Vilje Skrevet 25. september 2004 #1 Del Skrevet 25. september 2004 ...tror dere på det? noen med erfaringer? kjenner ei som tror på det fullt og fast, og nå er jeg smittet! har tenkt å kjøpe meg en kortstokk, noen som er med på en spå-lesson? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 26. september 2004 #2 Del Skrevet 26. september 2004 Jeg har drevet med Tarot i mange år - med litt opphold innimellom. Jeg tror på Tarot, og har selv spådd endel. Noe stemte og noe stemte ikke... Men jeg har tro på det. Jeg tror at grunnen til at det ofte ikke stemmer, er fordi den som spår fremtiden, spår en mulig fremtid, man skaper hele tiden sin egen fremtid og fremtiden er ikke hugget ut i stein - du forandrer den hele tiden. Derfor tror at ikke all spådom stemmer, for det som blir spådd er en mulig utvei, hvis retningen i livet fortsetter som nå. Her er en link til mange spennende og fine kortstokker: http://www.astroamerica.com/t-menu.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. september 2004 #3 Del Skrevet 28. september 2004 Jeg tror ikke man kan bli god med tarotkortene med mindre man også er klarsynt. Kortene er alt for generelle og har så mange tolkningsmuligheter at det vil lett bli forvirrende. Dessuten er dessverre spådommer overvurderte. Jeg lot meg spå endel for noen år siden, både av tarotister og synske som ikke brukte hjelpemidler. Men alle har tatt feil. Jeg tror det er vanskelig å tolke det man ser, særlig når man har dette som yrke og må presse seg litt. Dette med at vi kan påvirke fremtiden hele tiden tror jeg ikke på. Det tror jeg er en dårlig unnskyldning fra spådamer. Det er ting som er forutbestemt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 29. september 2004 #4 Del Skrevet 29. september 2004 Og jeg tror at man kan bli god med tarot selv om man ikke er klarsynt. Jeg tror man må utvikle et "forhold" til kortene. De er rike på symboler for at hver enkelt skal kunne trekke ut det som er relevant for den enkelte, og holde seg til det. Og da tror jeg at man kan bli god på å spå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2004 #5 Del Skrevet 29. september 2004 Beklager Valnøtt, men jeg tror du er på villspor. Selv om man kan lære symbolene for kortenene har hvert kort så mange betydninger at det blir vanskelig å tolke sikkert. Selv om kortene rundt skal gi en pekepinn. Man kan selvfølgelig lese noe ut av legget, men for å bli god må man være klarsynt i tillegg. Ellers blir det mest som en selskapslek. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 29. september 2004 #6 Del Skrevet 29. september 2004 Du får beklage så mye du vil, gjest. Men, jeg tror fortsatt ikke at man må være klarsynt. Jeg skrev det vel i innlegget over her, men jeg tror man kan spå med Tarot uten å være klarsynt fordi man lager seg et forhold til kortene. Det er jo ikke kortene som spår - det er personen som spår. Hvis da personen lager sitt eget tolkningssystem utifra kortene, så blir det riktig så lenge den personen holder seg til den metoden. Det er ikke kortene som er magiske. Og man trenger ikke være klarsynt. Men, man trenger å utvikle intuisjonen sin, uten å intuitivt vite hva kortene vil fortelle, så blir man ikke noen god spåer. Da kan man egentlig bare slå opp i en bok og lese kortene utifra andres tolkninger da... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2004 #7 Del Skrevet 29. september 2004 Ja ja, vi har vært vårt syn på dette. Men siden du holder så hårdnakket på ditt, lurer jeg på om du har erfaring selv fra tarotspåing uten klarsyn, eller kanskje kjenner noen som gjør det? Jeg har drevet litt med det, og har god intuisjon. I tillegg kjenner jeg ei som også har gjort det. Men min konklusjon er at svarene blir for vage. Hvis det f.eks. er flere mennesker i kortene er det vanskelig å vite hvem det er snakk om. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 29. september 2004 #8 Del Skrevet 29. september 2004 Jeg driver med Tarot selv, har hatt kort i mange år og spådd litt sånn sporadisk. Nå har jeg tatt opp kortene på "ordentlig" og begynt på kurs. Jeg har hatt perioder der jeg ikke har hatt tro på at jeg kan spå selv, men har samtidig fått flere tilbakemeldinger på at jeg får det til... Jeg er ikke klarsynt... tror ikke jeg har så veldig mye intuisjon engang, men jeg trener på det hele tiden, og jeg har ofte rett når jeg handler etter magefølelsen. Og så kan man si at hvis spådommen "virker" så er det selvoppfyllende profeti, men hvis det ikke stemmer, så er det fordi spådama tar feil... Det er masse motvilje mot de som spår pga det der... man vil liksom ikke tro på det. Og jeg tror også at noen ganger så får du ikke svar, fordi det ikke "ligger i kortene" på en måte - det er ikke meningen at man skal vite det eller det eller det. Og da vil kortene bli vage. Men, det er ens egen underbevissthet som spår, tror jeg...ikke kortene i seg selv. Man kan jo spå i så mangt; kaffegrut, pendel, englekort, bordkort, krystallkule osv... det er den som spår som spår, det andre er bare hjelpemidler... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 29. september 2004 #9 Del Skrevet 29. september 2004 Jeg tviler ikke på at du ser ting som stemmer, selv uten særlig intuisjon. Men dette gjelder vel helst enkelte småting, og helheten blir litt for vag og usikker. Det faktum at det er enkelte ting om fremtiden vi ikke skal vite, er en sak for seg selv. Da mener jeg at en god spådame skal kunne se dette, og fortelle det til kunden. Men noe annet er at spådamen faktisk kan tolke feil. Dette kan lett skje med en som ikke er synsk i tillegg fordi kortene alene ikke er godt nok. Synske kan også tolke syn/symboler feil, men jeg tror feilmarginen her er lavere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest NOMADEN Skrevet 30. september 2004 #10 Del Skrevet 30. september 2004 Tarot er like sikkert som å spå i tekoppen. Bare tull. Omtrent like sikkert som Lottosystemer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 30. september 2004 #11 Del Skrevet 30. september 2004 Klarsyn er utviklet intuisjon. Klarsynte har helst et spesielt talent. (Intuisjon plukker trolig opp info fra det kollektive ubevisste, jfr. Carl Gustav Jung) Tarot krever ikke bare et forhold til kortene, men et forhold til mytologien i vår kultur, vår kollektive hukommelse. Jeg tror heller ikke man trenger å være klarsynt for å bruke tarotkort, men sterk intuisjon, ja. Og ikke minst et forhold til kortene og mytologi. Jeg tror Tarot kan forvirre mange.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. september 2004 #12 Del Skrevet 30. september 2004 Men Hillary, mener du at man kan bli virkelig GOD i tarotspåing kun med god intuisjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 30. september 2004 #13 Del Skrevet 30. september 2004 Jeg er ikke Hillary, men jeg mener det ihvertfall...inntil det motsatte er bevist - kommer sterkere tilbake når jeg er ferdig på kurs... :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 30. september 2004 #14 Del Skrevet 30. september 2004 Men Hillary' date=' mener du at man kan bli virkelig GOD i tarotspåing kun med god intuisjon?[/quote'] Som jeg sa, kunnskap om mytologi osv. også. Tarot er et verktøy. Tarot er ingenting uten mennesket. Men jeg bruker ikke Tarot og er ingen spåkone heller... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hillary.. Skrevet 30. september 2004 #15 Del Skrevet 30. september 2004 En liten presisering: Klarsynthet mener jeg er et ord mange bruker om EKSTREMT godt utviklet intuisjon. Jeg personlig bruker helst ikke ordet, fordi det setter et skille mellom oss og de "klarsynte", de som kan noe vi ikke kan, de som har en magisk evne. Alle er intuitive. Men det gjelder å lytte. Da utvikler man intuisjonen sin. Det er vanvittig å få flere og flere tilbakemeldinger på hvor treffsikker man er... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. september 2004 #16 Del Skrevet 30. september 2004 Jeg ordla meg kanskje litt dårlig i innlegget mitt. Men jeg mente "bare god intuisjon" i tillegg til kunnskapen om symbolikken, mytologien osv. Over til intuisjonen: Jeg tror nå at de fleste bare kan utvikle intuisjonen sin til et visst punkt, og aldri kommer til det nivået hvor de bare kan "tune inn" på ting når de vil. Derfor skiller jeg mellom uttrykkene god intuisjon og klarsynt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå