Gå til innhold

Bekymret for vekten til niesen min på 5 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en nydelig niese på fem år som jeg er veldig glad i.

Hun er datteren til søsteren min og hennes mann, og de har dessverre lite kunnskap om kosthold. Saken er at niesen min er blitt litt lubben og jeg er bekymret for at hun vil ende opp som overvektig resten av livet på grunn av kostholdet sitt. Det er ingen tvil om at problemet skyldes foreldrenes manglende kunnskap. 

Jeg har naturligvis tilbragt mye tid med min søster og hennes familie. Opp gjennom årene har jeg sett hvordan de spiser hjemme. Det spiser svært mye raffinert, prosessert og næringsfattig mat, McDonald´s og mye sukkerholdig brus og juice. Det går altså i skikkelig billig "drittmat" hjemme hos dem. Jeg tror nesten ikke det finnes et gram med frukt eller grønnsaker i huset deres. 

Niesen min spiser selvfølgelig det hun får servert. Og hun spiser veldig mye av de søte matvarene. Hvis vi er i et familieselskap kan hun spise ekstreme mengder kake, kjeks, brus og godteri. Mer enn hva jeg tror er normalt. Og hun klarer ikke stoppe. 

Jeg vil ikke blande meg i min søsters barneoppdragelse, men jeg blir veldig bekymret for min niese. Jeg vil at hun skal leve et godt liv, og vil ikke at hun skal lide av overvekt når hun blir større, eller bli mobbet på skolen. Jeg tror dessverre hun er på god vei til dette. 

Er det noen som har noen gode råd angående dette?

Anonymous poster hash: 84396...96c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med foreldrene?

Anonymous poster hash: 012eb...003

Skrevet

ja du må jo prate med søsteren din/mannen hennes som vent over da..

Det sier vel seg selv egentlig?

Men klart det finnes flere måter og si noe slikt på.. du bør sikkert trå varsomt for det kan være sårende.

Hvordan er søstren din som person da? Flink til å ta konstruktiv kritikk eller er det forsvar med en gang?

mye som spiller inn her..

Skrevet

TS her.

Skulle kanskje ha skrevet at jeg har prøvd å ta det opp flere ganger, men hver gang sier de begge at jenta deres bare spiser som hun vil og at de ikke kan gjøre noe med det. Men så er det kostholdsopplæring de egentlig trenger... Hvis de feks spør meg om middagstips foreslår jeg noe sunt og enkelt, men jeg vet jo ikke om de følger opp forslagene mine.

Hvordan kan jeg gå frem uten at jeg sårer de da? Er det siste jeg vil...

Skrevet

Har samme utfordring men min niese. Hun spiser omtrent ikke vanlig mat, bare masse søtt mellom måltidene. Og hun har blitt ganske overvektig, men jeg tør ikke si noe..

Skrevet

TS her.

Skulle kanskje ha skrevet at jeg har prøvd å ta det opp flere ganger, men hver gang sier de begge at jenta deres bare spiser som hun vil og at de ikke kan gjøre noe med det. Men så er det kostholdsopplæring de egentlig trenger... Hvis de feks spør meg om middagstips foreslår jeg noe sunt og enkelt, men jeg vet jo ikke om de følger opp forslagene mine.

Hvordan kan jeg gå frem uten at jeg sårer de da? Er det siste jeg vil...

hm..Da er de jo veldig korttenkte..... klart de kan gjøre noe med det, det er vel de som lager maten? :opplyser:

..da har ikke jeg noen gode råd desverre. Det blir vel og ta det opp med mere bekymring evt? Flere i familien?

Matkasse??

Kostholdveiledning/kurs?

Men altså..de fleste vet jo hva som er helt normal sunn mat. Mat trenger jo ikke bli helt fitnessfrik men spise vanlig og variert. Kutte ut fastfood og søtsaker, ihvertfall hele uken.

Dere får ta ett raid og tømme skapene for drit.. Fylle på med karbonadedeig, kjøtt, fisk, kylling i fryser. Og pasta/ris etc i grove varienter ellers. Lage middagsplan for uken.

Skrevet

Kan du invitere hjem til deg og gi litt andre smaksopplevelser? Ikke sånn "nå skal jeg vise hva du bør spise", men spørre om hun vil være med deg å lage middag, og så kan du si ting som "dette synes jeg er veldig godt", "har du lyst til å smake på noe spennende" osv. Gjorde litt sånn med dattera til min kusine. De er også litt sløve i matveien, om ikke så ekstreme som du beskriver her. Og kusine mi påstår at dattera ikke liker noen ting omtrent. Men på besøk hos oss så spiser hun grønnsaker, fullkornsris, grovbrød osv.

Anonymous poster hash: 4f731...56c

Gjest morhjertegod
Skrevet

Om du har tatt det opp med foreldrene, og de ikke vil høre, så er det ikke så mye mer du kan få gjort. Men om barnet er overvektig, så vil dette helt klart bli tatt opp av helsesøster. På skolen blir foreldre innkalt til samtale, eller får brev hjem fra helsesøster om barnet er betydlig overvektig, med tilbud om hjelp og veiledning. Det værste som kan skje er er at du blir uvenner med foreldrene til dette barnet, gi barnet sunn mat når du kan, lag mat med henne. I første trinn her, så var de vedlig opptatt av ernæring. Tema på skolen og på foreldremøte, de lært om ja og nei mat. og ble veldig opptatt av hva kroppen bør få.

Skrevet

Jeg hadde samme problemet med min bror og hans sønn. Etter å ha prøvd å snakke med dem i par år uten noe endring, varslet jeg dem om at jeg skulle sende inn bekymringsmelding. Det hjalp for da fikk dem kostholdsveiledning og råd. Barnet er idag normalvektig og ser ut til å ha det veldig godt. De snakker ikke med meg, men det gjør ingenting 😉

Anonymous poster hash: d481f...79d

Skrevet

Jeg tenker at det ikke er noe du kan gjøre med situasjonen.

Det er veldig vanskelig å si noe uten at det blir innblanding i din søsters oppdragelse.

Gjest Uhumskheter
Skrevet

hvis du møter tantebarnet ofte, kan ikke dere gå på turer med god sunn mat i sekken o.l, så veier det ihvertfall opp litt og hun får litt mosjon og hygge seg med tante :)

Skrevet

Jeg hadde samme problemet med min bror og hans sønn. Etter å ha prøvd å snakke med dem i par år uten noe endring, varslet jeg dem om at jeg skulle sende inn bekymringsmelding. Det hjalp for da fikk dem kostholdsveiledning og råd. Barnet er idag normalvektig og ser ut til å ha det veldig godt. De snakker ikke med meg, men det gjør ingenting

Anonymous poster hash: d481f...79d

Noe drastisk, synes jeg. Du har fortjent at de ikke snakker med deg lenger.

Nå nevner TS at barnet er 5 år og litt lubbent. Det er ingen grunn til å være for skarp heller. Dette overfokuset på vekt kan like gjerne skape spisevansker.

Synet på hva som er lubbent varierer. I denne spesielle saken leste jeg kommentarer et annet sted som gikk ut på at jenta var litt tjukk i deres øyne. http://www.vg.no/nyheter/meninger/barn-og-familie/forenklet-forstaaelse-av-kroppsvekt/a/23487278/ Sikkert fordi magen ikke går innover og hoftebeina ikke stikker ut. Sitat: Hun ser jo faktisk litt tjukk ut. Og hadde dette vært for 20 år siden da vi ikke hadde så mange fete barn, så hadde nok foreldrene sett det også

Å være aktiv i hverdagen er alfa og omega. Hold litt tilbake rådene om kosthold, og prøv å få de til å melde barnet inn på allidrett og/eller svømmekurs. Allidrett er fint å begynne med, svømming er moro og lett å gjøre i vannet. Høyere energibruk, bedre forbrenning.

Skrevet

Noe drastisk, synes jeg. Du har fortjent at de ikke snakker med deg lenger.

Nå nevner TS at barnet er 5 år og litt lubbent. Det er ingen grunn til å være for skarp heller. Dette overfokuset på vekt kan like gjerne skape spisevansker.

Synet på hva som er lubbent varierer. I denne spesielle saken leste jeg kommentarer et annet sted som gikk ut på at jenta var litt tjukk i deres øyne. http://www.vg.no/nyheter/meninger/barn-og-familie/forenklet-forstaaelse-av-kroppsvekt/a/23487278/ Sikkert fordi magen ikke går innover og hoftebeina ikke stikker ut. Sitat: Hun ser jo faktisk litt tjukk ut. Og hadde dette vært for 20 år siden da vi ikke hadde så mange fete barn, så hadde nok foreldrene sett det også

Å være aktiv i hverdagen er alfa og omega. Hold litt tilbake rådene om kosthold, og prøv å få de til å melde barnet inn på allidrett og/eller svømmekurs. Allidrett er fint å begynne med, svømming er moro og lett å gjøre i vannet. Høyere energibruk, bedre forbrenning.

Men nå er jo dette også et spørsmål om ernæring. Dersom barnet har et kosthold som ts her beskriver, synes jeg faktisk det er bekymringsverdig. Dette danner jo også kostholdsvaner på lang sikt og kan gi flere helseproblemer senere. Foreldre har faktisk et stort ansvar her, de legger "grunnlaget".

Anonymous poster hash: 9396f...719

Skrevet

Nå er vel ikke TS der hele tiden- klart både mine barn og JEG spiste masse kaker når vi var i bursdager etc.. hvem gjør ikke det?

Som en ops2 sier; hva er overvektig? i henhold til hva? Er det ett problem vil jeg tro de har fått veiledning hos helsesøster.

Da datteren min var 7 år var vi hos helsesøster- da fikk jeg beskjed om at i henhold til høyden hennes så var hun 3 kg overvektig! og jeg fikk beskjed om å slanke henne.. ja jøss, vi hadde ikke internett eller tv-spill da-  vi var ute i skogen og opp i trærne, så det øret der nektet jeg å høre på

Mine barn kunne nekte å spise enkelte ting hjemme hos meg, mens borte hos andre eller besteforeldre spiste de alt- selv det de "hatet" hjemme hos meg.

I dag er hun ei smellvakker flott dame på noen å 20 år- med ett meget sunt forhold til både mat og aktivitet.

Skrevet

Jeg tenker at det ikke er noe du kan gjøre med situasjonen.

Det er veldig vanskelig å si noe uten at det blir innblanding i din søsters oppdragelse.

Det tror jeg også, her må det en skikkelig oppvekker til!

Går det an å snakke med feks helsestasjonen anonymt? Forklare situasjonen for dem så får de et hint om hva de bør snakke om på neste kontroll. Da blir det kanskje litt mer alvor enn når Ts tar det opp.

Anonymous poster hash: 423da...713

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...