meis. Bæremeiser ser bare tungt og ubehagelig ut for meg. Jeg har mye heller barnet i en meitai eller fullklipssele som Tula eller Manduca på ryggen. Det er ergonomisk og vekten til barnet er fordelt på en annen måte som gjør belastningen lettere på dine skuldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mye tyngre å bære i meis enn i sele, fordi barnet kommer langt fra kroppen til bærer. Fordelen med meis er at man ofte også kan bære med seg andre ting i den.

Anonymous poster hash: 32477...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet ville ikke sitte i bæresele (på magen eller ryggen) da det ble såpass gammel så nå er det bæremeis. Kunne gjerne ga gått lengre med bæresele. Er så koselig :).

Anonymous poster hash: f7928...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har både Manduca og Bergans meis. Til de minste er Manducaen sin vekt verdt i gull. Etterhvert tar meisen over. Meisen har mye bedre komfort for mor/far, mulighet for å ha med seg litt klær/matpakke og større barn sitter bedre etter min erfaring. Vi går ikke toppturer men gjerne lange turer med meis. Husk å la barnet få strekke på beina fra tid til annen. Det gjelder for så vidt både sele og meis.

Anonymous poster hash: 31c06...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ungen sitter i selen kommer vel an på selen. Det finnes mange ulike seler for større barn. En ergobaby vil fort bli for liten for barn over et år, men en Tula Toddler kan brukes fra 18 mnd og opp til fire års alder f.eks. Og at komforten er bedre med meis går jeg ikke helt med på. Den har jo tyngdepunktet lenger fra ditt sentrum, noe som øker belastningen på rygg og skuldre. Men at det er praktisk å kunne ha ting i den kan jeg se :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hvertfall at det ser ut som om barnet sitter mer fritt og fint i en meis. Det blir jo litt som å bære en sekk, da. 

Anonymous poster hash: 0b148...742
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lengre turer bruker vi meis; barnet trives bedre i den, og vi får plass til bleier, drikke, skift og mat.

Når vi ikke skal ha med noe bruker vi sele:)

Anonymous poster hash: 3b1fc...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette. Pluss at det ofte er litt lagringsplass i

meisen. Skal du bare på en liten tur, får du plass til en bleie, er ekstra skift, ei Vannflaske og matpakke. Ofte kommer barnet litt høyere opp og får litt overblikk også.

Anonymous poster hash: c4f1b...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har begge deler, men foretrekker helt klart bæreselen. Barnet sitter stødigere og klarer faktisk å sovne i selen, også sitter han mye lenger ned slik at jeg føler det er mye stødigere. Får også vondt i skuldrene av meisen, kan gå fem ganger så langt med selen før jeg kjenner det i skuldrene. Så bæremeisen ligger og støver ned dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her - bæremeisen ble liggende i kjelleren etter at manducaen kom i hus. Brukte manducaen til minstemann var tre år, og det var fortsatt behagelig å bære i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker klart bæretøy. Du kan kjøpe tilbehør, rompetasker, sekker osv, som kan brukes over.

Du kan jo også bære i vevd sjal, har fireåringen mye på rygg i sjal, men da må du jo øve litt :P

Nå er jeg alene med to små og har derfor kjøpt bæremeis også, for da får jeg pakket både minste OG skift og mat enkelt på ryggen.

Men er vi to på tur er det utelukkende alltid bæretøy på rygg og så bærer den andre personen sekk.

Er du alene kan du ta meis for enkelhetens skyld. Eller kort topptur - bare mat i rompetaske eller belte og bæresele.

Er dere flere hadde jeg definitivt valgt bæretøy - det er best på lange turer.

Anonymous poster hash: ddcc5...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns bæresele er helt grusomt:

* Det er for varmt og klamt på ryggen.

* Det er ikke noe skikkelig skille mellom meg og ungen, som gjør at jeg blir hindret i å trekke pusten skikkelig, og om jeg bøyer ryggen må ungen trekke inn magen for at det skal være plass.

* Jeg får raskt vondt i ryggen.

Det skal sies at jeg kun har brukt bæresele på treningsturer, det vil si høyt tempo opp bratte fjellsider. Skal en gå en rolig tur i flatere terreng er det ikke sikkert bæresele er så dumt.

Det eneste negative jeg har å si om bæremeis er at det i høyt tempo med sovende unge er lett for at vi skaller hodene i hverandre. I hvert fall nå når hun begynner å bli i største laget.

Både bæremeis og bæresele er testvinnere produsert av anerkjente produsenter.

Endret av Maximillian Cohen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...