Gå til innhold

Jeg har kommet inn i en ond sirkel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har kommet inn i en ond sirkel, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre for å endre det.

Det hele startet med at jeg spiste litt mindre fordi jeg var syk (1 mnd), så fortsatte det med at jeg glemte å spise, og nå spiser jeg ca 1dl limekesam, 10 blåbær, 6g honning til frokost, en kyllingfilet og grønnsaker + en håndfull ris til middag og to knekkebrød til kveldsmat. Dette er altfor lite for meg som er 16 år, er 1.74 og veier 66kg. Jeg vil virkelig spise mer, men jeg tør ikke fordi jeg vet man går opp i vekt med en gang man øker mengden mat.. Jeg er livredd for å gå opp og bli tjukkere, men vil også spise mer..

Anonymous poster hash: 06d0d...e21

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du blir ike tjukkere hvis du spiser mer. Jeg hadde begynt å bevege meg mer ( nå skrev du ikke om du trente eller ikke ), men la oss si du ikke trener så mye, ta en løpetur et par ganger i uka samt gå turer, og spis mer.

Det du gjør nå er å tukle med forbrenningen din, og da vil du gå opp i vekt i voksen alder. Å spise nok, næringsrikt å bevege seg regelmessig, vil gjøre at du får en stabil vekt. Ikke tenk kalorier, lytt til kroppen din. Du vokser ennå, da trenger du mye næring.

Anonymous poster hash: 4fab2...511
Skrevet

Du blir ike tjukkere hvis du spiser mer. Jeg hadde begynt å bevege meg mer ( nå skrev du ikke om du trente eller ikke ), men la oss si du ikke trener så mye, ta en løpetur et par ganger i uka samt gå turer, og spis mer.

Det du gjør nå er å tukle med forbrenningen din, og da vil du gå opp i vekt i voksen alder. Å spise nok, næringsrikt å bevege seg regelmessig, vil gjøre at du får en stabil vekt. Ikke tenk kalorier, lytt til kroppen din. Du vokser ennå, da trenger du mye næring.

Trener 5-7 ganger i uka, med stort fokus på kondisjon og mage. Klarer ikke-ikke tenke på kalorier, men prøver så godt jeg kan! Takk for svar :)

Skrevet

Trener 5-7 ganger i uka, med stort fokus på kondisjon og mage. Klarer ikke-ikke tenke på kalorier, men prøver så godt jeg kan! Takk for svar :)

Oi, når du trener så mye må du virkelig spise mer. Tenk næring. Med for lite næring, sliter du på kroppen din. 

Skrevet

Folk som spiser alt for lite og trener mye, ødelegger forbrenningen sin. Det blir som en bil uten drivstoff.

Skrevet

Bra at du ikke tenker på kalorier, det var det jeg mente at du ikke skulle. Lytt til kroppen din!:)

Skrevet

Bra at du ikke tenker på kalorier, det var det jeg mente at du ikke skulle. Lytt til kroppen din! :)

Jeg mente at jeg ikke klarer å ikke tenke på kalorier, altså at jeg teller kalorier som bare det.. :/

Skrevet

Oi, når du trener så mye må du virkelig spise mer. Tenk næring. Med for lite næring, sliter du på kroppen din. 

Folk som spiser alt for lite og trener mye, ødelegger forbrenningen sin. Det blir som en bil uten drivstoff.

Veldig klar over det dere sier begge to, men jeg vet ikke hvorfor jeg holder på som jeg gjør. Er bare noe som sier at jeg må spise lite, siden jeg har gjort det så lenge nå at jeg kommer til å rase opp i vekt og bli enda feitere enn jeg er om jeg spiser mye mer..

Skrevet

Veldig klar over det dere sier begge to, men jeg vet ikke hvorfor jeg holder på som jeg gjør. Er bare noe som sier at jeg må spise lite, siden jeg har gjort det så lenge nå at jeg kommer til å rase opp i vekt og bli enda feitere enn jeg er om jeg spiser mye mer..

Prøv å lytt til kroppen din. Hvis du er er sulten, spiser du mer. Når du trener så mye som du gjør, samt at du er i en vekstperiode, er det så viktig med nok næring! Begynn imorgen med å spise lunsj, f.eks et ekstra knekkebrød med næringsrikt pålegg eller en god salat. Så blir det plutselig endel av kostholdet uten at du vil merke noe vektoppgang tipper jeg, tipper du vil prestere bedre på trening, ike gå opp i vekt. Spis gjerne usalta nøtter, avocado osv so mellommåltider, viktig med fett også, og dette fettet er bra for deg.

Skrevet

Prøv å lytt til kroppen din. Hvis du er er sulten, spiser du mer. Når du trener så mye som du gjør, samt at du er i en vekstperiode, er det så viktig med nok næring! Begynn imorgen med å spise lunsj, f.eks et ekstra knekkebrød med næringsrikt pålegg eller en god salat. Så blir det plutselig endel av kostholdet uten at du vil merke noe vektoppgang tipper jeg, tipper du vil prestere bedre på trening, ike gå opp i vekt. Spis gjerne usalta nøtter, avocado osv so mellommåltider, viktig med fett også, og dette fettet er bra for deg.

Skal prøve så godt jeg kan, er bare livredd for å bli feitere enn jeg er

Skrevet (endret)

Kjære trådstarter, jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få. Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og netttjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Du kan også ta kontakt med  Rådgivning Om Spiseforstyrrelser.. De kan du kontakte på både mail og telefon. De har bred erfaring med spiserelaterte problemer, og kan være gode å snakke med når man er i en vanskelig situasjon, slik du beskriver. Snakk også gjerne med legen din eller noen du kjenner om problemene, det er vondt å sitte med slike ting alene. Hvis du synes det er vanskelig å ta opp, kan du vise dem det du har skrevet her. Håper du får hjelp til å bli frisk, ingen skal måtte ha det sånn som du har det nå.

Tråden er forøvrig ryddet for spekulasjoner og svar til dette. 

Lykke til,

Mynona, mod

Endret av Mynona
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...