AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #1 Skrevet 18. oktober 2015 Jeg er ikke noe vant med å løpe på tredemølle og har gjort det kanskje 3-4 ganger til sammen i hele mitt liv, og det er sikkert flere år siden sist gang jeg gjorde det. Skal snart på sesjon og der er jo det bla en løpetest på tredemølle. Hvordan er forskjellen på å løpe ute og på tredemølle? I tillegg synes jeg det faktisk er litt skummelt å løpe der siden jeg på en måte ikke har helt kontroll selv. Noen som har noen tips om både det ene og det andre? Hadde satt pris på det! Anonymous poster hash: 8fe98...782
Gjest Runforit Skrevet 18. oktober 2015 #2 Skrevet 18. oktober 2015 Om du løper på vannrett asfalt ute kontra på mølle med ca. 3% helling så er det ganske likt. Største forskjellen merkes på ulendt terreng, trappeløp og bratte oppoverbakker. Ellers så er mølleløping en vanesak. I starten er det litt som du sier, en føler at en ikke har helt kontroll, dette båndet spinner jo avgårde, men trikset er å starte sakte og bli trygg på møllen. Før du vet ordet av det så kan du løpe 18km/t på mølla uten å skjenke en tanke på at du løper på mølle
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #3 Skrevet 18. oktober 2015 Om du løper på vannrett asfalt ute kontra på mølle med ca. 3% helling så er det ganske likt. Største forskjellen merkes på ulendt terreng, trappeløp og bratte oppoverbakker. Ellers så er mølleløping en vanesak. I starten er det litt som du sier, en føler at en ikke har helt kontroll, dette båndet spinner jo avgårde, men trikset er å starte sakte og bli trygg på møllen. Før du vet ordet av det så kan du løpe 18km/t på mølla uten å skjenke en tanke på at du løper på mølle Løper vanligvis intervaller i oppoverbakke på grus. Løpetesten på sesjon varer vel i 15 min med maks 10% helling og 15km/t tror jeg. Har dessverre ikke mulighet til å bli mer vant med å løpe på mølle før den testen :/ Anonymous poster hash: 8fe98...782
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #4 Skrevet 18. oktober 2015 Løper vanligvis intervaller i oppoverbakke på grus. Løpetesten på sesjon varer vel i 15 min med maks 10% helling og 15km/t tror jeg. Har dessverre ikke mulighet til å bli mer vant med å løpe på mølle før den testen :/ Anonymous poster hash: 8fe98...782 10% helling og 15 km/t? Herlighet, jeg hadde krepert, og jeg løper endel på mølle! Anonymous poster hash: 300d8...71e
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2015 #5 Skrevet 18. oktober 2015 10% helling og 15 km/t? Herlighet, jeg hadde krepert, og jeg løper endel på mølle! Anonymous poster hash: 300d8...71e Ikke hele tida! Oversikt over hvordan testen er ser du her i tabellen: https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/sesjon/sesjon-del-2-fysisk-test Anonymous poster hash: 8fe98...782
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #6 Skrevet 20. oktober 2015 Ingen som har noen tips til hvordan tredemølle ikke kan være så skummelt, hehe? Anonymous poster hash: 8fe98...782
Gjest morhjertegod Skrevet 20. oktober 2015 #7 Skrevet 20. oktober 2015 Ingen som har noen tips til hvordan tredemølle ikke kan være så skummelt, hehe? Anonymous poster hash: 8fe98...782 Det beste var jo om du kunne løpt litt igjen på mølla, er en vanesak. Om de har mølle med spaker så er det jo den lettere å justere fart, en om du kun har knapper. Kan du styre farten selv, eller tror du de starter og styrer økten for deg, da er det jo bare å løpe som f.... da har du jo ikke noe valg. Om du føler du mister kontroll, ta tak i sidehåntakene, løft deg opp med armene og sett bena på kantene, lykke til.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #8 Skrevet 20. oktober 2015 Det beste var jo om du kunne løpt litt igjen på mølla, er en vanesak. Om de har mølle med spaker så er det jo den lettere å justere fart, en om du kun har knapper. Kan du styre farten selv, eller tror du de starter og styrer økten for deg, da er det jo bare å løpe som f.... da har du jo ikke noe valg. Om du føler du mister kontroll, ta tak i sidehåntakene, løft deg opp med armene og sett bena på kantene, lykke til. Jeg får ikke velge selv nei, og kan ikke sette beina på kantene, da er jeg jo liksom ferdig. Satser på det går bra da, er bare at det føles så uvant i begynnelsen og sånn.. Anonymous poster hash: 8fe98...782
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2015 #9 Skrevet 20. oktober 2015 Jeg får ikke velge selv nei, og kan ikke sette beina på kantene, da er jeg jo liksom ferdig. Satser på det går bra da, er bare at det føles så uvant i begynnelsen og sånn.. Anonymous poster hash: 8fe98...782 Hvis du føler du mister kontrollen må du gjøre dette, ellers så fyker du rett i veggen om beina dine svikter. Det vil verken du eller de ansvarlige på sesjonen. Men ja, hvis de styrer må du bare løpe på. Anonymous poster hash: 88dad...3c7
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #10 Skrevet 21. oktober 2015 Klarer normale folk denne løpetesten? Eller må ha ekstrem god kondis/utholdenhet? 10% stigning og gradvis økning i fart er jo ikke akkuratt barnemat?! Anonymous poster hash: 8d995...72e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #11 Skrevet 21. oktober 2015 Klarer normale folk denne løpetesten? Eller må ha ekstrem god kondis/utholdenhet? 10% stigning og gradvis økning i fart er jo ikke akkuratt barnemat?! Anonymous poster hash: 8d995...72e Det vet jeg ikke, de fleste klarer nok ikke å holde ut helt til slutt, så det er jo forskjellig hvor lenge folk holder ut. Anonymous poster hash: 8fe98...782
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #12 Skrevet 21. oktober 2015 Ikke hele tida! Oversikt over hvordan testen er ser du her i tabellen: https://forsvaret.no/karriere/forstegangstjeneste/sesjon/sesjon-del-2-fysisk-test Anonymous poster hash: 8fe98...782 Aha, og karakterskalaen er basert på hvor lenge man holder ut på mølla? Fordi når man hopper av, er man ferdig? Synes det ser rimelig hardt ut uansett, det er 10 i stigning allerede på minutt 2, og rundt minutt 5 må man begynne å småjogge. Så økes hastigheten til man ikke orker mer. Anonymous poster hash: 300d8...71e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #13 Skrevet 21. oktober 2015 Aha, og karakterskalaen er basert på hvor lenge man holder ut på mølla? Fordi når man hopper av, er man ferdig? Synes det ser rimelig hardt ut uansett, det er 10 i stigning allerede på minutt 2, og rundt minutt 5 må man begynne å småjogge. Så økes hastigheten til man ikke orker mer. Anonymous poster hash: 300d8...71e Jupp. Ja, enig at det ser utrolig hardt ut, men må bare holde på så lenge man klarer, hehe. Anonymous poster hash: 8fe98...782
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #14 Skrevet 21. oktober 2015 Det positive er jo at hastigheten gradvis stiger Så du slipper å hoppe på mølla mens den er i full fart :D Anonymous poster hash: 300d8...71e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #15 Skrevet 21. oktober 2015 Det positive er jo at hastigheten gradvis stiger Så du slipper å hoppe på mølla mens den er i full fart :D Anonymous poster hash: 300d8...71e Ja! Da tror jeg ikke det hadde gått så bra, hehe Anonymous poster hash: 8fe98...782
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2015 #16 Skrevet 21. oktober 2015 haha, jeg prøvde dette i dag.. jogger en del (men kategoriseres vel fortsatt som nybegynner) så fikk lyst å bare teste det ut. ser nå at jeg gjorde en feil da, da jeg startet hele greia på 10% stigning. pluss at jeg gikk i to minutter med 6 i hastighet. men for å si det sånn, etter ett min jogging (på 7) var jeg helt ferdig. hahaha. hadde ikke klart meg så bra skjønner jeg. hovedproblemet var at det var så sykt bratt - kjente jo at jeg blei helt stiv bak leggene med engang.. nå skal det sies at jeg hadde vært på mølla en stund før jeg fant ut at jeg skulle teste det her, så var litt sliten i utgangspunktet. men vet ikke om jeg hadde gjort det så mye bedre likevel pga stølheten. får prøve igjen senere! haha Anonymous poster hash: 8d995...72e
Gjest Herr Heftig Skrevet 21. oktober 2015 #17 Skrevet 21. oktober 2015 Angående løpetesten, så er den utformet sånn at det er svært få som skal få toppkarakter på den. Sesjonoffiseren min sa at det var enkelte år at ingen fikk det. Det er nok heller ingen jenter som får toppkarakter på den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå