Gå til innhold

Julegaver som koster lite/ingenting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endel gjeld som jeg prøver å få betalt ned, og har derfor sagt ifra til familien at det antageligvis ikke blir noe særlig med julegaver fra meg i år. Jeg har lyst til å lage noe småtteri til dem, så de likevel får en liten oppmerksomhet fra meg, men jeg har ikke så mange idéer.

Jeg har endel restegarn som jeg kan lage noe av, men utover det vet jeg ikke helt. Tenkte litt på å lage noen nøtteblandinger (noe som dette) og putte i fine krukker, men siden vi alle feirer sammen hadde det vært fint med litt variasjon.

Noen idéer? :)

Anonymous poster hash: f000b...0f8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med fine krukker? Jeg personlig synes et vasket syltetøyglass er det beste, for det kan jeg med god samvittighet kaste i resirkuleringen når innholdet er fortært. 

Anonymous poster hash: 876c8...049
  • Liker 1
Skrevet

Hva mener du med fine krukker? Jeg personlig synes et vasket syltetøyglass er det beste, for det kan jeg med god samvittighet kaste i resirkuleringen når innholdet er fortært. 

Anonymous poster hash: 876c8...049

Tenker på noe som dette, har et par liggende som jeg tenkte jeg kunne bruke. Men syltetøyglass funker selvsagt også, har noen stående som kan brukes :)

Gjest Honeyblossom
Skrevet

Hvis du googler DIY christmas gifts får du opp mange fine og billige forslag :)

Skrevet

Er du flink til å bake? Litt hjemmebakst faller alltid i smak, og det trenger ikke koste all verden. Eller hvis du har familie som er glad i sild kan du lage det.

Hvor mange skal du lage til? Og hva er budsjettet?

Skrevet

Tror ikke jeg ville bakt noe som julegave. Bakst er ferskvare og på julekvelden har de fleste spist nok allerede. Og da måtte gavene bakes dagen før og det er vel ikke så enkelt med tanke på tid.

Evt. går det an med hjemmelaget gavekort på hjemmebakst kanskje. 

Et år jeg hadde veldig lite penger å rutte med tenkte jeg på hjemmelagede gaver også, men det er den jula jeg brukte mest penger. Måtte jo kjøpe inn både det ene og det andre og fjerde for å lage ting. (Ble veldig gode drops da... )

Jeg er også ute etter lure gavetips når man har veldig lite å rutte med. Sånn lite som i "omtrent ingenting". 

Anonymous poster hash: fe88b...657
Skrevet

Hvis du googler DIY christmas gifts får du opp mange fine og billige forslag :)

Takk, det skal jeg sjekke ut :)

Er du flink til å bake? Litt hjemmebakst faller alltid i smak, og det trenger ikke koste all verden. Eller hvis du har familie som er glad i sild kan du lage det.

Hvor mange skal du lage til? Og hva er budsjettet?

Jeg bor litt for langt unna til at bakst er noen god idé, tror jeg. Sild er ikke noen særlig favoritt, så utgår nok også.

Det er til 4 voksne søsken + mor og far. Tantebarn har jeg allerede kjøpt inn gaver til, og det var vel egentlig det viktigste. :)

Tror ikke jeg ville bakt noe som julegave. Bakst er ferskvare og på julekvelden har de fleste spist nok allerede. Og da måtte gavene bakes dagen før og det er vel ikke så enkelt med tanke på tid.

Evt. går det an med hjemmelaget gavekort på hjemmebakst kanskje. 

Et år jeg hadde veldig lite penger å rutte med tenkte jeg på hjemmelagede gaver også, men det er den jula jeg brukte mest penger. Måtte jo kjøpe inn både det ene og det andre og fjerde for å lage ting. (Ble veldig gode drops da... )

Jeg er også ute etter lure gavetips når man har veldig lite å rutte med. Sånn lite som i "omtrent ingenting". 

Anonymous poster hash: fe88b...657

Ja, bakst utgår nok :) Ja det er fryktelig dyrt med enkelte sånne DIY prosjekter, men nå tror jeg kanskje jeg har kommet på en ting som kan funke.

Jeg er litt hobbyfotograf, i tillegg til at jeg freelancer litt som grafisk designer, så jeg tror rett og slett jeg skal få printet ut noe på ordentlig papir og kjøpe noen litt fine, billige rammer. Tror ikke japanfoto tar så mye per print, så jeg tror det skal gå an. :)

Vet ikke om dette er noe for deg, men det er jo kanskje et tips? :)

Skrevet

Te

Kaffi

Gode ullsokker

Sjokolade

Sparepakken med såpe o.l.

Anonymous poster hash: 84ffa...fb4

Gjest C'est la vie:)
Skrevet

Er du flink til å tegne?

Jeg har tegnet mange fine portretter av familie, eller barna deres og gitt i gave i en ramme (fra Clas eller upstairs).

Ellers støtter jeg strikking. Strikket til alle i familien i fjor. Kostet 40 kroner for to sokker (valgte litt finere garn). Man kan også strikke sokker til 20 kroner per par.

Og generelg: Hjemmelagde julegaver er det koseligste å få. :)

Om du skulle ende opp med å kjøpe, vil jeg anbefale deg å kjøpe en fin kopp til hver og putte en pose kakao (fra Freia eller no) oppi. På Nille eller Indiska har de fine rimelige kopper og det er en veldig koselig julegave å få. :)

Skrevet

Lag en sånn? De er kjempesøte^^,

Enkelt og trenger ikke mye garn:)

974ce095d672c32bfa2f9ee9494bde3a.jpg

Hva med å bake ting? Brød, rundstykker, cookies, muffins osv:) Du kan også lage sånne sukker/salt skrubber ganske enkelt(sjekk google, kan hende du alt har indigriensene).

Til foreldre/besteforeldre kan du lange sånne av (barne)barna:

42fa40724d55426972304de70260fa02.jpg
Du kan printe på et bibliotek, koster 3-5 kroner vil jeg tro. Om du ikke har råd til å kjøpe ramme, lim arket på papp, og bruk kvister du finner ute for å ramme inn for en rustikk-look:)

Hvis du har en liten sprayflaske så kan du blande litt vodka, 1ss vann og en parfymeholdig olje av noe slag(evt. friske urter) så har du en luftfriskner til toalettet:) Gav en til min mor som har IBS og kallte det Bommelom-spray:P

Om du har en tom flaske(etter chillisaus f.eks.), så kan du lage en sånn her:

Wine-Bottle-Crafts-620x349.jpg

Så kan du lage en rose av papir/serviett/kartong å ha oppi:)

Kan du tegne eller male(forutsetter kanskje at du har maling fra før)? :) Har laget alt fra illustrasjoner av barndomsminner med noen til humor-striper a la pondus og gitt til folk.

Du kan også gi gavekort på deg selv; venninnekveld, barnepass, filmkveld med tante osv.

Tips: lag konto på pinterest og søk etter cheap christmas gift ideas e.l.:)

Anonymous poster hash: 626d2...de9
  • Liker 2
Skrevet

Tusen takk for gode tips! Her er det nok endel jeg skal få til :) 

Skrevet

Kan du strikke? Tova sitteunderlag er kjempeenkelt, og hvis restegarnet ditt er ull kan du bruke det. Ellers har de ganske billig ullgarn på Nille i fine farger. Broder på navn, hjerte eller lignende, og hekle rundt en kant før du tover.

Anonymous poster hash: b8969...2bb
Skrevet

Jeg bestilte noen ting fra iherb i fjor. Bestilte Jule-te av et merke som koster over det dobbelte i butikk her. Kjøpte litt sminke og kroppspleie til familie. 

Anonymous poster hash: 467a4...053
Skrevet

Hjemmelagd scrub! Salt, olje og ett par dråper av en mild duftolje, bland og ha i glass. Perfekt til jentene værtfall!

Anonymous poster hash: ea918...d44
Skrevet

Nille har halv pris på mye vintertekstiler nå, som sokker, votter osv

Anonymous poster hash: 1be59...733
Skrevet

Brente mandler i et syltetøyglass som du har pyntet :) Eller bare i plastikkfolie.

Er det unger du skal gi til kan du bestille NÅ: http://www.ebay.com/itm/6x-Magic-Growing-Dino-Eggs-Hatching-Dinosaur-Add-Water-Child-Inflatable-Kid-Toy-/191297825710?hash=item2c8a3d2bae:g:TgYAAOSwsB9V-iJw

De er visst populære. Ett egg per barn viss det er flere.

Er det en tenåringsjente kan disse falle i smak http://www.ebay.com/itm/New-Magic-Touch-Screen-Gloves-Smartphone-Texting-Stretch-One-Size-Winter-Knit-/331413483018?var=&hash=item4d29c86e0a:m:mCwQR2R4igZn8H1vC4RuAZw  touch gloves for iphone/samsung osv.

Skrevet

Hadde også dårlig råd et år, så gikk sammen med ei venninne og lagde hjemmelagd såpe, dekorerte kaffekrus, lagde nisser. Utstyr kjøpte vi på Panduro, hvor du kan finne masse inspirasjon til andre ting det går an å lage. 

Ellers kan du jo lage kalendere, Word eller andre lignende program har som regel maler også legger du til bilder eller hva du ønsker selv. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...