SiljeMarieK92 Skrevet 18. oktober 2015 #1 Skrevet 18. oktober 2015 Har en miniatyr pekingeser, Fabian, som er veldig kresen og har de siste ukene ikke spist noe særlig. Det er veldig opp og ned. Noen ganger spiser han alt og andre ganger bare litt. Han har alltid vært kresen, men han har vært ekstrem de siste dagene og har nesten ikke spist. Godbiter vil han selvfølgelig ha og humøret hans er det ingenting å si på Han har fått en blanding av tørr- og våtfor, men nå er det tørrfor som frister mest. Har forsøkt med to typer forskjellig tørrfor som han liker, blandet de og gitt bare en type, men han spiser fortsatt lite eller ingenting. Har en hund til som har allergi som får allergifor fra veterinær og denne er Fabian veldig interessert i. Har noen gode tips for å få han til å spise mer? Må jeg kanskje prøve en helt ny type mat som han ikke har smakt før?
Kragebein Skrevet 18. oktober 2015 #2 Skrevet 18. oktober 2015 Hva slags våtfôr gir dere? Jeg har en Malteser på 9 måneder som var veldig lik for ikke så lenge siden. Noen dager spiste han nesten så mye som han skal, mens andre dager spiste han kanskje 10 pellets i løpet av hele dagen, pluss godbiter. Vi begynte å gi ham litt Vom og Hundemat hver dag, og det satte virkelig igang matlysten hans! Nå gir vi ca 50% V&H morgen og ettermiddag, og det sluker han i seg for så å gå rett bort til tørrfôret og spise opp det også. Så det hjalp veldig for vår del, i hvert fall 1
Surriball Skrevet 18. oktober 2015 #3 Skrevet 18. oktober 2015 Vær streng og ha is i magen. Tilby mat på faste tidspunkt, og hvis hunden ikke spiser tar du vekk maten etter 10 min. Ingen nåde fram til neste måltid. Hun får sutre og tigge så mye hun vil, det blir ikke annet enn maten du tilbyr. Det kan selvsagt være mat hun stort sett liker som du tilbyr (våtfor, tørrforet hun foretrekker), men hun får bare de 10 min på seg til å spise. Hunden dør ikke om hun velger å sultestreike i 3 dager. Hun må bare lære at hun ikke får noe bedre av at hun fnyser til maten sin. Det virker i allefall på min egen hund, og jeg kjenner flere som denne metoden har funket for. Jeg forer to ganger daglig, og vil ikke hunden min ha mat da, så synd for ham. Da bygger han bare opp appetitten til neste måltid. 3
infectedsopp Skrevet 18. oktober 2015 #4 Skrevet 18. oktober 2015 Har to småspiste hunder, med dem funket det å gi til faste tidspunkt ja! Nå spiser de godt, hvis ikke må de vente. Familiehunden fikk visstnok leverpostei(?) blanda inn i maten før. 1
SiljeMarieK92 Skrevet 18. oktober 2015 Forfatter #5 Skrevet 18. oktober 2015 Hva slags våtfôr gir dere? Jeg har en Malteser på 9 måneder som var veldig lik for ikke så lenge siden. Noen dager spiste han nesten så mye som han skal, mens andre dager spiste han kanskje 10 pellets i løpet av hele dagen, pluss godbiter. Vi begynte å gi ham litt Vom og Hundemat hver dag, og det satte virkelig igang matlysten hans! Nå gir vi ca 50% V&H morgen og ettermiddag, og det sluker han i seg for så å gå rett bort til tørrfôret og spise opp det også. Så det hjalp veldig for vår del, i hvert fall Fabian har fått vom blandet med tørrfor og det likte han veldig godt før Så det gikk veldig bra en periode, men nå vil han ikke ha det. Han har bare fått tørrfor nå som han spiser litt av (en type som han har vært veldig glad i før), men nå vil han ikke ha denne heller. Må muligens bare prøve med litt forskjellig mat, både tørr og våtfor til jeg finner en kombinasjon han liker.
SiljeMarieK92 Skrevet 18. oktober 2015 Forfatter #6 Skrevet 18. oktober 2015 Vær streng og ha is i magen. Tilby mat på faste tidspunkt, og hvis hunden ikke spiser tar du vekk maten etter 10 min. Ingen nåde fram til neste måltid. Hun får sutre og tigge så mye hun vil, det blir ikke annet enn maten du tilbyr. Det kan selvsagt være mat hun stort sett liker som du tilbyr (våtfor, tørrforet hun foretrekker), men hun får bare de 10 min på seg til å spise. Hunden dør ikke om hun velger å sultestreike i 3 dager. Hun må bare lære at hun ikke får noe bedre av at hun fnyser til maten sin. Det virker i allefall på min egen hund, og jeg kjenner flere som denne metoden har funket for. Jeg forer to ganger daglig, og vil ikke hunden min ha mat da, så synd for ham. Da bygger han bare opp appetitten til neste måltid. Det høres ut som en god plan! Han trenger nok en rutine på det. Nå har vi bare latt maten stå fremme siden han ikke har vært noe flink til å spise, men da prøver vi å gi mat 2-3 ganger om dagen som du sier. Så får han 10 min på å spise. 1
Kragebein Skrevet 18. oktober 2015 #7 Skrevet 18. oktober 2015 Fabian har fått vom blandet med tørrfor og det likte han veldig godt før Så det gikk veldig bra en periode, men nå vil han ikke ha det. Han har bare fått tørrfor nå som han spiser litt av (en type som han har vært veldig glad i før), men nå vil han ikke ha denne heller. Må muligens bare prøve med litt forskjellig mat, både tørr og våtfor til jeg finner en kombinasjon han liker. Hvis han liker det i en periode så ville jeg ikke byttet, da kan det fort ende opp med at du må bytte hver uke fordi det er det han blir vant til og ellers nekter han å spise. Hvor lenge lar du maten stå ute? Jeg ville definitivt prøvd som Surriball sier, gi mat ved faste tidspunkt og ta det bort om han ikke spiser. En hund vil ikke sulte seg selv dersom den blir tilbudt mat, så da kommer han til å forstå poenget til slutt.
SiljeMarieK92 Skrevet 18. oktober 2015 Forfatter #8 Skrevet 18. oktober 2015 Hvis han liker det i en periode så ville jeg ikke byttet, da kan det fort ende opp med at du må bytte hver uke fordi det er det han blir vant til og ellers nekter han å spise. Hvor lenge lar du maten stå ute? Jeg ville definitivt prøvd som Surriball sier, gi mat ved faste tidspunkt og ta det bort om han ikke spiser. En hund vil ikke sulte seg selv dersom den blir tilbudt mat, så da kommer han til å forstå poenget til slutt. Nå har vi bare latt maten stå fremme siden han har vært så dårlig på å spise. Det har nok ikke gjort ting bedre. Ja, skal prøve det som Surriball sier. Det høres ut som en god plan. Skal heller ikke bytte mat som du sier Han er en liten diva som skal ha det som han vil, men nå skal det bli ordentlig rutiner på mat
Sugerøret Skrevet 18. oktober 2015 #9 Skrevet 18. oktober 2015 vom og hundemat! samt kutt ut godis til han spiser vanlig igjen
SiljeMarieK92 Skrevet 18. oktober 2015 Forfatter #10 Skrevet 18. oktober 2015 Tusen takk alle sammen for gode råd 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2015 #11 Skrevet 19. oktober 2015 Ikke gi masse forskjellig! En hund som får et begrenset kosthold blir ikke lei maten den får. Og ja, mat til faste tidspunkt. Anonymous poster hash: ebdbb...1e1
Chord Skrevet 19. oktober 2015 #12 Skrevet 19. oktober 2015 Hadde samme problemet. Hunden vår spiste kjempelite, var tynn, og utrolig kresen på maten. Tørrforet sto ute hele tiden, og han spise selvfølgelig ikke siden han fikk middagsrester hver dag. Eller annet godis. Nå forer jeg 2 ganger daglig, og han vet meget godt at han må være uten hvis han ikke spiser. Nå spiser han mer og mer, er normalvektig, og mye sunnere i pelsen i tillegg. Han har fått en matrutine, og jeg kan smiler av stolthet hver gang han spiser fordi det går så bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå